Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

Possession

Andrej Gomora | 27. 3. 2013
0
6/10
ghost, psycho

Exorcista ako rodinný film

Desiatich som ich zmlátil, a to som mal jednu ruku v sadre a v druhej som držal pivo. Povedal som riaditeľke, že keď chce prísť do päťdesiatky o panenstvo, ja jej nepomôžem, a ona sa rozplakala. Tento film je založený na skutočnej udalosti. Ktorému z týchto tvrdení najskôr uveríte? Ako voľne sa dokážu tvorcovia inšpirovať skutočnosťou sme videli napríklad pred pár rokmi v nemeckom filme Náš vodca. A hororové skutočné udalosti sú na tom ešte oveľa horšie. Jednoznačným kráľom je tu nepochybne Hostel, kde ako celá skutočná udalosť stačilo, že si Eli Roth niekde na internete prečítal, že v Thajsku sa dá za peniaze zabiť človeka. Najabsurdnejšie toto tvrdenie znie pri duchárskom horore, hlavne keď duchovia nezostanú len v hlavách protagonistov. Ide skôr o vtip na úvod, ktorým sa začína horor Possession.

„Zistí, že do podobných sa zvykli zatvárať židovskí démoni, a konkrétne tento hľadá nevinné telo, ktorého by sa mohol zmocniť."

Hlavnými postavami je štvorčlenná rodinka, ktorej rodičia sa nedávno rozviedli. Jedna dcéra na prahu puberty a druhá pár rokov pred ňou sa s odlúčením rodičov musia zmierovať, ako dokážu. Pri zariaďovaní nového otcovho domu sa raz zastavia na dvore, kde niekto predáva staré, nepotrebné veci. Mladšia Ema si zo všetkých predmetov vyberie čudnú, drevenú škatuľku. Silou sa otvoriť nedá, svoj obsah odhalí až sama, a len Eme. Tá sa na ňu postupne veľmi naviaže, neustále ju opatruje a nikoho k nej nechce pustiť. Začne sa meniť aj Emino správanie. Je agresívna a čudná. Tvrdí, že otec ju napadol a zariadi, aby dostal zákaz sa k nej približovať. V jej okolí sa dejú zvláštne udalosti. Riaditeľka školy, ktorá jej škatuľku na deň zobrala za zvláštnych okolností zomrie. Otcovi to nedá, a pustí sa pátrať po pôvode tajomného artefaktu. Zistí, že do podobných sa zvykli zatvárať židovskí démoni, a konkrétne tento hľadá nevinné telo, ktorého by sa mohol zmocniť.

„Viera že sa naozaj pozeráme na skutočný príbeh rýchlo odpadáva, ale pre film je to len dobre."

Pohľad na rozpadnutú rodinu a vzťahy jej členov je z tých menej podarených. Podobá sa na ťažko pozerateľné americké seriály, pripomenú vám ich aj herci, ktorí postavy stvárňujú. Ide o často recyklovaný podklad príbehu so všetkým, čo k nemu patrí. Nový frajer mamy, prežívanie starých zvykov, hádky o stravovanie detí, mužovo hľadanie útechy v práci a hrozba odcestovania. Lepšie funguje postupné zobúdzanie sa démona a jeho strašenie. Scény kde vystupuje sa stupňujú a netrvá dlho, kým začnú byť naozaj strašidelné. Viera že sa naozaj pozeráme na skutočný príbeh s nimi odpadáva, ale pre film je to len dobre. Kým len po dome poletujú mole, dá sa ešte ako tak tvrdeniu veriť. Zlomová je asi scéna s riaditeľkou školy, okolo ktorej sa len nedejú čudné veci, ale brutálne ju niečo zabije. Odvtedy je jasné, že netreba mať obavy, aby sa film neobmedzoval uveriteľnosťou. Uvidíme všetko čo do filmu o posadnutí diablom patrí. Čudné oči, lietajúce veci aj ľudí, a nakoniec aj samotného démona.

„Dobré je skutočne len vyhotovenie, ktorému sa podarí dotiahnuť tých pár hororových scén."

V strašidelných scénach naberá dielo veľmi dobrú atmosféru a viacero pasáží je poriadne hrozivých. Aj napriek zlému príbehu mu nechýba ani spád, založený čiste na hrozbe démona, rodinné vzťahy sú mu skôr na príťaž. Scenár nie je zrovna podarený ani pri hľadaní pomoci, a príchode židovského rabína. Omieľa len tajomné drísty, našťastie nie také zlé, aby túto zložku filmu zabili. Dobré je skutočne len vyhotovenie, ktorému sa podarí dotiahnuť tých pár hororových scén, aby dali divákovi obstojný zážitok a zachránili celkový dojem z filmu.

Skutočný príbeh bol v tomto prípade vraj ten, ako niekto kúpil cez eBay starožitnú škatuľku a jeho babka pri nej dostal infarkt, kým viacero ľudí vraj malo zlé sny keď s ňou spali v jednej miestnosti. Že ide o skutočné udalosti je rovnaký žart ako scenár filmu, a zdá sa ako zázrak, že nakoniec je film pozerateľný, až dobrý. Dokáže nastrašiť, a to je predsa to, čo sa na horore najviac cení.