12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Rozpoltený/ Split

Kvalitne spravený mysteriózny gýč

Výtvory M. Night Shyamalana ako Znamenia, Šiesty zmysel alebo Vyvolený si určite pamätáte, na prelome tisícročia si získali značnú popularitu. Pán tvorca po nich nezostal úplne nečinný, a mnoho fanúšikov nedočkavo sledovalo jeho ďalšiu tvorbu. Tej sa ale príliš nedarilo, priaznivcov skôr strácal, ako by naberal ďalších. Pred necelými dvoma rokmi konečne priniesol pomerne decentný horor s názvom The Visit, po ktorom prichádza ďalší, uvedený aj do našich kín pod názvom Rozpoltený.

1. 2. 2017

Honeymoon

Andrej Gomora | 10. 2. 2015
0
7/10
bizarre, independent, psycho

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...

Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?

„Bea niekam zmizne z postele, stratí sa. Paul ju hľadá, nájde ju stáť nahú v lese."

Paul s Beou nemajú od začiatku takú normálnu svadbu. Radi sú romantickí, a nekonvenční. Na svadobnú cestu odcestujú do domčeka uprostred lesa, kde Bea trávila prázdniny počas svojho detstva. Sú šťastní a zamilovaní, aj keď na deti zatiaľ nemyslia. Paul síce život v divočine až tak nepozná, zato robí výborné lievance a toasty. Samotu prerušia len návštevou miestnej reštaurácie, jedinej v širokom okolí. Bea stretne známeho z detstva, Willa. Je len trochu čudný, zrovna rozbíja zariadenie. Asi sa pohádal s priateľkou, zato je taký rozrušený. Idylka sa zmení až v jednu noc. Bea niekam zmizne z postele, stratí sa. Paul ju hľadá, nájde ju stáť nahú v lese. Nevie ako sa tam dostala, vraj asi bola námesačná. Jedna vec je, že Paul si nepamätá, že by jediný krát počas ich vzťahu chodila v spánku. Čo je horšie, v Bee sa niečo zmení. Už to skrátka nie je ona.

„Zmeny sa napred prejavujú na drobnostiach, a o to lepšie sa do nich vie divák vžiť."

Ako sa dá uhádnuť, tento horor bude veľmi jednoduchý a nenásilný. Okrem štyroch hercov titulky menujú už len komparzistov, a z tých štyroch sa dvaja ocitnú v obraze dokopy možno tri minúty. Na začiatku dáva film samozrejme dôraz na ukázanie Bey a Paula a ich veľkej lásky. Aj keď hlavne v ženskej časti nie je herecký výkon dokonalý, pozerá sa naň príjemne. Pôsobí veľmi prirodzene, ani jeden z dvojice nie je za každú cenu výrazný, máme tu len dobre zobrazený obyčajný pár. Preto aj keď sa správanie Bey zmení, nezačne rovno pľuť hadov a vznášať sa. Zmeny sa napred prejavujú na drobnostiach, a o to lepšie sa do nich vie divák vžiť. Presne si vieme predstaviť, že náš najbližší človek by sa zrazu začal správať inak. Zabudne pomlieť kávu, obaliť toasty. Vyzerá to, ako keby Bea bola skrátka v strese, no ona sa zároveň začne Paulovi vzďaľovať. Zjavne nechce, aby si čokoľvek všimol, nechce, aby jej s jej problémami pomáhal.

„Hororový je len nádych, reprezentujú ho veľmi decentné nechutnosti."

Čo je horšie, Paul vidí, že Bea mu začína v určitých veciach úmyselne klamať. Film tu stojí na jeho zúfalstve a neistote. Pravdaže, prvá mu na um zíde nevera, aj keď sa nedá povedať, že čokoľvek by ju naznačovalo. Ide skôr len o dôkaz jeho bezradnosti, čo iné by mal tušiť, keď k nemu manželka prestane byť úprimná. A niekedy až dosť hlúpo sa pre hlúposti vykrúcať. Hororový je len nádych, reprezentujú ho veľmi decentné nechutnosti. Bee sa na nohe objavia bodky, nie oveľa väčšie ako uštipnutie od komára. Nočná košeľa sa objaví špinavá od slizu. Aj keď ide len o drobnosti, divákovi majú dať najavo, že niečo tu bude inak ako pri väčšine partnerských kríz. To isté pritom dávajú najavo aj Paulovi a tým väčšie je jeho zúfalstvo, ktoré cíti aj divák.

„Potom sa mu veľmi drsne začnú vyhrážať, že vlastne to on tu nie je zrovna v bezpečí."

Aj keď o žiaden masaker nepôjde, nakoniec sa film dostane aj k serióznejšej nechutnosti. Aby sa nepovedalo. Dôraz samozrejme zostáva na predošlom prežívaní, takže nečakajte, že nakoniec prepukne divoká akcia. Hororovosť sa ale stupňuje a rozhodne sa nedá nazvať slabou alebo nevýraznou. V zmysle strašidelnosti, nie len neistoty. Tá vytvorí dobré zázemie, keď si Paul už nie je istý ničím. Potom sa mu veľmi drsne začnú vyhrážať, že vlastne to on tu nie je zrovna v bezpečí. Jeho beznádej vyvrcholí nadmieru štýlovo, v pointe s nádychom komiky. Ktorá ale nie je ani trochu vtipná.

Honeymoon je výrazne psychologický a minimalistický horor a teda v žiadnom prípade nesadne každému. Pre fanúšikov tohto žánra určite predstavuje príjemný zážitok, akých sa im vôbec nedostáva veľa. Vyniká tým, čím aj chce- nenápadnosťou a dobrým spravením. V správnych chvíľach vytiahne nechutnosti, drsné slová aj činy. Vo zvyšku si ale vystačí s príjemnou ľudskosťou, peknou kamerou a hudbou.