4. 12. 2015

26. 4. 2012

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

6. 10. 2015

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

Neon Demon

Andrej Gomora | 30. 9. 2016
0
7/10
bizarre, independent, psycho

Snový videoklip o temnosti krásy

Ženská krása. Oslavovaná pre svoju jedinečnosť a hĺbku, zatracovaná pre svoju povrchnosť. Zo svojich nositeliek robí predmety, schránky, ktorých vnútro nikoho nezaujíma. Mnoho žien sa pritom podobnému pohľadu na seba samé nebráni. Priam ho vyhľadávajú. Túžia byť tie, ktoré rozžiaria celú miestnosť, ktoré si hneď pri vstupe každý všimne. Bez záujmu o to, kým vlastne tá žena je, čo je v jej vnútri, v jej hlave, v jej srdci. Hlavné je, ako svieti, ako púta svetlá, akýsi Neon Demon.

Jesse má ledva šestnásť, rodičia zomreli, prišla do Los Angeles zbohatnúť. Vie, že nič nevie, nič nedokáže, jej schopnosti ničím nevynikajú. Je len krásna, neobyčajne krásna. To si na nej každý všimne a jej sa to páči. Vie, že jej krása je dôležitá, výnimočná, väčšine žien sa len sníva byť ako ona. Podstupujú plastické operácie, drastické diéty, čokoľvek aby sa čo i len náznakom priblížili pôsobeniu, aké ona na ostatných má. Jej kariéra prudko napreduje, chcú ju fotiť, chcú ju do prehliadok, ona je tá, na ktorú celý život čakali. Pritom je mladá, zraniteľná, svet modeliek je pre ňu nový. Snaží sa byť na všetkých milá, pochváliť ostatné, zalichotiť im. Nie je pripravená na neprajnosť, na zlé úmysly. Svoju absolútnu výnimočnosť si uvedomuje, bez pokory sa jej teší. Nepočíta s tým, aké nástrahy jej môže pripraviť.

„Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť.“

Ako nám vysvetlia, krása nie je všetko. Je to jediné. Okolo tejto myšlienky sa krúti celý film a fyzická krása žien je v rámci sveta, ktorý zobrazuje, to jediné, na čom záleží. Hlavná postava je nám zobrazená vo svojej krehkosti až ľudskosti. Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť. Prišla so snahou sa uživiť, bola vďačná za každé milé slovo, za každého, kto o ňu prejavoval záujem ako o človeka. Čoraz viac ale cíti, že jej krása je vlastne to jediné, na čom záleží. Sama sa s tou myšlienkou stotožní, už si nepotrebuje nič dokazovať, o nič sa snažiť. Vie, že je krásna, a všetko ostatné už je nepodstatné.

„Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák.“

Film aj tak pracuje s Jesse ako s človekom a nám sa nedá necítiť jej zraniteľnosť. Práve vďaka svojej kráse je ešte ohrozenejšia. Všetci jej venujú pozornosť, modelky jej čoraz menej skryto závidia. Je ako krehký diamant a my len od začiatku čakáme, kedy sa nechá rozdrviť. Nejde o to, že by vynikala svojou hlúposťou a naivnosťou, tie nie sú nijako zdôrazňované. My len cítime, ako sa na ňu zrazu nový svet valí, ako ju pohltil. Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák. A je mu jasné, že ide o silu veľmi špecifickú, nie vždy aplikovateľnú. A ktorá môže byť zradná, obzvlášť ak sa jej človek príliš oddá, priveľmi sa na ňu spoľahne.

„Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál.“

Nakrútenie je tiež čisto estetické. Podmanivá hudba no a hlavne ten vizuál. Pripomína sen aj videoklip, všetko v ňom akosi ladne plynie. Divák sa nestráca, necháva sa unášať. Posolstvo čistej a povrchnej krásy je dokonale podané aj zrozumiteľné, vrátane čisto abstraktných scén a symbolických obrazov. Jej večné omieľanie ale nemusí diváka celkom uspokojiť. Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál. Ohlasovaný horor prechádza od nejasnej zlovestnosti a temnoty ku skutkom až na konci, k násiliu aj výraznej morbídnosti. Tá môže byť relevantná pre tých chudákov, ktorí skutočne horor čakali. Jednoduchému deju dá inak už len rovnako primitívnu bodku, a drží sa svojho skôr kontemplatívneho, obrazového spádu.

Neon Demon je dielo síce esteticky príjemné, nijako výnimočne ale nie pôsobivé. Hororových fanúšikov môže zaujať príjemným, jemným napätím, temnosťou a na konci tou trochou zvrhlej nechutnosti. Film inak nepodáva žiadne hlboké myšlienky, nedá sa nazvať inteligentným. Ide mu len o zážitok audiovizuálny, povrchné zobrazenie estetiky čistej krásy.