Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Neon Demon

Andrej Gomora | 30. 9. 2016
0
7/10
bizarre, independent, psycho

Snový videoklip o temnosti krásy

Ženská krása. Oslavovaná pre svoju jedinečnosť a hĺbku, zatracovaná pre svoju povrchnosť. Zo svojich nositeliek robí predmety, schránky, ktorých vnútro nikoho nezaujíma. Mnoho žien sa pritom podobnému pohľadu na seba samé nebráni. Priam ho vyhľadávajú. Túžia byť tie, ktoré rozžiaria celú miestnosť, ktoré si hneď pri vstupe každý všimne. Bez záujmu o to, kým vlastne tá žena je, čo je v jej vnútri, v jej hlave, v jej srdci. Hlavné je, ako svieti, ako púta svetlá, akýsi Neon Demon.

Jesse má ledva šestnásť, rodičia zomreli, prišla do Los Angeles zbohatnúť. Vie, že nič nevie, nič nedokáže, jej schopnosti ničím nevynikajú. Je len krásna, neobyčajne krásna. To si na nej každý všimne a jej sa to páči. Vie, že jej krása je dôležitá, výnimočná, väčšine žien sa len sníva byť ako ona. Podstupujú plastické operácie, drastické diéty, čokoľvek aby sa čo i len náznakom priblížili pôsobeniu, aké ona na ostatných má. Jej kariéra prudko napreduje, chcú ju fotiť, chcú ju do prehliadok, ona je tá, na ktorú celý život čakali. Pritom je mladá, zraniteľná, svet modeliek je pre ňu nový. Snaží sa byť na všetkých milá, pochváliť ostatné, zalichotiť im. Nie je pripravená na neprajnosť, na zlé úmysly. Svoju absolútnu výnimočnosť si uvedomuje, bez pokory sa jej teší. Nepočíta s tým, aké nástrahy jej môže pripraviť.

„Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť.“

Ako nám vysvetlia, krása nie je všetko. Je to jediné. Okolo tejto myšlienky sa krúti celý film a fyzická krása žien je v rámci sveta, ktorý zobrazuje, to jediné, na čom záleží. Hlavná postava je nám zobrazená vo svojej krehkosti až ľudskosti. Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť. Prišla so snahou sa uživiť, bola vďačná za každé milé slovo, za každého, kto o ňu prejavoval záujem ako o človeka. Čoraz viac ale cíti, že jej krása je vlastne to jediné, na čom záleží. Sama sa s tou myšlienkou stotožní, už si nepotrebuje nič dokazovať, o nič sa snažiť. Vie, že je krásna, a všetko ostatné už je nepodstatné.

„Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák.“

Film aj tak pracuje s Jesse ako s človekom a nám sa nedá necítiť jej zraniteľnosť. Práve vďaka svojej kráse je ešte ohrozenejšia. Všetci jej venujú pozornosť, modelky jej čoraz menej skryto závidia. Je ako krehký diamant a my len od začiatku čakáme, kedy sa nechá rozdrviť. Nejde o to, že by vynikala svojou hlúposťou a naivnosťou, tie nie sú nijako zdôrazňované. My len cítime, ako sa na ňu zrazu nový svet valí, ako ju pohltil. Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák. A je mu jasné, že ide o silu veľmi špecifickú, nie vždy aplikovateľnú. A ktorá môže byť zradná, obzvlášť ak sa jej človek príliš oddá, priveľmi sa na ňu spoľahne.

„Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál.“

Nakrútenie je tiež čisto estetické. Podmanivá hudba no a hlavne ten vizuál. Pripomína sen aj videoklip, všetko v ňom akosi ladne plynie. Divák sa nestráca, necháva sa unášať. Posolstvo čistej a povrchnej krásy je dokonale podané aj zrozumiteľné, vrátane čisto abstraktných scén a symbolických obrazov. Jej večné omieľanie ale nemusí diváka celkom uspokojiť. Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál. Ohlasovaný horor prechádza od nejasnej zlovestnosti a temnoty ku skutkom až na konci, k násiliu aj výraznej morbídnosti. Tá môže byť relevantná pre tých chudákov, ktorí skutočne horor čakali. Jednoduchému deju dá inak už len rovnako primitívnu bodku, a drží sa svojho skôr kontemplatívneho, obrazového spádu.

Neon Demon je dielo síce esteticky príjemné, nijako výnimočne ale nie pôsobivé. Hororových fanúšikov môže zaujať príjemným, jemným napätím, temnosťou a na konci tou trochou zvrhlej nechutnosti. Film inak nepodáva žiadne hlboké myšlienky, nedá sa nazvať inteligentným. Ide mu len o zážitok audiovizuálny, povrchné zobrazenie estetiky čistej krásy.