3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

She Who Must Burn

Andrej Gomora | 4. 11. 2016
0
5/10
hixploitation/backwoods, independent, psycho

Náboženský fanatizmus rýchlo a jednoducho

Prevádzkovať kliniku na podporu plánovaného rodičovstva niekde v americkom vnútrozemí sa zdá ako povolanie s mierou rizika porovnateľnou s prácou v bani či novinárčením nikde v Sýrii. Angela sa aj tak vzdať nemieni. Priamo potraty nevykonáva, len pomáha ženám, ktoré ich potrebujú podstúpiť, iným rozdáva antikoncepciu. Pred domom má každý deň demonštrantov, podľa miestneho šerifa sa tá hŕstka bude každý deň zväčšovať. Začínajú byť agresívni, hádžu na dom vajce. Neprekáža im ani to, že Angelin manžel je šerifov zástupca. Oni sú totiž silnejší ako zákon. Oni chránia tú skutočnú spravodlivosť. Vrcholom je, keď Angela napred dá manželke miestneho pastora antikoncepciu, potom jej pomôže ho opustiť. Pastorova sestra nedávno porodila mŕtve dieťa. Vie, že tým pyká za Angeline hriechy. Pre nich je to She Who Must Burn.

„Záporné postavy sú možno až príliš zjednodušené, pre účel filmu a jeho koncepciu ale dokonale vhodné.“

Kritika protipotratových fanatikov je tu jasná, dá sa aj vnímať oveľa všeobecnejšie. Ide o zobrazenie zaslepeného fanatizmu ako takého. Riadenie sa iracionálnymi predstavami a posúvanie vlastných dojmov a výmyslov na úroveň nespochybniteľných faktov, za ktoré treba bojovať. Záporné postavy sú možno až príliš zjednodušené, pre účel filmu a jeho koncepciu ale dokonale vhodné. Netreba ho hneď brať ako kritiku náboženstva ako takého, zobrazuje len určité negatívne prejavy jeho nasledovníkov, ktoré sú možno dotiahnuté do extrému, no rozhodne nie neuveriteľné. Teda, až do toho záveru.

„Kvalita nakrútenia nie je vysoká, pôsobí na nás ako niečo medzi silne nezávislým dielom hraničiacim s propagačným videom.“

Vo svojom priebehu film až tak hororovo nepôsobí, asi najkrvavejší je nadlho pôrod a pohreb dieťaťa. Kvalita nakrútenia nie je vysoká, pôsobí na nás ako niečo medzi silne nezávislým dielom hraničiacim s propagačným videom. Dej je poväčšine jednoduchý až priehľadný, aj tak ale príliš nenudí. Presne vieme, čo od preschematizovaných postáv čakať a len si nie sme istí, kam až zájdu. Vychádza z nich napätie, spolu s odporom a oprávneným rozhorčením, ktoré v divákovi vyvolávajú. Kladné postavy sú tiež silne zjednodušené, ich úlohou je byť prirodzene na strane pravdy. Sú o nej rovnako presvedčení, ale necítia potrebu ju nikomu vnucovať, pre nich je skrátka samozrejmá a preto si za ňou stoja.

„Nech aj kvalita zobrazenia gore zodpovedá zjavne nízkemu rozpočtu, práca s ním je dobrá, v žiadnej chvíli nepôsobí hlúpo či komicky.“

Hororovo sa film rozbehne až v úplnom závere. Nech aj kvalita zobrazenia gore zodpovedá zjavne nízkemu rozpočtu, práca s ním je dobrá, v žiadnej chvíli nepôsobí hlúpo či komicky. Je krutý, fanatický a nezmyselný, no nie z hľadiska filmu, ale z hľadiska postáv, ktoré ho páchajú. Vnímame ho ako vyvrcholenie ich iracionálneho správania. Od začiatku sa správali ako šialenci, tak prečo by sa nemali dopracovať až sem. Ide samozrejme o zjednodušenie, to je ale pomerne presvedčivé a do filmu sa viditeľne hodí. Ten sa za svoju myšlienku nehanbí, práve naopak, chce ju podať čo najjasnejšie. A hoci by mohlo ísť aj o negatívum, tentokrát pôsobí oná priamočiarosť sympaticky a príjemne.

She Who Must Burn nie je žiadne hororové veľdielo, ide takmer o amatérsky film. Herecké výkony sú ale až na pár výnimiek znesiteľné, v ničom nepôsobí prehnane nepodarene a ponúka aj krv a násilie tým divákom, pre ktorých sú dôležité. Z radu nízkorozpočtových hororov hlavne vybočuje tým, že má myšlienku. Tú sa mu darí nepokaziť, naopak, podáva ju veľmi jednoducho a zrozumiteľne. Ak si myslíte, že by vám to mohlo stačiť, nejde o film celkom nehodný pozretia. Tiež ale oveľa neprídete, ak namiesto s ním strávite večer napríklad prechádzkou na jesennom vzduchu. Alebo pred poľským veľvyslanectvom.