hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

Burning Bright

Konečne dobrý horor so zvieraťom
Ľudia najviac platia za to, čoho sa najviac boja. Aspoň o tom je presvedčený John, ktorý sa rozhodne prerobiť svoj dom na safari ranč. Hlavnou atrakciou má byť tiger, ktorého pre jeho divú povahu nechceli ani v cirkuse. 18. 10. 2010

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Liek na život

Do Švajčiarska chodia bohatí odpočívať. Večne odpočívať.

Generálny riaditeľ veľkej finančnej firmy, pán Pembroke, odišiel na liečenie do švajčiarskych álp. Kolegom poslal zvláštny list. Celkom podľa neho zanevrel na honbu za peniazmi a svoj dovtedajší spôsob života. Asi sa zbláznil. Firma ho potrebuje, musí podpísať jej predaj. A možno by na neho rovno mohli hodiť aj nejaké nezrovnalosti. Pošlú po neho jedného z ich pôvodcov, mladučkého Lockharta. Tomu sa po troche snahy podarí k Pembrokeovi dostať a čiastočne ho aj na návrat presvedčiť. Veci sa ale skomplikujú, Lockhart si pri nehode zlomí nohu a musí v sanatóriu zostať. Na tom mieste je niečo zvláštne. Obyvatelia blízkej dediny ho nenávidia, o bývalom majiteľovi kolujú čudné historky. Vraj chcel mať dieťa s vlastnou sestrou a v ich svadobnú noc ju dedinčania prišli zlynčovať. Všetci pacienti sa správajú zvláštne, nikto nechce odísť. Prečo aj, vysvetľuje Hannah, jediná mladučká pacientka. Neprekážajú jej ani všadeprítomné úhory?

23. 2. 2017

recenzie.

Neon Demon

Andrej Gomora | 30. 9. 2016
0
7/10          
žáner:
bizarre, independent, psycho

Snový videoklip o temnosti krásy


Ženská krása. Oslavovaná pre svoju jedinečnosť a hĺbku, zatracovaná pre svoju povrchnosť. Zo svojich nositeliek robí predmety, schránky, ktorých vnútro nikoho nezaujíma. Mnoho žien sa pritom podobnému pohľadu na seba samé nebráni. Priam ho vyhľadávajú. Túžia byť tie, ktoré rozžiaria celú miestnosť, ktoré si hneď pri vstupe každý všimne. Bez záujmu o to, kým vlastne tá žena je, čo je v jej vnútri, v jej hlave, v jej srdci. Hlavné je, ako svieti, ako púta svetlá, akýsi Neon Demon.

Jesse má ledva šestnásť, rodičia zomreli, prišla do Los Angeles zbohatnúť. Vie, že nič nevie, nič nedokáže, jej schopnosti ničím nevynikajú. Je len krásna, neobyčajne krásna. To si na nej každý všimne a jej sa to páči. Vie, že jej krása je dôležitá, výnimočná, väčšine žien sa len sníva byť ako ona. Podstupujú plastické operácie, drastické diéty, čokoľvek aby sa čo i len náznakom priblížili pôsobeniu, aké ona na ostatných má. Jej kariéra prudko napreduje, chcú ju fotiť, chcú ju do prehliadok, ona je tá, na ktorú celý život čakali. Pritom je mladá, zraniteľná, svet modeliek je pre ňu nový. Snaží sa byť na všetkých milá, pochváliť ostatné, zalichotiť im. Nie je pripravená na neprajnosť, na zlé úmysly. Svoju absolútnu výnimočnosť si uvedomuje, bez pokory sa jej teší. Nepočíta s tým, aké nástrahy jej môže pripraviť.

„Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť.“

Ako nám vysvetlia, krása nie je všetko. Je to jediné. Okolo tejto myšlienky sa krúti celý film a fyzická krása žien je v rámci sveta, ktorý zobrazuje, to jediné, na čom záleží. Hlavná postava je nám zobrazená vo svojej krehkosti až ľudskosti. Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť. Prišla so snahou sa uživiť, bola vďačná za každé milé slovo, za každého, kto o ňu prejavoval záujem ako o človeka. Čoraz viac ale cíti, že jej krása je vlastne to jediné, na čom záleží. Sama sa s tou myšlienkou stotožní, už si nepotrebuje nič dokazovať, o nič sa snažiť. Vie, že je krásna, a všetko ostatné už je nepodstatné.

„Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák.“

Film aj tak pracuje s Jesse ako s človekom a nám sa nedá necítiť jej zraniteľnosť. Práve vďaka svojej kráse je ešte ohrozenejšia. Všetci jej venujú pozornosť, modelky jej čoraz menej skryto závidia. Je ako krehký diamant a my len od začiatku čakáme, kedy sa nechá rozdrviť. Nejde o to, že by vynikala svojou hlúposťou a naivnosťou, tie nie sú nijako zdôrazňované. My len cítime, ako sa na ňu zrazu nový svet valí, ako ju pohltil. Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák. A je mu jasné, že ide o silu veľmi špecifickú, nie vždy aplikovateľnú. A ktorá môže byť zradná, obzvlášť ak sa jej človek príliš oddá, priveľmi sa na ňu spoľahne.

„Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál.“

Nakrútenie je tiež čisto estetické. Podmanivá hudba no a hlavne ten vizuál. Pripomína sen aj videoklip, všetko v ňom akosi ladne plynie. Divák sa nestráca, necháva sa unášať. Posolstvo čistej a povrchnej krásy je dokonale podané aj zrozumiteľné, vrátane čisto abstraktných scén a symbolických obrazov. Jej večné omieľanie ale nemusí diváka celkom uspokojiť. Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál. Ohlasovaný horor prechádza od nejasnej zlovestnosti a temnoty ku skutkom až na konci, k násiliu aj výraznej morbídnosti. Tá môže byť relevantná pre tých chudákov, ktorí skutočne horor čakali. Jednoduchému deju dá inak už len rovnako primitívnu bodku, a drží sa svojho skôr kontemplatívneho, obrazového spádu.

Neon Demon je dielo síce esteticky príjemné, nijako výnimočne ale nie pôsobivé. Hororových fanúšikov môže zaujať príjemným, jemným napätím, temnosťou a na konci tou trochou zvrhlej nechutnosti. Film inak nepodáva žiadne hlboké myšlienky, nedá sa nazvať inteligentným. Ide mu len o zážitok audiovizuálny, povrchné zobrazenie estetiky čistej krásy.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy