Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Devil's Gate

Brána k podivnému zážitku

Pritom od začiatku sa zdá, že využité zložky nie sú celkom nezvládnuté. Niežeby fungovali dokonale, ale pôsobia minimálne sľubne, že ak by sme išli ďalej týmto smerom, mohli by sme sa mať na čo tešiť. Taký je úvod v štýle klasického hixploitationu. Chlapíkovi sa pokazí auto, vojde na pozemok s tabuľami o zákaze vstupu. Chytí sa do jednej aj do druhej pasce, začuje z pivnice vyhrážky. Čo viac môžeme chcieť. S vyšetrovaním sa to už začne zamotávať, hoci paradoxne, thrillerovo- dramatická zložka asi najmenej poľaví z úrovne až do konca. Jej problém bude skôr v celkovom kontexte filmu, do ktorého je zasadená. Ten je totiž zvláštny, veľmi zvláštny. Hlavné postavy sú každopádne zvládnuté bez závažnejších nedostatkov, vrátane veľmi uspokojujúceho stvárnenia.

7. 12. 2018

I Spit On Your Grave 3: Vengeance is Mine

Andrej Gomora | 13. 5. 2016
0
2/10
exploitation, psycho

Zablúdený nepodarok

Druhý diel série I Spit On Your Grave sa vybral cestou tematickej nadväznosti. Nijako s prvou časťou nesúvisel dejovo, opisoval len to, ako sa rovnaká vec stala inde. Ešte brutálnejšie, s ešte explicitnejším zobrazením a vyžívaním sa v tom, čo priťahuje najnižšie ľudské pudy. Tretí diel je pre zmenu úplne iný, čo sa zápletky týka. Má len rovnakú hlavnú hrdinku, ktorá vo svojej pomste pokračuje. Na ďalších násilníkoch, odporných mužoch a pomaly na celom svete. I Spit on Your Grave: Vengeance is Mine.

„Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva."

Z traumatického zážitku sa má spamätať s pomocou psychologičky, jej prístup ale príliš nepomáha. Ona totiž zabudnúť veľmi nechce, ako vysvetľuje v hlboko filozofických rozhovoroch. Podstatná je pre ňu pomsta. Určite jej nie je príjemné, ako sa jej neustále vracajú obrazy z vlastného znásilnenia, pre ňu ale ide skôr o výstrahu a poučenie. Okrem psychológa sa skúsi pridať do podpornej skupiny pre obete znásilnenia, dráždivo prihlúpla vedúca jej vôbec nesadne, no nájde si aspoň kamarátku. Tú skupina tiež príliš nebaví, ale stále lepšie ako sedieť doma. Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva. Pretože matka proti nemu odmieta svedčiť. Kamarátka ju nahovorí konať, vystrašiť jedného z páchateľov. Zdanlivo sa podarí, no krátko nato Angelina kamarátka nezvládne svojho vlastného bývalého. Zabijú ju, zjavne to bol on ale polícia ho pustí, chýbajú dôkazy. Angela sa do pomsty pustí tentokrát sama, už v nej predsa má prax.

„Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí."

Úvod bez akýchkoľvek náznakov akcie či napätia je skutočne dlhý a nemá čím diváka zaujať. Snaží sa len drsná a cynická Angela, na postavu s hĺbkou sa ale nedoťahuje po žiadnej stránke. Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí. Drsné sa snažia byť rozprávania postáv, čo s nimi stvárali a bezútešnosť situácie, do ktorej sa dostali. Tým ale chýba uveriteľnosť, často ide o zjavne nezmyselné a nasilu pozliepané konštrukty. Prichádza z nich len mierna ťaživosť, nič skutočne hororové.

„K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro."

Postava Angely fungovala v prvom filme ako zosobnená nevyhnutnosť pomsty. Tentokrát je to s ňou oveľa zložitejšia a nefunguje na nej skoro nič. Jej zatrpknuté a nenávistné reči časom diváka nudia. Hoci ju chápeme, to neznamená, že nás bude baviť počúvať ju stále dokola. K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro. Tých pár exploitových scén možno fanúšika žánra poteší, celkove sa ale vo filme strácajú. Zaujímavé je na nich len samotné násilie, čo by už aj na exploit bolo veľmi málo.

„Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný."

Nepríjemne kostrbatý je dej od začiatku do konca a máločomu v ňom by mohol divák veriť. Je nám jasné, kam sa snaží smerovať a k akým skutkom chce Angelu dohnať. Keď sa málo pravdepodobné situácie a ťažko predstaviteľné náhody zbiehajú dokopy v takomto množstve, divák musí mať pocit, že z neho robia hlupáka. Okolo Angely sa skrátka musí skoncentrovať všetko zlo, všetko sa musí kaziť a ona sa musí cítiť dokonale osamotená. Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný. Tomu nepomáha ani nie príliš podarené stvárnenie, v ktorom nezaostáva ona jediná. Pri tak zle napísaných postavách by ale bola škoda čokoľvek iné čakať.

Tretie pokračovanie série I Spit On Your Grave je v prvom rade dokonale zbytočný film. Nie je to horor, nie je to exploit, nie je to thriller. Len kostrbatá zlátanina snažiaca sa ešte raz použiť známu značku. Viditeľne od začiatku do konca nevie, čo so sebou. Rozvíjanie osudu postavy po prvom diele ho dovedie k nezaujímavému, nasilu rozvitému príbehu na ktorom dokáže zaujať len pár exploitových scén, niečo pre fanúšikov násilia bez kontextu. Ak mohli voči prvým filmom existovať výhrady z ideologických príčin, tie tentokrát skutočne mať nemôžeme. Pretože tento film je skrátka dokonale o ničom.