12. 11. 2018

Raw Meat

Len trochu netradičná detektíva

Klasickým prvkom v ňom je postava inšpektora v podaní Donalda Pleasancea, hororovým fanúšikom nepochybne známeho zo série Halloween. Ten je sucho vtipný, nevrlý, priečny a často vyvoláva dojem, ako keby tu o vyšetrovanie ani až tak nešlo. Pravdou je, že s ním do filmu vniká aj dosť televíznej estetiky, takej tej hlúpej a nelogickej konverzačnej zábavy. Niekedy sa skrátka predvádza, inokedy sú scény napísané tak, aby ich vyvrcholením bolo jeho vtipne nepríjemné správanie. Z televíznej komédie je toho vo vyšetrovaní viac, napríklad chlapík s MI5 a jeho gestikulovanie paličkou a klobúkom. Tieto prvky zjavne nie sú myslené príliš vážne. Zďaleka nie sú vo filme jediné.

15. 4. 2019

23. 2. 2017

26. 4. 2012

And Soon the Darkness

Remake, ktorý originál rozbije a nevie poskladať
And Soon the Darkness z roku 1970 bolo dielo, ktoré silne odrážalo svoju dobu. Snažiť sa vytvoriť čo najvernejší remake by bolo asi ako pokúsiť sa o remake niektorej z Chaplinových grotesiek. Také filmy sa už dnes jednoducho nerobia a akákoľvek snaha o cestovanie v čase, vo filmárskych postupoch a technológiách, by bola zaručene odsúdená na neúspech. 28. 1. 2011

Honeymoon

Andrej Gomora | 10. 2. 2015
0
7/10
bizarre, independent, psycho

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...

Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?

„Bea niekam zmizne z postele, stratí sa. Paul ju hľadá, nájde ju stáť nahú v lese."

Paul s Beou nemajú od začiatku takú normálnu svadbu. Radi sú romantickí, a nekonvenční. Na svadobnú cestu odcestujú do domčeka uprostred lesa, kde Bea trávila prázdniny počas svojho detstva. Sú šťastní a zamilovaní, aj keď na deti zatiaľ nemyslia. Paul síce život v divočine až tak nepozná, zato robí výborné lievance a toasty. Samotu prerušia len návštevou miestnej reštaurácie, jedinej v širokom okolí. Bea stretne známeho z detstva, Willa. Je len trochu čudný, zrovna rozbíja zariadenie. Asi sa pohádal s priateľkou, zato je taký rozrušený. Idylka sa zmení až v jednu noc. Bea niekam zmizne z postele, stratí sa. Paul ju hľadá, nájde ju stáť nahú v lese. Nevie ako sa tam dostala, vraj asi bola námesačná. Jedna vec je, že Paul si nepamätá, že by jediný krát počas ich vzťahu chodila v spánku. Čo je horšie, v Bee sa niečo zmení. Už to skrátka nie je ona.

„Zmeny sa napred prejavujú na drobnostiach, a o to lepšie sa do nich vie divák vžiť."

Ako sa dá uhádnuť, tento horor bude veľmi jednoduchý a nenásilný. Okrem štyroch hercov titulky menujú už len komparzistov, a z tých štyroch sa dvaja ocitnú v obraze dokopy možno tri minúty. Na začiatku dáva film samozrejme dôraz na ukázanie Bey a Paula a ich veľkej lásky. Aj keď hlavne v ženskej časti nie je herecký výkon dokonalý, pozerá sa naň príjemne. Pôsobí veľmi prirodzene, ani jeden z dvojice nie je za každú cenu výrazný, máme tu len dobre zobrazený obyčajný pár. Preto aj keď sa správanie Bey zmení, nezačne rovno pľuť hadov a vznášať sa. Zmeny sa napred prejavujú na drobnostiach, a o to lepšie sa do nich vie divák vžiť. Presne si vieme predstaviť, že náš najbližší človek by sa zrazu začal správať inak. Zabudne pomlieť kávu, obaliť toasty. Vyzerá to, ako keby Bea bola skrátka v strese, no ona sa zároveň začne Paulovi vzďaľovať. Zjavne nechce, aby si čokoľvek všimol, nechce, aby jej s jej problémami pomáhal.

„Hororový je len nádych, reprezentujú ho veľmi decentné nechutnosti."

Čo je horšie, Paul vidí, že Bea mu začína v určitých veciach úmyselne klamať. Film tu stojí na jeho zúfalstve a neistote. Pravdaže, prvá mu na um zíde nevera, aj keď sa nedá povedať, že čokoľvek by ju naznačovalo. Ide skôr len o dôkaz jeho bezradnosti, čo iné by mal tušiť, keď k nemu manželka prestane byť úprimná. A niekedy až dosť hlúpo sa pre hlúposti vykrúcať. Hororový je len nádych, reprezentujú ho veľmi decentné nechutnosti. Bee sa na nohe objavia bodky, nie oveľa väčšie ako uštipnutie od komára. Nočná košeľa sa objaví špinavá od slizu. Aj keď ide len o drobnosti, divákovi majú dať najavo, že niečo tu bude inak ako pri väčšine partnerských kríz. To isté pritom dávajú najavo aj Paulovi a tým väčšie je jeho zúfalstvo, ktoré cíti aj divák.

„Potom sa mu veľmi drsne začnú vyhrážať, že vlastne to on tu nie je zrovna v bezpečí."

Aj keď o žiaden masaker nepôjde, nakoniec sa film dostane aj k serióznejšej nechutnosti. Aby sa nepovedalo. Dôraz samozrejme zostáva na predošlom prežívaní, takže nečakajte, že nakoniec prepukne divoká akcia. Hororovosť sa ale stupňuje a rozhodne sa nedá nazvať slabou alebo nevýraznou. V zmysle strašidelnosti, nie len neistoty. Tá vytvorí dobré zázemie, keď si Paul už nie je istý ničím. Potom sa mu veľmi drsne začnú vyhrážať, že vlastne to on tu nie je zrovna v bezpečí. Jeho beznádej vyvrcholí nadmieru štýlovo, v pointe s nádychom komiky. Ktorá ale nie je ani trochu vtipná.

Honeymoon je výrazne psychologický a minimalistický horor a teda v žiadnom prípade nesadne každému. Pre fanúšikov tohto žánra určite predstavuje príjemný zážitok, akých sa im vôbec nedostáva veľa. Vyniká tým, čím aj chce- nenápadnosťou a dobrým spravením. V správnych chvíľach vytiahne nechutnosti, drsné slová aj činy. Vo zvyšku si ale vystačí s príjemnou ľudskosťou, peknou kamerou a hudbou.