Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

Girlhouse

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff
Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?
31. 3. 2015

Salvage

Príjemná nezávislá príšera
Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. 10. 1. 2011

The Innocents (1961)

Detská nevinnosť proti gotickej samote

Osamotený gotický dom na anglickom vidieku s dvoma deťmi a novou guvernantkou. Stará slúžka, ktorá nevie ani len čítať, a príbeh o dvoch nedávno zosnulých milencoch. Niektoré námety sa už dnes jednoducho spracovať nedajú. Našťastie pred päťdesiatimi rokmi nikomu neprekážala pomalosť a poetika, a gotická atmosféra sa dala bez zbytočných prímesí žmýkať donekonečna. Vtedy vznikol aj film The Innocents, podľa novely známeho psychológa Henryho Jamesa.

11. 3. 2014

Fender Bender

Andrej Gomora | 28. 2. 2017
0
4/10
home invasion, slasher

Boj o zábavu, nie o prežitie

Pripadá vám romantické, ak muž nabúra žene do auta, aby získal jej telefónne číslo a adresu? Respektíve, pripadalo by vám to romantické, ak by romantickými boli jeho pohnútky? V tomto prípade tak muž postupuje trochu príliš často, aby sme mohli veriť, že sa jednoducho zamiloval. Nespraví veľkú škodu, nie pri samotnej havárii. Až neskôr žena zistí, že tomuto incidentu by jej bývalo lepšie sa vyhnúť. Nech to aj bolo len také ťuknutie, ako sa hovorí, Fender Bender.

Hlavnou obeťou úmyselného búrača je v tomto prípade mladučká Hilary, práve pristihla svojho priateľa ako ju podvádza. Čierne auto sa na ňu nalepilo, keď zastala, zozadu do nej vrazilo. Šofér sa ospravedlňuje, tvári sa slušne, vraj len na chvíľu nedával pozor. Hilary už je aj tak dosť zničená, chudákovi nenadáva, len sama narieka nad svojou situáciou. Bez dovolenia si požičala mamino nové auto. Dúfa, že mama bude mať porozumenie, hispánski rodičia ale musia byť prísni. Mali ísť na dlho pripravovaný výlet, a akokoľvek kruté to je, rozhodnú sa nechať Hilary doma. Samú celý víkend vo veľkom dome, počas búrky. Vinník incidentu sa ešte raz ozve, ospravedlňuje sa, začne ale pôsobiť mierne strašidelne. Hilary sa sama doma bojí. A veru sa aj má čoho.

„Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené.“

Vražda v úvode nie je katastrofa, tiež ale zrovna nezaujme. Ako katastrofa sa javí správanie postáv, keď nám ich film začne predstavovať. Hilary je silene naivná a nevinná, jej dialógy sú veľmi nepresvedčivé a nútené. Horšie je to už len s jej rodičmi, šťastie, že vo filme sa objavujú tak krátko. Celá situácia je naštylizovaná silene a iritujúco, určite sa jej osamotenosť dala dosiahnuť aj jednoduchšie a menej hlúpo. Maska vraha v sekvencii na začiatku má svoje čaro, jeho správanie bez nej ale opäť zapadá medzi výrazne nepodarené postavy. Šťastie, že v tejto polohe ho nevidíme dlho.

„Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.“

Príprava na home invasion je dlhá a jej kvalita zodpovedá kvalite Hilary ako spoločníčky. Jej prechádzanie sa po dome, nezaujímavé činnosti a absencia čohokoľvek vzrušujúceho by zodpovedala minimalistickému artovému filmu. Samozrejme, bez akýchkoľvek artových či iných kvalít. Tušíme, čo sa asi bude diať, raz, v ďalekej budúcnosti. Zatiaľ nás ale nič nestraší a vzhľadom na to, ako zle sa na prípravu na akciu pozerá, nemáme dôvod mať priveľké očakávania ani od fázy, keď už sa film nejaký spôsobom rozbehne. Prvé ľakačky nie sú vôbec strašidelné, nevyvolajú ani chvíľkové naplašenie a len prehlbujú zdanlivú hlúposť diela.

„Mnoho hlúpostí, ktoré postavy vykonajú, pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu.“

Keď už sa obrovskou okľukou dostaneme k príchodu vraha, v kontexte nie príliš pozerateľného filmu pôsobí jeho zjav značne utešujúco. Podľa jeho minulých činov vieme, že je drsný, jeho maska štýlová akurát pred hranicou prehnanosti. Strach, ktorý s ním príde, ešte musí zapadnúť medzi hlúpe postavy, nakoniec sa mu to ale podarí. Ťažko povedať, či môže ísť o skutočný, nedaj bože aj úmyselný efekt, alebo tak film už skrátka vnímame. Mnoho hlúpostí, ktoré vykonajú ale pôsobí značne prospešne pre napätie, a to bez zásadného pokazenia celkového dojmu. Pravda je, že ten už je po stránke presvedčivosti dosť zlý, tu na nás ale strach skrátka dokáže zapôsobiť.

„Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy.“

Finále je po mnohých stránkach nezmyselné, darí sa mu ale takým byť akosi so štýlom. Hrdinovia nechcú prežiť, chcú sa nám postarať o čo najviac zábavy. Pri podobnom správaní je divák zväčša predovšetkým podráždený, tentokrát ale môže túto polohu prijať. Z radosti, že sme sa dopracovali k čomukoľvek zaujímavému. Možno film dovtedy naschvál budoval v divákovi k obetiam nenávisť, aby mu vôbec neprekážalo, ako si samé privolávajú skazu. V každom prípade sa na záver pozerá príjemne, a už ho len korunuje jedna efektná hláška a dokonca morálny odkaz. Nie, skutočne nie hlúpy a absurdný.

Fender Bender má veľa negatív a v mnohých častiach pôsobí až amatérsky. Na druhej strane sa v ňom ale dajú nájsť aj prvky hodné pozerania, aj keď len v rámci nie zrovna inteligentného druhu zábavy. Plus je aj že ide o príjemný a pomerne priamočiary žáner klasického slashera respektíve home invasion, navyše bez prvkov opozeranosti. Takže nakoniec nie až taký nepodarok, aký sa v určitých chvíľach črtal.