12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Krampus

Andrej Gomora | 9. 5. 2016
0
6/10
bizarre, comedy, slasher

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka

V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.

„Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc."

Ten sa drží všetkých vianočných klišé z amerického prostredia, ako ich už poznáme z miliónov filmov. Celá rodina sa ocitne pokope, musia sa tváriť, že sa majú radi. Hlavne deti v predstieraní zaostávajú, sú na seba zlé a vôbec sa netaja, že sa nevedia dočkať odchodu hostí. Prípadne cesty späť domov. Rodičia sa tiež nemôžu tváriť nadšene, keď im niekto ofrfle všetko od výzdoby a jedla až po nezručnosť v zaobchádzaní so zbraňami. Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc. List roztrhá a zahodí, vietor ho odveje vysoko do nebies. Namiesto veselého Santu preto príde snehová kalamita, výpadky prúdu aj telefónneho signálu. Poviete si, veď vianočná romantika. Vonku sa ju ale niekto snaží narušiť, a človek to rozhodne nie je.

„Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom."

Rodinná časť filmu je zvládnutá dobre, vyzerá presne ako akýkoľvek rodinný film, pre hororového diváka až príliš. Všetci sú na seba hnusní, cítime sa nepríjemne, zatiaľ ani náznakom hororovo. Aj neskôr pôsobí film skôr rozprávkovo, viac ako skutočne drsná rozprávka než ako horor. Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom. To nemôže byť len tak, sme nútení rovno predpokladať, že všetko bude nakoniec predsa nejako inak. Na rozdiel od vážne mysleného hororu tu totiž úplne chýba nádej, klasická schéme jedného hrdinu, ktorý musí nevyhnutne prežiť. Preto si ju musíme začať domýšľať niekde, kde ju zatiaľ nevidíme.

„Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne."

Podarená je v zásade už prvá akčná pasáž, nedostatkom je skutočne len vek jej aktérky, pod zvyčajnou hranicou filmového násilia. V obrysoch sa nám odprezentuje hlavný zloduch, nastraší nás aj nám ukáže svoju silu a zároveň sofistikovanosť. Atmosféra mŕtveho mesta a izolovanosti nespĺňa to, čo by chcela. Predsa všetci sme zažili kalamity, nikdy nám nebránili prejsť k susedom. Sneh a hmla skôr fungujú ako skrýša pre zlo, to tam zjavne číha a postavy sa voči nemu ocitajú bezmocné. Tiež si ale uvedomíme, že vzhľadom na povahu zla necítime zďaleka takú bezmocnosť, aká by mu zodpovedala. Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne.

„Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný."

Ak by sme si zobrali iné vianočné horory, najbližšie sme určite k Santa's Slay, humor ale tentokrát nie je vôbec silený. Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný. Keď potom vraždí napríklad vianočné pečivo, nesnaží sa byť v prvom rade vtipné. Komická je jeho roztomilosť, niečo na spôsob Critters, film ale vôbec nesmeruje k čistému úletu. Všetko zvyčajne pekné a vianočné je tu plné zla. Samozrejme že útok plyšového medveďa musí byť smiešny, rovnako ako zlovestný anjel a jeho snaha svoju obeť obesiť. Nám to ale pripadá ako prirodzený vývoj v rámci filmu, a príšery sú v prvom rade hrozivé. Nesnažia sa len prekvapiť a pútať pozornosť.

Akčný spád vo filme funguje, v zásade aj atmosféra, tej vianočný podtón ale nedovolí stať sa skutočne hrozivou. Stále vnímame film len ako rodinnú rozprávku, akurát násilia je tam skutočne dosť. Vyslovene sa podarí len pár scén, divák sa ale necíti zaujatý, dielo ho mätie. Ako keby sledoval len ďalší z obrovského radu vianočných filmov, s tým rozdielom, že tento je násilný a s nádychom hororu.

Krampus je spomedzi hororov s vianočnou tematikou určite jedným z tých lepších. Takže pokiaľ budete mať ďalšie Vianoce potrebu sledovať vianočný film, môže byť pre fanúšika hororov znesiteľnou voľbou. Nesie si zároveň všetky neduhy filmov, ktoré sa nám zvyknú v istý čas roka neuveriteľne presýtiť a pokiaľ vianočné filmy neobľubujete, jeho hororová zložka samotná určite nie je dôvod, aby ste si ho pozreli.