12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

I Spit On Your Grave 3: Vengeance is Mine

Andrej Gomora | 13. 5. 2016
0
2/10
exploitation, psycho

Zablúdený nepodarok

Druhý diel série I Spit On Your Grave sa vybral cestou tematickej nadväznosti. Nijako s prvou časťou nesúvisel dejovo, opisoval len to, ako sa rovnaká vec stala inde. Ešte brutálnejšie, s ešte explicitnejším zobrazením a vyžívaním sa v tom, čo priťahuje najnižšie ľudské pudy. Tretí diel je pre zmenu úplne iný, čo sa zápletky týka. Má len rovnakú hlavnú hrdinku, ktorá vo svojej pomste pokračuje. Na ďalších násilníkoch, odporných mužoch a pomaly na celom svete. I Spit on Your Grave: Vengeance is Mine.

„Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva."

Z traumatického zážitku sa má spamätať s pomocou psychologičky, jej prístup ale príliš nepomáha. Ona totiž zabudnúť veľmi nechce, ako vysvetľuje v hlboko filozofických rozhovoroch. Podstatná je pre ňu pomsta. Určite jej nie je príjemné, ako sa jej neustále vracajú obrazy z vlastného znásilnenia, pre ňu ale ide skôr o výstrahu a poučenie. Okrem psychológa sa skúsi pridať do podpornej skupiny pre obete znásilnenia, dráždivo prihlúpla vedúca jej vôbec nesadne, no nájde si aspoň kamarátku. Tú skupina tiež príliš nebaví, ale stále lepšie ako sedieť doma. Dozvedajú sa o neprávostiach, ako sa páchatelia dostali na slobodu, či ako dievča stále musí žiť s otčimom, ktorý ju zneužíva. Pretože matka proti nemu odmieta svedčiť. Kamarátka ju nahovorí konať, vystrašiť jedného z páchateľov. Zdanlivo sa podarí, no krátko nato Angelina kamarátka nezvládne svojho vlastného bývalého. Zabijú ju, zjavne to bol on ale polícia ho pustí, chýbajú dôkazy. Angela sa do pomsty pustí tentokrát sama, už v nej predsa má prax.

„Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí."

Úvod bez akýchkoľvek náznakov akcie či napätia je skutočne dlhý a nemá čím diváka zaujať. Snaží sa len drsná a cynická Angela, na postavu s hĺbkou sa ale nedoťahuje po žiadnej stránke. Dobrá správa je, že z rape and revenge sa vynecháva hlavne rape, ten sa odohráva maximálne v opisoch obetí. Drsné sa snažia byť rozprávania postáv, čo s nimi stvárali a bezútešnosť situácie, do ktorej sa dostali. Tým ale chýba uveriteľnosť, často ide o zjavne nezmyselné a nasilu pozliepané konštrukty. Prichádza z nich len mierna ťaživosť, nič skutočne hororové.

„K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro."

Postava Angely fungovala v prvom filme ako zosobnená nevyhnutnosť pomsty. Tentokrát je to s ňou oveľa zložitejšia a nefunguje na nej skoro nič. Jej zatrpknuté a nenávistné reči časom diváka nudia. Hoci ju chápeme, to neznamená, že nás bude baviť počúvať ju stále dokola. K činom sa dostane značnou okľukou, skôr je k nim dohnaná a pri vykonávaní spravodlivosti jej celkom chýba živelnosť a čaro. Tých pár exploitových scén možno fanúšika žánra poteší, celkove sa ale vo filme strácajú. Zaujímavé je na nich len samotné násilie, čo by už aj na exploit bolo veľmi málo.

„Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný."

Nepríjemne kostrbatý je dej od začiatku do konca a máločomu v ňom by mohol divák veriť. Je nám jasné, kam sa snaží smerovať a k akým skutkom chce Angelu dohnať. Keď sa málo pravdepodobné situácie a ťažko predstaviteľné náhody zbiehajú dokopy v takomto množstve, divák musí mať pocit, že z neho robia hlupáka. Okolo Angely sa skrátka musí skoncentrovať všetko zlo, všetko sa musí kaziť a ona sa musí cítiť dokonale osamotená. Keď sa nám ťažko stotožňuje s možnosťou existencie dôvodov jej hnevu, o nič viac neprijmeme ani jej hnev samotný. Tomu nepomáha ani nie príliš podarené stvárnenie, v ktorom nezaostáva ona jediná. Pri tak zle napísaných postavách by ale bola škoda čokoľvek iné čakať.

Tretie pokračovanie série I Spit On Your Grave je v prvom rade dokonale zbytočný film. Nie je to horor, nie je to exploit, nie je to thriller. Len kostrbatá zlátanina snažiaca sa ešte raz použiť známu značku. Viditeľne od začiatku do konca nevie, čo so sebou. Rozvíjanie osudu postavy po prvom diele ho dovedie k nezaujímavému, nasilu rozvitému príbehu na ktorom dokáže zaujať len pár exploitových scén, niečo pre fanúšikov násilia bez kontextu. Ak mohli voči prvým filmom existovať výhrady z ideologických príčin, tie tentokrát skutočne mať nemôžeme. Pretože tento film je skrátka dokonale o ničom.