Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

13. 4. 2012

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

Housebound

Recidíva sa trestá životom s matkou
Nie všetkých napraví väzenie. V skutočnosti vlastne takmer nikoho, preto je dobré tie menej stratené prípady skúsiť priviesť na správnu cestu inak. Napríklad keď sú za ich nevhodným správaním iné vplyvy, ako psychické choroby, drogy či alkohol. Okrem klasického liečenia sa dá skúsiť hľadať pre nich priaznivé pôsobenie aj inde, od bližších ľudí. Napríklad zavretím naspäť k matke, ako vo filme Housebound.
16. 12. 2014

Andrej Gomora | 11. 12. 2013
0
8/10
comedy, independent, zombie/infection

Mick a Ben sú bývalí spoluhráči z baseballového družstva. Kým nemuseli, neboli žiadni veľkí kamaráti, spojila ich až večná púť za prežitím. Ben si na nový život privykol, priam sa zdá, že si ho užíva. Plne sa stotožnil so zásadami prežitia, a potešenie hľadá len tam, kde sa nájsť dá. Napríklad v krvi živých mŕtvych. Naopak Mick by chcel svoj život čo najviac vrátiť do normálu. Chce sa usadiť, spať v posteli, zoznámiť sa so ženou. Nie je prekvapením, že tá sa im nakoniec stane osudnou.

„Ide o klasický road movie odnikiaľ nikam, s jediným rozdielom v zombíckom zasadení."

Málo sa vyvíjajúci dej už sám naznačuje, že o žiadne veľké strašenie tu nepôjde. Sústredí sa na zobrazenie dvoch hlavných postáv a do oveľa menšej miery na zobrazenie sveta, v ktorom žijú. Niečo na spôsob dejového napredovanie príde len raz, a vedie už len ku koncu našich hrdinov. Väčšinu priebehu tvoria v podstate nedôležité príhody ktoré nám pomáhajú zblížiť sa s postavami. Ide o klasický road movie odnikiaľ nikam, s jediným rozdielom v zombíckom zasadení. Z hororového hľadiska je prítomnosť zombíkov mierne slabá. Stretneme sa s nimi len párkrát, a ani vtedy nepredstavujú výraznú hrozbu, ich využitie je dokonca skôr komické. Viditeľne ide v tomto smere o úmysel, aby film bol čo najviac o hlavných postavách a nie o nebezpečenstve, v ktorom sa ocitli. To sa mu darí, a kvalita zobrazenia každodenného cestovania je na veľmi dobrej úrovni. Netradičné road movie je veľmi záživné a v podstate ukazuje to, nad čím sa asi každý niekedy zamýšľal. Ako by vyzeral život vo svete bez ľudí, ako by asi po pominutí bezprostrednej hrozby trávil dni v spoločnosti jediného človeka. Sloboda ako najdôležitejší element všetkých road movie je prítomná v plnej miere, užívame si jej krásu rovnako ako starosti s ktorými sa spája. Postavy riešia bezpečnostné opatrenia a nezhody ohľade smerovania cesty rovnako ako by mohli riešiť ukrývanie sa pred políciou či mafiánskym manželom.

„Následná sekvencia obliehania sa aj vo chvíľach vrcholného diania neodliepa od hlavných hrdinov, a drží sa cieľa zobraziť všetko cez ich vnímanie."

Nakrútenie je výrazne minimalistické, nezaoberá sa zbytočnosťami a nič nevysvetľuje. Všetko vidíme len z pohľadu hlavných hrdinov, to čo zostane skryté im, zostane skryté aj nám. Hlavne akčné finále môže podráždiť milovníkov detailov, keďže o tajomnej skupine preživších ani jej utečencovi sa nedozvieme prakticky nič. Následná sekvencia obliehania sa aj vo chvíľach vrcholného diania neodliepa od hlavných hrdinov, a drží sa cieľa zobraziť všetko cez ich vnímanie. Hlavným nástrojom je tu samozrejme kamera, klasicky roztrasená a bez veľkých starostí o kvalitu obrazu. Výrazná je vo filme hudba, ako inak radikálne nezávislá.

The Battery je skutočne netradičný horor, či jeho kríženec. V tom, o čo sa snaží je výborne nakrútený, zábavný a keď na to príde, aj dramatický. Treba pre neho mať pochopenie a určite sa mu vyhnite ak nemáte radi minimalizmus, túžite po akcii a veľkej výprave. Inak ide o veľmi príjemný výlet do neprebádaných zákutí postapokalyptického sveta a ďalší dôkaz že jeho potenciál zďaleka nie je vyčerpaný.