12. 7. 2018

20. 9. 2010

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Citadel

Andrej Gomora | 25. 4. 2013
0
5/10
claustrophobic, independent, psycho

Aj strach len s mierou

Nebýva zvykom, aby hlavná postava hororu bola od začiatku tak na dne, že už len čakáme, kedy spácha samovraždu. Dobre, vieme že tak nespraví, pretože sa musí o niekoho starať. Ale pozerať sa na terorizovanie človeka v dokonale zúfalej životnej situácii, jedno veľké klbko nešťastia, už prestáva byť zábava. Trochu zvláštna kombinácia sociálnej a psychologickej drámy s hororom sa volá Citadel.

Tommymu pred jeho očami traja výrastkovia napadnú tehotnú partnerku a nemôže nič spraviť pretože je zaseknutý vo výťahu. Dieťa prežije, žena nie. Priamo na pohrebe mu čudný kňaz, ktorý takmer do každej vety vsúva nejakú tú nadávku, pripomenie, že si po ňu prídu. Tommy trpí agorafóbiou, je z neho obeť. Nedokáže vyjsť z domu, bez prestania sa trasie od strachu. Kiežby ale nemal dôvod. Že všade vidí nebezpečie ešte neznamená že tam skutočne aj nie je. Vlámu sa mu do domu, niekto sa v jeho blízkosti stále potuluje. Chce odísť, ale do spustošenej, vyľudnenej štvrte chodí len jeden autobus denne. Pomôcť mu chce sestrička Marie, ukazuje mu že sa niet čoho báť, stačí len prejsť na zastávku. Veru, také jednoduché to nie je.

„Predstava, že Tommymu alebo jeho dieťaťu by sa malo ešte niečo stať je nepríjemná, divák s ním súcití."

Strach z chuligánov a feťákov, slobodný otec hystericky opatrujúci svoje dieťa. To nie je horor. Atmosféra je ťaživá, ale nie hororovo ťaživá, skôr psychologicky. Jediné čo pripomína horor je tma a čudné postavy. Predstava, že Tommymu alebo jeho dieťaťu by sa malo ešte niečo stať je nepríjemná, divák s ním súcití. Na horor sa film začína podobať, keď sa objavia mysteriózne prvky. Zlo, démoni a prostitútka, ktorá porodila dvojčatá a zomrela. Hneď ako film upustí od realizmu, prichádza aj o veľkú časť svojho čara. Začne byť zjavné, že sa bude držať pravidiel, podľa ktorých musí všetko dobre dopadnúť, a nech sa deje čokoľvek, skutočný strach sa nenávratne stratí.

Hororová časť asi najviac pripomína kúzelnícky horor Outcast, keď tiež kombinuje neutešené predmestie s čarami. Sama osebe nie je zlá, má svoju myšlienku aj niekoľko efektných scén. Problém je že sa v podstate vylučuje s prvou časťou filmu. Tommy sa premení z trosky na jedného z hrdinov, akí sa vždy na konci hororu vyhrabú z kopy mŕtvol. Po životnej beznádeji nie je ani stopa, bez zaváhania si ide za svojím cieľom, a niet pochýb, že ho aj dosiahne.

„Aj keď zloduchov vidíme málo, majú svoju charizmu a hororovosti filmu výrazne pomáhajú."

Aj keď zloduchov vidíme málo, majú svoju charizmu a hororovosti filmu výrazne pomáhajú. Zjavne sa podobajú na stvorenia z Cronenbergovho Brood, opísaných v našom článku. Deravá teória o ich pôvode a cieli existencie sa zhruba vyvažuje s ich zaujímavým pohľadom na svet. Rovnako väčšina postáv zostala niekde na pol ceste. V prípade Tommyho bola výsledkom dokonalá neuveriteľnosť, aj keď sa nedá povedať, že by nebol v obidvoch častiach sympatický, najmä vďaka vynikajúcemu stvárneniu. Druhá najvýraznejšia postava, kňaz, je zmes šialenca, záchrancu a kajúcnika. Ani v jednej z týchto polôh mu to príliš nejde, a primitívne zábavná je len jeho priamosť.

„Atmosféra je hrozivá, len nie tak, ako by asi divák chcel vidieť."

Krv nevidíme skoro žiadnu. Vzhľadom na ťaživé prostredie zapôsobí aj slabo zobrazené násilie, problém je že viac smutne ako hororovo. Skoro celá realizácia zodpovedá skôr sociálnej dráme, také je prostredie aj kamera. Nemá žiadne výrazné chyby, len netriafa celkom do žánra. Atmosféra je hrozivá, len nie tak, ako by asi divák chcel vidieť.

Nazvať Citadel zlým hororom alebo zlým filmom by bolo prehnané. V mnohom ide o sympatický počin, ktorý sa akurát snaží zmiešať navzájom sa odpudzujúce prvky. Ak by aj obidve časti samostatne fungovali, vzájomným kombinovaním sa oslabujú. Horor zabíja uveriteľnosť, dráma robí veľkú časť napätia nepríjemne ťaživou. Filmu zostáva poetika a symbolický význam, čo síce nie je veľa, spolu s originalitou ale dosť, aby sa oplatilo film si pozrieť.