hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

I Spit on Your Grave (2010)

Film, pri ktorom sa odchádza z kina
Od 70. rokov sa toho síce v horore veľa zmenilo, no ak ide o hixploitation, pravidlá ostali rovnaké. Mestské dievča vs. „vidláci" je konflikt, ktorý stále funguje, tak ako stále funguje nevraživosť medzi mestami a dedinami.  
13. 2. 2011

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Al morir la matinée

Zažiť v kine skutočný horor

Začiatok je mierne pomalý, vyžíva sa hlavne v tom, čoho je v celom filme najviac- kinofilstve. Sme v kine. Všade sú filmové plagáty, dostaneme sa do miestnosti premietačov, priamo k premietaciemu zariadeniu, bavíme sa o jeho obsluhe. Nejde o žiadne intelektuálne debaty, ide tu o vášeň v jej jednoduchej až primitívnej podobe. Milovať kino bez zbytočného premýšľania, milovať krv, akciu, jačanie od hrôzy. A vyznať sa z lásky k talianskemu giallu, syntetizátorovej hudbe, ktorá ho sprevádzala, jeho sýtym farbám a estetickému zobrazovaniu násilia. To zjavne milujú aj v Uruguaji, film nazvali Al morir la matinée.

26. 3. 2021

Smrtiaci príliv

Viac o kráske než o žralokovi

V roku 1891 vypísal multimilionár žijúci v New Yorku Hermann Oelrichs odmenu 500 dolárov za dôkaz, že žralok je schopný napadnúť človeka. Keď sa v roku 1916 odohrala v New Jersey séria žraločích útokov, ktorej padli za obeť štyria ľudia, prinajmenšom jedny noviny ich spočiatku pripisovali morským korytnačkám. Natoľko nevinný imidž vtedy ešte žraloky mali. Najzásadnejšiu ranu mu samozrejme zasadil film Čeľuste v roku 1975, odvtedy sa krvilační žraloci stali neodmysliteľnou súčasťou kultúry. Znova raz tak o nich hovorí dielo s názvom Smrtiaci príliv.

5. 9. 2016

recenzie.

Neon Demon

Andrej Gomora | 30. 9. 2016
0
7/10          
žáner:
bizarre, independent, psycho

Snový videoklip o temnosti krásy


Ženská krása. Oslavovaná pre svoju jedinečnosť a hĺbku, zatracovaná pre svoju povrchnosť. Zo svojich nositeliek robí predmety, schránky, ktorých vnútro nikoho nezaujíma. Mnoho žien sa pritom podobnému pohľadu na seba samé nebráni. Priam ho vyhľadávajú. Túžia byť tie, ktoré rozžiaria celú miestnosť, ktoré si hneď pri vstupe každý všimne. Bez záujmu o to, kým vlastne tá žena je, čo je v jej vnútri, v jej hlave, v jej srdci. Hlavné je, ako svieti, ako púta svetlá, akýsi Neon Demon.

Jesse má ledva šestnásť, rodičia zomreli, prišla do Los Angeles zbohatnúť. Vie, že nič nevie, nič nedokáže, jej schopnosti ničím nevynikajú. Je len krásna, neobyčajne krásna. To si na nej každý všimne a jej sa to páči. Vie, že jej krása je dôležitá, výnimočná, väčšine žien sa len sníva byť ako ona. Podstupujú plastické operácie, drastické diéty, čokoľvek aby sa čo i len náznakom priblížili pôsobeniu, aké ona na ostatných má. Jej kariéra prudko napreduje, chcú ju fotiť, chcú ju do prehliadok, ona je tá, na ktorú celý život čakali. Pritom je mladá, zraniteľná, svet modeliek je pre ňu nový. Snaží sa byť na všetkých milá, pochváliť ostatné, zalichotiť im. Nie je pripravená na neprajnosť, na zlé úmysly. Svoju absolútnu výnimočnosť si uvedomuje, bez pokory sa jej teší. Nepočíta s tým, aké nástrahy jej môže pripraviť.

„Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť.“

Ako nám vysvetlia, krása nie je všetko. Je to jediné. Okolo tejto myšlienky sa krúti celý film a fyzická krása žien je v rámci sveta, ktorý zobrazuje, to jediné, na čom záleží. Hlavná postava je nám zobrazená vo svojej krehkosti až ľudskosti. Jednoduché dievča z dediny si uvedomuje svoje nedostatky, postupne im len prestane prikladať dôležitosť. Prišla so snahou sa uživiť, bola vďačná za každé milé slovo, za každého, kto o ňu prejavoval záujem ako o človeka. Čoraz viac ale cíti, že jej krása je vlastne to jediné, na čom záleží. Sama sa s tou myšlienkou stotožní, už si nepotrebuje nič dokazovať, o nič sa snažiť. Vie, že je krásna, a všetko ostatné už je nepodstatné.

„Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák.“

Film aj tak pracuje s Jesse ako s človekom a nám sa nedá necítiť jej zraniteľnosť. Práve vďaka svojej kráse je ešte ohrozenejšia. Všetci jej venujú pozornosť, modelky jej čoraz menej skryto závidia. Je ako krehký diamant a my len od začiatku čakáme, kedy sa nechá rozdrviť. Nejde o to, že by vynikala svojou hlúposťou a naivnosťou, tie nie sú nijako zdôrazňované. My len cítime, ako sa na ňu zrazu nový svet valí, ako ju pohltil. Jesse si uvedomuje, že krása je jej jediná sila a to isté cíti aj divák. A je mu jasné, že ide o silu veľmi špecifickú, nie vždy aplikovateľnú. A ktorá môže byť zradná, obzvlášť ak sa jej človek príliš oddá, priveľmi sa na ňu spoľahne.

„Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál.“

Nakrútenie je tiež čisto estetické. Podmanivá hudba no a hlavne ten vizuál. Pripomína sen aj videoklip, všetko v ňom akosi ladne plynie. Divák sa nestráca, necháva sa unášať. Posolstvo čistej a povrchnej krásy je dokonale podané aj zrozumiteľné, vrátane čisto abstraktných scén a symbolických obrazov. Jej večné omieľanie ale nemusí diváka celkom uspokojiť. Aj keď motívov je vo filme viacero, nie úplne ho zaplnia, nechajú vyniknúť predovšetkým povrchný vizuál. Ohlasovaný horor prechádza od nejasnej zlovestnosti a temnoty ku skutkom až na konci, k násiliu aj výraznej morbídnosti. Tá môže byť relevantná pre tých chudákov, ktorí skutočne horor čakali. Jednoduchému deju dá inak už len rovnako primitívnu bodku, a drží sa svojho skôr kontemplatívneho, obrazového spádu.

Neon Demon je dielo síce esteticky príjemné, nijako výnimočne ale nie pôsobivé. Hororových fanúšikov môže zaujať príjemným, jemným napätím, temnosťou a na konci tou trochou zvrhlej nechutnosti. Film inak nepodáva žiadne hlboké myšlienky, nedá sa nazvať inteligentným. Ide mu len o zážitok audiovizuálny, povrchné zobrazenie estetiky čistej krásy.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy