Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Dead Sushi

Andrej Gomora | 2. 3. 2013
0
5/10
bizarre, comedy

Vyššia úroveň Re-animátora

Najprv reklama na sushi, ktorá sa prepracuje k presnému opaku. V Japonsku má všetko svoje dlhoročné tradície, pre všetko existujú zložité učenia a šediví majstri. A všetko nejakým spôsobom vychádza z bojových umení. Výnimkou nemôže byť ani výroba sushi, skutočná veda, do ktorej preniklo len pár zasvätených. Jedným z nich je otec Keiko, a svoje učenie sa snaží odovzdať aj dcére. Nedokonalosti vidí všade, vyčíta jej každú chybičku, vrátane toho, že je žena. Keiko tlak nevydrží a utečie z domu. Zamestná sa v penzióne, údajne povestnom kvalitným sushi, aj keď na štandardy Keiko ako si ich pamätá od otca zďaleka nedosahuje. Vrcholom je banda hlučných hostí, pasujú sa za znalcov sushi, ale nevedia ho ani len správne jesť. Sushi odmieta zostať v úlohe tichej obete. Začne lietať, vraždiť a rovno sa aj množiť.

„Sushi odmieta zostať v úlohe tichej obete. Začne lietať, vraždiť a rovno sa aj množiť."

Kombinácia odviazanosti so silným gore je v našich končinách nezvyčajná. Vo filmoch ázijskej proveniencie ale má svoje miesto a dokonca ako sme videl napríklad v Tokyo Gore Police, výsledok nemusí byť vôbec zlý. V prípade Dead Sushi je ešte silnejšia komediálna zložka, keďže niečo na spôsob myšlienky v podstate chýba. Bývalý zamestnanec farmaceutickej firmy našiel spôsob, ako oživovať mŕtvych a teraz sa niekdajšiemu zamestnávateľovi mstí. Vyzerá ako bezdomovec, pod roztrhaným kabátom má len striekačku so zelenkavou kvapalinou. Vpichuje ju do chobotničiek, kreviet aj omelety ktoré ožívajú a svojím dotykom oživujú ďalšie jedlo. Naviac im ešte narastú zúbky a pľujú kyselinu.

„Gore žiaľ nie je zrovna uchvacujúci, pár scén sa podarí, ale často sa len opakujú tie isté nápady."

Postupne sa film obtrie okolo všetkého, čo by kto mohol od japonského filmu čakať. Okrem sushi tam sú aj nože, meče, bitky, afektované dievčatá a obnažené slečny. Trvá nejaký čas, kým sa vôbec dostaneme od bláznivej komédie k niečomu na spôsob hororu. Až prvá explicitne odseknutá hlava nám pripomenie, že až taká bezstarostná zábava to nebude. V niekoľkých scénach krv strieka skutočne prúdmi, jedna z postáv ju dokonca využije aj namiesto sprchy. Gore žiaľ nie je zrovna uchvacujúci, pár scén sa podarí, ale často sa len opakujú tie isté nápady. Hlavne len tak zahryznuté sushi nezaujme ani prvýkrát a vidieť ho stále dokola už je otrava. Prepracovanosť efektov zodpovedá intelektuálnej úrovni filmu, pripomína bábky a animácie z detských programov. Keď už ale niekto podobný film pozerá, asi sa nechystá vŕtať v chybičkách a bolo by zbytočné plytvať námahou na kvalitné zobrazenie ako kúsok sushi vyťahuje človeku jazyk. Rovnako je na tom aj dej, na rozdiel od iných hororov možno len otvorenejší vo svojej primitívnosti. Má za účel len dať nejaké, akékoľvek vysvetlenie, že sushi žije a zabíja, a do stredu ešte nejakú uletenú postavu. Vyslovene sa vyžíva vo všemožných klišé, z ktorých vytvára absurdne humorný mix.

Dead Sushi má svoj spád, a nie je problém si ho užiť. Ide o veľmi za vlasy pritiahnutú komédiu s množstvom násilia a výrazne japonských reálií. Možno by sa časté pozeranie podobných filmov prejedlo, raz za čas ale na spestrenie neuškodí. Nečakajte drámu ani napätie, len jednoduché fóry preliate červenou polevou a s veľkou porciou ryže.