Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Nothing Left to Fear

Andrej Gomora | 18. 3. 2014
0
4/10
bizarre, hixploitation/backwoods, psycho

Všetko je, ako má byť

Čoho už by ste sa mali báť. Prídete do malého zabudnutého mestečka robiť kazateľa. Cestou vám len tak mimochodom ukážu, čo sa v najbližších dňoch určite nebude opakovať. Na farme zabijú dve ovečky. Podrežú im hrdlá a nechajú ich vykrvácať. Pohľadný mladík ich odvlečie, len očami zavadí o vašu podobne starú dcéru. A podobne pohľadnú. Komu už sa kedy stalo niečo zlé v americkom stredozemí, v nábožensky založenej diere izolovanej od sveta. Jazvy na zápästiach boli predsa vždy znakom dobrých ľudí. Veru tak, Nothing Left to Fear.

„V torte je síce starý popísaný zub, no čo už sa dá čakať, ak ju piekla deväťdesiatpäťročná babička."

Či už je pastor nadšenejší z dvoch dcér v puberte, alebo ony spolu s malým bratom, že zase odišli od všetkých priateľov. Nemajú sa čo sťažovať, plnia vôľu božiu. Snažia sa byť pozitívni, a ich prístup si zaslúži obdiv. Staršia Rebecca sa bez váhania so švárnym junákom zblíži, aj keď správanie sa miestnych k prišelcom je prinajmenšom zvláštne. Fešák s Rebeccou zjavne nechce byť videný, dokonca ho priamo zo stretnutia prídu stiahnuť domov, k doterajšiemu duchovnému vodcovi. Na druhej strane sú k nim všetci prívetiví, pomáhajú im vybaľovať, a dokonca im napečú na privítanie tortu. Je v nej síce starý popísaný zub, no čo už sa dá čakať, ak ju piekla deväťdesiatpäť ročná babička. Zub sa v ústach vzprieči mladšej dcére, Mary. Nepochybne bez súvisu s ním jej v najbližších dňoch pravidelne začne byť zle. Rovnako určite nesúvisí, keď si ju na miestnych hodoch na chvíľku odchytia domáci. Jej príznaky sa len zhoršia. Horúčka, vracanie, tiahnúce sa čierne čiary po tvári, veď to poznáte.

„Všetky pokusy o akékoľvek dianie na dlhú dobu zastupuje presne jeden sen."

Kým sa film dostane k akcii, snaží sa vypracovať si výrazne klaustrofobickú atmosféru. Rodina ani divák nevedia, čo sa v mestečku deje, len že to nie je nič dobré. Napriek zjavnej ústretovosti sa rodina právom cíti akosi izolovaná. Do určitej miery je to u prisťahovalcov pochopiteľné, človeku vždy trvá niekam zapadnúť. Na druhej strane, tu je viac ako zjavné, že domáci majú nejaké tajomstvo, a zatiaľ sa s ním nemienia podeliť. Ich zdanlivá priateľskosť to hlavným hrdinom len zhoršuje. Sami musia lúštiť náznaky, a rozhodovať sa, či nie sú len paranoidní. Aj keď je výstavba ovzdušia legitímna, časom začne byť nudná. Všetky pokusy o akékoľvek dianie na dlhú dobu zastupuje presne jeden sen. Film je inak pozerateľný, je pomerne dobre nakrútený aj zahraný. Na hlavné predstaviteľky sa dobre pozerá, znesiteľné sú nakoniec všetky postavy. Románik má určitý náboj tajomnosti, len rozsah kazí jeho stráviteľnosť.

„Problém je, že aj hororová časť sa drží obrazu postáv odsúdených na skazu."

Po čakaní sa divák nakoniec dočká. Vysvetlenia, aj akcie. Dlhá príprava tu ale ide skôr na škodu. Diváka natoľko vábi na to, čo sa bude diať, že to pôsobí ako konečne splnená povinnosť. Dlhé nehororové časti sa niekedy darí využiť pri zblíženie diváka s postavami, čo sa tu ale nestane. Rebecca, s ktorou sme sa najviac zblížili, je pomerne zjavne mimo ohrozenia. Ostatní členovia rodiny sú nám stále cudzí, a ukradnutí. Zaoberať sa mytológiou a jej logikou býva pri podobných filmoch chyba, a tak je to aj tentokrát. Nič nedáva zmysel, to len aby sme mali dojem, že dianie má aj svoju príčinu. Samotná hororová akcia nie je vôbec najhoršia. Zloduch je hrozivý a má svoj štýl. Problém je, že aj táto časť sa drží obrazu postáv odsúdených na skazu, hneď je viac menej jasné, ak to s nimi musí dopadnúť, takže sa tu nedá hovoriť o skutočnom strachu. Je to len ďalšie plynulé napredovanie deja bez prekvapení. Všetko korunuje krátky epilóg, keď nám zopakuje, že tak to je a vždy aj bude. Takže, tu sa naozaj nie je čoho báť.

Keď mysteriózne horory najčastejšie potápajú nezmysly, do ktorých sa zamotajú, v prípade Nothing Left To Fear je to skôr nedostatočné vhĺbenie sa do hrôz. Áno, všetko je vysvetlené a je to strašidelné a hlúpe ako sa patrí. Hrozivé tajomstvo ale nevstupuje dodatočne do filmu a nezasiahne diváka, ako je potrebné. Nakoniec je prezentované ako normálna a nevyhnutná vec, čomu vlastne zodpovedal aj celý príbeh. Takto je všetko v poriadku, a vy nemáte dôvod sa znepokojovať. Od hororu by ste čakali trochu iné posolstvo.