12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Halloween

Andrej Gomora | 5. 11. 2018
0
7/10
slasher

Prežili by sme aj bez neho, ale život je s ním krajší

Vzniklo už jedenásť filmov o Michaelovi Myersovi, s kvalitou ktorá sa dá prinajlepšom označiť ako kolísavá. Vždy akurát musel prežiť aj tú najdrastickejšiu smrť, a pokiaľ to dovoľovala prítomnosť Jamie Lee Courtisovej, snažiť sa doraziť svoju zvyšnú sestru. Nakoniec uspel, tento fakt sa ale ukázal ako posledná kvapka pre snahy udržať čo i len minimálnu nadväznosť medzi dielmi. Zabudnime na všetko, čo sme doteraz videli. Vráťme sa tam, kde sa to tvorcom pozdáva, spravme z Myersa psychopata, ktorý doteraz zabil úbohých päť ľudí. Najnovší film sa aj volá celkom jednoducho, Halloween.

Nová alternatívna realita nie je až taký problém, na pár noviniek si len musíme zvyknúť. Ako že Laurie strávila 40 rokov bojovým tréningom, do toho nútila aj svoju dcéru v tej miere, až jej ju sociálka odobrala. Prečo nie. Na druhej strane sa určitých známych prvkov film vzdať nechce. Namiesto doktora Loomisa, ktorého predstaviteľ Donald Pleasance zomrel v roku 1995, príde nový psychiater, vraj jeho dlhoročný žiak, rovnako upnutý na pacienta zosobňujúceho koncentrované zlo. Pomenovanie "nový Loomis" dokonca použije aj film. Nadhľadu a zmyslu pre humor totiž má viac. Veľmi zvláštneho, takého, ktorý horor nijako neodľahčí, len vás donúti sa pozastaviť, že daný dialóg bol nejako absurdne komický, pri všetkej zjavnosti úmyselne. Ako keď novinári Laurie navrhujú, nech sa s Michaelom stretne. A zmieri.

„Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije.“

Podstatný je ale samozrejme samotný Michael, a na tom sa našťastie zmenilo málo. Mĺkvy, pokojný, bez zhonov a zbytočnej akrobacie. Ako koncentrované zlo len vraždí, jednoducho a zaradom. Film si celkove drží pomerne výrazný nádych retra, a do značnej miery pôsobí ako keby bol z osemdesiatych rokov. Len vo vyššom rozlíšení. Halloween sa nikdy nevyžíval v príliš explicitnom násilí, a aj keď nám tvorcovia pri pár rozďavených sánkach ukazujú, že keby chceli, s brutalitou nemajú problém. Nijako ju ale nesilia. Na druhej strane sa vôbec nekrotia, čo do počtu obetí. Dáva zmysel, že keď je Michael Myers stroj na zabíjanie, prečo by za sebou nenechával mŕtvoly, kade chodí. Predsa ale badať, že v predošlých filmoch až toľko ľudí nezabíjal. Priveľa záberov z jeho pohľadu mu trochu uberá čaro, keď sa len neobjaví a nezabije. Ale vidíme, ako ku vražde smeruje.

„Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre.“

Ďalší problém sústredenia sa na množstvo je v nedostatku priestoru pre diváka s obeťami sa trocha zblížiť. Máme tu na jednej strane Michaela, ktorý kľukato cez hŕby anonymných obetí smeruje ku svojej sestre. Na druhej strane je Laurie s rodinou, ktorá sa nám po väčšinu filmu javí viac menej mimo nebezpečenstva, prakticky bez priameho kontaktu s Michaelom. Pri tom jedinom sa dokonca viac bojíme o jeho život. Tých pár obetí, ktoré dostanú väčší ako pársekundový priestor predviesť sa nám ešte za života, vyznie akosi zbytočne. Presne na nich vidieť snahu vytvoriť nasilu epizódne postavičky, len aby ich Michael mohol po pár minútach zabiť. Prežili by sme ich prítomnosť, len keby  tu bolo viac kontaktu a ohrozenia aj pre skutočné postavy.

„Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol.“

Celkové nakrútenie je výborné, klasická halloweenovská hudba funguje výborne a žiadna stránka diela nie je zanedbaná. Len ten scenár mohol byť trocha lepší, dostať do filmu viac spádu a trvácnejšieho napätia. Prvé dva diely boli predsa minimalistické, s nízkym rozpočtom, atmosféry sa im ale podarilo vybudovať viac, s menším množstvom mŕtvol. Najviac strachu tak zažijeme až pri finálnej pasáži, keď Laurie stratí niečo zo svojej neohrozenosti. A hlavne sa do nebezpečia skutočne dostanú aj postavy, nielen nezaujímaví štatisti.

Halloween sa dá rozhodne zaradiť medzi to lepšie, čo nám táto séria priniesla, celkom na vrchol ale nedosahuje. Fanúšikov nesklame prítomnosť Michaela Myersa a viac menej všetkého, čo k Halloweenu patrí. Navyše má film spomínaný zaujímavý zmysel pre humor, a viacero síce mierne absurdných, zato vizuálne veľmi príjemných scén. Predsa ale, radšej keby tá atmosféra fungovala celkom naplno.