Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

23. 2. 2017

Walled In

Afonka Soby | 23. 6. 2010
1
4/10
ghost

Horor pre architektov

Čerstvá inžinierka Sam sa má stať partnerkou v biznise svojho otca, ktorý šéfuje demoličnej firme. Jej prvou úlohou, ktorá má dokázať, že si túto funkciu zaslúži, je naprojektovanie likvidácie nájomného domu známeho architekta Malestrazzu. Dom je architektonický skvost uprostred totálnej pustiny, kde nefungujú ani mobilné telefóny, a, samozrejme, skrýva svoje temné tajomstvá. Kedysi v ňom vyčíňal masový vrah, ktorý zalieval svoje obete do jeho stien. Boli medzi nimi aj malé dievčatko Julie a architekt Malestrazza. Ale sú naozaj mŕtvi?

Príbeh Walled In sľubuje veľa. Obrovský dom s hŕstkou čudných nájomníkov, jeho zvláštne zákutia a tajné chodby, ktoré naprojektoval zvláštny architekt, a najmä jeho hrubé steny, v ktorých sú možno zamurované obete masového vraha, mali potenciál vytvoriť skvelú a hustú atmosféru. Navyše aj hlavná hrdinka bola napísaná zaujímavo. Dievča v nohaviciach, ktoré robí mužskú prácu. Je bystrá a nechýba jej drzosť. Micha Burton (Homecoming) ju hrá výborne. Niekde sa však stala chyba, lebo napriek spojeniu skvelej hlavnej hrdinky a lákavému námetu vznikol jeden obyčajný "studený čumák", ktorý nie je ani strašidelný, ani zábavný.

Zásadná chyba je v scenári. Okrem toho, že má niekoľko dier (záverečná scéna s demoličnou čatou svojou „logikou" pripomína House of the Dead Uweho Bolla), je aj zle vystavaný a sľubný námet takmer vôbec nevyužíva. Od Saminho vstupu do domu sa Walled In mení na tuctovú duchárčinu, akých sme videli už desiatky, dokonca nemá problém vytasiť lacný „tromf": ducha malého dievčatka, ktoré so svojím šepkaním mena Samantha začína po čase tak iritovať, že máte pocit, že si svoju smrť vykoledovalo. Samozrejme, nechýbajú ani lacné scény strašenia vo vani a iné obohraté „perličky" žánru. O to viac prekvapí, keď sa film postupne od duchárčiny vzďaľuje a začína sa podobať skôr na thriller: zrejme pokus o niečo ako Pod povrchom. Ale žánrový prechod je v prípade Walled In príliš náhly a duchovia sa zrazu strácajú niekde medzi riadkami zlého scenára. Niežeby by mi šepkajúce dievčatko chýbalo, ale scenárista (zároveň režisér filmu) neponúkol dobrý spôsob, ako sa ho zbaviť. Záver nedáva vysvetlenie, skôr vyvoláva otázku: na čo tam vlastne bolo?

Premrhaný potenciál zamrzí viac, keď vidíte skvelú prácu kamery, ktorá sníma zaujímavé priestranné interiéry nájomného domu architekta Malestrazzu. Výprava si dala skutočne záležať a dom naozaj pripomína „niečo z Gotham City uprostred bažiny", ako o ňom hovorí Sam. Horor režiséra Gillesa Paqueta-Brennera tak ocenia najmä architekti a interiéroví dizajnéri.