12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Inkarnácia

Andrej Gomora | 19. 1. 2017
0
4/10
possession, psycho

Nanešťastie viac Počiatok ako Exorcista

Rozdiel je tentokrát v tom, ako sa s démonmi bojuje. Film chce byť originálny, alebo sa len vyhnúť kresťanskej tradícii. Preto ich dáva do polohy akejsi univerzálnosti. Nazvite si ich, ako chcete, robí to každé náboženstvo a prináša pre nich iné vysvetlenie. Hlavné je, že skutočne existujú, zmocňujú sa ľudí a treba ich vyhnať. On pozná ten najefektívnejší spôsob, ako jeden z mála ľudí k nemu má prirodzenú dispozíciu. Vo fáze spánku vie preniknúť do ich myslí, tí ľudia tam totiž sú, aj keď ich telo ovláda temná bytosť. Nachádzajú sa vo vlastných hlavách v hlbokom spánku, v sne. Musí ich presvedčiť, že je to len sen, musia sa prebudiť a tak sa im podarí zo seba démona vyhnať. Alebo vo všeobecnejšom poňatí, skrátka Inkarnáciu.

„Má svoj tím, prepracovanú metódu, všetkému rozumejú a všetko majú premyslené.“

Príbeh ničím výrazne nekričí ani nevytŕča. Robí to, čo tu bolo už miliónkrát, len si k tomu vymyslel vlastnú ideológiu. Nie je na nej nič zjavne nezmyselné, ak sme teda ochotní prijať existenciu démonov. Hlavný hrdina je drsný, čo musí potvrdiť tým, že mu v drsnosti neprekáža ani byť na vozíčku. Má svoj tím, prepracovanú metódu, všetkému rozumejú a všetko majú premyslené. Možno práve prílišná jasnosť a nedostatok tajomstiev je jedným z faktorov, vďaka ktorým filmu tak silne chýba akákoľvek atmosféra.

„Mnoho motívov len zbytočne naťahuje čas, snažia sa pridať nepochybne žiadanú dávku mystéria.“

Záhadou preto pre diváka musí byť hlavný hrdina a jeho hon za akousi Maggie, ktorý sa ale tiež časom vysvetlí. Okrem samotného nápadu a ideológie v zápletke máločo funguje, necítime žiaden spád alebo stupňujúce sa napätie. Mnoho motívov len zbytočne naťahuje čas, snažia sa pridať nepochybne žiadanú dávku mystéria. Tá sa ale nedostaví, diváka nič nezaujme, možno aj hlavný hrdina je príliš sebavedomý. Všetkému rozumie a my vďaka nemu nemáme dôvod pochybovať, že všetko je pod kontrolou a vie presne, čo robí. Čo viac by sme už v horore mohli chcieť.

„...posadnutému, a teda démonovi v ňom, chýba akékoľvek zlovestné čaro.“

Exorcistické filmy sa dajú zvládnuť aj s málo postavami. Taký bol aj Exorcista. Tu ale posadnutému, a teda démonovi v ňom, chýba akékoľvek zlovestné čaro. Občas niečo drsné povie a raz aj vykoná, hoci v dosť pozliepanej situácii. Nie je ale v ničom strašidelný či hrozivý, nepomáha mu ani prebývanie v tele malého chlapca, ktorý nepochybujeme, že musí prežiť a filmu sa vôbec nedarí nás presvedčiť, že by mohol byť v ohrození. Rovnako vymietačom chýba bezradnosť, strach či neistota. Film smeruje príliš jasne k šťastnému koncu a nás môže teoreticky maximálne tak zaujímať, ako sa k nemu dostane.

„Je trocha škoda, nakoľko nefunkčným scenár je, keďže na prvý pohľad film žiadne výrazné negatíva nemá.“

Je trocha škoda, nakoľko nefunkčným scenár je, keďže na prvý pohľad film žiadne výrazné negatíva nemá. Je dobre nakrútený, zvládnutý herecky aj režijne a divákovi pri jeho pozeraní nemá veľmi čo prekážať. Totálne tu akurát chýba presne to, čo by si horor pýtal. Necítime žiadne napätie, ďalší vývoj príbehu pre nás nie je zdrojom obáv či strachu, deju chýba skutočný spád. Atmosféra je ťažko postrehnuteľná či celkom neprítomná, a slabé sú aj jednotlivé scény snažiace sa byť strašidelné. Ľakačiek je pár, rovnako ako strašidelných postáv. A všetkého, čo by z filmu mohlo skutočne robiť horor.

Inkarnácia nie je zlý film, je to len film dokonale zbytočný a nezaujímavý. Ničím nerozčúli, vonkoncom ale nemá ani čím zaujať alebo nadchnúť. Snaží sa príliš ísť na istotu, využíva mnoho otrepaných postupov, zabudol len na ten, ktorý by v divákovi vyvolal strach. Čo je v tomto prípade pomerne značný nedostatok, ak chce aby ho ľudia pozerali či nedajbože si ho aj zapamätali.