12. 7. 2018

20. 9. 2010

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Insidious 2

Andrej Gomora | 24. 9. 2013
4
6/10
ghost, psycho

Ešte väčší horor a ešte väčšia zlátanina

Prvý Insidious určite nepatril medzi tú najužšiu špičku vrámci hororového žánra, aj tak sa mu ale podarilo nájsť si nemálo fanúšikov. Príbeh chlapca ktorého myseľ uviazla v ríši duchov a tí sa teraz dobíjajú do jeho opusteného tela mal úžasnú atmosféru a dokázal diváka poriadne nastrašiť. Krátko po výbornom V zajatí démonov sa James Wan rozhodol potešiť nás ďalším, žánrovo podobným hororom v podobe pokračovania s názvom Insidious Chapter 2.

„Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou."

Vzhľadom na dramatický koniec prvého dielu bolo viac menej jasné, čo bude základom zápletky v druhej časti. Josh, otec vtedy zasiahnutého Daltona, stretol pri svojej astrálnej púti svoju vlastnú prenasledovateľku. Starú dámu, ktorá sa v jeho detstve objavovala v pozadí jeho fotografií. Chcel sa jej definitívne zbaviť a namiesto toho sa jej podarilo ho okabátiť a vstúpiť do jeho tela. Preto sa ani po Daltonovom prebudení nevráti v dome všetko do normálu. Piana hrajú samé od seba, svetlá sa zažínajú, bábätká vyskakujú z postieľok. A po dome sa prechádza nejaká pani. Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou. Josh napred so starou dámou vo svojom tele bojuje, nakoniec je porazený a jeho duša uväznená v temnote. Jeho telesná schránka sa snaží všetkých presvedčiť, že všetko je v poriadku, musia zabudnúť na svoje traumy a ísť ďalej so svojim životom. Kiežby to bolo také jednoduché. A kiežby sa ich on sám nepokúšal zabiť.

„Ľakačky fungujú znova výborne, mnoho scén dokáže navodiť na niekoľko minút zimomriavky, a ich frekvencia za celý čas nepoľaví."

Okrem pokračovania v priamej dejovej línii sa film vracia aj späť, do Joshovho detstva a do detstva tajomnej dámy. V budovaní atmosféry mu pomáha nadväznosť na jednotku a s len miernym uvoľnením pokračuje tam, kde sa tá skončila. Stupňuje sa aj rodinný aspekt diela, žiaľ nie najšťastnejším smerom. Proti zlému otcovi bojujú s matkou aj rozkošní chlapci, starostlivá babička, komediálna dvojica, Carl ako nasledovník starej a múdrej Elise, a v novej podobe aj ona sama. Postavy sú až na malé výnimky skôr nehororové, nehodia sa ani ako obete ani ako hrdinovia a dá sa čakať že mŕtvol znovu veľa neuvidíme. Nechýbali nám v prvom Insidious ani vo V zajatí démonov, časom sa ale nežná duchárina predsa len presýti. Keď vieme že sa skoro určite nikomu nič nestane, strašia nás ľakačky a tajomný príbeh s duchmi. Ľakačky fungujú znova výborne, mnoho scén dokáže navodiť na niekoľko minút zimomriavky, a ich frekvencia za celý čas nepoľaví. Držia nás v neustálom napätí a dodávajú filmu pozoruhodný spád. Trošku horšie je to s príbehom, ktorý by im súčasne mal dodávať legitimitu. Veľa vysvetľovania je na škodu, a samotná história v pozadí zla nijako neočarí. O niečo lepšie je na tom pátranie po ňom, cesta do domu detstva duchov samozrejme vedie popri mnohých jačiacich, na bielo zmaľovaných a nakoniec aj mŕtvolách. Nepodarená je znova podobná snová cesta, akú sme videli v jednotke. Opäť je príliš uletená aby bola strašidelná, skôr sa javí ako duchovné cesty s filozofickým rozmerom, len bez filozofického rozmeru.

„Dialógy sú doslova pohroma a ako vhodné porovnanie sa núka asi len Búrlivé víno."

Výnimočne kvalitná ja znova realizácia, predovšetkým kamera a réžia. Vďaka nim funguje aj to, čo by inak asi nefungovalo a atmosféra nepoľavuje aj keď stavia na primitívnych prostriedkoch a nie najlepšom napísaní. Dialógy sú doslova pohroma a ako vhodné porovnanie sa núka asi len Búrlivé víno. Dej má mnoho bizarných odbočiek, tou najhoršou je asi cestovanie v čase. Veľa scénam chýba logika, ktorá nie je silnou stránkou ani správania sa postáv. Našťastie sa všetky negatíva darí ako tak udržať v úzadí strašidelného dusna a aj keď sú viditeľné, nepokazia celkový dojem dobre nakrúteného hororu.

Insidious 2 je nakrútený lepšie ako prvý diel, navyše naň úspešne nadväzuje a ďalej ho rozvíja. Na druhej strane niečo stráca na naivnom čare, vďaka ktorému sa jednotke dala odpustiť presladenosť a nelogickosť. Aj keď to tentokrát ešte prešlo, ďalšie pokúšanie trpezlivosti diváka už nemusí dopadnúť tak dobre. Vyžívanie sa v lacnej duchárine vyvažovanej skvelou atmosférou určite má svoje hranice. Dúfajme preto že zamýšľané tretie pokračovanie prinesie niečo viac, a nepokazí sériu ďalším zvýrazňovaním jej nedostatkov.