Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

La Influencia

Andrej Gomora | 18. 12. 2019
0
4/10
mystery, possession, psycho

S dcérami sa nenávidí, vyjde to s vnučkou?

Opäť tie deti. Tentokrát to možno bude trochu zložitejšie a keby sme veľmi chceli, nájdeme náznaky analógií s tradičnými rodinnými konfliktmi. Napríklad ako starí rodičia vstupujú medzi svojich vnukov a ich rodičov. Využívajú ich nevinnosť a naivitu, ako určitým veciam ešte nerozumejú, preto nedokážu prijať dôvody, pre ktoré by rodina nemala držať pokope. Nie je prekvapenie, ak niečo podobné prichádza práve z rodinne založeného Španielska, kde vzťahy medzi príbuznými vždy zohrávali významnú úlohu. Tu sa babička snaží dostať poza chrbát dcéry k svojej vnučke. Získať ju pod svoju La Influencia.

„Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme.“

Ako nevýhoda sa pritom javí, že leží v kóme. Prečo by to mohla zvládnuť aj tak, a celkove okolnosti ohľadne rodiny nám film začne vysvetľovať postupne, trvá mu to ale mierne pridlho. Nejde ani tak celkom o úvod, skôr tak polovicu jeho trvania. Nemusel by byť problém, že je tu málo hororového, škoda je, že sa tu celkove nedarí ničím príliš zaujať. Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme. Jedna sestra už tu toho má dosť, druhá príde neochotne, jej manžel je tak trochu lúzer, ťažko si hľadá prácu. Film nám neustále predostiera nenávisť dcér voči babke, ukazuje nám nakoľko nepredstaviteľne hlboké sú negatívne emócie medzi postavami. Divákovi sa nič z toho nedarí precítiť, a pripadá si skôr ako v chaotickej telenovele.

Odkazy na čarodejníctvo sú priamočiare a nesnažia sa byť nijako tajomné. Dobre, babka teda bola striga. Môžeme to prijať ako dôvod pre rozkol v rodine, nás by ale viac zaujímalo, čo to bude znamenať pre samotný film. Chápeme, že babička je asi nejakým spôsobom aktívna, a niektoré čudné veci asi budú súvisieť s jej otvárajúcim sa očkom. Aj pri prvých mierne hororových scénach, ako tej s neschopným elektrikárom a tajomným dievčatkom, viac len prijímame posolstvo, že film by rád bol dusný a temný. Skutočná atmosféra mu chýba, stráca sa okrem iného aj v pomalom a veľmi neistom napredovaní. Škoda je, že v tejto časti sa nám nedarí ani nijako zblížiť s postavami, nevzniká nič, čo by sa neskôr dalo zužitkovať. Keď už sa niečo diať začne.

„Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo.“

Viacero prvkov vo filme je celkom podarených, minimálne majú aspoň jednu scénu, kde zafungujú. Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo. Zacítime strach matky tak z neho ako aj oňho, jej bezmocnosť. Príde aj niekoľko brutálnych scén s nie nekvalitným gore. Táto časť začne byť ťaživá a dusná, stále sa jej ale nedarí preniesť na nás atmosféru skutočného strachu, ktorá ani nepríde. Na vine sú jednak nezaujímavé postavy, môžeme ich akurát tak ľutovať, nedokážeme sa s nimi ale stotožniť. Typicky na nás zapôsobí scéna so smrťou tety chudery. Príde nám smutná a brutálne krutá, a postavu ľutujeme. Nedokážeme sa do nej ale vžiť, a necítime preto taký strach, aký by sa nám žiadal.

„Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač.“

Pri podobných mysterióznych zápletkách býva škoda zaoberať sa logickými dierami, keď hrá ale príbeh natoľko výraznú úlohu, je ťažké ho ignorovať. Uvidíme veľa scén z flashbacku, z detských tráum a prejavov babkinho bosoráctva. Nám to ale všetko tak celkom nezapadá do seba. Všetky scény sú len jednotlivo nepríjemné či nechutné a vieme pochopiť, že šťastné detstvo pre dievčatká asi spolu nevytvárali. Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač, a čo okrem hlúpeho terorizovania detí vystrájala. Vidíme, čo robí teraz. To nám asi má stačiť, keďže jej úloha bola len pre účely filmu.

La Influencia je v zásade slušne nakrútený film s vôbec nie zlým námetom, ktorému akurát chýbalo lepšie rozpracovanie. Výrazne lepšie. Čo to nám môžu ponúknuť možno tak niektoré jednotlivé scény či pasáže. Zľakneme sa malého dievčatka a vieme si predstaviť, že by sme sa ho báli aj oveľa viac. Akosi to už ale nejde. Nerozvinie sa skutočná atmosféra, nerozbehne sa žiaden trvalejší, funkčnejší spád. Opäť len nesplnené sľuby.