The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

The Innocents (1961)

Detská nevinnosť proti gotickej samote

Osamotený gotický dom na anglickom vidieku s dvoma deťmi a novou guvernantkou. Stará slúžka, ktorá nevie ani len čítať, a príbeh o dvoch nedávno zosnulých milencoch. Niektoré námety sa už dnes jednoducho spracovať nedajú. Našťastie pred päťdesiatimi rokmi nikomu neprekážala pomalosť a poetika, a gotická atmosféra sa dala bez zbytočných prímesí žmýkať donekonečna. Vtedy vznikol aj film The Innocents, podľa novely známeho psychológa Henryho Jamesa.

11. 3. 2014

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

She Who Must Burn

Andrej Gomora | 4. 11. 2016
0
5/10
hixploitation/backwoods, independent, psycho

Náboženský fanatizmus rýchlo a jednoducho

Prevádzkovať kliniku na podporu plánovaného rodičovstva niekde v americkom vnútrozemí sa zdá ako povolanie s mierou rizika porovnateľnou s prácou v bani či novinárčením nikde v Sýrii. Angela sa aj tak vzdať nemieni. Priamo potraty nevykonáva, len pomáha ženám, ktoré ich potrebujú podstúpiť, iným rozdáva antikoncepciu. Pred domom má každý deň demonštrantov, podľa miestneho šerifa sa tá hŕstka bude každý deň zväčšovať. Začínajú byť agresívni, hádžu na dom vajce. Neprekáža im ani to, že Angelin manžel je šerifov zástupca. Oni sú totiž silnejší ako zákon. Oni chránia tú skutočnú spravodlivosť. Vrcholom je, keď Angela napred dá manželke miestneho pastora antikoncepciu, potom jej pomôže ho opustiť. Pastorova sestra nedávno porodila mŕtve dieťa. Vie, že tým pyká za Angeline hriechy. Pre nich je to She Who Must Burn.

„Záporné postavy sú možno až príliš zjednodušené, pre účel filmu a jeho koncepciu ale dokonale vhodné.“

Kritika protipotratových fanatikov je tu jasná, dá sa aj vnímať oveľa všeobecnejšie. Ide o zobrazenie zaslepeného fanatizmu ako takého. Riadenie sa iracionálnymi predstavami a posúvanie vlastných dojmov a výmyslov na úroveň nespochybniteľných faktov, za ktoré treba bojovať. Záporné postavy sú možno až príliš zjednodušené, pre účel filmu a jeho koncepciu ale dokonale vhodné. Netreba ho hneď brať ako kritiku náboženstva ako takého, zobrazuje len určité negatívne prejavy jeho nasledovníkov, ktoré sú možno dotiahnuté do extrému, no rozhodne nie neuveriteľné. Teda, až do toho záveru.

„Kvalita nakrútenia nie je vysoká, pôsobí na nás ako niečo medzi silne nezávislým dielom hraničiacim s propagačným videom.“

Vo svojom priebehu film až tak hororovo nepôsobí, asi najkrvavejší je nadlho pôrod a pohreb dieťaťa. Kvalita nakrútenia nie je vysoká, pôsobí na nás ako niečo medzi silne nezávislým dielom hraničiacim s propagačným videom. Dej je poväčšine jednoduchý až priehľadný, aj tak ale príliš nenudí. Presne vieme, čo od preschematizovaných postáv čakať a len si nie sme istí, kam až zájdu. Vychádza z nich napätie, spolu s odporom a oprávneným rozhorčením, ktoré v divákovi vyvolávajú. Kladné postavy sú tiež silne zjednodušené, ich úlohou je byť prirodzene na strane pravdy. Sú o nej rovnako presvedčení, ale necítia potrebu ju nikomu vnucovať, pre nich je skrátka samozrejmá a preto si za ňou stoja.

„Nech aj kvalita zobrazenia gore zodpovedá zjavne nízkemu rozpočtu, práca s ním je dobrá, v žiadnej chvíli nepôsobí hlúpo či komicky.“

Hororovo sa film rozbehne až v úplnom závere. Nech aj kvalita zobrazenia gore zodpovedá zjavne nízkemu rozpočtu, práca s ním je dobrá, v žiadnej chvíli nepôsobí hlúpo či komicky. Je krutý, fanatický a nezmyselný, no nie z hľadiska filmu, ale z hľadiska postáv, ktoré ho páchajú. Vnímame ho ako vyvrcholenie ich iracionálneho správania. Od začiatku sa správali ako šialenci, tak prečo by sa nemali dopracovať až sem. Ide samozrejme o zjednodušenie, to je ale pomerne presvedčivé a do filmu sa viditeľne hodí. Ten sa za svoju myšlienku nehanbí, práve naopak, chce ju podať čo najjasnejšie. A hoci by mohlo ísť aj o negatívum, tentokrát pôsobí oná priamočiarosť sympaticky a príjemne.

She Who Must Burn nie je žiadne hororové veľdielo, ide takmer o amatérsky film. Herecké výkony sú ale až na pár výnimiek znesiteľné, v ničom nepôsobí prehnane nepodarene a ponúka aj krv a násilie tým divákom, pre ktorých sú dôležité. Z radu nízkorozpočtových hororov hlavne vybočuje tým, že má myšlienku. Tú sa mu darí nepokaziť, naopak, podáva ju veľmi jednoducho a zrozumiteľne. Ak si myslíte, že by vám to mohlo stačiť, nejde o film celkom nehodný pozretia. Tiež ale oveľa neprídete, ak namiesto s ním strávite večer napríklad prechádzkou na jesennom vzduchu. Alebo pred poľským veľvyslanectvom.