12. 11. 2018

12. 7. 2018

20. 9. 2010

5. 9. 2016

Nočná mora z Elm Street (2010)

Freddy prišiel o humor aj iskru
„Videoklipár" Samuel Bayer sa rozhodol natočiť strašidelný horor. Chcel, aby nám naskočili zimomriavky v každom jednom zábere. Toto tlačenie na pílu však, čuduj sa svete, nevychádza (vyšlo vôbec niekedy?) a väčšinou sa mení na čistú a predvídateľnú nudu. 22. 6. 2010

La Influencia

Andrej Gomora | 18. 12. 2019
0
4/10
mystery, possession, psycho

S dcérami sa nenávidí, vyjde to s vnučkou?

Opäť tie deti. Tentokrát to možno bude trochu zložitejšie a keby sme veľmi chceli, nájdeme náznaky analógií s tradičnými rodinnými konfliktmi. Napríklad ako starí rodičia vstupujú medzi svojich vnukov a ich rodičov. Využívajú ich nevinnosť a naivitu, ako určitým veciam ešte nerozumejú, preto nedokážu prijať dôvody, pre ktoré by rodina nemala držať pokope. Nie je prekvapenie, ak niečo podobné prichádza práve z rodinne založeného Španielska, kde vzťahy medzi príbuznými vždy zohrávali významnú úlohu. Tu sa babička snaží dostať poza chrbát dcéry k svojej vnučke. Získať ju pod svoju La Influencia.

„Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme.“

Ako nevýhoda sa pritom javí, že leží v kóme. Prečo by to mohla zvládnuť aj tak, a celkove okolnosti ohľadne rodiny nám film začne vysvetľovať postupne, trvá mu to ale mierne pridlho. Nejde ani tak celkom o úvod, skôr tak polovicu jeho trvania. Nemusel by byť problém, že je tu málo hororového, škoda je, že sa tu celkove nedarí ničím príliš zaujať. Nefungujú predovšetkým emócie, tým jednoducho nerozumieme. Jedna sestra už tu toho má dosť, druhá príde neochotne, jej manžel je tak trochu lúzer, ťažko si hľadá prácu. Film nám neustále predostiera nenávisť dcér voči babke, ukazuje nám nakoľko nepredstaviteľne hlboké sú negatívne emócie medzi postavami. Divákovi sa nič z toho nedarí precítiť, a pripadá si skôr ako v chaotickej telenovele.

Odkazy na čarodejníctvo sú priamočiare a nesnažia sa byť nijako tajomné. Dobre, babka teda bola striga. Môžeme to prijať ako dôvod pre rozkol v rodine, nás by ale viac zaujímalo, čo to bude znamenať pre samotný film. Chápeme, že babička je asi nejakým spôsobom aktívna, a niektoré čudné veci asi budú súvisieť s jej otvárajúcim sa očkom. Aj pri prvých mierne hororových scénach, ako tej s neschopným elektrikárom a tajomným dievčatkom, viac len prijímame posolstvo, že film by rád bol dusný a temný. Skutočná atmosféra mu chýba, stráca sa okrem iného aj v pomalom a veľmi neistom napredovaní. Škoda je, že v tejto časti sa nám nedarí ani nijako zblížiť s postavami, nevzniká nič, čo by sa neskôr dalo zužitkovať. Keď už sa niečo diať začne.

„Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo.“

Viacero prvkov vo filme je celkom podarených, minimálne majú aspoň jednu scénu, kde zafungujú. Dievčatku sa podarí byť skutočne hrozivé tak krátkodobo, ako aj svojou prítomnosťou v tej časti, kde by hrozivé byť malo. Zacítime strach matky tak z neho ako aj oňho, jej bezmocnosť. Príde aj niekoľko brutálnych scén s nie nekvalitným gore. Táto časť začne byť ťaživá a dusná, stále sa jej ale nedarí preniesť na nás atmosféru skutočného strachu, ktorá ani nepríde. Na vine sú jednak nezaujímavé postavy, môžeme ich akurát tak ľutovať, nedokážeme sa s nimi ale stotožniť. Typicky na nás zapôsobí scéna so smrťou tety chudery. Príde nám smutná a brutálne krutá, a postavu ľutujeme. Nedokážeme sa do nej ale vžiť, a necítime preto taký strach, aký by sa nám žiadal.

„Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač.“

Pri podobných mysterióznych zápletkách býva škoda zaoberať sa logickými dierami, keď hrá ale príbeh natoľko výraznú úlohu, je ťažké ho ignorovať. Uvidíme veľa scén z flashbacku, z detských tráum a prejavov babkinho bosoráctva. Nám to ale všetko tak celkom nezapadá do seba. Všetky scény sú len jednotlivo nepríjemné či nechutné a vieme pochopiť, že šťastné detstvo pre dievčatká asi spolu nevytvárali. Vôbec si ale nedokážeme poskladať nejaký ucelený obraz, čo to vlastne tá bosorka bola zač, a čo okrem hlúpeho terorizovania detí vystrájala. Vidíme, čo robí teraz. To nám asi má stačiť, keďže jej úloha bola len pre účely filmu.

La Influencia je v zásade slušne nakrútený film s vôbec nie zlým námetom, ktorému akurát chýbalo lepšie rozpracovanie. Výrazne lepšie. Čo to nám môžu ponúknuť možno tak niektoré jednotlivé scény či pasáže. Zľakneme sa malého dievčatka a vieme si predstaviť, že by sme sa ho báli aj oveľa viac. Akosi to už ale nejde. Nerozvinie sa skutočná atmosféra, nerozbehne sa žiaden trvalejší, funkčnejší spád. Opäť len nesplnené sľuby.