Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Halloween

Andrej Gomora | 5. 11. 2018
0
7/10
slasher

Prežili by sme aj bez neho, ale život je s ním krajší

Vzniklo už jedenásť filmov o Michaelovi Myersovi, s kvalitou ktorá sa dá prinajlepšom označiť ako kolísavá. Vždy akurát musel prežiť aj tú najdrastickejšiu smrť, a pokiaľ to dovoľovala prítomnosť Jamie Lee Courtisovej, snažiť sa doraziť svoju zvyšnú sestru. Nakoniec uspel, tento fakt sa ale ukázal ako posledná kvapka pre snahy udržať čo i len minimálnu nadväznosť medzi dielmi. Zabudnime na všetko, čo sme doteraz videli. Vráťme sa tam, kde sa to tvorcom pozdáva, spravme z Myersa psychopata, ktorý doteraz zabil úbohých päť ľudí. Najnovší film sa aj volá celkom jednoducho, Halloween.

Nová alternatívna realita nie je až taký problém, na pár noviniek si len musíme zvyknúť. Ako že Laurie strávila 40 rokov bojovým tréningom, do toho nútila aj svoju dcéru v tej miere, až jej ju sociálka odobrala. Prečo nie. Na druhej strane sa určitých známych prvkov film vzdať nechce. Namiesto doktora Loomisa, ktorého predstaviteľ Donald Pleasance zomrel v roku 1995, príde nový psychiater, vraj jeho dlhoročný žiak, rovnako upnutý na pacienta zosobňujúceho koncentrované zlo. Pomenovanie "nový Loomis" dokonca použije aj film. Nadhľadu a zmyslu pre humor totiž má viac. Veľmi zvláštneho, takého, ktorý horor nijako neodľahčí, len vás donúti sa pozastaviť, že daný dialóg bol nejako absurdne komický, pri všetkej zjavnosti úmyselne. Ako keď novinári Laurie navrhujú, nech sa s Michaelom stretne. A zmieri.

„Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije.“

Podstatný je ale samozrejme samotný Michael, a na tom sa našťastie zmenilo málo. Mĺkvy, pokojný, bez zhonov a zbytočnej akrobacie. Ako koncentrované zlo len vraždí, jednoducho a zaradom. Film si celkove drží pomerne výrazný nádych retra, a do značnej miery pôsobí ako keby bol z osemdesiatych rokov. Len vo vyššom rozlíšení. Halloween sa nikdy nevyžíval v príliš explicitnom násilí, a aj keď nám tvorcovia pri pár rozďavených sánkach ukazujú, že keby chceli, s brutalitou nemajú problém. Nijako ju ale nesilia. Na druhej strane sa vôbec nekrotia, čo do počtu obetí. Dáva zmysel, že keď je Michael Myers stroj na zabíjanie, prečo by za sebou nenechával mŕtvoly, kade chodí. Predsa ale badať, že v predošlých filmoch až toľko ľudí nezabíjal. Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije. Ale vidíme, ako ku vražde smeruje.

„Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre.“

Ďalší problém sústredenia sa na množstvo je v nedostatku priestoru pre diváka s obeťami sa trocha zblížiť. Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre. Na druhej strane je Laurie s rodinou, ktorá sa nám po väčšinu filmu javí viac menej mimo nebezpečenstva, prakticky bez priameho kontaktu s Michaelom. Pri tom jedinom sa dokonca viac bojíme o jeho život. Tých pár obetí, ktoré dostanú väčší ako pársekundový priestor predviesť sa nám ešte za života, vyznie akosi zbytočne. Presne na nich vidieť snahu vytvoriť nasilu epizódne postavičky, len aby ich Michael mohol po pár minútach zabiť. Prežili by sme ich prítomnosť, len keby  tu bolo viac kontaktu a ohrozenia aj pre skutočné postavy.

„Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol.“

Celkové nakrútenie je výborné, klasická halloweenovská hudba funguje výborne a žiadna stránka diela nie je zanedbaná. Len ten scenár mohol byť trocha lepší, dostať do filmu viac spádu a trvácnejšieho napätia. Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol. Najviac strachu tak zažijeme až pri finálnej pasáži, keď Laurie stratí niečo zo svojej neohrozenosti. A hlavne sa do nebezpečia skutočne dostanú aj postavy, nielen nezaujímaví štatisti.

Halloween sa dá rozhodne zaradiť medzi to lepšie, čo nám táto séria priniesla, celkom na vrchol ale nedosahuje. Fanúšikov nesklame prítomnosť Michaela Myersa a viac menej všetkého, čo k Halloweenu patrí. Navyše má film spomínaný zaujímavý zmysel pre humor, a viacero síce mierne absurdných, zato vizuálne veľmi príjemných scén. Predsa ale, radšej keby tá atmosféra fungovala celkom naplno.