Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Jeruzalem

Úvod do biblickej Apokalypsy
Mali sme tu The Den a Unfriended nakrútene cez webkameru počítača. Pomaly už ale aj tak prestáva byť potrebné vysvetľovať, ako záznam určitej etapy ľudského života vznikol. Aj tak nás stále niekto špehuje, existuje ešte vôbec možnosť zomrieť sám a v pokoji? Čoskoro budeme mať v hlavách čipy, tie zaznamenajú nielen čo vidíme, ale aj čo počujeme a cítime. Namiesto pozerania hororu nám ho budú premietať priamo do hlavy. Vtedy až pocítime, čo to je smrteľná hrôza. Kým čakáme na podobné technológie, máme tu ešte horor nakrútený cez inteligentné okuliare, teda len kúsok od mozgu. Volá sa podľa miesta, kde sa odohráva, Jeruzalem.
12. 4. 2016

The Devil Inside

Malý dôvod na návštevu kina
Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. 3. 3. 2012

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

21. 9. 2015

Preservation

Andrej Gomora | 27. 1. 2015
0
4/10
hixploitation/backwoods, independent, survival

Poľovačka bola odjakživa hra pre dvoch

Keď ľudia odídu niekde do odľahlých lesov, vždy hovoria, ako si chcú oddýchnuť od civilizácie. Vrátiť sa k starodávnemu spôsobu života v súlade s prírodnými zákonmi. Nepatrí ale medzi tie náhodou aj ten o potravinovom reťazci? Zvieratá v prírode žijú buď v neustálom ohrození predátormi, alebo smrťou od hladu ak ako predátori nebudú zakaždým rýchlejší, silnejší alebo prefíkanejší ako ich korisť. Chcete skutočný únik z civilizácie? Tak sa nesťažujte, keď niekto naruší vaše pokojné vysedávanie v posiedky s puškou v ruke. Tak vyzerá skutočná oáza divočiny, alebo Preservation.

„Najviac sa snaží do prírody zapadnúť, aj keď ako vegánke jej poľovanie zatiaľ príliš nejde."

Chlapi to tu pritom poznajú, chodili sem už ako deti. Oni dvaja sú zohraná partia, cudzí element je manželka jedného z nich. Spoločné vlastne majú detstvo, tu sa doň vracajú. Inak sú vzťahy mierne čudné medzi všetkými. Manžel si na ženu nenachádzal veľa času dlhodobo, aj teraz sa viac venuje telefónu ako jej. Druhý brat je od návratu z vojny trochu iný, nedá sa v ňom vyznať. Až trochu príliš sa so švagrinou zbližuje, páči sa mu jej zručnosť pri narábaní s nehybnými telami. Tá je pochopiteľná, keďže je doktorka. Najviac sa snaží do prírody zapadnúť, aj keď ako vegánke jej poľovanie zatiaľ príliš nejde. Hlavný problém je stlačiť kohútik. Keď výlet od začiatku nebola žiadna idylka, vtedy si problémy robili len sami sebe. Horšie je, keď im raz v noci ukradnú všetko okrem oblečenia a spacákov, v ktorých spali. Bosí zamieria k autu, no brat vojak sa musí vrátiť po svojho psa. Z hlúpeho žartu napred podozrievali jeho. No skôr sa zdá, že hrať sa s nimi pustil niekto úplne iný.

„Vo filme je napätie od začiatku, opustená rezervácia a odcudzená trojica fungujú neutešene už samé o sebe."

Nezávislé dielo s priam artovými sklonmi si samozrejme musí dať záležať na postavách. Pochopíme, o čo každej ide, aj im to viac menej berieme. Nie zrovna krátky úvod preto nenudí, so všetkými sa stihneme dôkladne zoznámiť. Na čo nám to bolo je už potom iná otázka. Vo filme je napätie od začiatku, opustená rezervácia a odcudzená trojica fungujú neutešene už samé o sebe. My k tomu ešte čakáme hororovú časť a dlho sa zdá, že sa máme na čo tešiť. Žiaľ, odkedy sa niečo začne diať, ide to s filmom dole vodou.

„Všetky hororové situácie sú neuveriteľne vykonštruované."

Že každá z postáv môže mať v hlave všeličo je nám jasné. Majú byť čo najživší, tak sa nemusia za každú cenu správať len rozumne. Lenže niečo sa ešte dá prehltnúť, a niečo už nie. Všetky hororové situácie sú neuveriteľne vykonštruované. Nedávajú zmysel zo strany zloduchov, čo až taký problém nie je, keďže sú pre nás zatiaľ dokonalou záhadou. Obete by ale mali bojovať o prežitie, tento záujem aj otvorene vyhlasujú. Ak by chceli, možno by im to aj išlo, oni si ale smrť nakoniec musia vypýtať. Žeby ďalší námet pre diváka na psychoanalyzovanie?

„Tu sa k nim ale pridáva silenosť situácií, ktoré z nich robia skôr scenáristický nepodarok."

Skutočne hororové pasáže sú navyše veľmi krátke. Drží sa celkové dusno, ako bolo viac menej od začiatku. Napätie ale trvá len krátko, a vždy ho pokazí nejaká absurdita zo strany postáv. Zloduchovia pôsobia na jednej strane veľmi sofistikovane, zároveň ale aj hlúpo a neschopne, v čom ich ale znova musia prekonať ich obete. V skutočnom živote by pôsobili ako notorickí smoliari. Akokoľvek sa snažia, vždy nakoniec všetko pokazia. Tu sa k nim ale pridáva silenosť situácií, ktoré z nich robia skôr scenáristický nepodarok. Podobne je to nakoniec s akčnou doktorkou, dosť nápadne podobnou hrdinke You´re Next. Tá ale prežila vďaka rokom tréningu a kurzom prežitia. Tentokrát tu máme prirodzený supertalent, ktorému vystačí sila vôle. A hnevu. Snaha niečo povedať je badateľná aj za zápornými hrdinami, tiež ale úplne nedáva zmysel. Ak by sme aj prijali ich hlavné posolstvo s jeho nadnesenosťou, ospravedlniteľnou extrémom za účelom jeho zreteľnosti. Predstaviť si detaily ich existencie by už bolo nemožné. Preto nakoniec zostaneme len pri efektnom zjednodušení a ničom viac. Škoda, skutočne sa zdalo, že film by niečo múdre rád povedal.

Preservation je nakoniec dobre nakrútený film, ktorého pointa mala byť v dokonale nezvládnutej hororovej časti. Ak by aj sama osebe jej myšlienka dávala zmysel, spôsob spracovania jej stráviteľnosť zabíja. Dá sa užiť si jeho nehororovú časť a možno pár scén, prípadne oceniť tých pár kostrbato podaných nápadov. Ale z filmu ako celku žiaľ v divákovi zostáva prinajlepšom rozpačitý dojem.