12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Insidious 2

Andrej Gomora | 24. 9. 2013
4
6/10
ghost, psycho

Ešte väčší horor a ešte väčšia zlátanina

Prvý Insidious určite nepatril medzi tú najužšiu špičku vrámci hororového žánra, aj tak sa mu ale podarilo nájsť si nemálo fanúšikov. Príbeh chlapca ktorého myseľ uviazla v ríši duchov a tí sa teraz dobíjajú do jeho opusteného tela mal úžasnú atmosféru a dokázal diváka poriadne nastrašiť. Krátko po výbornom V zajatí démonov sa James Wan rozhodol potešiť nás ďalším, žánrovo podobným hororom v podobe pokračovania s názvom Insidious Chapter 2.

„Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou."

Vzhľadom na dramatický koniec prvého dielu bolo viac menej jasné, čo bude základom zápletky v druhej časti. Josh, otec vtedy zasiahnutého Daltona, stretol pri svojej astrálnej púti svoju vlastnú prenasledovateľku. Starú dámu, ktorá sa v jeho detstve objavovala v pozadí jeho fotografií. Chcel sa jej definitívne zbaviť a namiesto toho sa jej podarilo ho okabátiť a vstúpiť do jeho tela. Preto sa ani po Daltonovom prebudení nevráti v dome všetko do normálu. Piana hrajú samé od seba, svetlá sa zažínajú, bábätká vyskakujú z postieľok. A po dome sa prechádza nejaká pani. Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou. Josh napred so starou dámou vo svojom tele bojuje, nakoniec je porazený a jeho duša uväznená v temnote. Jeho telesná schránka sa snaží všetkých presvedčiť, že všetko je v poriadku, musia zabudnúť na svoje traumy a ísť ďalej so svojim životom. Kiežby to bolo také jednoduché. A kiežby sa ich on sám nepokúšal zabiť.

„Ľakačky fungujú znova výborne, mnoho scén dokáže navodiť na niekoľko minút zimomriavky, a ich frekvencia za celý čas nepoľaví."

Okrem pokračovania v priamej dejovej línii sa film vracia aj späť, do Joshovho detstva a do detstva tajomnej dámy. V budovaní atmosféry mu pomáha nadväznosť na jednotku a s len miernym uvoľnením pokračuje tam, kde sa tá skončila. Stupňuje sa aj rodinný aspekt diela, žiaľ nie najšťastnejším smerom. Proti zlému otcovi bojujú s matkou aj rozkošní chlapci, starostlivá babička, komediálna dvojica, Carl ako nasledovník starej a múdrej Elise, a v novej podobe aj ona sama. Postavy sú až na malé výnimky skôr nehororové, nehodia sa ani ako obete ani ako hrdinovia a dá sa čakať že mŕtvol znovu veľa neuvidíme. Nechýbali nám v prvom Insidious ani vo V zajatí démonov, časom sa ale nežná duchárina predsa len presýti. Keď vieme že sa skoro určite nikomu nič nestane, strašia nás ľakačky a tajomný príbeh s duchmi. Ľakačky fungujú znova výborne, mnoho scén dokáže navodiť na niekoľko minút zimomriavky, a ich frekvencia za celý čas nepoľaví. Držia nás v neustálom napätí a dodávajú filmu pozoruhodný spád. Trošku horšie je to s príbehom, ktorý by im súčasne mal dodávať legitimitu. Veľa vysvetľovania je na škodu, a samotná história v pozadí zla nijako neočarí. O niečo lepšie je na tom pátranie po ňom, cesta do domu detstva duchov samozrejme vedie popri mnohých jačiacich, na bielo zmaľovaných a nakoniec aj mŕtvolách. Nepodarená je znova podobná snová cesta, akú sme videli v jednotke. Opäť je príliš uletená aby bola strašidelná, skôr sa javí ako duchovné cesty s filozofickým rozmerom, len bez filozofického rozmeru.

„Dialógy sú doslova pohroma a ako vhodné porovnanie sa núka asi len Búrlivé víno."

Výnimočne kvalitná ja znova realizácia, predovšetkým kamera a réžia. Vďaka nim funguje aj to, čo by inak asi nefungovalo a atmosféra nepoľavuje aj keď stavia na primitívnych prostriedkoch a nie najlepšom napísaní. Dialógy sú doslova pohroma a ako vhodné porovnanie sa núka asi len Búrlivé víno. Dej má mnoho bizarných odbočiek, tou najhoršou je asi cestovanie v čase. Veľa scénam chýba logika, ktorá nie je silnou stránkou ani správania sa postáv. Našťastie sa všetky negatíva darí ako tak udržať v úzadí strašidelného dusna a aj keď sú viditeľné, nepokazia celkový dojem dobre nakrúteného hororu.

Insidious 2 je nakrútený lepšie ako prvý diel, navyše naň úspešne nadväzuje a ďalej ho rozvíja. Na druhej strane niečo stráca na naivnom čare, vďaka ktorému sa jednotke dala odpustiť presladenosť a nelogickosť. Aj keď to tentokrát ešte prešlo, ďalšie pokúšanie trpezlivosti diváka už nemusí dopadnúť tak dobre. Vyžívanie sa v lacnej duchárine vyvažovanej skvelou atmosférou určite má svoje hranice. Dúfajme preto že zamýšľané tretie pokračovanie prinesie niečo viac, a nepokazí sériu ďalším zvýrazňovaním jej nedostatkov.