Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Devil's Gate

Brána k podivnému zážitku

Pritom od začiatku sa zdá, že využité zložky nie sú celkom nezvládnuté. Niežeby fungovali dokonale, ale pôsobia minimálne sľubne, že ak by sme išli ďalej týmto smerom, mohli by sme sa mať na čo tešiť. Taký je úvod v štýle klasického hixploitationu. Chlapíkovi sa pokazí auto, vojde na pozemok s tabuľami o zákaze vstupu. Chytí sa do jednej aj do druhej pasce, začuje z pivnice vyhrážky. Čo viac môžeme chcieť. S vyšetrovaním sa to už začne zamotávať, hoci paradoxne, thrillerovo- dramatická zložka asi najmenej poľaví z úrovne až do konca. Jej problém bude skôr v celkovom kontexte filmu, do ktorého je zasadená. Ten je totiž zvláštny, veľmi zvláštny. Hlavné postavy sú každopádne zvládnuté bez závažnejších nedostatkov, vrátane veľmi uspokojujúceho stvárnenia.

7. 12. 2018

Krampus

Andrej Gomora | 9. 5. 2016
0
6/10
bizarre, comedy, slasher

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka

V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.

„Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc."

Ten sa drží všetkých vianočných klišé z amerického prostredia, ako ich už poznáme z miliónov filmov. Celá rodina sa ocitne pokope, musia sa tváriť, že sa majú radi. Hlavne deti v predstieraní zaostávajú, sú na seba zlé a vôbec sa netaja, že sa nevedia dočkať odchodu hostí. Prípadne cesty späť domov. Rodičia sa tiež nemôžu tváriť nadšene, keď im niekto ofrfle všetko od výzdoby a jedla až po nezručnosť v zaobchádzaní so zbraňami. Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc. List roztrhá a zahodí, vietor ho odveje vysoko do nebies. Namiesto veselého Santu preto príde snehová kalamita, výpadky prúdu aj telefónneho signálu. Poviete si, veď vianočná romantika. Vonku sa ju ale niekto snaží narušiť, a človek to rozhodne nie je.

„Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom."

Rodinná časť filmu je zvládnutá dobre, vyzerá presne ako akýkoľvek rodinný film, pre hororového diváka až príliš. Všetci sú na seba hnusní, cítime sa nepríjemne, zatiaľ ani náznakom hororovo. Aj neskôr pôsobí film skôr rozprávkovo, viac ako skutočne drsná rozprávka než ako horor. Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom. To nemôže byť len tak, sme nútení rovno predpokladať, že všetko bude nakoniec predsa nejako inak. Na rozdiel od vážne mysleného hororu tu totiž úplne chýba nádej, klasická schéme jedného hrdinu, ktorý musí nevyhnutne prežiť. Preto si ju musíme začať domýšľať niekde, kde ju zatiaľ nevidíme.

„Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne."

Podarená je v zásade už prvá akčná pasáž, nedostatkom je skutočne len vek jej aktérky, pod zvyčajnou hranicou filmového násilia. V obrysoch sa nám odprezentuje hlavný zloduch, nastraší nás aj nám ukáže svoju silu a zároveň sofistikovanosť. Atmosféra mŕtveho mesta a izolovanosti nespĺňa to, čo by chcela. Predsa všetci sme zažili kalamity, nikdy nám nebránili prejsť k susedom. Sneh a hmla skôr fungujú ako skrýša pre zlo, to tam zjavne číha a postavy sa voči nemu ocitajú bezmocné. Tiež si ale uvedomíme, že vzhľadom na povahu zla necítime zďaleka takú bezmocnosť, aká by mu zodpovedala. Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne.

„Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný."

Ak by sme si zobrali iné vianočné horory, najbližšie sme určite k Santa's Slay, humor ale tentokrát nie je vôbec silený. Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný. Keď potom vraždí napríklad vianočné pečivo, nesnaží sa byť v prvom rade vtipné. Komická je jeho roztomilosť, niečo na spôsob Critters, film ale vôbec nesmeruje k čistému úletu. Všetko zvyčajne pekné a vianočné je tu plné zla. Samozrejme že útok plyšového medveďa musí byť smiešny, rovnako ako zlovestný anjel a jeho snaha svoju obeť obesiť. Nám to ale pripadá ako prirodzený vývoj v rámci filmu, a príšery sú v prvom rade hrozivé. Nesnažia sa len prekvapiť a pútať pozornosť.

Akčný spád vo filme funguje, v zásade aj atmosféra, tej vianočný podtón ale nedovolí stať sa skutočne hrozivou. Stále vnímame film len ako rodinnú rozprávku, akurát násilia je tam skutočne dosť. Vyslovene sa podarí len pár scén, divák sa ale necíti zaujatý, dielo ho mätie. Ako keby sledoval len ďalší z obrovského radu vianočných filmov, s tým rozdielom, že tento je násilný a s nádychom hororu.

Krampus je spomedzi hororov s vianočnou tematikou určite jedným z tých lepších. Takže pokiaľ budete mať ďalšie Vianoce potrebu sledovať vianočný film, môže byť pre fanúšika hororov znesiteľnou voľbou. Nesie si zároveň všetky neduhy filmov, ktoré sa nám zvyknú v istý čas roka neuveriteľne presýtiť a pokiaľ vianočné filmy neobľubujete, jeho hororová zložka samotná určite nie je dôvod, aby ste si ho pozreli.