Black Water: Abyss

Jaskyňa a málo viac

Intro s turistami dosť výrazne naznačí tón celého filmu, ktorému to s napínavými scénami skrátka príliš nejde. Hlavne, aby sme vedeli, že niečo sa tu diať bude, že v jaskyni niečo číha a ešte nech máme dojem, že ide o niečo tajomné. Škoda, že úvod je natoľko nepresvedčivý a kostrbatý. Kiežby ale takým bol len ten. Skupinka priateľov neočarí ale nemá ani zásadné nedostatky. Tie začnú prichádzať skôr postupne, keď sa zložité situácie vytvárajú tam, kde ničomu príliš nepomôžu. Určite nie dielu ako hororu, ako keby chceli len akokoľvek spestriť pozeranie.

23. 9. 2020

17. 8. 2010

Oculus

Zrkadlá nenútia len chudnúť
Myslím, teda som. Ničím iným si nemôžem byť istý. Všetky ostatné poznatky mi sprostredkujú moje zmysly, náchylné sa mýliť ba občas aj klamať. Nemám ako zistiť čo sa skutočne deje, a čo sú len umelé vnemy. Som ja ten čo stojí v vonku na tráve, alebo ten ktorého vidím cez okno čakať v pasci? Má zmysel vyrábať si kotvu v realite, alebo vás nakoniec aj tak oklame Oculus?
27. 6. 2014

20. 10. 2015

[REC]³ Genesis

Tvárme sa, že sa to nestalo
Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.
Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.
29. 11. 2012

Mr. Jones

Andrej Gomora | 23. 12. 2014
0
7/10
found footage/ mockumentary, psycho

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva

Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.

„Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl."

Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.

Found footage dostáva novú inováciu- kvalitu nahrávky. Pre mnohých určite pozitívnu pričom tu je zároveň aj dejovo dobre vysvetlená. Umelci prišli nakrúcať dokument o svojom živote v divočine. Preto si priniesli najlepšiu aparatúru a cit pre kompozíciu aj strih. Ako kvalitný dokument vizuálnych umelcov vyzerá začiatok. Stanovia si svoje ciele, či skôr vymenujú sny a my vidíme, ako sa im rozpadávajú. Natoľko úžasný ako čakali nie je ani život mimo civilizácie a ani črtajúci sa dokument. Aj keď pozerať sa na film dá, divák je tu ešte v neistote, čo sa vlastne ide diať. Celkom to nepochopí nikdy, ale aspoň pochopí čím sa na neho ide pôsobiť.

„Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa."

Ako už býva pravidlom, postavy sa nesprávajú zrovna rozumne. Berme to tak, že kým my vidíme chlapíka v čiernom plášti s čudnou maskou, ktorý sa ešte čudnejšie správa a všade rozvešiava bizarné inštalácie s kosťami a lebkami, oni vidia svetoznámeho umelca. Preto sa ho neboja, aspoň nie natoľko, nakoľko by iným ľuďom kázal pud sebazáchovy. Keď sa od neurčitosti dostávame k strašidelnejším scénam, vidíme, že nerozumnosť v nich bude asi hrať celý čas dôležitú úlohu. Pritom táto nerozumnosť nie je ani tak iritujúca z hľadiska uveriteľnosti. Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa. Ani divák až do posledných chvíľ nevie, čoho sa tu vlastne báť a čo konkrétne by mohlo postavám hroziť. Atmosféra prvýkrát seriózne zhustne pri nočnom stretnutí medzi Penny a Mr. Jonesom. Autori tu, ale aj na iných miestach využívajú zaujímavú techniku prerušovania záberov. Obraz stemnie, zdá sa nám, že dramatická scéna sa skončila, ide prestrih. Potom sa obraz znova objaví, a sme tam, kde sme boli a stále čakáme, ako postava skončí.

„Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú."

Chaosom a čistou temnosťou bez zjavnej logiky smeruje film k nočnej more. O tých sa v súvislosti s dielami Mr. Jonesa aj hovorilo, čo nám dáva náznaky vysvetlenia toho, do čoho sa film zvrhne. Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú. Scott v divočine prestal brať lieky na hlavu a už aj skôr sa zdalo, že všetko sa na neho rúca. Interpretácia je samozrejme na divákovi, podstatná je kvalita pasáže z iného sveta. A tá je dobrá. Fungujú temné postavy, pobehovanie aj zdvojené identity. Divák sa bojí, skutočne bojí a nie vďaka nejakým lacným efektom. Tak ako po celý čas, aj tu funguje výborná hudba a kamera, ktoré presne spĺňajú svoj účel. Autori navyše vystihli aj správny moment, kedy film ukončiť a v tej chvíli si divák jednoducho vydýchne. Ako sa pri horore patrí.

Mr. Jones nám ukazuje možno najinovatívnejší a najprogresívnejší spôsob práce so žánrom found footage. Ťažko povedať, či sa jeho smerom vydá ešte niekto, no rozhodne dokazuje, že stavať na primitívne trasenie a vyskakovanie pri ňom nie je nevyhnutnosť. Nie každý má chuť sa pozerať na psychedéliu bez pochopiteľného spádu, čím nepochybne časť divákov odradí. V každom prípade ale ide o kvalitné a prepracované dielo s príjemnou dávkou originality.