Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Sawney: Flesh of Man

Andrej Gomora | 13. 1. 2014
0
5/10
exploitation, crazy family, cannibal, independent

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting

Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.

Na lov teraz používajú moderný prostriedok- taxík. Nechajú do neho obeť nastúpiť, prípadne ju naložia. A odvezú na bitúnok. Záujem verejnosti vzbudí novinár Hamish, keď zverejní nakoľko znetvorené boli pozostatky zmiznutých obetí. Posledná bola sestra jeho občasnej priateľky. Neteší ju, nakoľko sa o častiach jej mŕtveho tela píše, myslí že Hamishovi ide len o senzáciu. Podobne ako policajt Bill, ktorému sa nepáči pozornosť verejnosti ani nadriadených, detaily o nešťastí ho dostávajú pod obrovský tlak. Na jednej strane by rád s Hamishom prestal komunikovať, na druhej strane si nemôže dovoliť pohnevať si ho. Zdanlivo nakoniec spoja sily, aby sa čo najskôr zvítali so Sawneyho rodinkou.

„Tvorcovia sa vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo."

Dej je v zásade detektívka, klasická britská. Okrem priebehu deja majú zhruba rovnaký priestor aj obrazy zo Sawneyho jaskyne. Človeku podobná hlava rodiny sa stará o prísun potravy, o jej spracovanie aj skladovanie. Opakuje si verše z Biblie, kde Ježiš káže jesť svoje telo a piť krv. Pomáha mu niekoľko príšeriek. Ich hlavnou starosťou je načas nakŕmiť mozgovým šalátom monštrum, ktorému hovoria matka. Čo do odpornosti, radí sa rodinka do absolútnej elity. Hills Have Eyes bolo údajné inšpirované skutočným klanom Sawneyovcov. Tým, že aspoň časť tu je ľudskejšia, možno ešte viac pripomínajú Texaský masaker motorovou pílou. Tvorcovia sa v každom prípade vyžívali vo vymýšľaní čo najväčších zvrhlostí a to sa im aj podarilo. Dobré je aj zobrazenie a kto sa rád pozerá na gore, musí byť spokojný.

Oveľa horšie už je to so zapracovaním zvrhlostí do deja. Sledujeme v podstate dva svety. Na jednej strane vrahovia a ich bezmocné obete. Niektoré sa nebránia vôbec, iné len krátko a s jasným výsledkom. Pri všetkých je zjavné, ako skončia. Navyše nám je to jedno, keďže sú to len ploché figúrky. Na druhej strane detektívková časť prebieha takmer izolovane. Aj keď je novinár osobne zaangažovaný, nevidíme jeho priamy kontakt s obeťami ani vrahmi, a chýba nám teda zdroj napätia. Atmosféra je rozhodne hnusná, pri požieraní ľudských mozgov to inak asi nejde. Lenže chýba jej spád, a zvrhlosti vôbec nepomáhajú napredovaniu. Film od začiatku stojí na mieste a nude bráni len nechutnosť.

„Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra."

Aj keď je realizácia v zásade dobrá, veľmi silno je cítiť, nakoľko sa tvorcovia uspokojili s geniálnym nápadom chorej rodinky. Obstojné herecké výkony zaostávajú za odfláknutým scenárom, ktorý si nerobí veľké starosti s vykreslením postáv. Ich dialógy sú neprirodzené, rovnako ako mnoho scén. V podstate všetko okrem zvrhlostí je len vypĺňanie stopáže filmu čo najmenej namáhavým spôsobom, bez snahy o pridanú hodnotu. Výsledkom je, že film ako celok vôbec nefunguje, keďže mu chýba ucelená štruktúra.

Škótsko je vrámci hororov pomerne exotickou provenienciou, s veľmi príťažlivým akcentom. Staré legendy aj krvavé tajomstvá dokážu ľudí zaujať, no tvorcovia boli veľmi naivní, ak si mysleli, že nič viac im nebude treba. Sawney je nakoniec len kopa krvavých vnútorností, ak po nich túžite, tak si ho pozrite.