3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Slnovrat

Aj pohanské festivaly boli o drogách

Ocitnúť sa mimo toho, čo pokladáme za civilizovaný svet, už dávno nemusia len obyvatelia podivných miest. Ako Bratislava v Hosteli. Či už Švédsko pokladajú v Amerike za tajomné a neznáme miesto, alebo sa len rozhodli, že v inak normálnej krajine môžu žiť skupinky podivných ľudí. Rozhodli sa doňho zasadiť komunitu s vlastnými pohanskými zvykmi, ktorá žije podľa vlastných pravidiel, a vlastnej koncepcie fungovania sveta. Jej účel je samozrejme čisto filmový, tak ako to bolo v prípade bratislavskej putiky na vraždy. S pomerne zjavným účelom vytvoriť zaujímavý divácky zážitok vznikol aj ich rituál, Slnovrat.

8. 8. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Honeymoon

Andrej Gomora | 10. 2. 2015
0
7/10
bizarre, independent, psycho

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...

Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?

„Bea niekam zmizne z postele, stratí sa. Paul ju hľadá, nájde ju stáť nahú v lese."

Paul s Beou nemajú od začiatku takú normálnu svadbu. Radi sú romantickí, a nekonvenční. Na svadobnú cestu odcestujú do domčeka uprostred lesa, kde Bea trávila prázdniny počas svojho detstva. Sú šťastní a zamilovaní, aj keď na deti zatiaľ nemyslia. Paul síce život v divočine až tak nepozná, zato robí výborné lievance a toasty. Samotu prerušia len návštevou miestnej reštaurácie, jedinej v širokom okolí. Bea stretne známeho z detstva, Willa. Je len trochu čudný, zrovna rozbíja zariadenie. Asi sa pohádal s priateľkou, zato je taký rozrušený. Idylka sa zmení až v jednu noc. Bea niekam zmizne z postele, stratí sa. Paul ju hľadá, nájde ju stáť nahú v lese. Nevie ako sa tam dostala, vraj asi bola námesačná. Jedna vec je, že Paul si nepamätá, že by jediný krát počas ich vzťahu chodila v spánku. Čo je horšie, v Bee sa niečo zmení. Už to skrátka nie je ona.

„Zmeny sa napred prejavujú na drobnostiach, a o to lepšie sa do nich vie divák vžiť."

Ako sa dá uhádnuť, tento horor bude veľmi jednoduchý a nenásilný. Okrem štyroch hercov titulky menujú už len komparzistov, a z tých štyroch sa dvaja ocitnú v obraze dokopy možno tri minúty. Na začiatku dáva film samozrejme dôraz na ukázanie Bey a Paula a ich veľkej lásky. Aj keď hlavne v ženskej časti nie je herecký výkon dokonalý, pozerá sa naň príjemne. Pôsobí veľmi prirodzene, ani jeden z dvojice nie je za každú cenu výrazný, máme tu len dobre zobrazený obyčajný pár. Preto aj keď sa správanie Bey zmení, nezačne rovno pľuť hadov a vznášať sa. Zmeny sa napred prejavujú na drobnostiach, a o to lepšie sa do nich vie divák vžiť. Presne si vieme predstaviť, že náš najbližší človek by sa zrazu začal správať inak. Zabudne pomlieť kávu, obaliť toasty. Vyzerá to, ako keby Bea bola skrátka v strese, no ona sa zároveň začne Paulovi vzďaľovať. Zjavne nechce, aby si čokoľvek všimol, nechce, aby jej s jej problémami pomáhal.

„Hororový je len nádych, reprezentujú ho veľmi decentné nechutnosti."

Čo je horšie, Paul vidí, že Bea mu začína v určitých veciach úmyselne klamať. Film tu stojí na jeho zúfalstve a neistote. Pravdaže, prvá mu na um zíde nevera, aj keď sa nedá povedať, že čokoľvek by ju naznačovalo. Ide skôr len o dôkaz jeho bezradnosti, čo iné by mal tušiť, keď k nemu manželka prestane byť úprimná. A niekedy až dosť hlúpo sa pre hlúposti vykrúcať. Hororový je len nádych, reprezentujú ho veľmi decentné nechutnosti. Bee sa na nohe objavia bodky, nie oveľa väčšie ako uštipnutie od komára. Nočná košeľa sa objaví špinavá od slizu. Aj keď ide len o drobnosti, divákovi majú dať najavo, že niečo tu bude inak ako pri väčšine partnerských kríz. To isté pritom dávajú najavo aj Paulovi a tým väčšie je jeho zúfalstvo, ktoré cíti aj divák.

„Potom sa mu veľmi drsne začnú vyhrážať, že vlastne to on tu nie je zrovna v bezpečí."

Aj keď o žiaden masaker nepôjde, nakoniec sa film dostane aj k serióznejšej nechutnosti. Aby sa nepovedalo. Dôraz samozrejme zostáva na predošlom prežívaní, takže nečakajte, že nakoniec prepukne divoká akcia. Hororovosť sa ale stupňuje a rozhodne sa nedá nazvať slabou alebo nevýraznou. V zmysle strašidelnosti, nie len neistoty. Tá vytvorí dobré zázemie, keď si Paul už nie je istý ničím. Potom sa mu veľmi drsne začnú vyhrážať, že vlastne to on tu nie je zrovna v bezpečí. Jeho beznádej vyvrcholí nadmieru štýlovo, v pointe s nádychom komiky. Ktorá ale nie je ani trochu vtipná.

Honeymoon je výrazne psychologický a minimalistický horor a teda v žiadnom prípade nesadne každému. Pre fanúšikov tohto žánra určite predstavuje príjemný zážitok, akých sa im vôbec nedostáva veľa. Vyniká tým, čím aj chce- nenápadnosťou a dobrým spravením. V správnych chvíľach vytiahne nechutnosti, drsné slová aj činy. Vo zvyšku si ale vystačí s príjemnou ľudskosťou, peknou kamerou a hudbou.