Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

4. 12. 2015

13. 2. 2011

12. 11. 2018

Puppet Master: Axis of Evil

Koniec jednej série
Sérii Puppet Master sa za niekoľko rokov podarilo spoľahlivo pochovať kedysi ešte ako-tak obľúbenú značku, a ak by desiaty diel nadväzoval na deviaty, bol by to iba ďalší klinec do rakvy. Reštart bol skutočne opäť jedinou možnosťou, ako z tejto šlamastiky von, hoci je otázne, či o Toulonove bábky ešte niekto vôbec stojí. Komu ešte vôbec niečo hovorí meno Toulan? 18. 1. 2011

Sawney: Flesh of Man

Andrej Gomora | 13. 1. 2014
0
5/10
exploitation, crazy family, cannibal, independent

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting

Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.

Na lov teraz používajú moderný prostriedok- taxík. Nechajú do neho obeť nastúpiť, prípadne ju naložia. A odvezú na bitúnok. Záujem verejnosti vzbudí novinár Hamish, keď zverejní nakoľko znetvorené boli pozostatky zmiznutých obetí. Posledná bola sestra jeho občasnej priateľky. Neteší ju, nakoľko sa o častiach jej mŕtveho tela píše, myslí že Hamishovi ide len o senzáciu. Podobne ako policajt Bill, ktorému sa nepáči pozornosť verejnosti ani nadriadených, detaily o nešťastí ho dostávajú pod obrovský tlak. Na jednej strane by rád s Hamishom prestal komunikovať, na druhej strane si nemôže dovoliť pohnevať si ho. Zdanlivo nakoniec spoja sily, aby sa čo najskôr zvítali so Sawneyho rodinkou.

„Tvorcovia sa vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo."

Dej je v zásade detektívka, klasická britská. Okrem priebehu deja majú zhruba rovnaký priestor aj obrazy zo Sawneyho jaskyne. Človeku podobná hlava rodiny sa stará o prísun potravy, o jej spracovanie aj skladovanie. Opakuje si verše z Biblie, kde Ježiš káže jesť svoje telo a piť krv. Pomáha mu niekoľko príšeriek. Ich hlavnou starosťou je načas nakŕmiť mozgovým šalátom monštrum, ktorému hovoria matka. Čo do odpornosti, radí sa rodinka do absolútnej elity. Hills Have Eyes bolo údajné inšpirované skutočným klanom Sawneyovcov. Tým, že aspoň časť tu je ľudskejšia, možno ešte viac pripomínajú Texaský masaker motorovou pílou. Tvorcovia sa v každom prípade vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo. Dobré je aj zobrazenie a kto sa rád pozerá na gore, musí byť spokojný.

Oveľa horšie už je to so zapracovaním zvrhlostí do deja. Sledujeme v podstate dva svety. Na jednej strane vrahovia a ich bezmocné obete. Niektoré sa nebránia vôbec, iné len krátko a s jasným výsledkom. Pri všetkých je zjavné, ako skončia. Navyše nám je to jedno, keďže sú to len ploché figúrky. Na druhej strane detektívková časť prebieha takmer izolovane. Aj keď je novinár osobne zaangažovaný, nevidíme jeho priamy kontakt s obeťami ani vrahmi, a chýba nám teda zdroj napätia. Atmosféra je rozhodne hnusná, pri požieraní ľudských mozgov to inak asi nejde. Lenže chýba jej spád, a zvrhlosti vôbec nepomáhajú napredovaniu. Film od začiatku stojí na mieste a nude bráni len nechutnosť.

„Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra."

Aj keď je realizácia v zásade dobrá, veľmi silno je cítiť, nakoľko sa tvorcovia uspokojili s geniálnym nápadom chorej rodinky. Obstojné herecké výkony zaostávajú za odfláknutým scenárom, ktorý si nerobí veľké starosti s vykreslením postáv. Ich dialógy sú neprirodzené, rovnako ako mnoho scén. V podstate všetko okrem zvrhlostí je len vypĺňanie stopáže filmu čo najmenej namáhavým spôsobom, bez snahy o pridanú hodnotu. Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra.

Škótsko je vrámci hororov pomerne exotickou provenienciou, s veľmi príťažlivým akcentom. Staré legendy aj krvavé tajomstvá dokážu ľudí zaujať, no tvorcovia boli veľmi naivní, ak si mysleli, že nič viac im nebude treba. Sawney je nakoniec len kopa krvavých vnútorností, ak po nich túžite, tak si ho pozrite.