Mr. Jones

Andrej Gomora | 23. 12. 2014
0
7/10
found footage/ mockumentary, psycho

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva

Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.

„Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl."

Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.

Found footage dostáva novú inováciu- kvalitu nahrávky. Pre mnohých určite pozitívnu pričom tu je zároveň aj dejovo dobre vysvetlená. Umelci prišli nakrúcať dokument o svojom živote v divočine. Preto si priniesli najlepšiu aparatúru a cit pre kompozíciu aj strih. Ako kvalitný dokument vizuálnych umelcov vyzerá začiatok. Stanovia si svoje ciele, či skôr vymenujú sny a my vidíme, ako sa im rozpadávajú. Natoľko úžasný ako čakali nie je ani život mimo civilizácie a ani črtajúci sa dokument. Aj keď pozerať sa na film dá, divák je tu ešte v neistote, čo sa vlastne ide diať. Celkom to nepochopí nikdy, ale aspoň pochopí čím sa na neho ide pôsobiť.

„Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa."

Ako už býva pravidlom, postavy sa nesprávajú zrovna rozumne. Berme to tak, že kým my vidíme chlapíka v čiernom plášti s čudnou maskou, ktorý sa ešte čudnejšie správa a všade rozvešiava bizarné inštalácie s kosťami a lebkami, oni vidia svetoznámeho umelca. Preto sa ho neboja, aspoň nie natoľko, nakoľko by iným ľuďom kázal pud sebazáchovy. Keď sa od neurčitosti dostávame k strašidelnejším scénam, vidíme, že nerozumnosť v nich bude asi hrať celý čas dôležitú úlohu. Pritom táto nerozumnosť nie je ani tak iritujúca z hľadiska uveriteľnosti. Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa. Ani divák až do posledných chvíľ nevie, čoho sa tu vlastne báť a čo konkrétne by mohlo postavám hroziť. Atmosféra prvýkrát seriózne zhustne pri nočnom stretnutí medzi Penny a Mr. Jonesom. Autori tu, ale aj na iných miestach využívajú zaujímavú techniku prerušovania záberov. Obraz stemnie, zdá sa nám, že dramatická scéna sa skončila, ide prestrih. Potom sa obraz znova objaví, a sme tam, kde sme boli a stále čakáme, ako postava skončí.

„Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú."

Chaosom a čistou temnosťou bez zjavnej logiky smeruje film k nočnej more. O tých sa v súvislosti s dielami Mr. Jonesa aj hovorilo, čo nám dáva náznaky vysvetlenia toho, do čoho sa film zvrhne. Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú. Scott v divočine prestal brať lieky na hlavu a už aj skôr sa zdalo, že všetko sa na neho rúca. Interpretácia je samozrejme na divákovi, podstatná je kvalita pasáže z iného sveta. A tá je dobrá. Fungujú temné postavy, pobehovanie aj zdvojené identity. Divák sa bojí, skutočne bojí a nie vďaka nejakým lacným efektom. Tak ako po celý čas, aj tu funguje výborná hudba a kamera, ktoré presne spĺňajú svoj účel. Autori navyše vystihli aj správny moment, kedy film ukončiť a v tej chvíli si divák jednoducho vydýchne. Ako sa pri horore patrí.

Mr. Jones nám ukazuje možno najinovatívnejší a najprogresívnejší spôsob práce so žánrom found footage. Ťažko povedať, či sa jeho smerom vydá ešte niekto, no rozhodne dokazuje, že stavať na primitívne trasenie a vyskakovanie pri ňom nie je nevyhnutnosť. Nie každý má chuť sa pozerať na psychedéliu bez pochopiteľného spádu, čím nepochybne časť divákov odradí. V každom prípade ale ide o kvalitné a prepracované dielo s príjemnou dávkou originality.