12. 7. 2018

20. 9. 2010

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

Moja ex

Afonka Soby | 25. 6. 2010
0
5/10
ghost

Buď ma miluješ, alebo zomrieš

Čo najhoršie môžete urobiť, keď vám vaša priateľka povie, že je tehotná? Vďaka Kenovi, hlavnému hrdinovi thajského hororu Moja ex (orig. Fan kao), to už vieme. Spýtať sa jej s obviňujúcim výrazom v tvári: „Si si vôbec istá, že je to moje?" Povedzte to sto ženám a možno to prežijete. Povedzte to žene ako Meen a máte zo života peklo. Alebo ho má ona?

Moja ex rieši fundamentálnu otázku všetkých zaľúbencov: Je iba jedna „tá pravá"? Pre Kena, populárneho thajského herca, ktorý neprejde ani krok bez toho, aby bol sledovaný paparazzom, sa stane odpoveď osudnou. V bulvári je známy ako sukničkár, lebo často strieda ženy. Ken je však v skutočnosti celkom sympatický chlapík, ktorý keď pozerá na seba v televízii, vypne ju a otočí sa na svoju priateľku so slovami: „Načo to chceš pozerať? Veď sedím hneď vedľa teba." Nie je to typická samoľúba hviezda, ako zvyknú takýto typ vykresľovať v iných filmoch. Zdá sa, že len chce žiť svoj život a nájsť tú pravú. Odmietanie prijatia zodpovednosti za svoje činy však z neho robí sebca, ktorý za sebou necháva spúšť v podobe zlámaných sŕdc. A za to sa, minimálne vo filmoch, platí.

Meen ako vykonávateľka pomsty mu znepríjemňuje život záhadným spôsobom. Ken počuje hlasy, ktoré volajú jeho meno. Zjavuje sa mu mŕtva žena. Ľudia okolo neho zomierajú. Meen ho pokúša a snaží sa ho oddeliť od jeho súčasnej priateľky Ploy. A jej metódy sú čoraz tvrdšie.

Škoda, že sa Moja ex veľmi rýchlo zmení na príliš klasickú duchárčinu v ázijskom štýle. Jadro filmu tvoria variácie na tému sto plus jeden stretnutí s duchom. Raz je to v aute, raz vo vani, raz v obývačke, pričom postup je väčšinou rovnaký: odniekiaľ sa ozve „Ken" a po chvíli „napätia" sa zjaví žena s čudnou grimasou na tvári. Hrdina vypliešťa oči a lapá po dychu, prípadne sa krčí k zemi. Režisér Piyapan Choopetch sa rozhodol vniesť do tejto nudy trocha osvieženia digitálnou „hrou s kamerou" (spomaľovanie záberu, používanie flitrov). Výsledok však pripomína niektoré videá na YouTube. Niekto sa zrejme rozhodol preskúmať všetky funkcie, ktoré jeho kamera ponúka.

Pokojne môžete pretočiť na záver, ktorý je výborný. Možno si spomeniete na začiatok filmu, ktorý sľuboval niečo v tomto štýle. Na jednej strane klasický ázijský záverečný zlepenec flashbackov, ktoré majú celý film vysvetliť a obrátiť všetko naruby, na druhej strane, ak to celé funguje, aj dobre zvládnuté remeslo sa cení. Možno aj zabudnete na to, koľko vaty v sebe má tento film a opäť sa vrátite k jeho fundamentálnej otázke z úvodu. Je iba jedna tá pravá?