The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Dark House

Andrej Gomora | 2. 2. 2015
0
3/10
ghost, psycho, survival

Karikatúra pocty Kingovi

Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.

„Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom."

Toho si na dvadsiate tretie narodeniny zavolá mama do blázinca, v ktorom žije. Tvrdila, že jeho otca nikdy nepoznala, no teraz v ňom na prvý pohľad zbadá podobnosť s ním. Mala mu o otcovi porozprávať, tak jej prikázal hlas zo steny. Nick vidí, že rozumná reč s ňou nebude, preto rovno odíde. Ešte pred odchodom sa matky dotkne, a vidí jej smrť v plameňoch. Má totiž dar, ak sa to tak dá nazvať. Niekedy keď sa človeka dotkne, v hlave zbadá, ako dotyčný umrie. Jeho odpor k ľudskému kontaktu sa zmení až ten večer, v bare stretne krásnu Eve. Tá je už o osem mesiacov blízko pred pôrodom, zrovna v čase, keď Nick dostane dedičstvo po svojej matke. Teda údajné. Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom. Až keď uvidí jeho obrázok, Nick si uvedomí, že tento dom mal v hlave už od detstva, objavoval sa na všetkých jeho kresbách. Keď sa mu konečne podarí nájsť miesto, kde stával, tamojší mu vysvetlia, že dom odplavilo. Nevedno kam. Len šťastím stretne niekde na domnelej trase plavby trojicu zememeračov. Náhodou s ich pomocou dom nájde, no stráži ho čudný chlapík, Seth. Posiela ich preč, dokonca na nich poštve trojicu chlapov so sekerami. Tí jedného zo zememeračov dostanú. Spoločne sa snažia utiecť, na akosi sa znova dostanú k domu. Nebude hlúposť snažiť sa v ňom prenocovať?

„Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak."

Už dlho sme tu nemali horor tak veľmi postavený na príbehu. Vyžíva sa v deji a nič sa nesnaží prejsť efektnou akciou bez vysvetľovania. Nie, že by všetko dávalo zmysel, to ani náhodou. Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak. Pokojne mu môžeme tolerovať mnoho pôžičiek, ako nadprirodzenú schopnosť požičanú z Dead Zone. Horšie už je to s fungovaním od menej hororového úvodu až po rozpútanie akcie. Celá historka s domom a jeho hľadaním znie neuveriteľne a silene. Nedáva zmysel a my nemáme dôvod prijať posadnutosť postavy nájdením vraj rozpadnutého domu. Vážne, ak by vám povedali, že dom pred 23 rokmi odplavilo, vydali by ste sa ho za akýchkoľvek podmienok hľadať po prúde, či náhodou nezbadáte nejaké zvyšky?

„Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy."

Hlavný problém ale je, že sa nerozbehne ani hororová časť. Potenciál by tu bol, tajomný dom uprostred lesa, strojovito sa správajúci muži so sekerami. V určitých chvíľach preto diváka zamrazí, no vždy len na tak dlho, koľko trvá spamätanie sa, čo za film to vlastne pozerá. Napríklad pri prestrihu z mužov číhajúcich v lese na bezbranné osadenstvo. Až do prvého slova, čo vyrieknu, sa skutočne bojíme. Potom sa ponoríme späť do nezmyslov a čaro okamihu sa stratí. Efektnosti je vo filme veľa, všemožná mytológia, neľudské stvorenia. Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy. Vysvetľovanie môže potešiť milovníkov tajomstiev. Inak podaný by príbeh možno mohol aj fungovať, lenže vyžívanie sa v hlúpostiach atmosféru dokonale kazí.

Nakrútený je film nakoniec pomerne dobre, herci zvládajú svoje úlohy a zdá sa, že všetko funguje tak, ako by malo. Problém je teda jednoznačne v scenári. Niekto skrátka dostal geniálny nápad a nevedel sa zastaviť, kým ho čo najviac nerozvil. Potrebu za každú silu predviesť detaily ukazuje aj mnoho scén, kedy síce v rozpore s aktuálnou situáciou plnou napätia, postavy sa neváhajú zastaviť a čo najviac dianie objasniť. Hlavne, že tiež vedia, čo je vo filme dôležité. Teda, čo za dôležité pokladali tvorcovia.

Dark House síce vedel, čo chce spraviť a za svojím cieľom aj išiel. No jeho spracovanie je nefunkčné, film vyznieva až iritujúco hlúpo a míňa sa takmer všetkému, čo by hororových fanúšikov potešilo. Nemá charizmatického záporného ani kladného hrdinu, strašidelnú atmosféru ani výrazné scény. Podrobne rozpracovať príbeh sa pritom javí ako sympatická snaha, len ten príbeh by asi potreboval to rozpracovanie vedieť zniesť.