12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Sawney: Flesh of Man

Andrej Gomora | 13. 1. 2014
0
5/10
exploitation, crazy family, cannibal, independent

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting

Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.

Na lov teraz používajú moderný prostriedok- taxík. Nechajú do neho obeť nastúpiť, prípadne ju naložia. A odvezú na bitúnok. Záujem verejnosti vzbudí novinár Hamish, keď zverejní nakoľko znetvorené boli pozostatky zmiznutých obetí. Posledná bola sestra jeho občasnej priateľky. Neteší ju, nakoľko sa o častiach jej mŕtveho tela píše, myslí že Hamishovi ide len o senzáciu. Podobne ako policajt Bill, ktorému sa nepáči pozornosť verejnosti ani nadriadených, detaily o nešťastí ho dostávajú pod obrovský tlak. Na jednej strane by rád s Hamishom prestal komunikovať, na druhej strane si nemôže dovoliť pohnevať si ho. Zdanlivo nakoniec spoja sily, aby sa čo najskôr zvítali so Sawneyho rodinkou.

„Tvorcovia sa vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo."

Dej je v zásade detektívka, klasická britská. Okrem priebehu deja majú zhruba rovnaký priestor aj obrazy zo Sawneyho jaskyne. Človeku podobná hlava rodiny sa stará o prísun potravy, o jej spracovanie aj skladovanie. Opakuje si verše z Biblie, kde Ježiš káže jesť svoje telo a piť krv. Pomáha mu niekoľko príšeriek. Ich hlavnou starosťou je načas nakŕmiť mozgovým šalátom monštrum, ktorému hovoria matka. Čo do odpornosti, radí sa rodinka do absolútnej elity. Hills Have Eyes bolo údajné inšpirované skutočným klanom Sawneyovcov. Tým, že aspoň časť tu je ľudskejšia, možno ešte viac pripomínajú Texaský masaker motorovou pílou. Tvorcovia sa v každom prípade vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo. Dobré je aj zobrazenie a kto sa rád pozerá na gore, musí byť spokojný.

Oveľa horšie už je to so zapracovaním zvrhlostí do deja. Sledujeme v podstate dva svety. Na jednej strane vrahovia a ich bezmocné obete. Niektoré sa nebránia vôbec, iné len krátko a s jasným výsledkom. Pri všetkých je zjavné, ako skončia. Navyše nám je to jedno, keďže sú to len ploché figúrky. Na druhej strane detektívková časť prebieha takmer izolovane. Aj keď je novinár osobne zaangažovaný, nevidíme jeho priamy kontakt s obeťami ani vrahmi, a chýba nám teda zdroj napätia. Atmosféra je rozhodne hnusná, pri požieraní ľudských mozgov to inak asi nejde. Lenže chýba jej spád, a zvrhlosti vôbec nepomáhajú napredovaniu. Film od začiatku stojí na mieste a nude bráni len nechutnosť.

„Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra."

Aj keď je realizácia v zásade dobrá, veľmi silno je cítiť, nakoľko sa tvorcovia uspokojili s geniálnym nápadom chorej rodinky. Obstojné herecké výkony zaostávajú za odfláknutým scenárom, ktorý si nerobí veľké starosti s vykreslením postáv. Ich dialógy sú neprirodzené, rovnako ako mnoho scén. V podstate všetko okrem zvrhlostí je len vypĺňanie stopáže filmu čo najmenej namáhavým spôsobom, bez snahy o pridanú hodnotu. Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra.

Škótsko je vrámci hororov pomerne exotickou provenienciou, s veľmi príťažlivým akcentom. Staré legendy aj krvavé tajomstvá dokážu ľudí zaujať, no tvorcovia boli veľmi naivní, ak si mysleli, že nič viac im nebude treba. Sawney je nakoniec len kopa krvavých vnútorností, ak po nich túžite, tak si ho pozrite.