12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

I Spit On Your Grave 3: Vengeance is Mine

Andrej Gomora | 13. 5. 2016
0
2/10
exploitation, psycho

Zablúdený nepodarok

Druhý diel série I Spit On Your Grave sa vybral cestou tematickej nadväznosti. Nijako s prvou časťou nesúvisel dejovo, opisoval len to, ako sa rovnaká vec stala inde. Ešte brutálnejšie, s ešte explicitnejším zobrazením a vyžívaním sa v tom, čo priťahuje najnižšie ľudské pudy. Tretí diel je pre zmenu úplne iný, čo sa zápletky týka. Má len rovnakú hlavnú hrdinku, ktorá vo svojej pomste pokračuje. Na ďalších násilníkoch, odporných mužoch a pomaly na celom svete. I Spit on Your Grave: Vengeance is Mine.

„Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva."

Z traumatického zážitku sa má spamätať s pomocou psychologičky, jej prístup ale príliš nepomáha. Ona totiž zabudnúť veľmi nechce, ako vysvetľuje v hlboko filozofických rozhovoroch. Podstatná je pre ňu pomsta. Určite jej nie je príjemné, ako sa jej neustále vracajú obrazy z vlastného znásilnenia, pre ňu ale ide skôr o výstrahu a poučenie. Okrem psychológa sa skúsi pridať do podpornej skupiny pre obete znásilnenia, dráždivo prihlúpla vedúca jej vôbec nesadne, no nájde si aspoň kamarátku. Tú skupina tiež príliš nebaví, ale stále lepšie ako sedieť doma. Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva. Pretože matka proti nemu odmieta svedčiť. Kamarátka ju nahovorí konať, vystrašiť jedného z páchateľov. Zdanlivo sa podarí, no krátko nato Angelina kamarátka nezvládne svojho vlastného bývalého. Zabijú ju, zjavne to bol on ale polícia ho pustí, chýbajú dôkazy. Angela sa do pomsty pustí tentokrát sama, už v nej predsa má prax.

„Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí."

Úvod bez akýchkoľvek náznakov akcie či napätia je skutočne dlhý a nemá čím diváka zaujať. Snaží sa len drsná a cynická Angela, na postavu s hĺbkou sa ale nedoťahuje po žiadnej stránke. Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí. Drsné sa snažia byť rozprávania postáv, čo s nimi stvárali a bezútešnosť situácie, do ktorej sa dostali. Tým ale chýba uveriteľnosť, často ide o zjavne nezmyselné a nasilu pozliepané konštrukty. Prichádza z nich len mierna ťaživosť, nič skutočne hororové.

„K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro."

Postava Angely fungovala v prvom filme ako zosobnená nevyhnutnosť pomsty. Tentokrát je to s ňou oveľa zložitejšia a nefunguje na nej skoro nič. Jej zatrpknuté a nenávistné reči časom diváka nudia. Hoci ju chápeme, to neznamená, že nás bude baviť počúvať ju stále dokola. K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro. Tých pár exploitových scén možno fanúšika žánra poteší, celkove sa ale vo filme strácajú. Zaujímavé je na nich len samotné násilie, čo by už aj na exploit bolo veľmi málo.

„Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný."

Nepríjemne kostrbatý je dej od začiatku do konca a máločomu v ňom by mohol divák veriť. Je nám jasné, kam sa snaží smerovať a k akým skutkom chce Angelu dohnať. Keď sa málo pravdepodobné situácie a ťažko predstaviteľné náhody zbiehajú dokopy v takomto množstve, divák musí mať pocit, že z neho robia hlupáka. Okolo Angely sa skrátka musí skoncentrovať všetko zlo, všetko sa musí kaziť a ona sa musí cítiť dokonale osamotená. Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný. Tomu nepomáha ani nie príliš podarené stvárnenie, v ktorom nezaostáva ona jediná. Pri tak zle napísaných postavách by ale bola škoda čokoľvek iné čakať.

Tretie pokračovanie série I Spit On Your Grave je v prvom rade dokonale zbytočný film. Nie je to horor, nie je to exploit, nie je to thriller. Len kostrbatá zlátanina snažiaca sa ešte raz použiť známu značku. Viditeľne od začiatku do konca nevie, čo so sebou. Rozvíjanie osudu postavy po prvom diele ho dovedie k nezaujímavému, nasilu rozvitému príbehu na ktorom dokáže zaujať len pár exploitových scén, niečo pre fanúšikov násilia bez kontextu. Ak mohli voči prvým filmom existovať výhrady z ideologických príčin, tie tentokrát skutočne mať nemôžeme. Pretože tento film je skrátka dokonale o ničom.