12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Dead Sushi

Andrej Gomora | 2. 3. 2013
0
5/10
bizarre, comedy

Vyššia úroveň Re-animátora

Najprv reklama na sushi, ktorá sa prepracuje k presnému opaku. V Japonsku má všetko svoje dlhoročné tradície, pre všetko existujú zložité učenia a šediví majstri. A všetko nejakým spôsobom vychádza z bojových umení. Výnimkou nemôže byť ani výroba sushi, skutočná veda, do ktorej preniklo len pár zasvätených. Jedným z nich je otec Keiko, a svoje učenie sa snaží odovzdať aj dcére. Nedokonalosti vidí všade, vyčíta jej každú chybičku, vrátane toho, že je žena. Keiko tlak nevydrží a utečie z domu. Zamestná sa v penzióne, údajne povestnom kvalitným sushi, aj keď na štandardy Keiko ako si ich pamätá od otca zďaleka nedosahuje. Vrcholom je banda hlučných hostí, pasujú sa za znalcov sushi, ale nevedia ho ani len správne jesť. Sushi odmieta zostať v úlohe tichej obete. Začne lietať, vraždiť a rovno sa aj množiť.

„Sushi odmieta zostať v úlohe tichej obete. Začne lietať, vraždiť a rovno sa aj množiť."

Kombinácia odviazanosti so silným gore je v našich končinách nezvyčajná. Vo filmoch ázijskej proveniencie ale má svoje miesto a dokonca ako sme videl napríklad v Tokyo Gore Police, výsledok nemusí byť vôbec zlý. V prípade Dead Sushi je ešte silnejšia komediálna zložka, keďže niečo na spôsob myšlienky v podstate chýba. Bývalý zamestnanec farmaceutickej firmy našiel spôsob, ako oživovať mŕtvych a teraz sa niekdajšiemu zamestnávateľovi mstí. Vyzerá ako bezdomovec, pod roztrhaným kabátom má len striekačku so zelenkavou kvapalinou. Vpichuje ju do chobotničiek, kreviet aj omelety ktoré ožívajú a svojím dotykom oživujú ďalšie jedlo. Naviac im ešte narastú zúbky a pľujú kyselinu.

„Gore žiaľ nie je zrovna uchvacujúci, pár scén sa podarí, ale často sa len opakujú tie isté nápady."

Postupne sa film obtrie okolo všetkého, čo by kto mohol od japonského filmu čakať. Okrem sushi tam sú aj nože, meče, bitky, afektované dievčatá a obnažené slečny. Trvá nejaký čas, kým sa vôbec dostaneme od bláznivej komédie k niečomu na spôsob hororu. Až prvá explicitne odseknutá hlava nám pripomenie, že až taká bezstarostná zábava to nebude. V niekoľkých scénach krv strieka skutočne prúdmi, jedna z postáv ju dokonca využije aj namiesto sprchy. Gore žiaľ nie je zrovna uchvacujúci, pár scén sa podarí, ale často sa len opakujú tie isté nápady. Hlavne len tak zahryznuté sushi nezaujme ani prvýkrát a vidieť ho stále dokola už je otrava. Prepracovanosť efektov zodpovedá intelektuálnej úrovni filmu, pripomína bábky a animácie z detských programov. Keď už ale niekto podobný film pozerá, asi sa nechystá vŕtať v chybičkách a bolo by zbytočné plytvať námahou na kvalitné zobrazenie ako kúsok sushi vyťahuje človeku jazyk. Rovnako je na tom aj dej, na rozdiel od iných hororov možno len otvorenejší vo svojej primitívnosti. Má za účel len dať nejaké, akékoľvek vysvetlenie, že sushi žije a zabíja, a do stredu ešte nejakú uletenú postavu. Vyslovene sa vyžíva vo všemožných klišé, z ktorých vytvára absurdne humorný mix.

Dead Sushi má svoj spád, a nie je problém si ho užiť. Ide o veľmi za vlasy pritiahnutú komédiu s množstvom násilia a výrazne japonských reálií. Možno by sa časté pozeranie podobných filmov prejedlo, raz za čas ale na spestrenie neuškodí. Nečakajte drámu ani napätie, len jednoduché fóry preliate červenou polevou a s veľkou porciou ryže.