Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Curse of Chucky

Prekliatie večnej mladosti
Veru tak, Chucky je prekliaty. Už nikdy sa ho nezbavíme, zostane na zemi strašiť na večné časy. Alebo aspoň kým je medzi nami jeho tvorca, Don Mancini. Intervaly medzi filmami môžu rásť, my vieme že skôr alebo neskôr sa Chucky vráti. Robí dokola to isté a nie je dôvod, aby prestal. Už dlho si vo filmoch drží svoj štandard ktorý neklesá ani nestúpa. Ustálenosť série potvrdzuje aj ďalšie pokračovanie, Curse of Chucky.
22. 10. 2013

It Stains the Sands Red

Ďalšie nezvyčajné priateľstvo

Nie, nejde o komédiu. Zombícky funguje úvod aj dlhé a pomalé stíhanie. Pár nedostatkov v uveriteľnosti tam je, inak ale dáva zmysel a je pútavé. Pomalá verzia zombíkov je predsa jedna z klasických, použil ju aj Romero. Tak prečo by takto nemohol vyzerať pochod krížom cez púšť. Hlavná postava nie je zrovna sympatická, zároveň sa nám sem skrátka hodí, a jedným z hlavných cieľov filmu je predstaviť divákovi jej zložitosť. Aby sme videli, že aj mafiánska štetka je vlastne človek, má svoju minulosť a svoje trápenia. Priebeh naháňačky tiež nenudí, sú v ňom chvíle napätia zo zombíka, ako aj z náročného pochodu s neistým cieľom.

22. 9. 2017

6. 10. 2015

20. 9. 2010

Preservation

Andrej Gomora | 27. 1. 2015
0
4/10
hixploitation/backwoods, independent, survival

Poľovačka bola odjakživa hra pre dvoch

Keď ľudia odídu niekde do odľahlých lesov, vždy hovoria, ako si chcú oddýchnuť od civilizácie. Vrátiť sa k starodávnemu spôsobu života v súlade s prírodnými zákonmi. Nepatrí ale medzi tie náhodou aj ten o potravinovom reťazci? Zvieratá v prírode žijú buď v neustálom ohrození predátormi, alebo smrťou od hladu ak ako predátori nebudú zakaždým rýchlejší, silnejší alebo prefíkanejší ako ich korisť. Chcete skutočný únik z civilizácie? Tak sa nesťažujte, keď niekto naruší vaše pokojné vysedávanie v posiedky s puškou v ruke. Tak vyzerá skutočná oáza divočiny, alebo Preservation.

„Najviac sa snaží do prírody zapadnúť, aj keď ako vegánke jej poľovanie zatiaľ príliš nejde."

Chlapi to tu pritom poznajú, chodili sem už ako deti. Oni dvaja sú zohraná partia, cudzí element je manželka jedného z nich. Spoločné vlastne majú detstvo, tu sa doň vracajú. Inak sú vzťahy mierne čudné medzi všetkými. Manžel si na ženu nenachádzal veľa času dlhodobo, aj teraz sa viac venuje telefónu ako jej. Druhý brat je od návratu z vojny trochu iný, nedá sa v ňom vyznať. Až trochu príliš sa so švagrinou zbližuje, páči sa mu jej zručnosť pri narábaní s nehybnými telami. Tá je pochopiteľná, keďže je doktorka. Najviac sa snaží do prírody zapadnúť, aj keď ako vegánke jej poľovanie zatiaľ príliš nejde. Hlavný problém je stlačiť kohútik. Keď výlet od začiatku nebola žiadna idylka, vtedy si problémy robili len sami sebe. Horšie je, keď im raz v noci ukradnú všetko okrem oblečenia a spacákov, v ktorých spali. Bosí zamieria k autu, no brat vojak sa musí vrátiť po svojho psa. Z hlúpeho žartu napred podozrievali jeho. No skôr sa zdá, že hrať sa s nimi pustil niekto úplne iný.

„Vo filme je napätie od začiatku, opustená rezervácia a odcudzená trojica fungujú neutešene už samé o sebe."

Nezávislé dielo s priam artovými sklonmi si samozrejme musí dať záležať na postavách. Pochopíme, o čo každej ide, aj im to viac menej berieme. Nie zrovna krátky úvod preto nenudí, so všetkými sa stihneme dôkladne zoznámiť. Na čo nám to bolo je už potom iná otázka. Vo filme je napätie od začiatku, opustená rezervácia a odcudzená trojica fungujú neutešene už samé o sebe. My k tomu ešte čakáme hororovú časť a dlho sa zdá, že sa máme na čo tešiť. Žiaľ, odkedy sa niečo začne diať, ide to s filmom dole vodou.

„Všetky hororové situácie sú neuveriteľne vykonštruované."

Že každá z postáv môže mať v hlave všeličo je nám jasné. Majú byť čo najživší, tak sa nemusia za každú cenu správať len rozumne. Lenže niečo sa ešte dá prehltnúť, a niečo už nie. Všetky hororové situácie sú neuveriteľne vykonštruované. Nedávajú zmysel zo strany zloduchov, čo až taký problém nie je, keďže sú pre nás zatiaľ dokonalou záhadou. Obete by ale mali bojovať o prežitie, tento záujem aj otvorene vyhlasujú. Ak by chceli, možno by im to aj išlo, oni si ale smrť nakoniec musia vypýtať. Žeby ďalší námet pre diváka na psychoanalyzovanie?

„Tu sa k nim ale pridáva silenosť situácií, ktoré z nich robia skôr scenáristický nepodarok."

Skutočne hororové pasáže sú navyše veľmi krátke. Drží sa celkové dusno, ako bolo viac menej od začiatku. Napätie ale trvá len krátko, a vždy ho pokazí nejaká absurdita zo strany postáv. Zloduchovia pôsobia na jednej strane veľmi sofistikovane, zároveň ale aj hlúpo a neschopne, v čom ich ale znova musia prekonať ich obete. V skutočnom živote by pôsobili ako notorickí smoliari. Akokoľvek sa snažia, vždy nakoniec všetko pokazia. Tu sa k nim ale pridáva silenosť situácií, ktoré z nich robia skôr scenáristický nepodarok. Podobne je to nakoniec s akčnou doktorkou, dosť nápadne podobnou hrdinke You´re Next. Tá ale prežila vďaka rokom tréningu a kurzom prežitia. Tentokrát tu máme prirodzený supertalent, ktorému vystačí sila vôle. A hnevu. Snaha niečo povedať je badateľná aj za zápornými hrdinami, tiež ale úplne nedáva zmysel. Ak by sme aj prijali ich hlavné posolstvo s jeho nadnesenosťou, ospravedlniteľnou extrémom za účelom jeho zreteľnosti. Predstaviť si detaily ich existencie by už bolo nemožné. Preto nakoniec zostaneme len pri efektnom zjednodušení a ničom viac. Škoda, skutočne sa zdalo, že film by niečo múdre rád povedal.

Preservation je nakoniec dobre nakrútený film, ktorého pointa mala byť v dokonale nezvládnutej hororovej časti. Ak by aj sama osebe jej myšlienka dávala zmysel, spôsob spracovania jej stráviteľnosť zabíja. Dá sa užiť si jeho nehororovú časť a možno pár scén, prípadne oceniť tých pár kostrbato podaných nápadov. Ale z filmu ako celku žiaľ v divákovi zostáva prinajlepšom rozpačitý dojem.