hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

Prvá Očista

Zase tá politika...

Pôvodná Očista bola jednoduchá, obmedzená rozpočtom, stála len na prezentácii svojho nápadu. Druhá ho naplno rozvinula, a aj keď už možno začala dejovo trocha vymýšľať, v zásade si udržala jednoduchosť, ktorá jej prospievala. Hlavne z perspektívy, ktorú vytvoril diel tretí. Ten odmietal robiť to isté len inak, využiť deň očisty ako zasadenie a ponúknuť len nové postavy a dej. Nie, radšej sa spolitizoval, rovno sa presunul do vôbec posledného očistného dňa. Chceli fanúšikovia skutočne vidieť diskusie, intrigy, a boj za zrušenie Očisty? Autori si zjavne myslia, že chceli. Štvrtý diel je totiž tiež politický, ukazuje nám, ako vyzerala Prvá Očista.

12. 7. 2018

Smrtiaci príliv

Viac o kráske než o žralokovi

V roku 1891 vypísal multimilionár žijúci v New Yorku Hermann Oelrichs odmenu 500 dolárov za dôkaz, že žralok je schopný napadnúť človeka. Keď sa v roku 1916 odohrala v New Jersey séria žraločích útokov, ktorej padli za obeť štyria ľudia, prinajmenšom jedny noviny ich spočiatku pripisovali morským korytnačkám. Natoľko nevinný imidž vtedy ešte žraloky mali. Najzásadnejšiu ranu mu samozrejme zasadil film Čeľuste v roku 1975, odvtedy sa krvilační žraloci stali neodmysliteľnou súčasťou kultúry. Znova raz tak o nich hovorí dielo s názvom Smrtiaci príliv.

5. 9. 2016

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Nočná mora z Elm Street (2010)

Freddy prišiel o humor aj iskru
„Videoklipár" Samuel Bayer sa rozhodol natočiť strašidelný horor. Chcel, aby nám naskočili zimomriavky v každom jednom zábere. Toto tlačenie na pílu však, čuduj sa svete, nevychádza (vyšlo vôbec niekedy?) a väčšinou sa mení na čistú a predvídateľnú nudu. 22. 6. 2010

recenzie.

The Turning

Andrej Gomora | 6. 5. 2020
0
3/10          
žáner:
ghost, mystery, psycho

Atmosferický film bez atmosféry


Novela Henryho Jamesa The Turn of the Screw už jedno filmové spracovanie dostala. A nie len tak hocijaké, ale klasiku gotického žánra The Innocents. Tá čerpá z tajomnej atmosféry predlohy, a nádherne využíva prostriedky svojej doby na jej zobrazenie a prehĺbenie. Aj kniha sa odohrávala predovšetkým v hlave, v neurčitých pocitoch a ich pomalom prežívaní. Čo z nej sa dá využiť dnes, a ako sa hrôza v nej zobrazená dokáže odraziť v súčasnom horore nám ukazuje The Turning.

„Už tu sa začínajú trampoty s vytváraním gotickej atmosféry, ktoré sa budú len stupňovať.“

Miernym problémom je preň už gotické zasadenie. Starobylé sídla ešte nepochybne existujú, keď v nich ale raz bývajú boháči, od vnútra už asi čakáme trochu vyšší štandard. Samozrejme môžu mať úctu k tradíciám a milovať staré veci, v miestami polorozpadnutom sídle by asi pri nadbytku peňazí nebývali. Už tu sa začínajú trampoty s vytváraním gotickej atmosféry, ktoré sa budú len stupňovať. Premiestniť ju do moderných čias by nejako možno išlo, niektoré prvky už ale využiť jednoducho nejdú, respektíve žiadali by si značnú opatrnosť pri zachádzaní, aby nepôsobili nepresvedčivo až rušivo. To sa tu žiaľ nedeje, a svet do ktorého sa máme ponoriť na nás pôsobí neuveriteľne a ako nasilu pozliepaný.

Čo sa skutočne stalo a čo sa odohralo len v hlave mladej guvernantky nechala literárna predloha otvorené. The Innocents pôsobili v tomto smere jasnejšie, nechávali nás v dojme, že na statku sa naozaj dejú podivné veci. Tu zostávame niekde na pomedzí, a toto riešenie sa nejaví zďaleka ideálne. Na deťoch niečo nie je v poriadku, obzvlášť na Milesovi. V dome sa tiež dejú čudné veci, príliš im ale nerozumieme, netušíme kam by asi mohli smerovať, a čoho sa môžeme báť. Niekedy na nás duchovia pôsobia len ako preludy, inokedy celkom reálne. Ako dôvod tejto nejasnosti sa javí skrátka snaha nejako diváka zmiasť, akokoľvek na neho zapôsobiť. Tá ale bez konzistentnosti nie je príliš úspešná.

„Mohlo by ísť o prostriedky pre doplnenie celkového znepokojivého pocitu, ten sa tu ale nedostavuje.“

Potom to vyzerá tak, ako keby strašenie vo filme malo stáť na celkom najprimitívnejších ľakačkách. Často ani nesúvisia priamo s dejom, jednoducho niečo niekde náhle vyskočí a diváka naľaká. Napríklad kôň. Mohlo by ísť o prostriedky pre doplnenie celkového znepokojivého pocitu, ten sa tu ale nedostavuje. Preto príliš nemajú čo doplňovať. Problém duchárskych hororov, čo vlastne duchovia majú robiť okrem vyskakovania, a ako reálne majú ohrozovať postavy, sa tu dostáva takmer na novú úroveň. Nám sa totiž javí ako veľmi pravdepodobné, že nebudú robiť nič. V dome sa skrátka objavujú postavy, v oknách tváre, počuť hlasy. Pre nás je to ale len celkom nevinná a nezaujímavá halucinácia. Alebo nevinný zjav, ktorý sa jednoducho mihne, my v ňom ale nevidíme žiaden hlbší význam a dôvod robiť si starosti.

„Film je celkom chladný, sterilný a z hľadiska toho, na čom by sa mal snažiť stavať, nefunkčný.“

Ak malo ísť o atmosférický horor, absencia atmosféry je dosť zásadný problém. Necítime strach, necítime hrôzu, a nakoniec je nám aj samotná guvernantka značne ľahostajná. Nedokážeme s ňou prežívať jej hrozivé vnemy, jej zmätok, či už sú jeho príčiny v nej alebo v samotnom dome. Inak na filme nie je nič zásadne iritujúce, nakrútený je bez vážnejších nedostatkov, sledovať sa dá, ničím akurát nedokáže diváka zaujať. Je celkom chladný, sterilný a z hľadiska toho, na čom by sa mal snažiť stavať, nefunkčný. Vtedy už je skutočne jedno, aké drobnosti by sa dali vnímať pozitívne.

The Turning nie je film zásadné zlý, je akurát dokonale nefunkčný a tým pádom celkom zbytočný. Nemá divákovi čo ponúknuť tam, kde by sa o to mal najviac snažiť, teda čo sa týka atmosféry. Porovnanie s The Innocents potom pôsobí už jednoducho nemiestne, možno len náznaky psychickej choroby sú tentokrát viditeľnejšie. Ak sa ale túžite báť a užiť si pomalú temnú atmosféru, klasika sa javí ako celkom jednoznačne správna voľba.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy