Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

13. 4. 2012

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

Sawney: Flesh of Man

Andrej Gomora | 13. 1. 2014
0
5/10
exploitation, crazy family, cannibal, independent

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting

Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.

Na lov teraz používajú moderný prostriedok- taxík. Nechajú do neho obeť nastúpiť, prípadne ju naložia. A odvezú na bitúnok. Záujem verejnosti vzbudí novinár Hamish, keď zverejní nakoľko znetvorené boli pozostatky zmiznutých obetí. Posledná bola sestra jeho občasnej priateľky. Neteší ju, nakoľko sa o častiach jej mŕtveho tela píše, myslí že Hamishovi ide len o senzáciu. Podobne ako policajt Bill, ktorému sa nepáči pozornosť verejnosti ani nadriadených, detaily o nešťastí ho dostávajú pod obrovský tlak. Na jednej strane by rád s Hamishom prestal komunikovať, na druhej strane si nemôže dovoliť pohnevať si ho. Zdanlivo nakoniec spoja sily, aby sa čo najskôr zvítali so Sawneyho rodinkou.

„Tvorcovia sa vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo."

Dej je v zásade detektívka, klasická britská. Okrem priebehu deja majú zhruba rovnaký priestor aj obrazy zo Sawneyho jaskyne. Človeku podobná hlava rodiny sa stará o prísun potravy, o jej spracovanie aj skladovanie. Opakuje si verše z Biblie, kde Ježiš káže jesť svoje telo a piť krv. Pomáha mu niekoľko príšeriek. Ich hlavnou starosťou je načas nakŕmiť mozgovým šalátom monštrum, ktorému hovoria matka. Čo do odpornosti, radí sa rodinka do absolútnej elity. Hills Have Eyes bolo údajné inšpirované skutočným klanom Sawneyovcov. Tým, že aspoň časť tu je ľudskejšia, možno ešte viac pripomínajú Texaský masaker motorovou pílou. Tvorcovia sa v každom prípade vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo. Dobré je aj zobrazenie a kto sa rád pozerá na gore, musí byť spokojný.

Oveľa horšie už je to so zapracovaním zvrhlostí do deja. Sledujeme v podstate dva svety. Na jednej strane vrahovia a ich bezmocné obete. Niektoré sa nebránia vôbec, iné len krátko a s jasným výsledkom. Pri všetkých je zjavné, ako skončia. Navyše nám je to jedno, keďže sú to len ploché figúrky. Na druhej strane detektívková časť prebieha takmer izolovane. Aj keď je novinár osobne zaangažovaný, nevidíme jeho priamy kontakt s obeťami ani vrahmi, a chýba nám teda zdroj napätia. Atmosféra je rozhodne hnusná, pri požieraní ľudských mozgov to inak asi nejde. Lenže chýba jej spád, a zvrhlosti vôbec nepomáhajú napredovaniu. Film od začiatku stojí na mieste a nude bráni len nechutnosť.

„Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra."

Aj keď je realizácia v zásade dobrá, veľmi silno je cítiť, nakoľko sa tvorcovia uspokojili s geniálnym nápadom chorej rodinky. Obstojné herecké výkony zaostávajú za odfláknutým scenárom, ktorý si nerobí veľké starosti s vykreslením postáv. Ich dialógy sú neprirodzené, rovnako ako mnoho scén. V podstate všetko okrem zvrhlostí je len vypĺňanie stopáže filmu čo najmenej namáhavým spôsobom, bez snahy o pridanú hodnotu. Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra.

Škótsko je vrámci hororov pomerne exotickou provenienciou, s veľmi príťažlivým akcentom. Staré legendy aj krvavé tajomstvá dokážu ľudí zaujať, no tvorcovia boli veľmi naivní, ak si mysleli, že nič viac im nebude treba. Sawney je nakoniec len kopa krvavých vnútorností, ak po nich túžite, tak si ho pozrite.