12. 11. 2018

13. 2. 2011

13 Sins

Hriech zbytočnosti
Veriť v šťastný koniec filmov ako Would You Rather je asi ako reagovať na emaily dcér nigérijských obchodníkov alebo ponuky na zväčšenie penisu. Rozdiel je akurát v žánri, keďže dostať sa do spárov Reader´s Digest vás predsa len asi nebude stáť život, prípadne dôstojnosť. Takmer rovnaký námet k nám teraz prichádza v americkom remaku filmu 13: hra smrti, pod názvom 13 Sins.
15. 5. 2014

20. 9. 2010

Insidious 2

Andrej Gomora | 24. 9. 2013
4
6/10
ghost, psycho

Ešte väčší horor a ešte väčšia zlátanina

Prvý Insidious určite nepatril medzi tú najužšiu špičku vrámci hororového žánra, aj tak sa mu ale podarilo nájsť si nemálo fanúšikov. Príbeh chlapca ktorého myseľ uviazla v ríši duchov a tí sa teraz dobíjajú do jeho opusteného tela mal úžasnú atmosféru a dokázal diváka poriadne nastrašiť. Krátko po výbornom V zajatí démonov sa James Wan rozhodol potešiť nás ďalším, žánrovo podobným hororom v podobe pokračovania s názvom Insidious Chapter 2.

„Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou."

Vzhľadom na dramatický koniec prvého dielu bolo viac menej jasné, čo bude základom zápletky v druhej časti. Josh, otec vtedy zasiahnutého Daltona, stretol pri svojej astrálnej púti svoju vlastnú prenasledovateľku. Starú dámu, ktorá sa v jeho detstve objavovala v pozadí jeho fotografií. Chcel sa jej definitívne zbaviť a namiesto toho sa jej podarilo ho okabátiť a vstúpiť do jeho tela. Preto sa ani po Daltonovom prebudení nevráti v dome všetko do normálu. Piana hrajú samé od seba, svetlá sa zažínajú, bábätká vyskakujú z postieľok. A po dome sa prechádza nejaká pani. Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou. Josh napred so starou dámou vo svojom tele bojuje, nakoniec je porazený a jeho duša uväznená v temnote. Jeho telesná schránka sa snaží všetkých presvedčiť, že všetko je v poriadku, musia zabudnúť na svoje traumy a ísť ďalej so svojim životom. Kiežby to bolo také jednoduché. A kiežby sa ich on sám nepokúšal zabiť.

„Ľakačky fungujú znova výborne, mnoho scén dokáže navodiť na niekoľko minút zimomriavky, a ich frekvencia za celý čas nepoľaví."

Okrem pokračovania v priamej dejovej línii sa film vracia aj späť, do Joshovho detstva a do detstva tajomnej dámy. V budovaní atmosféry mu pomáha nadväznosť na jednotku a s len miernym uvoľnením pokračuje tam, kde sa tá skončila. Stupňuje sa aj rodinný aspekt diela, žiaľ nie najšťastnejším smerom. Proti zlému otcovi bojujú s matkou aj rozkošní chlapci, starostlivá babička, komediálna dvojica, Carl ako nasledovník starej a múdrej Elise, a v novej podobe aj ona sama. Postavy sú až na malé výnimky skôr nehororové, nehodia sa ani ako obete ani ako hrdinovia a dá sa čakať že mŕtvol znovu veľa neuvidíme. Nechýbali nám v prvom Insidious ani vo V zajatí démonov, časom sa ale nežná duchárina predsa len presýti. Keď vieme že sa skoro určite nikomu nič nestane, strašia nás ľakačky a tajomný príbeh s duchmi. Ľakačky fungujú znova výborne, mnoho scén dokáže navodiť na niekoľko minút zimomriavky, a ich frekvencia za celý čas nepoľaví. Držia nás v neustálom napätí a dodávajú filmu pozoruhodný spád. Trošku horšie je to s príbehom, ktorý by im súčasne mal dodávať legitimitu. Veľa vysvetľovania je na škodu, a samotná história v pozadí zla nijako neočarí. O niečo lepšie je na tom pátranie po ňom, cesta do domu detstva duchov samozrejme vedie popri mnohých jačiacich, na bielo zmaľovaných a nakoniec aj mŕtvolách. Nepodarená je znova podobná snová cesta, akú sme videli v jednotke. Opäť je príliš uletená aby bola strašidelná, skôr sa javí ako duchovné cesty s filozofickým rozmerom, len bez filozofického rozmeru.

„Dialógy sú doslova pohroma a ako vhodné porovnanie sa núka asi len Búrlivé víno."

Výnimočne kvalitná ja znova realizácia, predovšetkým kamera a réžia. Vďaka nim funguje aj to, čo by inak asi nefungovalo a atmosféra nepoľavuje aj keď stavia na primitívnych prostriedkoch a nie najlepšom napísaní. Dialógy sú doslova pohroma a ako vhodné porovnanie sa núka asi len Búrlivé víno. Dej má mnoho bizarných odbočiek, tou najhoršou je asi cestovanie v čase. Veľa scénam chýba logika, ktorá nie je silnou stránkou ani správania sa postáv. Našťastie sa všetky negatíva darí ako tak udržať v úzadí strašidelného dusna a aj keď sú viditeľné, nepokazia celkový dojem dobre nakrúteného hororu.

Insidious 2 je nakrútený lepšie ako prvý diel, navyše naň úspešne nadväzuje a ďalej ho rozvíja. Na druhej strane niečo stráca na naivnom čare, vďaka ktorému sa jednotke dala odpustiť presladenosť a nelogickosť. Aj keď to tentokrát ešte prešlo, ďalšie pokúšanie trpezlivosti diváka už nemusí dopadnúť tak dobre. Vyžívanie sa v lacnej duchárine vyvažovanej skvelou atmosférou určite má svoje hranice. Dúfajme preto že zamýšľané tretie pokračovanie prinesie niečo viac, a nepokazí sériu ďalším zvýrazňovaním jej nedostatkov.