hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

The Intruder

Nielen duchovia strašia v domoch

V čom má byť film mysteriózny nie je celkom jasné. Nemusíme sa s negatívnou postavou zhodovať vo všetkom, základu jeho rozpoloženia ako ho vidíme sa ale dá rozumieť. Dom postavil jeho dedko, bývali tam jeho predkovia a on sám po celý svoj dovtedajší život. Nech ho predáva z akéhokoľvek dôvodu, je celkom pochopiteľné, že sa mu to nerobí ľahko. Tým, aký je dom krásny. K miestu má silné citové puto, má nutkanie sa tam vracať a bolí ho každý zásah, ktorý do domu noví majitelia vykonajú. Tiež je pochopiteľné, že už pri tomto správaní začne pôsobiť ako Narušiteľ.

7. 4. 2020

Posljednji Srbin u Hrvatskoj

Zombíci a balkánsky nacionalizmus

Keďže ide o film v chorvátsko- srbskej koprodukcii, tým pozadím samozrejme musí byť miestny nacionalizmus a národnostné konflikty. Ako vieme z nie tak dávnej histórie, nejde o vôbec až tak nevinnú tému, ktorá ako poznáme miestne povahy ľahko vzplanie ďaleko za hranicu humoru. Podobné témy brané napriek svojej absurdnej podstate príliš vážne sú presne vhodným námetom pre satiru, a s tou sa film snaží pracovať. Okrem nacionalizmu uvidíme aj niečo v zmysle ignorancie veľkých voči malým, a bezohľadnosť zisku. Cieľom satiry teda nie je príliš čo vytknúť, horšie už je to s jej realizáciou ako aj samotnou filmovou podstatou.

1. 4. 2020

The Battery

Jim Jarmusch sa dal na horory?
Prečo by sme sa na svet ovládnutý zombíkmi, kde ľudská spoločnosť prestala existovať, mali pozerať len z negatívnej stránky? Aj poslední dvaja živí ľudia, ktorí sa budú túlať vyprahnutou krajinou, budú stále ľudia. Nie je dôvod, aby sa ich príbeh nedal vyobraziť ľudsky, prihliadajúc aj na ich iné túžby, ako skrátka prežiť. Takto originálny je horor o dvoch postapokalyptických parťákoch, s názvom The Battery.
11. 12. 2013

Shadow

Hory, bicykle, mučenie a žiadna zábava
Vojak David sa vrátil z Iraku, plný nepríjemných spomienok, a potrebuje si poriadne prečistiť hlavu. Keďže odmalička bolo jeho záľubou jazdenie na bicykli po horách, vyberá sa do oblasti Shadow, ktorú mu spolubojovník odporučil ako bicyklový raj na zemi. 14. 4. 2011

Antisocial

Horor o najväčšom zle
Sociálne siete sú najväčšia hrozba dnešnej spoločnosti. Nielen, že ničia skutočný ľudský kontakt. V snahe ľudí k sebe plne pripútať sa pred ničím nezastavia. Nepoznajú hranice súkromia, a ich cieľ je jasný- preniknúť svojim používateľom až do mozgu. Prečo by na sieti nemalo byť zverejnené všetko, čo vidia, a všetko čo si myslia? Pod kožu ziskuchtivých grázlov snažiacich sa preniknúť do našich hláv sa pozerá horor Antisocial.
27. 1. 2014

recenzie.

La Influencia

Andrej Gomora | 18. 12. 2019
0
4/10          
žáner:
mystery, possession, psycho

S dcérami sa nenávidí, vyjde to s vnučkou?


Opäť tie deti. Tentokrát to možno bude trochu zložitejšie a keby sme veľmi chceli, nájdeme náznaky analógií s tradičnými rodinnými konfliktmi. Napríklad ako starí rodičia vstupujú medzi svojich vnukov a ich rodičov. Využívajú ich nevinnosť a naivitu, ako určitým veciam ešte nerozumejú, preto nedokážu prijať dôvody, pre ktoré by rodina nemala držať pokope. Nie je prekvapenie, ak niečo podobné prichádza práve z rodinne založeného Španielska, kde vzťahy medzi príbuznými vždy zohrávali významnú úlohu. Tu sa babička snaží dostať poza chrbát dcéry k svojej vnučke. Získať ju pod svoju La Influencia.

„Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme.“

Ako nevýhoda sa pritom javí, že leží v kóme. Prečo by to mohla zvládnuť aj tak, a celkove okolnosti ohľadne rodiny nám film začne vysvetľovať postupne, trvá mu to ale mierne pridlho. Nejde ani tak celkom o úvod, skôr tak polovicu jeho trvania. Nemusel by byť problém, že je tu málo hororového, škoda je, že sa tu celkove nedarí ničím príliš zaujať. Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme. Jedna sestra už tu toho má dosť, druhá príde neochotne, jej manžel je tak trochu lúzer, ťažko si hľadá prácu. Film nám neustále predostiera nenávisť dcér voči babke, ukazuje nám nakoľko nepredstaviteľne hlboké sú negatívne emócie medzi postavami. Divákovi sa nič z toho nedarí precítiť, a pripadá si skôr ako v chaotickej telenovele.

Odkazy na čarodejníctvo sú priamočiare a nesnažia sa byť nijako tajomné. Dobre, babka teda bola striga. Môžeme to prijať ako dôvod pre rozkol v rodine, nás by ale viac zaujímalo, čo to bude znamenať pre samotný film. Chápeme, že babička je asi nejakým spôsobom aktívna, a niektoré čudné veci asi budú súvisieť s jej otvárajúcim sa očkom. Aj pri prvých mierne hororových scénach, ako tej s neschopným elektrikárom a tajomným dievčatkom, viac len prijímame posolstvo, že film by rád bol dusný a temný. Skutočná atmosféra mu chýba, stráca sa okrem iného aj v pomalom a veľmi neistom napredovaní. Škoda je, že v tejto časti sa nám nedarí ani nijako zblížiť s postavami, nevzniká nič, čo by sa neskôr dalo zužitkovať. Keď už sa niečo diať začne.

„Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo.“

Viacero prvkov vo filme je celkom podarených, minimálne majú aspoň jednu scénu, kde zafungujú. Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo. Zacítime strach matky tak z neho ako aj oňho, jej bezmocnosť. Príde aj niekoľko brutálnych scén s nie nekvalitným gore. Táto časť začne byť ťaživá a dusná, stále sa jej ale nedarí preniesť na nás atmosféru skutočného strachu, ktorá ani nepríde. Na vine sú jednak nezaujímavé postavy, môžeme ich akurát tak ľutovať, nedokážeme sa s nimi ale stotožniť. Typicky na nás zapôsobí scéna so smrťou tety chudery. Príde nám smutná a brutálne krutá, a postavu ľutujeme. Nedokážeme sa do nej ale vžiť, a necítime preto taký strach, aký by sa nám žiadal.

„Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač.“

Pri podobných mysterióznych zápletkách býva škoda zaoberať sa logickými dierami, keď hrá ale príbeh natoľko výraznú úlohu, je ťažké ho ignorovať. Uvidíme veľa scén z flashbacku, z detských tráum a prejavov babkinho bosoráctva. Nám to ale všetko tak celkom nezapadá do seba. Všetky scény sú len jednotlivo nepríjemné či nechutné a vieme pochopiť, že šťastné detstvo pre dievčatká asi spolu nevytvárali. Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač, a čo okrem hlúpeho terorizovania detí vystrájala. Vidíme, čo robí teraz. To nám asi má stačiť, keďže jej úloha bola len pre účely filmu.

La Influencia je v zásade slušne nakrútený film s vôbec nie zlým námetom, ktorému akurát chýbalo lepšie rozpracovanie. Výrazne lepšie. Čo to nám môžu ponúknuť možno tak niektoré jednotlivé scény či pasáže. Zľakneme sa malého dievčatka a vieme si predstaviť, že by sme sa ho báli aj oveľa viac. Akosi to už ale nejde. Nerozvinie sa skutočná atmosféra, nerozbehne sa žiaden trvalejší, funkčnejší spád. Opäť len nesplnené sľuby.

 

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy