Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Children of the Corn

Viac krvi, menej Issaca
Mladá dvojica, Burt a Vicky, prechádzajú Nebraskou na ceste do Californie. Cesty sú celkom prázdne a riziko nehody veľmi nepravdepodobné. Stačí však chvíľka nepozornosti a pod kolesami ich auta leží malý chlapec, ktorý na cestu náhle vybehol z kukuričného poľa. Po počiatočnom šoku a vzájomnom obviňovaní zistia, že predtým ako chlapca zrazili, mu niekto podrezal hrdlo. 2. 2. 2011

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

Girlhouse

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff
Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?
31. 3. 2015

Salvage

Príjemná nezávislá príšera
Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. 10. 1. 2011

Dark House

Andrej Gomora | 2. 2. 2015
0
3/10
ghost, psycho, survival

Karikatúra pocty Kingovi

Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.

„Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom."

Toho si na dvadsiate tretie narodeniny zavolá mama do blázinca, v ktorom žije. Tvrdila, že jeho otca nikdy nepoznala, no teraz v ňom na prvý pohľad zbadá podobnosť s ním. Mala mu o otcovi porozprávať, tak jej prikázal hlas zo steny. Nick vidí, že rozumná reč s ňou nebude, preto rovno odíde. Ešte pred odchodom sa matky dotkne, a vidí jej smrť v plameňoch. Má totiž dar, ak sa to tak dá nazvať. Niekedy keď sa človeka dotkne, v hlave zbadá, ako dotyčný umrie. Jeho odpor k ľudskému kontaktu sa zmení až ten večer, v bare stretne krásnu Eve. Tá je už o osem mesiacov blízko pred pôrodom, zrovna v čase, keď Nick dostane dedičstvo po svojej matke. Teda údajné. Hlas zo steny totiž počuje aj právnik, ktorý mu predstaví pozostalosť, starý dom. Až keď uvidí jeho obrázok, Nick si uvedomí, že tento dom mal v hlave už od detstva, objavoval sa na všetkých jeho kresbách. Keď sa mu konečne podarí nájsť miesto, kde stával, tamojší mu vysvetlia, že dom odplavilo. Nevedno kam. Len šťastím stretne niekde na domnelej trase plavby trojicu zememeračov. Náhodou s ich pomocou dom nájde, no stráži ho čudný chlapík, Seth. Posiela ich preč, dokonca na nich poštve trojicu chlapov so sekerami. Tí jedného zo zememeračov dostanú. Spoločne sa snažia utiecť, na akosi sa znova dostanú k domu. Nebude hlúposť snažiť sa v ňom prenocovať?

„Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak."

Už dlho sme tu nemali horor tak veľmi postavený na príbehu. Vyžíva sa v deji a nič sa nesnaží prejsť efektnou akciou bez vysvetľovania. Nie, že by všetko dávalo zmysel, to ani náhodou. Film výrazne pripomína svojím rozprávaním knižku, no kvalitou príbehu by išlo skôr o lacný brak. Pokojne mu môžeme tolerovať mnoho pôžičiek, ako nadprirodzenú schopnosť požičanú z Dead Zone. Horšie už je to s fungovaním od menej hororového úvodu až po rozpútanie akcie. Celá historka s domom a jeho hľadaním znie neuveriteľne a silene. Nedáva zmysel a my nemáme dôvod prijať posadnutosť postavy nájdením vraj rozpadnutého domu. Vážne, ak by vám povedali, že dom pred 23 rokmi odplavilo, vydali by ste sa ho za akýchkoľvek podmienok hľadať po prúde, či náhodou nezbadáte nejaké zvyšky?

„Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy."

Hlavný problém ale je, že sa nerozbehne ani hororová časť. Potenciál by tu bol, tajomný dom uprostred lesa, strojovito sa správajúci muži so sekerami. V určitých chvíľach preto diváka zamrazí, no vždy len na tak dlho, koľko trvá spamätanie sa, čo za film to vlastne pozerá. Napríklad pri prestrihu z mužov číhajúcich v lese na bezbranné osadenstvo. Až do prvého slova, čo vyrieknu, sa skutočne bojíme. Potom sa ponoríme späť do nezmyslov a čaro okamihu sa stratí. Efektnosti je vo filme veľa, všemožná mytológia, neľudské stvorenia. Cieľ je jasný, trinásťročné deti so záľubou vo fantasy. Vysvetľovanie môže potešiť milovníkov tajomstiev. Inak podaný by príbeh možno mohol aj fungovať, lenže vyžívanie sa v hlúpostiach atmosféru dokonale kazí.

Nakrútený je film nakoniec pomerne dobre, herci zvládajú svoje úlohy a zdá sa, že všetko funguje tak, ako by malo. Problém je teda jednoznačne v scenári. Niekto skrátka dostal geniálny nápad a nevedel sa zastaviť, kým ho čo najviac nerozvil. Potrebu za každú silu predviesť detaily ukazuje aj mnoho scén, kedy síce v rozpore s aktuálnou situáciou plnou napätia, postavy sa neváhajú zastaviť a čo najviac dianie objasniť. Hlavne, že tiež vedia, čo je vo filme dôležité. Teda, čo za dôležité pokladali tvorcovia.

Dark House síce vedel, čo chce spraviť a za svojím cieľom aj išiel. No jeho spracovanie je nefunkčné, film vyznieva až iritujúco hlúpo a míňa sa takmer všetkému, čo by hororových fanúšikov potešilo. Nemá charizmatického záporného ani kladného hrdinu, strašidelnú atmosféru ani výrazné scény. Podrobne rozpracovať príbeh sa pritom javí ako sympatická snaha, len ten príbeh by asi potreboval to rozpracovanie vedieť zniesť.