The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

La Influencia

Andrej Gomora | 18. 12. 2019
0
4/10
mystery, possession, psycho

S dcérami sa nenávidí, vyjde to s vnučkou?

Opäť tie deti. Tentokrát to možno bude trochu zložitejšie a keby sme veľmi chceli, nájdeme náznaky analógií s tradičnými rodinnými konfliktmi. Napríklad ako starí rodičia vstupujú medzi svojich vnukov a ich rodičov. Využívajú ich nevinnosť a naivitu, ako určitým veciam ešte nerozumejú, preto nedokážu prijať dôvody, pre ktoré by rodina nemala držať pokope. Nie je prekvapenie, ak niečo podobné prichádza práve z rodinne založeného Španielska, kde vzťahy medzi príbuznými vždy zohrávali významnú úlohu. Tu sa babička snaží dostať poza chrbát dcéry k svojej vnučke. Získať ju pod svoju La Influencia.

„Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme.“

Ako nevýhoda sa pritom javí, že leží v kóme. Prečo by to mohla zvládnuť aj tak, a celkove okolnosti ohľadne rodiny nám film začne vysvetľovať postupne, trvá mu to ale mierne pridlho. Nejde ani tak celkom o úvod, skôr tak polovicu jeho trvania. Nemusel by byť problém, že je tu málo hororového, škoda je, že sa tu celkove nedarí ničím príliš zaujať. Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme. Jedna sestra už tu toho má dosť, druhá príde neochotne, jej manžel je tak trochu lúzer, ťažko si hľadá prácu. Film nám neustále predostiera nenávisť dcér voči babke, ukazuje nám nakoľko nepredstaviteľne hlboké sú negatívne emócie medzi postavami. Divákovi sa nič z toho nedarí precítiť, a pripadá si skôr ako v chaotickej telenovele.

Odkazy na čarodejníctvo sú priamočiare a nesnažia sa byť nijako tajomné. Dobre, babka teda bola striga. Môžeme to prijať ako dôvod pre rozkol v rodine, nás by ale viac zaujímalo, čo to bude znamenať pre samotný film. Chápeme, že babička je asi nejakým spôsobom aktívna, a niektoré čudné veci asi budú súvisieť s jej otvárajúcim sa očkom. Aj pri prvých mierne hororových scénach, ako tej s neschopným elektrikárom a tajomným dievčatkom, viac len prijímame posolstvo, že film by rád bol dusný a temný. Skutočná atmosféra mu chýba, stráca sa okrem iného aj v pomalom a veľmi neistom napredovaní. Škoda je, že v tejto časti sa nám nedarí ani nijako zblížiť s postavami, nevzniká nič, čo by sa neskôr dalo zužitkovať. Keď už sa niečo diať začne.

„Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo.“

Viacero prvkov vo filme je celkom podarených, minimálne majú aspoň jednu scénu, kde zafungujú. Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo. Zacítime strach matky tak z neho ako aj oňho, jej bezmocnosť. Príde aj niekoľko brutálnych scén s nie nekvalitným gore. Táto časť začne byť ťaživá a dusná, stále sa jej ale nedarí preniesť na nás atmosféru skutočného strachu, ktorá ani nepríde. Na vine sú jednak nezaujímavé postavy, môžeme ich akurát tak ľutovať, nedokážeme sa s nimi ale stotožniť. Typicky na nás zapôsobí scéna so smrťou tety chudery. Príde nám smutná a brutálne krutá, a postavu ľutujeme. Nedokážeme sa do nej ale vžiť, a necítime preto taký strach, aký by sa nám žiadal.

„Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač.“

Pri podobných mysterióznych zápletkách býva škoda zaoberať sa logickými dierami, keď hrá ale príbeh natoľko výraznú úlohu, je ťažké ho ignorovať. Uvidíme veľa scén z flashbacku, z detských tráum a prejavov babkinho bosoráctva. Nám to ale všetko tak celkom nezapadá do seba. Všetky scény sú len jednotlivo nepríjemné či nechutné a vieme pochopiť, že šťastné detstvo pre dievčatká asi spolu nevytvárali. Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač, a čo okrem hlúpeho terorizovania detí vystrájala. Vidíme, čo robí teraz. To nám asi má stačiť, keďže jej úloha bola len pre účely filmu.

La Influencia je v zásade slušne nakrútený film s vôbec nie zlým námetom, ktorému akurát chýbalo lepšie rozpracovanie. Výrazne lepšie. Čo to nám môžu ponúknuť možno tak niektoré jednotlivé scény či pasáže. Zľakneme sa malého dievčatka a vieme si predstaviť, že by sme sa ho báli aj oveľa viac. Akosi to už ale nejde. Nerozvinie sa skutočná atmosféra, nerozbehne sa žiaden trvalejší, funkčnejší spád. Opäť len nesplnené sľuby.