Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

I Spit On Your Grave 3: Vengeance is Mine

Andrej Gomora | 13. 5. 2016
0
2/10
exploitation, psycho

Zablúdený nepodarok

Druhý diel série I Spit On Your Grave sa vybral cestou tematickej nadväznosti. Nijako s prvou časťou nesúvisel dejovo, opisoval len to, ako sa rovnaká vec stala inde. Ešte brutálnejšie, s ešte explicitnejším zobrazením a vyžívaním sa v tom, čo priťahuje najnižšie ľudské pudy. Tretí diel je pre zmenu úplne iný, čo sa zápletky týka. Má len rovnakú hlavnú hrdinku, ktorá vo svojej pomste pokračuje. Na ďalších násilníkoch, odporných mužoch a pomaly na celom svete. I Spit on Your Grave: Vengeance is Mine.

„Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva."

Z traumatického zážitku sa má spamätať s pomocou psychologičky, jej prístup ale príliš nepomáha. Ona totiž zabudnúť veľmi nechce, ako vysvetľuje v hlboko filozofických rozhovoroch. Podstatná je pre ňu pomsta. Určite jej nie je príjemné, ako sa jej neustále vracajú obrazy z vlastného znásilnenia, pre ňu ale ide skôr o výstrahu a poučenie. Okrem psychológa sa skúsi pridať do podpornej skupiny pre obete znásilnenia, dráždivo prihlúpla vedúca jej vôbec nesadne, no nájde si aspoň kamarátku. Tú skupina tiež príliš nebaví, ale stále lepšie ako sedieť doma. Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva. Pretože matka proti nemu odmieta svedčiť. Kamarátka ju nahovorí konať, vystrašiť jedného z páchateľov. Zdanlivo sa podarí, no krátko nato Angelina kamarátka nezvládne svojho vlastného bývalého. Zabijú ju, zjavne to bol on ale polícia ho pustí, chýbajú dôkazy. Angela sa do pomsty pustí tentokrát sama, už v nej predsa má prax.

„Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí."

Úvod bez akýchkoľvek náznakov akcie či napätia je skutočne dlhý a nemá čím diváka zaujať. Snaží sa len drsná a cynická Angela, na postavu s hĺbkou sa ale nedoťahuje po žiadnej stránke. Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí. Drsné sa snažia byť rozprávania postáv, čo s nimi stvárali a bezútešnosť situácie, do ktorej sa dostali. Tým ale chýba uveriteľnosť, často ide o zjavne nezmyselné a nasilu pozliepané konštrukty. Prichádza z nich len mierna ťaživosť, nič skutočne hororové.

„K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro."

Postava Angely fungovala v prvom filme ako zosobnená nevyhnutnosť pomsty. Tentokrát je to s ňou oveľa zložitejšia a nefunguje na nej skoro nič. Jej zatrpknuté a nenávistné reči časom diváka nudia. Hoci ju chápeme, to neznamená, že nás bude baviť počúvať ju stále dokola. K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro. Tých pár exploitových scén možno fanúšika žánra poteší, celkove sa ale vo filme strácajú. Zaujímavé je na nich len samotné násilie, čo by už aj na exploit bolo veľmi málo.

„Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný."

Nepríjemne kostrbatý je dej od začiatku do konca a máločomu v ňom by mohol divák veriť. Je nám jasné, kam sa snaží smerovať a k akým skutkom chce Angelu dohnať. Keď sa málo pravdepodobné situácie a ťažko predstaviteľné náhody zbiehajú dokopy v takomto množstve, divák musí mať pocit, že z neho robia hlupáka. Okolo Angely sa skrátka musí skoncentrovať všetko zlo, všetko sa musí kaziť a ona sa musí cítiť dokonale osamotená. Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný. Tomu nepomáha ani nie príliš podarené stvárnenie, v ktorom nezaostáva ona jediná. Pri tak zle napísaných postavách by ale bola škoda čokoľvek iné čakať.

Tretie pokračovanie série I Spit On Your Grave je v prvom rade dokonale zbytočný film. Nie je to horor, nie je to exploit, nie je to thriller. Len kostrbatá zlátanina snažiaca sa ešte raz použiť známu značku. Viditeľne od začiatku do konca nevie, čo so sebou. Rozvíjanie osudu postavy po prvom diele ho dovedie k nezaujímavému, nasilu rozvitému príbehu na ktorom dokáže zaujať len pár exploitových scén, niečo pre fanúšikov násilia bez kontextu. Ak mohli voči prvým filmom existovať výhrady z ideologických príčin, tie tentokrát skutočne mať nemôžeme. Pretože tento film je skrátka dokonale o ničom.