12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Zánik domu Usherovcov

Andrej Gomora | 15. 1. 2015
0
8/10
claustrophobic, psycho, retro

V akej hlave sa asi rodia podobné príbehy

Edgar Allan Poe nezaložil len horor. Pripisuje sa mu vznik poviedky ako takej a ešte aj detektívky. Množstvom diel adaptovaných na filmy sa pritom na svojho moderného kolegu Stephena Kinga nedoťahuje ani náhodou. Čo narobíme, ľudí viac zaujímajú príbehy zasadené do dnešných čias. Poeove príbehy sa navyše od dnešných hororov dosť líšia aj dejom či atmosférou. Sám vraj mnohé napísal v alkoholickom delíriu, preto sú plné temna a vnútorných démonov. Vynikajú svojou atmosférou a poetikou, nie dejom. Ten sa sústreďuje do jednej priehľadnej, no aj tak údernej pointy. Najznámejšiu sériu filmov podľa jeho diel nakrútil v šesťdesiatych rokoch režisér Roger Corman v spolupráci s hercom Vincentom Priceom, inak známym aj z filmov o Dr. Phibesovi. Hneď prvým z nich bol Zánik domu Usherovcov.

„Ich rod čaká neodvratný zánik a Madeline sa mu svojím odchodom nesmie pokúsiť zabrániť."

Dej si tu tvorcovia mierne pozmenili, museli tam prepašovať lásku. Preto na statok Usherovcov neputuje len nejaký starý známy, ale snúbenec Philip si ide po svoju lásku Madeline. Hlavné je tu aj tak prostredie, rozpadajúci sa dom uprostred vyprahnutej krajiny. Verný sluha, málo ochotný ku svojim zamestnávateľom kohokoľvek pustiť. Domáci pán, citlivý na každý lúč svetla, každé zašuchotanie. A samotná Madeline, údajne chorá a v žiadnom prípade nie schopná odísť. Philip je rád, keď ju vôbec zbadá, skutočne bledú a slabú. No ako vidí, sama by s ním chcela ísť. Nepustí ju jej brat. Vraví, že dom sa rozpadáva a s ním aj oni. Ich rod čaká neodvratný zánik a Madeline sa mu svojím odchodom nesmie pokúsiť zabrániť. Celá ich rodina trpela šialenstvom, všetci ich predkovia boli najhorší kriminálnici. V nich a v ich dome sa nazbieralo neskutočné zlo a ako všetci vieme, musí prísť chvíľa, kedy samo seba zničí.

„Philip slúži predovšetkým na kontrast, obyčajný živý človek uprostred dokonávajúcej sa skazy."

Dej asi ani nemusíte poznať z poviedky, aj tak vám bude jasné, že veľké zvraty čakať nemusíte. Rozdiel je len v tom, že tentokrát je Philip osobne zaangažovaný v osude Usherovcov, snaží sa s ním bojovať. Prostredie ale funguje výborne. Každého rozdrví a dovoľuje len jeden možný smer udalostí. Philip pobehuje, kričí, narieka, snaží sa. Aj tak sa nedostane ani len na úroveň stíhanej obete. Je skrátka nikto. V pár scénach ho akože dom vyháňa, hrozí mu smrť. Tieto scény ale divákom nepohnú, či už úmyselne, alebo nie. Philip slúži predovšetkým na kontrast, obyčajný živý človek uprostred dokonávajúcej sa skazy. O tej totiž nenecháva vôbec nič od začiatku pochybovať. Predovšetkým výborný Price ako brat Roderick nie len svojimi slovami, ale aj správaním dáva najavo, že s ničím iným ako koncom sa nedá počítať. Divák tento pocit vďaka nemu prijme ako nespochybniteľný fakt. Ten podporuje jednak samotný dom a jeho vzhľad. A jediný racionálny človek, sluha Bristol. Aj keď o jeho psychickom zdraví nemáme od začiatku dôvod pochybovať, aj on sa chystá na koniec rodiny, s ktorou strávil celý život a ktorú už nemieni opustiť.

„Jej vystrájanie aj pochovanie zaživa by nás inokedy nepochybne vzrušili. Sem ale jednoducho zapadajú."

Postava Madeline má vo filme jediná potenciál byť plnohodnotnou obeťou, no zjavne oň nemá záujem. Na jednej strane sa zdá, že brat ju drží takmer násilím, ona sama prejaví záujem s Philipom odísť. V iných chvíľach ale sama hovorí, že sem patrí a odísť nemôže. Také je jej vnútorné presvedčenie a my pochopíme, že nie je možné, aby konala v rozpore s ním. Ona a jej správanie nám inak zostáva záhadou. Aj keď vieme, ako skončí, čo bude dovtedy robiť a čo sa s ňou bude diať sa nám ťažko predpovedá aj chápe. Jej vystrájanie aj pochovanie zaživa by nás inokedy nepochybne vzrušili. Sem ale jednoducho zapadajú.

Pri Zániku domu Usherovcov sa ani raz nezľaknete, film vás vlastne za celý čas vôbec nevzruší. Je rovnaký od začiatku do konca, takmer nehybný obraz skazy a rozpadu. Obraz je to takmer dokonale namaľovaný. Krásny je dom a jeho vnútro, práca s prostredím vrátane temnej hrobky. Herci na čele s Priceom podávajú vynikajúce výkony a zobrazenie už len doplňuje krásna hudba. Atmosféra funguje dokonale, problém len je, že to nie je klasicky hororová atmosféra. Ide skôr o poetickú temnotu v ktorej strach nenachádza veľa priestoru. Ak vás nezaujíma temná krása, asi sa budete dosť nudiť.