12. 10. 2015

Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Krampus

Andrej Gomora | 9. 5. 2016
0
6/10
bizarre, comedy, slasher

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka

V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.

„Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc."

Ten sa drží všetkých vianočných klišé z amerického prostredia, ako ich už poznáme z miliónov filmov. Celá rodina sa ocitne pokope, musia sa tváriť, že sa majú radi. Hlavne deti v predstieraní zaostávajú, sú na seba zlé a vôbec sa netaja, že sa nevedia dočkať odchodu hostí. Prípadne cesty späť domov. Rodičia sa tiež nemôžu tváriť nadšene, keď im niekto ofrfle všetko od výzdoby a jedla až po nezručnosť v zaobchádzaní so zbraňami. Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc. List roztrhá a zahodí, vietor ho odveje vysoko do nebies. Namiesto veselého Santu preto príde snehová kalamita, výpadky prúdu aj telefónneho signálu. Poviete si, veď vianočná romantika. Vonku sa ju ale niekto snaží narušiť, a človek to rozhodne nie je.

„Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom."

Rodinná časť filmu je zvládnutá dobre, vyzerá presne ako akýkoľvek rodinný film, pre hororového diváka až príliš. Všetci sú na seba hnusní, cítime sa nepríjemne, zatiaľ ani náznakom hororovo. Aj neskôr pôsobí film skôr rozprávkovo, viac ako skutočne drsná rozprávka než ako horor. Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom. To nemôže byť len tak, sme nútení rovno predpokladať, že všetko bude nakoniec predsa nejako inak. Na rozdiel od vážne mysleného hororu tu totiž úplne chýba nádej, klasická schéme jedného hrdinu, ktorý musí nevyhnutne prežiť. Preto si ju musíme začať domýšľať niekde, kde ju zatiaľ nevidíme.

„Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne."

Podarená je v zásade už prvá akčná pasáž, nedostatkom je skutočne len vek jej aktérky, pod zvyčajnou hranicou filmového násilia. V obrysoch sa nám odprezentuje hlavný zloduch, nastraší nás aj nám ukáže svoju silu a zároveň sofistikovanosť. Atmosféra mŕtveho mesta a izolovanosti nespĺňa to, čo by chcela. Predsa všetci sme zažili kalamity, nikdy nám nebránili prejsť k susedom. Sneh a hmla skôr fungujú ako skrýša pre zlo, to tam zjavne číha a postavy sa voči nemu ocitajú bezmocné. Tiež si ale uvedomíme, že vzhľadom na povahu zla necítime zďaleka takú bezmocnosť, aká by mu zodpovedala. Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne.

„Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný."

Ak by sme si zobrali iné vianočné horory, najbližšie sme určite k Santa's Slay, humor ale tentokrát nie je vôbec silený. Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný. Keď potom vraždí napríklad vianočné pečivo, nesnaží sa byť v prvom rade vtipné. Komická je jeho roztomilosť, niečo na spôsob Critters, film ale vôbec nesmeruje k čistému úletu. Všetko zvyčajne pekné a vianočné je tu plné zla. Samozrejme že útok plyšového medveďa musí byť smiešny, rovnako ako zlovestný anjel a jeho snaha svoju obeť obesiť. Nám to ale pripadá ako prirodzený vývoj v rámci filmu, a príšery sú v prvom rade hrozivé. Nesnažia sa len prekvapiť a pútať pozornosť.

Akčný spád vo filme funguje, v zásade aj atmosféra, tej vianočný podtón ale nedovolí stať sa skutočne hrozivou. Stále vnímame film len ako rodinnú rozprávku, akurát násilia je tam skutočne dosť. Vyslovene sa podarí len pár scén, divák sa ale necíti zaujatý, dielo ho mätie. Ako keby sledoval len ďalší z obrovského radu vianočných filmov, s tým rozdielom, že tento je násilný a s nádychom hororu.

Krampus je spomedzi hororov s vianočnou tematikou určite jedným z tých lepších. Takže pokiaľ budete mať ďalšie Vianoce potrebu sledovať vianočný film, môže byť pre fanúšika hororov znesiteľnou voľbou. Nesie si zároveň všetky neduhy filmov, ktoré sa nám zvyknú v istý čas roka neuveriteľne presýtiť a pokiaľ vianočné filmy neobľubujete, jeho hororová zložka samotná určite nie je dôvod, aby ste si ho pozreli.