Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Fender Bender

Andrej Gomora | 28. 2. 2017
0
4/10
home invasion, slasher

Boj o zábavu, nie o prežitie

Pripadá vám romantické, ak muž nabúra žene do auta, aby získal jej telefónne číslo a adresu? Respektíve, pripadalo by vám to romantické, ak by romantickými boli jeho pohnútky? V tomto prípade tak muž postupuje trochu príliš často, aby sme mohli veriť, že sa jednoducho zamiloval. Nespraví veľkú škodu, nie pri samotnej havárii. Až neskôr žena zistí, že tomuto incidentu by jej bývalo lepšie sa vyhnúť. Nech to aj bolo len také ťuknutie, ako sa hovorí, Fender Bender.

Hlavnou obeťou úmyselného búrača je v tomto prípade mladučká Hilary, práve pristihla svojho priateľa ako ju podvádza. Čierne auto sa na ňu nalepilo, keď zastala, zozadu do nej vrazilo. Šofér sa ospravedlňuje, tvári sa slušne, vraj len na chvíľu nedával pozor. Hilary už je aj tak dosť zničená, chudákovi nenadáva, len sama narieka nad svojou situáciou. Bez dovolenia si požičala mamino nové auto. Dúfa, že mama bude mať porozumenie, hispánski rodičia ale musia byť prísni. Mali ísť na dlho pripravovaný výlet, a akokoľvek kruté to je, rozhodnú sa nechať Hilary doma. Samú celý víkend vo veľkom dome, počas búrky. Vinník incidentu sa ešte raz ozve, ospravedlňuje sa, začne ale pôsobiť mierne strašidelne. Hilary sa sama doma bojí. A veru sa aj má čoho.

„Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené.“

Vražda v úvode nie je katastrofa, tiež ale zrovna nezaujme. Ako katastrofa sa javí správanie postáv, keď nám ich film začne predstavovať. Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené. Horšie je to už len s jej rodičmi, šťastie, že vo filme sa objavujú tak krátko. Celá situácia je naštylizovaná silene a iritujúco, určite sa jej osamotenosť dala dosiahnuť aj jednoduchšie a menej hlúpo. Maska vraha v sekvencii na začiatku má svoje čaro, jeho správanie bez nej ale opäť zapadá medzi výrazne nepodarené postavy. Šťastie, že v tejto polohe ho nevidíme dlho.

„Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.“

Príprava na home invasion je dlhá a jej kvalita zodpovedá kvalite Hilary ako spoločníčky. Jej prechádzanie sa po dome, nezaujímavé činnosti a absencia čohokoľvek vzrušujúceho by zodpovedala minimalistickému artovému filmu. Samozrejme, bez akýchkoľvek artových či iných kvalít. Tušíme, čo sa asi bude diať, raz, v ďalekej budúcnosti. Zatiaľ nás ale nič nestraší a vzhľadom na to, ako zle sa na prípravu na akciu pozerá, nemáme dôvod mať priveľké očakávania ani od fázy, keď už sa film nejaký spôsobom rozbehne. Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.

„Mnoho hlúpostí, ktoré postavy vykonajú, pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu.“

Keď už sa obrovskou okľukou dostaneme k príchodu vraha, v kontexte nie príliš pozerateľného filmu pôsobí jeho zjav značne utešujúco. Podľa jeho minulých činov vieme, že je drsný, jeho maska štýlová akurát pred hranicou prehnanosti. Strach, ktorý s ním príde, ešte musí zapadnúť medzi hlúpe postavy, nakoniec sa mu to ale podarí. Ťažko povedať, či môže ísť o skutočný, nedaj bože aj úmyselný efekt, alebo tak film už skrátka vnímame. Mnoho hlúpostí, ktoré vykonajú ale pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu. Pravda je, že ten už je po stránke presvedčivosti dosť zlý, tu na nás ale strach skrátka dokáže zapôsobiť.

„Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy.“

Finále je po mnohých stránkach nezmyselné, darí sa mu ale takým byť akosi so štýlom. Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy. Pri podobnom správaní je divák zväčša predovšetkým podráždený, tentokrát ale môže túto polohu prijať. Z radosti, že sme sa dopracovali k čomukoľvek zaujímavému. Možno film dovtedy naschvál budoval v divákovi k obetiam nenávisť, aby mu vôbec neprekážalo, ako si samé privolávajú skazu. V každom prípade sa na záver pozerá príjemne, a už ho len korunuje jedna efektná hláška a dokonca morálny odkaz. Nie, skutočne nie hlúpy a absurdný.

Fender Bender má veľa negatív a v mnohých častiach pôsobí až amatérsky. Na druhej strane sa v ňom ale dajú nájsť aj prvky hodné pozerania, aj keď len v rámci nie zrovna inteligentného druhu zábavy. Plus je aj že ide o príjemný a pomerne priamočiary žáner klasického slashera respektíve home invasion, navyše bez prvkov opozeranosti. Takže nakoniec nie až taký nepodarok, aký sa v určitých chvíľach črtal.