12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Nezhasínaj!

Andrej Gomora | 19. 8. 2016
0
8/10
ghost, psycho

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

„Na zvláštnych miestach sa objavovalo meno Diana, napríklad na ich kresbách vlastnej rodiny.“

Martin žije s mamou a v škole si už dávnejšie všimli, že pravidelne počas vyučovania zaspáva. Keď sa raz nedovolajú mame, požiadajú jeho nevlastnú sestru, aby si po neho do školy prišla. Tá už s rodinou dlhšie nežije, s mamou sa to skrátka nedalo. Dlhodobo užíva antidepresíva, opustil ju prvý manžel, druhého našli za zvláštnych okolností mŕtveho v práci. Deti porovnávajú svoje zážitky zo života s matkou a zistia, že niektoré čudné udalosti sa v jej okolí opakujú. V tme ako keby sa pohyboval nejaký duch. Na zvláštnych miestach sa objavovalo meno Diana, napríklad na ich kresbách vlastnej rodiny. Tam sa prekreslila na miesto otca. Ako keby sa na mamu niečo nalepilo, túžilo to s ňou byť a odmietalo komukoľvek dovoliť medzi nich vstúpiť. Tak ako sa o to teraz snaží dospelá dcéra Rebecca.

„Nakoniec o nič iné ako zjavujúcu sa postavu ani nepôjde, práca s ňou je ale trochu inde ako náhodne vyskakujúci duchovia.“

Vyskakovačky a lacné strašenie od začiatku síce funguje, pred divákom film akurát trochu zhadzujú. Ten totiž oprávnene nadobudne dojem, že sa ide pozerať len na ďalšiu lacnú duchárinu. Nakoniec o nič iné ako zjavujúcu sa postavu ani nepôjde, práca s ňou je ale trochu inde ako náhodne vyskakujúci duchovia. Tu totiž ide o zhmotnenie strachu z tmy v úplne inom význame, ako ho poznáme. Tma nie je len neznámom, v ktorom sa môže čokoľvek skrývať a preto sa dá dobre využiť na strašenie. Diana v tme žije, len v tme existuje a v tomto prípade tma nepredstavuje len strach. Tma samotná je tu nebezpečím.

„Tajomný príbeh na pozadí spĺňa znesiteľné štandardy, rozhodne sa dá hodnotiť pozitívne, že nerecykluje príbehy o duchoch.“

Tajomný príbeh na pozadí spĺňa znesiteľné štandardy, rozhodne sa dá hodnotiť pozitívne, že nerecykluje príbehy o duchoch. Aj keď len okrajovo, dotýka sa aj vážnej témy psychicky chorých ľudí, a hlavne otázky ako ich ochrániť pred nimi samými. Niekoľkým klišé sa nevyhneme, Diana aj tak pôsobí dostatočne originálne, pokiaľ už len takou zjavujúca sa vraždiaca postava môže byť.

„Hrozbou je tma ako taká, a my sa jej čím ďalej tým viac naučíme báť.“

Strašenia je vo filme skutočne požehnane a odkedy zhruba pochopíme o čo tu ide, prítomnosť Diany ako hrozby nás už neopúšťa. Cítime bezmocnosť vo vzťahu k nej, tá je navyše priamo prepojená s bezmocnosťou vo vzťahu k postihnutej matke. Hrozbou je tma ako taká, a my sa jej čím ďalej tým viac naučíme báť. Diana miestami pôsobí naštylizovane, ako keby si svoju strašidelnú prítomnosť užívala. Mierne nám môže prekážať iracionálnosť jej správania, jej údajné ciele sa nie celkom zhodujú s jej skutkami. Tu je ale otázne, nakoľko by sme od stvorenia ako ona mohli mať nárok očakávať racionálne zmýšľanie. Film sa totiž našťastie nepúšťa do zbytočného vysvetľovania, nevymýšľa si mytológiu. O Diane vieme presne to, čo pre potreby filmu vedieť potrebujeme. Vďaka tomu dosahuje obluda veľmi peknú mieru strašidelnosti a vo svojej symbolickej podstate jej nemáme veľmi čo vytknúť.

Veľa pokusov síce nie je zárukou úspechu, jeho pravdepodobnosť ale nepochybne zvyšujú. Nezhasínaj! je ten jeden prekvapivý prípad, keď sa to konečne skrátka podarilo. Horor o mysterióznej, vraždiacej, nadprirodzenej postave ukrývajúcej sa v tieňoch znie ako niečo, čo sme tu už v nepozerateľných podobách mali až neuveriteľne veľakrát. Teraz dáva monštrum zmysel, je strašidelné, film je dobre nakrútený a hororový zážitok ponúka viac ako uspokojivý. Na tom, ako príjemne tento film prekvapil je až niečo znepokojivé.