Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

4. 12. 2015

12. 11. 2018

Puppet Master: Axis of Evil

Koniec jednej série
Sérii Puppet Master sa za niekoľko rokov podarilo spoľahlivo pochovať kedysi ešte ako-tak obľúbenú značku, a ak by desiaty diel nadväzoval na deviaty, bol by to iba ďalší klinec do rakvy. Reštart bol skutočne opäť jedinou možnosťou, ako z tejto šlamastiky von, hoci je otázne, či o Toulonove bábky ešte niekto vôbec stojí. Komu ešte vôbec niečo hovorí meno Toulan? 18. 1. 2011

13. 2. 2011

Halloween

Andrej Gomora | 5. 11. 2018
0
7/10
slasher

Prežili by sme aj bez neho, ale život je s ním krajší

Vzniklo už jedenásť filmov o Michaelovi Myersovi, s kvalitou ktorá sa dá prinajlepšom označiť ako kolísavá. Vždy akurát musel prežiť aj tú najdrastickejšiu smrť, a pokiaľ to dovoľovala prítomnosť Jamie Lee Courtisovej, snažiť sa doraziť svoju zvyšnú sestru. Nakoniec uspel, tento fakt sa ale ukázal ako posledná kvapka pre snahy udržať čo i len minimálnu nadväznosť medzi dielmi. Zabudnime na všetko, čo sme doteraz videli. Vráťme sa tam, kde sa to tvorcom pozdáva, spravme z Myersa psychopata, ktorý doteraz zabil úbohých päť ľudí. Najnovší film sa aj volá celkom jednoducho, Halloween.

Nová alternatívna realita nie je až taký problém, na pár noviniek si len musíme zvyknúť. Ako že Laurie strávila 40 rokov bojovým tréningom, do toho nútila aj svoju dcéru v tej miere, až jej ju sociálka odobrala. Prečo nie. Na druhej strane sa určitých známych prvkov film vzdať nechce. Namiesto doktora Loomisa, ktorého predstaviteľ Donald Pleasance zomrel v roku 1995, príde nový psychiater, vraj jeho dlhoročný žiak, rovnako upnutý na pacienta zosobňujúceho koncentrované zlo. Pomenovanie "nový Loomis" dokonca použije aj film. Nadhľadu a zmyslu pre humor totiž má viac. Veľmi zvláštneho, takého, ktorý horor nijako neodľahčí, len vás donúti sa pozastaviť, že daný dialóg bol nejako absurdne komický, pri všetkej zjavnosti úmyselne. Ako keď novinári Laurie navrhujú, nech sa s Michaelom stretne. A zmieri.

„Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije.“

Podstatný je ale samozrejme samotný Michael, a na tom sa našťastie zmenilo málo. Mĺkvy, pokojný, bez zhonov a zbytočnej akrobacie. Ako koncentrované zlo len vraždí, jednoducho a zaradom. Film si celkove drží pomerne výrazný nádych retra, a do značnej miery pôsobí ako keby bol z osemdesiatych rokov. Len vo vyššom rozlíšení. Halloween sa nikdy nevyžíval v príliš explicitnom násilí, a aj keď nám tvorcovia pri pár rozďavených sánkach ukazujú, že keby chceli, s brutalitou nemajú problém. Nijako ju ale nesilia. Na druhej strane sa vôbec nekrotia, čo do počtu obetí. Dáva zmysel, že keď je Michael Myers stroj na zabíjanie, prečo by za sebou nenechával mŕtvoly, kade chodí. Predsa ale badať, že v predošlých filmoch až toľko ľudí nezabíjal. Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije. Ale vidíme, ako ku vražde smeruje.

„Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre.“

Ďalší problém sústredenia sa na množstvo je v nedostatku priestoru pre diváka s obeťami sa trocha zblížiť. Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre. Na druhej strane je Laurie s rodinou, ktorá sa nám po väčšinu filmu javí viac menej mimo nebezpečenstva, prakticky bez priameho kontaktu s Michaelom. Pri tom jedinom sa dokonca viac bojíme o jeho život. Tých pár obetí, ktoré dostanú väčší ako pársekundový priestor predviesť sa nám ešte za života, vyznie akosi zbytočne. Presne na nich vidieť snahu vytvoriť nasilu epizódne postavičky, len aby ich Michael mohol po pár minútach zabiť. Prežili by sme ich prítomnosť, len keby  tu bolo viac kontaktu a ohrozenia aj pre skutočné postavy.

„Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol.“

Celkové nakrútenie je výborné, klasická halloweenovská hudba funguje výborne a žiadna stránka diela nie je zanedbaná. Len ten scenár mohol byť trocha lepší, dostať do filmu viac spádu a trvácnejšieho napätia. Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol. Najviac strachu tak zažijeme až pri finálnej pasáži, keď Laurie stratí niečo zo svojej neohrozenosti. A hlavne sa do nebezpečia skutočne dostanú aj postavy, nielen nezaujímaví štatisti.

Halloween sa dá rozhodne zaradiť medzi to lepšie, čo nám táto séria priniesla, celkom na vrchol ale nedosahuje. Fanúšikov nesklame prítomnosť Michaela Myersa a viac menej všetkého, čo k Halloweenu patrí. Navyše má film spomínaný zaujímavý zmysel pre humor, a viacero síce mierne absurdných, zato vizuálne veľmi príjemných scén. Predsa ale, radšej keby tá atmosféra fungovala celkom naplno.