12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Fender Bender

Andrej Gomora | 28. 2. 2017
0
4/10
home invasion, slasher

Boj o zábavu, nie o prežitie

Pripadá vám romantické, ak muž nabúra žene do auta, aby získal jej telefónne číslo a adresu? Respektíve, pripadalo by vám to romantické, ak by romantickými boli jeho pohnútky? V tomto prípade tak muž postupuje trochu príliš často, aby sme mohli veriť, že sa jednoducho zamiloval. Nespraví veľkú škodu, nie pri samotnej havárii. Až neskôr žena zistí, že tomuto incidentu by jej bývalo lepšie sa vyhnúť. Nech to aj bolo len také ťuknutie, ako sa hovorí, Fender Bender.

Hlavnou obeťou úmyselného búrača je v tomto prípade mladučká Hilary, práve pristihla svojho priateľa ako ju podvádza. Čierne auto sa na ňu nalepilo, keď zastala, zozadu do nej vrazilo. Šofér sa ospravedlňuje, tvári sa slušne, vraj len na chvíľu nedával pozor. Hilary už je aj tak dosť zničená, chudákovi nenadáva, len sama narieka nad svojou situáciou. Bez dovolenia si požičala mamino nové auto. Dúfa, že mama bude mať porozumenie, hispánski rodičia ale musia byť prísni. Mali ísť na dlho pripravovaný výlet, a akokoľvek kruté to je, rozhodnú sa nechať Hilary doma. Samú celý víkend vo veľkom dome, počas búrky. Vinník incidentu sa ešte raz ozve, ospravedlňuje sa, začne ale pôsobiť mierne strašidelne. Hilary sa sama doma bojí. A veru sa aj má čoho.

„Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené.“

Vražda v úvode nie je katastrofa, tiež ale zrovna nezaujme. Ako katastrofa sa javí správanie postáv, keď nám ich film začne predstavovať. Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené. Horšie je to už len s jej rodičmi, šťastie, že vo filme sa objavujú tak krátko. Celá situácia je naštylizovaná silene a iritujúco, určite sa jej osamotenosť dala dosiahnuť aj jednoduchšie a menej hlúpo. Maska vraha v sekvencii na začiatku má svoje čaro, jeho správanie bez nej ale opäť zapadá medzi výrazne nepodarené postavy. Šťastie, že v tejto polohe ho nevidíme dlho.

„Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.“

Príprava na home invasion je dlhá a jej kvalita zodpovedá kvalite Hilary ako spoločníčky. Jej prechádzanie sa po dome, nezaujímavé činnosti a absencia čohokoľvek vzrušujúceho by zodpovedala minimalistickému artovému filmu. Samozrejme, bez akýchkoľvek artových či iných kvalít. Tušíme, čo sa asi bude diať, raz, v ďalekej budúcnosti. Zatiaľ nás ale nič nestraší a vzhľadom na to, ako zle sa na prípravu na akciu pozerá, nemáme dôvod mať priveľké očakávania ani od fázy, keď už sa film nejaký spôsobom rozbehne. Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.

„Mnoho hlúpostí, ktoré postavy vykonajú, pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu.“

Keď už sa obrovskou okľukou dostaneme k príchodu vraha, v kontexte nie príliš pozerateľného filmu pôsobí jeho zjav značne utešujúco. Podľa jeho minulých činov vieme, že je drsný, jeho maska štýlová akurát pred hranicou prehnanosti. Strach, ktorý s ním príde, ešte musí zapadnúť medzi hlúpe postavy, nakoniec sa mu to ale podarí. Ťažko povedať, či môže ísť o skutočný, nedaj bože aj úmyselný efekt, alebo tak film už skrátka vnímame. Mnoho hlúpostí, ktoré vykonajú ale pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu. Pravda je, že ten už je po stránke presvedčivosti dosť zlý, tu na nás ale strach skrátka dokáže zapôsobiť.

„Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy.“

Finále je po mnohých stránkach nezmyselné, darí sa mu ale takým byť akosi so štýlom. Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy. Pri podobnom správaní je divák zväčša predovšetkým podráždený, tentokrát ale môže túto polohu prijať. Z radosti, že sme sa dopracovali k čomukoľvek zaujímavému. Možno film dovtedy naschvál budoval v divákovi k obetiam nenávisť, aby mu vôbec neprekážalo, ako si samé privolávajú skazu. V každom prípade sa na záver pozerá príjemne, a už ho len korunuje jedna efektná hláška a dokonca morálny odkaz. Nie, skutočne nie hlúpy a absurdný.

Fender Bender má veľa negatív a v mnohých častiach pôsobí až amatérsky. Na druhej strane sa v ňom ale dajú nájsť aj prvky hodné pozerania, aj keď len v rámci nie zrovna inteligentného druhu zábavy. Plus je aj že ide o príjemný a pomerne priamočiary žáner klasického slashera respektíve home invasion, navyše bez prvkov opozeranosti. Takže nakoniec nie až taký nepodarok, aký sa v určitých chvíľach črtal.