47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

Possession

Andrej Gomora | 27. 3. 2013
0
6/10
ghost, psycho

Exorcista ako rodinný film

Desiatich som ich zmlátil, a to som mal jednu ruku v sadre a v druhej som držal pivo. Povedal som riaditeľke, že keď chce prísť do päťdesiatky o panenstvo, ja jej nepomôžem, a ona sa rozplakala. Tento film je založený na skutočnej udalosti. Ktorému z týchto tvrdení najskôr uveríte? Ako voľne sa dokážu tvorcovia inšpirovať skutočnosťou sme videli napríklad pred pár rokmi v nemeckom filme Náš vodca. A hororové skutočné udalosti sú na tom ešte oveľa horšie. Jednoznačným kráľom je tu nepochybne Hostel, kde ako celá skutočná udalosť stačilo, že si Eli Roth niekde na internete prečítal, že v Thajsku sa dá za peniaze zabiť človeka. Najabsurdnejšie toto tvrdenie znie pri duchárskom horore, hlavne keď duchovia nezostanú len v hlavách protagonistov. Ide skôr o vtip na úvod, ktorým sa začína horor Possession.

„Zistí, že do podobných sa zvykli zatvárať židovskí démoni, a konkrétne tento hľadá nevinné telo, ktorého by sa mohol zmocniť."

Hlavnými postavami je štvorčlenná rodinka, ktorej rodičia sa nedávno rozviedli. Jedna dcéra na prahu puberty a druhá pár rokov pred ňou sa s odlúčením rodičov musia zmierovať, ako dokážu. Pri zariaďovaní nového otcovho domu sa raz zastavia na dvore, kde niekto predáva staré, nepotrebné veci. Mladšia Ema si zo všetkých predmetov vyberie čudnú, drevenú škatuľku. Silou sa otvoriť nedá, svoj obsah odhalí až sama, a len Eme. Tá sa na ňu postupne veľmi naviaže, neustále ju opatruje a nikoho k nej nechce pustiť. Začne sa meniť aj Emino správanie. Je agresívna a čudná. Tvrdí, že otec ju napadol a zariadi, aby dostal zákaz sa k nej približovať. V jej okolí sa dejú zvláštne udalosti. Riaditeľka školy, ktorá jej škatuľku na deň zobrala za zvláštnych okolností zomrie. Otcovi to nedá, a pustí sa pátrať po pôvode tajomného artefaktu. Zistí, že do podobných sa zvykli zatvárať židovskí démoni, a konkrétne tento hľadá nevinné telo, ktorého by sa mohol zmocniť.

„Viera že sa naozaj pozeráme na skutočný príbeh rýchlo odpadáva, ale pre film je to len dobre."

Pohľad na rozpadnutú rodinu a vzťahy jej členov je z tých menej podarených. Podobá sa na ťažko pozerateľné americké seriály, pripomenú vám ich aj herci, ktorí postavy stvárňujú. Ide o často recyklovaný podklad príbehu so všetkým, čo k nemu patrí. Nový frajer mamy, prežívanie starých zvykov, hádky o stravovanie detí, mužovo hľadanie útechy v práci a hrozba odcestovania. Lepšie funguje postupné zobúdzanie sa démona a jeho strašenie. Scény kde vystupuje sa stupňujú a netrvá dlho, kým začnú byť naozaj strašidelné. Viera že sa naozaj pozeráme na skutočný príbeh s nimi odpadáva, ale pre film je to len dobre. Kým len po dome poletujú mole, dá sa ešte ako tak tvrdeniu veriť. Zlomová je asi scéna s riaditeľkou školy, okolo ktorej sa len nedejú čudné veci, ale brutálne ju niečo zabije. Odvtedy je jasné, že netreba mať obavy, aby sa film neobmedzoval uveriteľnosťou. Uvidíme všetko čo do filmu o posadnutí diablom patrí. Čudné oči, lietajúce veci aj ľudí, a nakoniec aj samotného démona.

„Dobré je skutočne len vyhotovenie, ktorému sa podarí dotiahnuť tých pár hororových scén."

V strašidelných scénach naberá dielo veľmi dobrú atmosféru a viacero pasáží je poriadne hrozivých. Aj napriek zlému príbehu mu nechýba ani spád, založený čiste na hrozbe démona, rodinné vzťahy sú mu skôr na príťaž. Scenár nie je zrovna podarený ani pri hľadaní pomoci, a príchode židovského rabína. Omieľa len tajomné drísty, našťastie nie také zlé, aby túto zložku filmu zabili. Dobré je skutočne len vyhotovenie, ktorému sa podarí dotiahnuť tých pár hororových scén, aby dali divákovi obstojný zážitok a zachránili celkový dojem z filmu.

Skutočný príbeh bol v tomto prípade vraj ten, ako niekto kúpil cez eBay starožitnú škatuľku a jeho babka pri nej dostal infarkt, kým viacero ľudí vraj malo zlé sny keď s ňou spali v jednej miestnosti. Že ide o skutočné udalosti je rovnaký žart ako scenár filmu, a zdá sa ako zázrak, že nakoniec je film pozerateľný, až dobrý. Dokáže nastrašiť, a to je predsa to, čo sa na horore najviac cení.