12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Fender Bender

Andrej Gomora | 28. 2. 2017
0
4/10
home invasion, slasher

Boj o zábavu, nie o prežitie

Pripadá vám romantické, ak muž nabúra žene do auta, aby získal jej telefónne číslo a adresu? Respektíve, pripadalo by vám to romantické, ak by romantickými boli jeho pohnútky? V tomto prípade tak muž postupuje trochu príliš často, aby sme mohli veriť, že sa jednoducho zamiloval. Nespraví veľkú škodu, nie pri samotnej havárii. Až neskôr žena zistí, že tomuto incidentu by jej bývalo lepšie sa vyhnúť. Nech to aj bolo len také ťuknutie, ako sa hovorí, Fender Bender.

Hlavnou obeťou úmyselného búrača je v tomto prípade mladučká Hilary, práve pristihla svojho priateľa ako ju podvádza. Čierne auto sa na ňu nalepilo, keď zastala, zozadu do nej vrazilo. Šofér sa ospravedlňuje, tvári sa slušne, vraj len na chvíľu nedával pozor. Hilary už je aj tak dosť zničená, chudákovi nenadáva, len sama narieka nad svojou situáciou. Bez dovolenia si požičala mamino nové auto. Dúfa, že mama bude mať porozumenie, hispánski rodičia ale musia byť prísni. Mali ísť na dlho pripravovaný výlet, a akokoľvek kruté to je, rozhodnú sa nechať Hilary doma. Samú celý víkend vo veľkom dome, počas búrky. Vinník incidentu sa ešte raz ozve, ospravedlňuje sa, začne ale pôsobiť mierne strašidelne. Hilary sa sama doma bojí. A veru sa aj má čoho.

„Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené.“

Vražda v úvode nie je katastrofa, tiež ale zrovna nezaujme. Ako katastrofa sa javí správanie postáv, keď nám ich film začne predstavovať. Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené. Horšie je to už len s jej rodičmi, šťastie, že vo filme sa objavujú tak krátko. Celá situácia je naštylizovaná silene a iritujúco, určite sa jej osamotenosť dala dosiahnuť aj jednoduchšie a menej hlúpo. Maska vraha v sekvencii na začiatku má svoje čaro, jeho správanie bez nej ale opäť zapadá medzi výrazne nepodarené postavy. Šťastie, že v tejto polohe ho nevidíme dlho.

„Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.“

Príprava na home invasion je dlhá a jej kvalita zodpovedá kvalite Hilary ako spoločníčky. Jej prechádzanie sa po dome, nezaujímavé činnosti a absencia čohokoľvek vzrušujúceho by zodpovedala minimalistickému artovému filmu. Samozrejme, bez akýchkoľvek artových či iných kvalít. Tušíme, čo sa asi bude diať, raz, v ďalekej budúcnosti. Zatiaľ nás ale nič nestraší a vzhľadom na to, ako zle sa na prípravu na akciu pozerá, nemáme dôvod mať priveľké očakávania ani od fázy, keď už sa film nejaký spôsobom rozbehne. Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.

„Mnoho hlúpostí, ktoré postavy vykonajú, pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu.“

Keď už sa obrovskou okľukou dostaneme k príchodu vraha, v kontexte nie príliš pozerateľného filmu pôsobí jeho zjav značne utešujúco. Podľa jeho minulých činov vieme, že je drsný, jeho maska štýlová akurát pred hranicou prehnanosti. Strach, ktorý s ním príde, ešte musí zapadnúť medzi hlúpe postavy, nakoniec sa mu to ale podarí. Ťažko povedať, či môže ísť o skutočný, nedaj bože aj úmyselný efekt, alebo tak film už skrátka vnímame. Mnoho hlúpostí, ktoré vykonajú ale pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu. Pravda je, že ten už je po stránke presvedčivosti dosť zlý, tu na nás ale strach skrátka dokáže zapôsobiť.

„Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy.“

Finále je po mnohých stránkach nezmyselné, darí sa mu ale takým byť akosi so štýlom. Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy. Pri podobnom správaní je divák zväčša predovšetkým podráždený, tentokrát ale môže túto polohu prijať. Z radosti, že sme sa dopracovali k čomukoľvek zaujímavému. Možno film dovtedy naschvál budoval v divákovi k obetiam nenávisť, aby mu vôbec neprekážalo, ako si samé privolávajú skazu. V každom prípade sa na záver pozerá príjemne, a už ho len korunuje jedna efektná hláška a dokonca morálny odkaz. Nie, skutočne nie hlúpy a absurdný.

Fender Bender má veľa negatív a v mnohých častiach pôsobí až amatérsky. Na druhej strane sa v ňom ale dajú nájsť aj prvky hodné pozerania, aj keď len v rámci nie zrovna inteligentného druhu zábavy. Plus je aj že ide o príjemný a pomerne priamočiary žáner klasického slashera respektíve home invasion, navyše bez prvkov opozeranosti. Takže nakoniec nie až taký nepodarok, aký sa v určitých chvíľach črtal.