12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

Halloween

Andrej Gomora | 5. 11. 2018
0
7/10
slasher

Prežili by sme aj bez neho, ale život je s ním krajší

Vzniklo už jedenásť filmov o Michaelovi Myersovi, s kvalitou ktorá sa dá prinajlepšom označiť ako kolísavá. Vždy akurát musel prežiť aj tú najdrastickejšiu smrť, a pokiaľ to dovoľovala prítomnosť Jamie Lee Courtisovej, snažiť sa doraziť svoju zvyšnú sestru. Nakoniec uspel, tento fakt sa ale ukázal ako posledná kvapka pre snahy udržať čo i len minimálnu nadväznosť medzi dielmi. Zabudnime na všetko, čo sme doteraz videli. Vráťme sa tam, kde sa to tvorcom pozdáva, spravme z Myersa psychopata, ktorý doteraz zabil úbohých päť ľudí. Najnovší film sa aj volá celkom jednoducho, Halloween.

Nová alternatívna realita nie je až taký problém, na pár noviniek si len musíme zvyknúť. Ako že Laurie strávila 40 rokov bojovým tréningom, do toho nútila aj svoju dcéru v tej miere, až jej ju sociálka odobrala. Prečo nie. Na druhej strane sa určitých známych prvkov film vzdať nechce. Namiesto doktora Loomisa, ktorého predstaviteľ Donald Pleasance zomrel v roku 1995, príde nový psychiater, vraj jeho dlhoročný žiak, rovnako upnutý na pacienta zosobňujúceho koncentrované zlo. Pomenovanie "nový Loomis" dokonca použije aj film. Nadhľadu a zmyslu pre humor totiž má viac. Veľmi zvláštneho, takého, ktorý horor nijako neodľahčí, len vás donúti sa pozastaviť, že daný dialóg bol nejako absurdne komický, pri všetkej zjavnosti úmyselne. Ako keď novinári Laurie navrhujú, nech sa s Michaelom stretne. A zmieri.

„Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije.“

Podstatný je ale samozrejme samotný Michael, a na tom sa našťastie zmenilo málo. Mĺkvy, pokojný, bez zhonov a zbytočnej akrobacie. Ako koncentrované zlo len vraždí, jednoducho a zaradom. Film si celkove drží pomerne výrazný nádych retra, a do značnej miery pôsobí ako keby bol z osemdesiatych rokov. Len vo vyššom rozlíšení. Halloween sa nikdy nevyžíval v príliš explicitnom násilí, a aj keď nám tvorcovia pri pár rozďavených sánkach ukazujú, že keby chceli, s brutalitou nemajú problém. Nijako ju ale nesilia. Na druhej strane sa vôbec nekrotia, čo do počtu obetí. Dáva zmysel, že keď je Michael Myers stroj na zabíjanie, prečo by za sebou nenechával mŕtvoly, kade chodí. Predsa ale badať, že v predošlých filmoch až toľko ľudí nezabíjal. Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije. Ale vidíme, ako ku vražde smeruje.

„Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre.“

Ďalší problém sústredenia sa na množstvo je v nedostatku priestoru pre diváka s obeťami sa trocha zblížiť. Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre. Na druhej strane je Laurie s rodinou, ktorá sa nám po väčšinu filmu javí viac menej mimo nebezpečenstva, prakticky bez priameho kontaktu s Michaelom. Pri tom jedinom sa dokonca viac bojíme o jeho život. Tých pár obetí, ktoré dostanú väčší ako pársekundový priestor predviesť sa nám ešte za života, vyznie akosi zbytočne. Presne na nich vidieť snahu vytvoriť nasilu epizódne postavičky, len aby ich Michael mohol po pár minútach zabiť. Prežili by sme ich prítomnosť, len keby  tu bolo viac kontaktu a ohrozenia aj pre skutočné postavy.

„Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol.“

Celkové nakrútenie je výborné, klasická halloweenovská hudba funguje výborne a žiadna stránka diela nie je zanedbaná. Len ten scenár mohol byť trocha lepší, dostať do filmu viac spádu a trvácnejšieho napätia. Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol. Najviac strachu tak zažijeme až pri finálnej pasáži, keď Laurie stratí niečo zo svojej neohrozenosti. A hlavne sa do nebezpečia skutočne dostanú aj postavy, nielen nezaujímaví štatisti.

Halloween sa dá rozhodne zaradiť medzi to lepšie, čo nám táto séria priniesla, celkom na vrchol ale nedosahuje. Fanúšikov nesklame prítomnosť Michaela Myersa a viac menej všetkého, čo k Halloweenu patrí. Navyše má film spomínaný zaujímavý zmysel pre humor, a viacero síce mierne absurdných, zato vizuálne veľmi príjemných scén. Predsa ale, radšej keby tá atmosféra fungovala celkom naplno.