The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

Dark House

Andrej Gomora | 2. 2. 2015
0
3/10
ghost, psycho, survival

Karikatúra pocty Kingovi

Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.

„Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom."

Toho si na dvadsiate tretie narodeniny zavolá mama do blázinca, v ktorom žije. Tvrdila, že jeho otca nikdy nepoznala, no teraz v ňom na prvý pohľad zbadá podobnosť s ním. Mala mu o otcovi porozprávať, tak jej prikázal hlas zo steny. Nick vidí, že rozumná reč s ňou nebude, preto rovno odíde. Ešte pred odchodom sa matky dotkne, a vidí jej smrť v plameňoch. Má totiž dar, ak sa to tak dá nazvať. Niekedy keď sa človeka dotkne, v hlave zbadá, ako dotyčný umrie. Jeho odpor k ľudskému kontaktu sa zmení až ten večer, v bare stretne krásnu Eve. Tá je už o osem mesiacov blízko pred pôrodom, zrovna v čase, keď Nick dostane dedičstvo po svojej matke. Teda údajné. Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom. Až keď uvidí jeho obrázok, Nick si uvedomí, že tento dom mal v hlave už od detstva, objavoval sa na všetkých jeho kresbách. Keď sa mu konečne podarí nájsť miesto, kde stával, tamojší mu vysvetlia, že dom odplavilo. Nevedno kam. Len šťastím stretne niekde na domnelej trase plavby trojicu zememeračov. Náhodou s ich pomocou dom nájde, no stráži ho čudný chlapík, Seth. Posiela ich preč, dokonca na nich poštve trojicu chlapov so sekerami. Tí jedného zo zememeračov dostanú. Spoločne sa snažia utiecť, na akosi sa znova dostanú k domu. Nebude hlúposť snažiť sa v ňom prenocovať?

„Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak."

Už dlho sme tu nemali horor tak veľmi postavený na príbehu. Vyžíva sa v deji a nič sa nesnaží prejsť efektnou akciou bez vysvetľovania. Nie, že by všetko dávalo zmysel, to ani náhodou. Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak. Pokojne mu môžeme tolerovať mnoho pôžičiek, ako nadprirodzenú schopnosť požičanú z Dead Zone. Horšie už je to s fungovaním od menej hororového úvodu až po rozpútanie akcie. Celá historka s domom a jeho hľadaním znie neuveriteľne a silene. Nedáva zmysel a my nemáme dôvod prijať posadnutosť postavy nájdením vraj rozpadnutého domu. Vážne, ak by vám povedali, že dom pred 23 rokmi odplavilo, vydali by ste sa ho za akýchkoľvek podmienok hľadať po prúde, či náhodou nezbadáte nejaké zvyšky?

„Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy."

Hlavný problém ale je, že sa nerozbehne ani hororová časť. Potenciál by tu bol, tajomný dom uprostred lesa, strojovito sa správajúci muži so sekerami. V určitých chvíľach preto diváka zamrazí, no vždy len na tak dlho, koľko trvá spamätanie sa, čo za film to vlastne pozerá. Napríklad pri prestrihu z mužov číhajúcich v lese na bezbranné osadenstvo. Až do prvého slova, čo vyrieknu, sa skutočne bojíme. Potom sa ponoríme späť do nezmyslov a čaro okamihu sa stratí. Efektnosti je vo filme veľa, všemožná mytológia, neľudské stvorenia. Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy. Vysvetľovanie môže potešiť milovníkov tajomstiev. Inak podaný by príbeh možno mohol aj fungovať, lenže vyžívanie sa v hlúpostiach atmosféru dokonale kazí.

Nakrútený je film nakoniec pomerne dobre, herci zvládajú svoje úlohy a zdá sa, že všetko funguje tak, ako by malo. Problém je teda jednoznačne v scenári. Niekto skrátka dostal geniálny nápad a nevedel sa zastaviť, kým ho čo najviac nerozvil. Potrebu za každú silu predviesť detaily ukazuje aj mnoho scén, kedy síce v rozpore s aktuálnou situáciou plnou napätia, postavy sa neváhajú zastaviť a čo najviac dianie objasniť. Hlavne, že tiež vedia, čo je vo filme dôležité. Teda, čo za dôležité pokladali tvorcovia.

Dark House síce vedel, čo chce spraviť a za svojím cieľom aj išiel. No jeho spracovanie je nefunkčné, film vyznieva až iritujúco hlúpo a míňa sa takmer všetkému, čo by hororových fanúšikov potešilo. Nemá charizmatického záporného ani kladného hrdinu, strašidelnú atmosféru ani výrazné scény. Podrobne rozpracovať príbeh sa pritom javí ako sympatická snaha, len ten príbeh by asi potreboval to rozpracovanie vedieť zniesť.