Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Mr. Jones

Andrej Gomora | 23. 12. 2014
0
7/10
found footage/ mockumentary, psycho

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva

Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.

„Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl."

Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.

Found footage dostáva novú inováciu- kvalitu nahrávky. Pre mnohých určite pozitívnu pričom tu je zároveň aj dejovo dobre vysvetlená. Umelci prišli nakrúcať dokument o svojom živote v divočine. Preto si priniesli najlepšiu aparatúru a cit pre kompozíciu aj strih. Ako kvalitný dokument vizuálnych umelcov vyzerá začiatok. Stanovia si svoje ciele, či skôr vymenujú sny a my vidíme, ako sa im rozpadávajú. Natoľko úžasný ako čakali nie je ani život mimo civilizácie a ani črtajúci sa dokument. Aj keď pozerať sa na film dá, divák je tu ešte v neistote, čo sa vlastne ide diať. Celkom to nepochopí nikdy, ale aspoň pochopí čím sa na neho ide pôsobiť.

„Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa."

Ako už býva pravidlom, postavy sa nesprávajú zrovna rozumne. Berme to tak, že kým my vidíme chlapíka v čiernom plášti s čudnou maskou, ktorý sa ešte čudnejšie správa a všade rozvešiava bizarné inštalácie s kosťami a lebkami, oni vidia svetoznámeho umelca. Preto sa ho neboja, aspoň nie natoľko, nakoľko by iným ľuďom kázal pud sebazáchovy. Keď sa od neurčitosti dostávame k strašidelnejším scénam, vidíme, že nerozumnosť v nich bude asi hrať celý čas dôležitú úlohu. Pritom táto nerozumnosť nie je ani tak iritujúca z hľadiska uveriteľnosti. Tvorcovia nám dosť jasne prezentujú, že tu nerozumie nikto ničomu, každý má akurát svoje teórie a podľa tých sa správa. Ani divák až do posledných chvíľ nevie, čoho sa tu vlastne báť a čo konkrétne by mohlo postavám hroziť. Atmosféra prvýkrát seriózne zhustne pri nočnom stretnutí medzi Penny a Mr. Jonesom. Autori tu, ale aj na iných miestach využívajú zaujímavú techniku prerušovania záberov. Obraz stemnie, zdá sa nám, že dramatická scéna sa skončila, ide prestrih. Potom sa obraz znova objaví, a sme tam, kde sme boli a stále čakáme, ako postava skončí.

„Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú."

Chaosom a čistou temnosťou bez zjavnej logiky smeruje film k nočnej more. O tých sa v súvislosti s dielami Mr. Jonesa aj hovorilo, čo nám dáva náznaky vysvetlenia toho, do čoho sa film zvrhne. Samozrejme, dianie nočnej mory nemáva vysvetlenie, aj keď náznaky jeho existencie tu sú. Scott v divočine prestal brať lieky na hlavu a už aj skôr sa zdalo, že všetko sa na neho rúca. Interpretácia je samozrejme na divákovi, podstatná je kvalita pasáže z iného sveta. A tá je dobrá. Fungujú temné postavy, pobehovanie aj zdvojené identity. Divák sa bojí, skutočne bojí a nie vďaka nejakým lacným efektom. Tak ako po celý čas, aj tu funguje výborná hudba a kamera, ktoré presne spĺňajú svoj účel. Autori navyše vystihli aj správny moment, kedy film ukončiť a v tej chvíli si divák jednoducho vydýchne. Ako sa pri horore patrí.

Mr. Jones nám ukazuje možno najinovatívnejší a najprogresívnejší spôsob práce so žánrom found footage. Ťažko povedať, či sa jeho smerom vydá ešte niekto, no rozhodne dokazuje, že stavať na primitívne trasenie a vyskakovanie pri ňom nie je nevyhnutnosť. Nie každý má chuť sa pozerať na psychedéliu bez pochopiteľného spádu, čím nepochybne časť divákov odradí. V každom prípade ale ide o kvalitné a prepracované dielo s príjemnou dávkou originality.