12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

The Turning

Andrej Gomora | 6. 5. 2020
0
3/10
ghost, mystery, psycho

Atmosferický film bez atmosféry

Novela Henryho Jamesa The Turn of the Screw už jedno filmové spracovanie dostala. A nie len tak hocijaké, ale klasiku gotického žánra The Innocents. Tá čerpá z tajomnej atmosféry predlohy, a nádherne využíva prostriedky svojej doby na jej zobrazenie a prehĺbenie. Aj kniha sa odohrávala predovšetkým v hlave, v neurčitých pocitoch a ich pomalom prežívaní. Čo z nej sa dá využiť dnes, a ako sa hrôza v nej zobrazená dokáže odraziť v súčasnom horore nám ukazuje The Turning.

„Už tu sa začínajú trampoty s vytváraním gotickej atmosféry, ktoré sa budú len stupňovať.“

Miernym problémom je preň už gotické zasadenie. Starobylé sídla ešte nepochybne existujú, keď v nich ale raz bývajú boháči, od vnútra už asi čakáme trochu vyšší štandard. Samozrejme môžu mať úctu k tradíciám a milovať staré veci, v miestami polorozpadnutom sídle by asi pri nadbytku peňazí nebývali. Už tu sa začínajú trampoty s vytváraním gotickej atmosféry, ktoré sa budú len stupňovať. Premiestniť ju do moderných čias by nejako možno išlo, niektoré prvky už ale využiť jednoducho nejdú, respektíve žiadali by si značnú opatrnosť pri zachádzaní, aby nepôsobili nepresvedčivo až rušivo. To sa tu žiaľ nedeje, a svet do ktorého sa máme ponoriť na nás pôsobí neuveriteľne a ako nasilu pozliepaný.

Čo sa skutočne stalo a čo sa odohralo len v hlave mladej guvernantky nechala literárna predloha otvorené. The Innocents pôsobili v tomto smere jasnejšie, nechávali nás v dojme, že na statku sa naozaj dejú podivné veci. Tu zostávame niekde na pomedzí, a toto riešenie sa nejaví zďaleka ideálne. Na deťoch niečo nie je v poriadku, obzvlášť na Milesovi. V dome sa tiež dejú čudné veci, príliš im ale nerozumieme, netušíme kam by asi mohli smerovať, a čoho sa môžeme báť. Niekedy na nás duchovia pôsobia len ako preludy, inokedy celkom reálne. Ako dôvod tejto nejasnosti sa javí skrátka snaha nejako diváka zmiasť, akokoľvek na neho zapôsobiť. Tá ale bez konzistentnosti nie je príliš úspešná.

„Mohlo by ísť o prostriedky pre doplnenie celkového znepokojivého pocitu, ten sa tu ale nedostavuje.“

Potom to vyzerá tak, ako keby strašenie vo filme malo stáť na celkom najprimitívnejších ľakačkách. Často ani nesúvisia priamo s dejom, jednoducho niečo niekde náhle vyskočí a diváka naľaká. Napríklad kôň. Mohlo by ísť o prostriedky pre doplnenie celkového znepokojivého pocitu, ten sa tu ale nedostavuje. Preto príliš nemajú čo doplňovať. Problém duchárskych hororov, čo vlastne duchovia majú robiť okrem vyskakovania, a ako reálne majú ohrozovať postavy, sa tu dostáva takmer na novú úroveň. Nám sa totiž javí ako veľmi pravdepodobné, že nebudú robiť nič. V dome sa skrátka objavujú postavy, v oknách tváre, počuť hlasy. Pre nás je to ale len celkom nevinná a nezaujímavá halucinácia. Alebo nevinný zjav, ktorý sa jednoducho mihne, my v ňom ale nevidíme žiaden hlbší význam a dôvod robiť si starosti.

„Film je celkom chladný, sterilný a z hľadiska toho, na čom by sa mal snažiť stavať, nefunkčný.“

Ak malo ísť o atmosférický horor, absencia atmosféry je dosť zásadný problém. Necítime strach, necítime hrôzu, a nakoniec je nám aj samotná guvernantka značne ľahostajná. Nedokážeme s ňou prežívať jej hrozivé vnemy, jej zmätok, či už sú jeho príčiny v nej alebo v samotnom dome. Inak na filme nie je nič zásadne iritujúce, nakrútený je bez vážnejších nedostatkov, sledovať sa dá, ničím akurát nedokáže diváka zaujať. Je celkom chladný, sterilný a z hľadiska toho, na čom by sa mal snažiť stavať, nefunkčný. Vtedy už je skutočne jedno, aké drobnosti by sa dali vnímať pozitívne.

The Turning nie je film zásadné zlý, je akurát dokonale nefunkčný a tým pádom celkom zbytočný. Nemá divákovi čo ponúknuť tam, kde by sa o to mal najviac snažiť, teda čo sa týka atmosféry. Porovnanie s The Innocents potom pôsobí už jednoducho nemiestne, možno len náznaky psychickej choroby sú tentokrát viditeľnejšie. Ak sa ale túžite báť a užiť si pomalú temnú atmosféru, klasika sa javí ako celkom jednoznačne správna voľba.