12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Mr. Jones

Andrej Gomora | 23. 12. 2014
0
7/10
found footage/ mockumentary, psycho

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva

Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.

„Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl."

Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.

Found footage dostáva novú inováciu- kvalitu nahrávky. Pre mnohých určite pozitívnu pričom tu je zároveň aj dejovo dobre vysvetlená. Umelci prišli nakrúcať dokument o svojom živote v divočine. Preto si priniesli najlepšiu aparatúru a cit pre kompozíciu aj strih. Ako kvalitný dokument vizuálnych umelcov vyzerá začiatok. Stanovia si svoje ciele, či skôr vymenujú sny a my vidíme, ako sa im rozpadávajú. Natoľko úžasný ako čakali nie je ani život mimo civilizácie a ani črtajúci sa dokument. Aj keď pozerať sa na film dá, divák je tu ešte v neistote, čo sa vlastne ide diať. Celkom to nepochopí nikdy, ale aspoň pochopí čím sa na neho ide pôsobiť.

„Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa."

Ako už býva pravidlom, postavy sa nesprávajú zrovna rozumne. Berme to tak, že kým my vidíme chlapíka v čiernom plášti s čudnou maskou, ktorý sa ešte čudnejšie správa a všade rozvešiava bizarné inštalácie s kosťami a lebkami, oni vidia svetoznámeho umelca. Preto sa ho neboja, aspoň nie natoľko, nakoľko by iným ľuďom kázal pud sebazáchovy. Keď sa od neurčitosti dostávame k strašidelnejším scénam, vidíme, že nerozumnosť v nich bude asi hrať celý čas dôležitú úlohu. Pritom táto nerozumnosť nie je ani tak iritujúca z hľadiska uveriteľnosti. Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa. Ani divák až do posledných chvíľ nevie, čoho sa tu vlastne báť a čo konkrétne by mohlo postavám hroziť. Atmosféra prvýkrát seriózne zhustne pri nočnom stretnutí medzi Penny a Mr. Jonesom. Autori tu, ale aj na iných miestach využívajú zaujímavú techniku prerušovania záberov. Obraz stemnie, zdá sa nám, že dramatická scéna sa skončila, ide prestrih. Potom sa obraz znova objaví, a sme tam, kde sme boli a stále čakáme, ako postava skončí.

„Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú."

Chaosom a čistou temnosťou bez zjavnej logiky smeruje film k nočnej more. O tých sa v súvislosti s dielami Mr. Jonesa aj hovorilo, čo nám dáva náznaky vysvetlenia toho, do čoho sa film zvrhne. Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú. Scott v divočine prestal brať lieky na hlavu a už aj skôr sa zdalo, že všetko sa na neho rúca. Interpretácia je samozrejme na divákovi, podstatná je kvalita pasáže z iného sveta. A tá je dobrá. Fungujú temné postavy, pobehovanie aj zdvojené identity. Divák sa bojí, skutočne bojí a nie vďaka nejakým lacným efektom. Tak ako po celý čas, aj tu funguje výborná hudba a kamera, ktoré presne spĺňajú svoj účel. Autori navyše vystihli aj správny moment, kedy film ukončiť a v tej chvíli si divák jednoducho vydýchne. Ako sa pri horore patrí.

Mr. Jones nám ukazuje možno najinovatívnejší a najprogresívnejší spôsob práce so žánrom found footage. Ťažko povedať, či sa jeho smerom vydá ešte niekto, no rozhodne dokazuje, že stavať na primitívne trasenie a vyskakovanie pri ňom nie je nevyhnutnosť. Nie každý má chuť sa pozerať na psychedéliu bez pochopiteľného spádu, čím nepochybne časť divákov odradí. V každom prípade ale ide o kvalitné a prepracované dielo s príjemnou dávkou originality.