Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

She Who Must Burn

Andrej Gomora | 4. 11. 2016
0
5/10
hixploitation/backwoods, independent, psycho

Náboženský fanatizmus rýchlo a jednoducho

Prevádzkovať kliniku na podporu plánovaného rodičovstva niekde v americkom vnútrozemí sa zdá ako povolanie s mierou rizika porovnateľnou s prácou v bani či novinárčením nikde v Sýrii. Angela sa aj tak vzdať nemieni. Priamo potraty nevykonáva, len pomáha ženám, ktoré ich potrebujú podstúpiť, iným rozdáva antikoncepciu. Pred domom má každý deň demonštrantov, podľa miestneho šerifa sa tá hŕstka bude každý deň zväčšovať. Začínajú byť agresívni, hádžu na dom vajce. Neprekáža im ani to, že Angelin manžel je šerifov zástupca. Oni sú totiž silnejší ako zákon. Oni chránia tú skutočnú spravodlivosť. Vrcholom je, keď Angela napred dá manželke miestneho pastora antikoncepciu, potom jej pomôže ho opustiť. Pastorova sestra nedávno porodila mŕtve dieťa. Vie, že tým pyká za Angeline hriechy. Pre nich je to She Who Must Burn.

„Záporné postavy sú možno až príliš zjednodušené, pre účel filmu a jeho koncepciu ale dokonale vhodné.“

Kritika protipotratových fanatikov je tu jasná, dá sa aj vnímať oveľa všeobecnejšie. Ide o zobrazenie zaslepeného fanatizmu ako takého. Riadenie sa iracionálnymi predstavami a posúvanie vlastných dojmov a výmyslov na úroveň nespochybniteľných faktov, za ktoré treba bojovať. Záporné postavy sú možno až príliš zjednodušené, pre účel filmu a jeho koncepciu ale dokonale vhodné. Netreba ho hneď brať ako kritiku náboženstva ako takého, zobrazuje len určité negatívne prejavy jeho nasledovníkov, ktoré sú možno dotiahnuté do extrému, no rozhodne nie neuveriteľné. Teda, až do toho záveru.

„Kvalita nakrútenia nie je vysoká, pôsobí na nás ako niečo medzi silne nezávislým dielom hraničiacim s propagačným videom.“

Vo svojom priebehu film až tak hororovo nepôsobí, asi najkrvavejší je nadlho pôrod a pohreb dieťaťa. Kvalita nakrútenia nie je vysoká, pôsobí na nás ako niečo medzi silne nezávislým dielom hraničiacim s propagačným videom. Dej je poväčšine jednoduchý až priehľadný, aj tak ale príliš nenudí. Presne vieme, čo od preschematizovaných postáv čakať a len si nie sme istí, kam až zájdu. Vychádza z nich napätie, spolu s odporom a oprávneným rozhorčením, ktoré v divákovi vyvolávajú. Kladné postavy sú tiež silne zjednodušené, ich úlohou je byť prirodzene na strane pravdy. Sú o nej rovnako presvedčení, ale necítia potrebu ju nikomu vnucovať, pre nich je skrátka samozrejmá a preto si za ňou stoja.

„Nech aj kvalita zobrazenia gore zodpovedá zjavne nízkemu rozpočtu, práca s ním je dobrá, v žiadnej chvíli nepôsobí hlúpo či komicky.“

Hororovo sa film rozbehne až v úplnom závere. Nech aj kvalita zobrazenia gore zodpovedá zjavne nízkemu rozpočtu, práca s ním je dobrá, v žiadnej chvíli nepôsobí hlúpo či komicky. Je krutý, fanatický a nezmyselný, no nie z hľadiska filmu, ale z hľadiska postáv, ktoré ho páchajú. Vnímame ho ako vyvrcholenie ich iracionálneho správania. Od začiatku sa správali ako šialenci, tak prečo by sa nemali dopracovať až sem. Ide samozrejme o zjednodušenie, to je ale pomerne presvedčivé a do filmu sa viditeľne hodí. Ten sa za svoju myšlienku nehanbí, práve naopak, chce ju podať čo najjasnejšie. A hoci by mohlo ísť aj o negatívum, tentokrát pôsobí oná priamočiarosť sympaticky a príjemne.

She Who Must Burn nie je žiadne hororové veľdielo, ide takmer o amatérsky film. Herecké výkony sú ale až na pár výnimiek znesiteľné, v ničom nepôsobí prehnane nepodarene a ponúka aj krv a násilie tým divákom, pre ktorých sú dôležité. Z radu nízkorozpočtových hororov hlavne vybočuje tým, že má myšlienku. Tú sa mu darí nepokaziť, naopak, podáva ju veľmi jednoducho a zrozumiteľne. Ak si myslíte, že by vám to mohlo stačiť, nejde o film celkom nehodný pozretia. Tiež ale oveľa neprídete, ak namiesto s ním strávite večer napríklad prechádzkou na jesennom vzduchu. Alebo pred poľským veľvyslanectvom.