12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

17. 8. 2010

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Andrej Gomora | 19. 8. 2016
0
8/10
ghost, psycho

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

„Na zvláštnych miestach sa objavovalo meno Diana, napríklad na ich kresbách vlastnej rodiny.“

Martin žije s mamou a v škole si už dávnejšie všimli, že pravidelne počas vyučovania zaspáva. Keď sa raz nedovolajú mame, požiadajú jeho nevlastnú sestru, aby si po neho do školy prišla. Tá už s rodinou dlhšie nežije, s mamou sa to skrátka nedalo. Dlhodobo užíva antidepresíva, opustil ju prvý manžel, druhého našli za zvláštnych okolností mŕtveho v práci. Deti porovnávajú svoje zážitky zo života s matkou a zistia, že niektoré čudné udalosti sa v jej okolí opakujú. V tme ako keby sa pohyboval nejaký duch. Na zvláštnych miestach sa objavovalo meno Diana, napríklad na ich kresbách vlastnej rodiny. Tam sa prekreslila na miesto otca. Ako keby sa na mamu niečo nalepilo, túžilo to s ňou byť a odmietalo komukoľvek dovoliť medzi nich vstúpiť. Tak ako sa o to teraz snaží dospelá dcéra Rebecca.

„Nakoniec o nič iné ako zjavujúcu sa postavu ani nepôjde, práca s ňou je ale trochu inde ako náhodne vyskakujúci duchovia.“

Vyskakovačky a lacné strašenie od začiatku síce funguje, pred divákom film akurát trochu zhadzujú. Ten totiž oprávnene nadobudne dojem, že sa ide pozerať len na ďalšiu lacnú duchárinu. Nakoniec o nič iné ako zjavujúcu sa postavu ani nepôjde, práca s ňou je ale trochu inde ako náhodne vyskakujúci duchovia. Tu totiž ide o zhmotnenie strachu z tmy v úplne inom význame, ako ho poznáme. Tma nie je len neznámom, v ktorom sa môže čokoľvek skrývať a preto sa dá dobre využiť na strašenie. Diana v tme žije, len v tme existuje a v tomto prípade tma nepredstavuje len strach. Tma samotná je tu nebezpečím.

„Tajomný príbeh na pozadí spĺňa znesiteľné štandardy, rozhodne sa dá hodnotiť pozitívne, že nerecykluje príbehy o duchoch.“

Tajomný príbeh na pozadí spĺňa znesiteľné štandardy, rozhodne sa dá hodnotiť pozitívne, že nerecykluje príbehy o duchoch. Aj keď len okrajovo, dotýka sa aj vážnej témy psychicky chorých ľudí, a hlavne otázky ako ich ochrániť pred nimi samými. Niekoľkým klišé sa nevyhneme, Diana aj tak pôsobí dostatočne originálne, pokiaľ už len takou zjavujúca sa vraždiaca postava môže byť.

„Hrozbou je tma ako taká, a my sa jej čím ďalej tým viac naučíme báť.“

Strašenia je vo filme skutočne požehnane a odkedy zhruba pochopíme o čo tu ide, prítomnosť Diany ako hrozby nás už neopúšťa. Cítime bezmocnosť vo vzťahu k nej, tá je navyše priamo prepojená s bezmocnosťou vo vzťahu k postihnutej matke. Hrozbou je tma ako taká, a my sa jej čím ďalej tým viac naučíme báť. Diana miestami pôsobí naštylizovane, ako keby si svoju strašidelnú prítomnosť užívala. Mierne nám môže prekážať iracionálnosť jej správania, jej údajné ciele sa nie celkom zhodujú s jej skutkami. Tu je ale otázne, nakoľko by sme od stvorenia ako ona mohli mať nárok očakávať racionálne zmýšľanie. Film sa totiž našťastie nepúšťa do zbytočného vysvetľovania, nevymýšľa si mytológiu. O Diane vieme presne to, čo pre potreby filmu vedieť potrebujeme. Vďaka tomu dosahuje obluda veľmi peknú mieru strašidelnosti a vo svojej symbolickej podstate jej nemáme veľmi čo vytknúť.

Veľa pokusov síce nie je zárukou úspechu, jeho pravdepodobnosť ale nepochybne zvyšujú. Nezhasínaj! je ten jeden prekvapivý prípad, keď sa to konečne skrátka podarilo. Horor o mysterióznej, vraždiacej, nadprirodzenej postave ukrývajúcej sa v tieňoch znie ako niečo, čo sme tu už v nepozerateľných podobách mali až neuveriteľne veľakrát. Teraz dáva monštrum zmysel, je strašidelné, film je dobre nakrútený a hororový zážitok ponúka viac ako uspokojivý. Na tom, ako príjemne tento film prekvapil je až niečo znepokojivé.