3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

The Resident

Andrej Gomora | 4. 3. 2011
1
3/10
claustrophobic, survival

Príliš obyčajný úchyl

Mladá doktorka Juliet sa ocitla v ťažkom období svojho života. Pre neveru opustila svoju veľkú lásku, a aby sa postavila na nohy, musí si nájsť nový domov. Po sérii otrepaných prestrihov otrasných bytov narazila na to, čo sa ako jediné dá čakať. Podozrivo lacný, dokonale vyzerajúci obrovský byt. Sympatický domáci ju ihneď prijme a robí všetko pre to, aby sa čo najskôr cítila ako doma. Vzhľadom na jeho príťažlivosť a jej potrebu odpútať sa od nevydareného vzťahu je pochopiteľné, keď príde k bližšiemu ako len susedskému zblíženiu. V rozhodujúcej chvíli však Juliet cúvne. Necíti sa pripravená na nový vzťah a rozhodne sa dať Jackovi, na ktorého nemôže prestať myslieť, ešte jednu šancu. Max, jej domáci, si však aj tak nájde spôsob, ako zostať v jej dôvernej blízkosti. Vďaka zložitej a tajomnej konštrukcii starého domu dokáže Juliet neustále špehovať a navštevovať ju bez jej vedomia.

„Asi do dvoch tretín dostaneme len nezaujímavo podanú históriu jedného sťahovania a nešťastnej lásky."

Ak sa vám táto zápletka zdá na film, obzvlášť horor, trochu málo, máte pravdu. Je to málo. Čo sa týka scenára, The Resident pôsobí bezradne, priam až rezignovane. Pomerne otrepaný a primitívny príbeh sa rozvíja veľmi pomaly a dlho nedokáže diváka vôbec zaujať. Zle sú na tom aj dialógy, ktoré by v málo krvavom horore mali byť oveľa strašidelnejšie alebo aspoň pútavejšie. Asi do dvoch tretín tak dostaneme len nezaujímavo podanú históriu jedného sťahovania a nešťastnej lásky. Zoznámime sa so zloduchom, ktorý je asi najväčšou slabinou celého diela.

Max je muž v najlepších rokoch, veľmi sympatického, dobráckeho vystupovania a príjemného vzhľadu. To je v dokonalom kontraste s jeho postavou, ktorú mu jednoducho nie je možné uveriť. Film sa ho snaží vykresliť ako človeka silne ovplyvneného samotou a životom s dedkom, ktorý nie je schopný skutočnej spoločenskej interakcie. Okrem dokonale nevhodného výberu herca a jeho poňatia tejto úlohy si v tomto prípade protirečí aj scenár. Juliet ako nadmieru atraktívna žena po ňom spočiatku doslova vyletí, zabránia jej v tom len jej osobné problémy. Okrem nepresvedčivosti je Max navyše ako zloduch vyslovene nudný. Nedokáže vyľakať svojou prítomnosťou a nevynahradzuje to ani svojím konaním. Očakávať od diváka silnejšiu reakciu pri pohľade na sympatického chlapa, ktorý cez dierku v stene sleduje susedu v kúpeľni, je trochu naivné. Stupňovanie jeho správania je veľmi pomalé a trvá dlho, kým začne byť nejakým spôsobom strašidelné a skutočne odsúdeniahodné. Ani vtedy však nezačne byť originálne alebo zaujímavé. Nedočkáme sa žiadnych poriadnych zvrhlostí, na ktorých by sa dal postaviť film. Vyvrcholenie, samozrejme, nemôže byť iné ako Julietino odhalenie Maxa a ich konfrontácia, ktorej výsledok takisto nie je ťažké uhádnuť.

Za pozitívum filmu sa dá označiť výkon oskarovej Hilary Swank, ktorá svoju zle napísanú postavu zvládla tak dobre, ako sa asi dalo. V rámci možností ktoré mala, pôsobí presvedčivo a viackrát sa s ňou možno skutočne stotožniť. Vďaka tomu zažijeme aspoň pár ľakavých scén, síce primitívnych, ale pri celkovej kvalite tohto diela musíme byť vďační aj za tie.