Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Halloween

Andrej Gomora | 5. 11. 2018
0
7/10
slasher

Prežili by sme aj bez neho, ale život je s ním krajší

Vzniklo už jedenásť filmov o Michaelovi Myersovi, s kvalitou ktorá sa dá prinajlepšom označiť ako kolísavá. Vždy akurát musel prežiť aj tú najdrastickejšiu smrť, a pokiaľ to dovoľovala prítomnosť Jamie Lee Courtisovej, snažiť sa doraziť svoju zvyšnú sestru. Nakoniec uspel, tento fakt sa ale ukázal ako posledná kvapka pre snahy udržať čo i len minimálnu nadväznosť medzi dielmi. Zabudnime na všetko, čo sme doteraz videli. Vráťme sa tam, kde sa to tvorcom pozdáva, spravme z Myersa psychopata, ktorý doteraz zabil úbohých päť ľudí. Najnovší film sa aj volá celkom jednoducho, Halloween.

Nová alternatívna realita nie je až taký problém, na pár noviniek si len musíme zvyknúť. Ako že Laurie strávila 40 rokov bojovým tréningom, do toho nútila aj svoju dcéru v tej miere, až jej ju sociálka odobrala. Prečo nie. Na druhej strane sa určitých známych prvkov film vzdať nechce. Namiesto doktora Loomisa, ktorého predstaviteľ Donald Pleasance zomrel v roku 1995, príde nový psychiater, vraj jeho dlhoročný žiak, rovnako upnutý na pacienta zosobňujúceho koncentrované zlo. Pomenovanie "nový Loomis" dokonca použije aj film. Nadhľadu a zmyslu pre humor totiž má viac. Veľmi zvláštneho, takého, ktorý horor nijako neodľahčí, len vás donúti sa pozastaviť, že daný dialóg bol nejako absurdne komický, pri všetkej zjavnosti úmyselne. Ako keď novinári Laurie navrhujú, nech sa s Michaelom stretne. A zmieri.

„Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije.“

Podstatný je ale samozrejme samotný Michael, a na tom sa našťastie zmenilo málo. Mĺkvy, pokojný, bez zhonov a zbytočnej akrobacie. Ako koncentrované zlo len vraždí, jednoducho a zaradom. Film si celkove drží pomerne výrazný nádych retra, a do značnej miery pôsobí ako keby bol z osemdesiatych rokov. Len vo vyššom rozlíšení. Halloween sa nikdy nevyžíval v príliš explicitnom násilí, a aj keď nám tvorcovia pri pár rozďavených sánkach ukazujú, že keby chceli, s brutalitou nemajú problém. Nijako ju ale nesilia. Na druhej strane sa vôbec nekrotia, čo do počtu obetí. Dáva zmysel, že keď je Michael Myers stroj na zabíjanie, prečo by za sebou nenechával mŕtvoly, kade chodí. Predsa ale badať, že v predošlých filmoch až toľko ľudí nezabíjal. Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije. Ale vidíme, ako ku vražde smeruje.

„Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre.“

Ďalší problém sústredenia sa na množstvo je v nedostatku priestoru pre diváka s obeťami sa trocha zblížiť. Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre. Na druhej strane je Laurie s rodinou, ktorá sa nám po väčšinu filmu javí viac menej mimo nebezpečenstva, prakticky bez priameho kontaktu s Michaelom. Pri tom jedinom sa dokonca viac bojíme o jeho život. Tých pár obetí, ktoré dostanú väčší ako pársekundový priestor predviesť sa nám ešte za života, vyznie akosi zbytočne. Presne na nich vidieť snahu vytvoriť nasilu epizódne postavičky, len aby ich Michael mohol po pár minútach zabiť. Prežili by sme ich prítomnosť, len keby  tu bolo viac kontaktu a ohrozenia aj pre skutočné postavy.

„Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol.“

Celkové nakrútenie je výborné, klasická halloweenovská hudba funguje výborne a žiadna stránka diela nie je zanedbaná. Len ten scenár mohol byť trocha lepší, dostať do filmu viac spádu a trvácnejšieho napätia. Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol. Najviac strachu tak zažijeme až pri finálnej pasáži, keď Laurie stratí niečo zo svojej neohrozenosti. A hlavne sa do nebezpečia skutočne dostanú aj postavy, nielen nezaujímaví štatisti.

Halloween sa dá rozhodne zaradiť medzi to lepšie, čo nám táto séria priniesla, celkom na vrchol ale nedosahuje. Fanúšikov nesklame prítomnosť Michaela Myersa a viac menej všetkého, čo k Halloweenu patrí. Navyše má film spomínaný zaujímavý zmysel pre humor, a viacero síce mierne absurdných, zato vizuálne veľmi príjemných scén. Predsa ale, radšej keby tá atmosféra fungovala celkom naplno.