Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Krampus

Andrej Gomora | 9. 5. 2016
0
6/10
bizarre, comedy, slasher

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka

V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.

„Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc."

Ten sa drží všetkých vianočných klišé z amerického prostredia, ako ich už poznáme z miliónov filmov. Celá rodina sa ocitne pokope, musia sa tváriť, že sa majú radi. Hlavne deti v predstieraní zaostávajú, sú na seba zlé a vôbec sa netaja, že sa nevedia dočkať odchodu hostí. Prípadne cesty späť domov. Rodičia sa tiež nemôžu tváriť nadšene, keď im niekto ofrfle všetko od výzdoby a jedla až po nezručnosť v zaobchádzaní so zbraňami. Max ako najmenší má aj najslabšie nervy, a keď mu mužné sesternice ukradnú list pre Santu, celkom prestane veriť v ducha Vianoc. List roztrhá a zahodí, vietor ho odveje vysoko do nebies. Namiesto veselého Santu preto príde snehová kalamita, výpadky prúdu aj telefónneho signálu. Poviete si, veď vianočná romantika. Vonku sa ju ale niekto snaží narušiť, a človek to rozhodne nie je.

„Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom."

Rodinná časť filmu je zvládnutá dobre, vyzerá presne ako akýkoľvek rodinný film, pre hororového diváka až príliš. Všetci sú na seba hnusní, cítime sa nepríjemne, zatiaľ ani náznakom hororovo. Aj neskôr pôsobí film skôr rozprávkovo, viac ako skutočne drsná rozprávka než ako horor. Musí nám padnúť do oka, že tentokrát umierajú aj deti, dokonca ako prvé a vo veľkom. To nemôže byť len tak, sme nútení rovno predpokladať, že všetko bude nakoniec predsa nejako inak. Na rozdiel od vážne mysleného hororu tu totiž úplne chýba nádej, klasická schéme jedného hrdinu, ktorý musí nevyhnutne prežiť. Preto si ju musíme začať domýšľať niekde, kde ju zatiaľ nevidíme.

„Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne."

Podarená je v zásade už prvá akčná pasáž, nedostatkom je skutočne len vek jej aktérky, pod zvyčajnou hranicou filmového násilia. V obrysoch sa nám odprezentuje hlavný zloduch, nastraší nás aj nám ukáže svoju silu a zároveň sofistikovanosť. Atmosféra mŕtveho mesta a izolovanosti nespĺňa to, čo by chcela. Predsa všetci sme zažili kalamity, nikdy nám nebránili prejsť k susedom. Sneh a hmla skôr fungujú ako skrýša pre zlo, to tam zjavne číha a postavy sa voči nemu ocitajú bezmocné. Tiež si ale uvedomíme, že vzhľadom na povahu zla necítime zďaleka takú bezmocnosť, aká by mu zodpovedala. Dôvodom je opäť rozprávkovosť, tá nedovolí aby na nás film pôsobil ťaživo či bezútešne.

„Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný."

Ak by sme si zobrali iné vianočné horory, najbližšie sme určite k Santa's Slay, humor ale tentokrát nie je vôbec silený. Vianočná tematika prichádza hlavne v rodinnej časti a deje sa to prirodzene, spôsobom, ktorý pokladáme za tradičný. Keď potom vraždí napríklad vianočné pečivo, nesnaží sa byť v prvom rade vtipné. Komická je jeho roztomilosť, niečo na spôsob Critters, film ale vôbec nesmeruje k čistému úletu. Všetko zvyčajne pekné a vianočné je tu plné zla. Samozrejme že útok plyšového medveďa musí byť smiešny, rovnako ako zlovestný anjel a jeho snaha svoju obeť obesiť. Nám to ale pripadá ako prirodzený vývoj v rámci filmu, a príšery sú v prvom rade hrozivé. Nesnažia sa len prekvapiť a pútať pozornosť.

Akčný spád vo filme funguje, v zásade aj atmosféra, tej vianočný podtón ale nedovolí stať sa skutočne hrozivou. Stále vnímame film len ako rodinnú rozprávku, akurát násilia je tam skutočne dosť. Vyslovene sa podarí len pár scén, divák sa ale necíti zaujatý, dielo ho mätie. Ako keby sledoval len ďalší z obrovského radu vianočných filmov, s tým rozdielom, že tento je násilný a s nádychom hororu.

Krampus je spomedzi hororov s vianočnou tematikou určite jedným z tých lepších. Takže pokiaľ budete mať ďalšie Vianoce potrebu sledovať vianočný film, môže byť pre fanúšika hororov znesiteľnou voľbou. Nesie si zároveň všetky neduhy filmov, ktoré sa nám zvyknú v istý čas roka neuveriteľne presýtiť a pokiaľ vianočné filmy neobľubujete, jeho hororová zložka samotná určite nie je dôvod, aby ste si ho pozreli.