Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Dark House

Andrej Gomora | 2. 2. 2015
0
3/10
ghost, psycho, survival

Karikatúra pocty Kingovi

Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.

„Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom."

Toho si na dvadsiate tretie narodeniny zavolá mama do blázinca, v ktorom žije. Tvrdila, že jeho otca nikdy nepoznala, no teraz v ňom na prvý pohľad zbadá podobnosť s ním. Mala mu o otcovi porozprávať, tak jej prikázal hlas zo steny. Nick vidí, že rozumná reč s ňou nebude, preto rovno odíde. Ešte pred odchodom sa matky dotkne, a vidí jej smrť v plameňoch. Má totiž dar, ak sa to tak dá nazvať. Niekedy keď sa človeka dotkne, v hlave zbadá, ako dotyčný umrie. Jeho odpor k ľudskému kontaktu sa zmení až ten večer, v bare stretne krásnu Eve. Tá je už o osem mesiacov blízko pred pôrodom, zrovna v čase, keď Nick dostane dedičstvo po svojej matke. Teda údajné. Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom. Až keď uvidí jeho obrázok, Nick si uvedomí, že tento dom mal v hlave už od detstva, objavoval sa na všetkých jeho kresbách. Keď sa mu konečne podarí nájsť miesto, kde stával, tamojší mu vysvetlia, že dom odplavilo. Nevedno kam. Len šťastím stretne niekde na domnelej trase plavby trojicu zememeračov. Náhodou s ich pomocou dom nájde, no stráži ho čudný chlapík, Seth. Posiela ich preč, dokonca na nich poštve trojicu chlapov so sekerami. Tí jedného zo zememeračov dostanú. Spoločne sa snažia utiecť, na akosi sa znova dostanú k domu. Nebude hlúposť snažiť sa v ňom prenocovať?

„Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak."

Už dlho sme tu nemali horor tak veľmi postavený na príbehu. Vyžíva sa v deji a nič sa nesnaží prejsť efektnou akciou bez vysvetľovania. Nie, že by všetko dávalo zmysel, to ani náhodou. Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak. Pokojne mu môžeme tolerovať mnoho pôžičiek, ako nadprirodzenú schopnosť požičanú z Dead Zone. Horšie už je to s fungovaním od menej hororového úvodu až po rozpútanie akcie. Celá historka s domom a jeho hľadaním znie neuveriteľne a silene. Nedáva zmysel a my nemáme dôvod prijať posadnutosť postavy nájdením vraj rozpadnutého domu. Vážne, ak by vám povedali, že dom pred 23 rokmi odplavilo, vydali by ste sa ho za akýchkoľvek podmienok hľadať po prúde, či náhodou nezbadáte nejaké zvyšky?

„Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy."

Hlavný problém ale je, že sa nerozbehne ani hororová časť. Potenciál by tu bol, tajomný dom uprostred lesa, strojovito sa správajúci muži so sekerami. V určitých chvíľach preto diváka zamrazí, no vždy len na tak dlho, koľko trvá spamätanie sa, čo za film to vlastne pozerá. Napríklad pri prestrihu z mužov číhajúcich v lese na bezbranné osadenstvo. Až do prvého slova, čo vyrieknu, sa skutočne bojíme. Potom sa ponoríme späť do nezmyslov a čaro okamihu sa stratí. Efektnosti je vo filme veľa, všemožná mytológia, neľudské stvorenia. Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy. Vysvetľovanie môže potešiť milovníkov tajomstiev. Inak podaný by príbeh možno mohol aj fungovať, lenže vyžívanie sa v hlúpostiach atmosféru dokonale kazí.

Nakrútený je film nakoniec pomerne dobre, herci zvládajú svoje úlohy a zdá sa, že všetko funguje tak, ako by malo. Problém je teda jednoznačne v scenári. Niekto skrátka dostal geniálny nápad a nevedel sa zastaviť, kým ho čo najviac nerozvil. Potrebu za každú silu predviesť detaily ukazuje aj mnoho scén, kedy síce v rozpore s aktuálnou situáciou plnou napätia, postavy sa neváhajú zastaviť a čo najviac dianie objasniť. Hlavne, že tiež vedia, čo je vo filme dôležité. Teda, čo za dôležité pokladali tvorcovia.

Dark House síce vedel, čo chce spraviť a za svojím cieľom aj išiel. No jeho spracovanie je nefunkčné, film vyznieva až iritujúco hlúpo a míňa sa takmer všetkému, čo by hororových fanúšikov potešilo. Nemá charizmatického záporného ani kladného hrdinu, strašidelnú atmosféru ani výrazné scény. Podrobne rozpracovať príbeh sa pritom javí ako sympatická snaha, len ten príbeh by asi potreboval to rozpracovanie vedieť zniesť.