Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Dark House

Andrej Gomora | 2. 2. 2015
0
3/10
ghost, psycho, survival

Karikatúra pocty Kingovi

Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.

„Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom."

Toho si na dvadsiate tretie narodeniny zavolá mama do blázinca, v ktorom žije. Tvrdila, že jeho otca nikdy nepoznala, no teraz v ňom na prvý pohľad zbadá podobnosť s ním. Mala mu o otcovi porozprávať, tak jej prikázal hlas zo steny. Nick vidí, že rozumná reč s ňou nebude, preto rovno odíde. Ešte pred odchodom sa matky dotkne, a vidí jej smrť v plameňoch. Má totiž dar, ak sa to tak dá nazvať. Niekedy keď sa človeka dotkne, v hlave zbadá, ako dotyčný umrie. Jeho odpor k ľudskému kontaktu sa zmení až ten večer, v bare stretne krásnu Eve. Tá je už o osem mesiacov blízko pred pôrodom, zrovna v čase, keď Nick dostane dedičstvo po svojej matke. Teda údajné. Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom. Až keď uvidí jeho obrázok, Nick si uvedomí, že tento dom mal v hlave už od detstva, objavoval sa na všetkých jeho kresbách. Keď sa mu konečne podarí nájsť miesto, kde stával, tamojší mu vysvetlia, že dom odplavilo. Nevedno kam. Len šťastím stretne niekde na domnelej trase plavby trojicu zememeračov. Náhodou s ich pomocou dom nájde, no stráži ho čudný chlapík, Seth. Posiela ich preč, dokonca na nich poštve trojicu chlapov so sekerami. Tí jedného zo zememeračov dostanú. Spoločne sa snažia utiecť, na akosi sa znova dostanú k domu. Nebude hlúposť snažiť sa v ňom prenocovať?

„Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak."

Už dlho sme tu nemali horor tak veľmi postavený na príbehu. Vyžíva sa v deji a nič sa nesnaží prejsť efektnou akciou bez vysvetľovania. Nie, že by všetko dávalo zmysel, to ani náhodou. Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak. Pokojne mu môžeme tolerovať mnoho pôžičiek, ako nadprirodzenú schopnosť požičanú z Dead Zone. Horšie už je to s fungovaním od menej hororového úvodu až po rozpútanie akcie. Celá historka s domom a jeho hľadaním znie neuveriteľne a silene. Nedáva zmysel a my nemáme dôvod prijať posadnutosť postavy nájdením vraj rozpadnutého domu. Vážne, ak by vám povedali, že dom pred 23 rokmi odplavilo, vydali by ste sa ho za akýchkoľvek podmienok hľadať po prúde, či náhodou nezbadáte nejaké zvyšky?

„Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy."

Hlavný problém ale je, že sa nerozbehne ani hororová časť. Potenciál by tu bol, tajomný dom uprostred lesa, strojovito sa správajúci muži so sekerami. V určitých chvíľach preto diváka zamrazí, no vždy len na tak dlho, koľko trvá spamätanie sa, čo za film to vlastne pozerá. Napríklad pri prestrihu z mužov číhajúcich v lese na bezbranné osadenstvo. Až do prvého slova, čo vyrieknu, sa skutočne bojíme. Potom sa ponoríme späť do nezmyslov a čaro okamihu sa stratí. Efektnosti je vo filme veľa, všemožná mytológia, neľudské stvorenia. Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy. Vysvetľovanie môže potešiť milovníkov tajomstiev. Inak podaný by príbeh možno mohol aj fungovať, lenže vyžívanie sa v hlúpostiach atmosféru dokonale kazí.

Nakrútený je film nakoniec pomerne dobre, herci zvládajú svoje úlohy a zdá sa, že všetko funguje tak, ako by malo. Problém je teda jednoznačne v scenári. Niekto skrátka dostal geniálny nápad a nevedel sa zastaviť, kým ho čo najviac nerozvil. Potrebu za každú silu predviesť detaily ukazuje aj mnoho scén, kedy síce v rozpore s aktuálnou situáciou plnou napätia, postavy sa neváhajú zastaviť a čo najviac dianie objasniť. Hlavne, že tiež vedia, čo je vo filme dôležité. Teda, čo za dôležité pokladali tvorcovia.

Dark House síce vedel, čo chce spraviť a za svojím cieľom aj išiel. No jeho spracovanie je nefunkčné, film vyznieva až iritujúco hlúpo a míňa sa takmer všetkému, čo by hororových fanúšikov potešilo. Nemá charizmatického záporného ani kladného hrdinu, strašidelnú atmosféru ani výrazné scény. Podrobne rozpracovať príbeh sa pritom javí ako sympatická snaha, len ten príbeh by asi potreboval to rozpracovanie vedieť zniesť.