Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Walled In

Afonka Soby | 23. 6. 2010
1
4/10
ghost

Horor pre architektov

Čerstvá inžinierka Sam sa má stať partnerkou v biznise svojho otca, ktorý šéfuje demoličnej firme. Jej prvou úlohou, ktorá má dokázať, že si túto funkciu zaslúži, je naprojektovanie likvidácie nájomného domu známeho architekta Malestrazzu. Dom je architektonický skvost uprostred totálnej pustiny, kde nefungujú ani mobilné telefóny, a, samozrejme, skrýva svoje temné tajomstvá. Kedysi v ňom vyčíňal masový vrah, ktorý zalieval svoje obete do jeho stien. Boli medzi nimi aj malé dievčatko Julie a architekt Malestrazza. Ale sú naozaj mŕtvi?

Príbeh Walled In sľubuje veľa. Obrovský dom s hŕstkou čudných nájomníkov, jeho zvláštne zákutia a tajné chodby, ktoré naprojektoval zvláštny architekt, a najmä jeho hrubé steny, v ktorých sú možno zamurované obete masového vraha, mali potenciál vytvoriť skvelú a hustú atmosféru. Navyše aj hlavná hrdinka bola napísaná zaujímavo. Dievča v nohaviciach, ktoré robí mužskú prácu. Je bystrá a nechýba jej drzosť. Micha Burton (Homecoming) ju hrá výborne. Niekde sa však stala chyba, lebo napriek spojeniu skvelej hlavnej hrdinky a lákavému námetu vznikol jeden obyčajný "studený čumák", ktorý nie je ani strašidelný, ani zábavný.

Zásadná chyba je v scenári. Okrem toho, že má niekoľko dier (záverečná scéna s demoličnou čatou svojou „logikou" pripomína House of the Dead Uweho Bolla), je aj zle vystavaný a sľubný námet takmer vôbec nevyužíva. Od Saminho vstupu do domu sa Walled In mení na tuctovú duchárčinu, akých sme videli už desiatky, dokonca nemá problém vytasiť lacný „tromf": ducha malého dievčatka, ktoré so svojím šepkaním mena Samantha začína po čase tak iritovať, že máte pocit, že si svoju smrť vykoledovalo. Samozrejme, nechýbajú ani lacné scény strašenia vo vani a iné obohraté „perličky" žánru. O to viac prekvapí, keď sa film postupne od duchárčiny vzďaľuje a začína sa podobať skôr na thriller: zrejme pokus o niečo ako Pod povrchom. Ale žánrový prechod je v prípade Walled In príliš náhly a duchovia sa zrazu strácajú niekde medzi riadkami zlého scenára. Niežeby by mi šepkajúce dievčatko chýbalo, ale scenárista (zároveň režisér filmu) neponúkol dobrý spôsob, ako sa ho zbaviť. Záver nedáva vysvetlenie, skôr vyvoláva otázku: na čo tam vlastne bolo?

Premrhaný potenciál zamrzí viac, keď vidíte skvelú prácu kamery, ktorá sníma zaujímavé priestranné interiéry nájomného domu architekta Malestrazzu. Výprava si dala skutočne záležať a dom naozaj pripomína „niečo z Gotham City uprostred bažiny", ako o ňom hovorí Sam. Horor režiséra Gillesa Paqueta-Brennera tak ocenia najmä architekti a interiéroví dizajnéri.