1. 4. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

Darlin

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

24. 3. 2020

Dream Home

Kto sa chce dobre mať, musí zabíjať
Žena, ktorá sa chce pomstiť za krivdu z minulosti. To je celkom bežný fenomén ázijskej kinematografie, známy najmä z filmov Lady Snowblood či novšieho Lady Vengeance. Novinkou je však akcentovaný sociálny podtón. 4. 3. 2011

Inkarnácia

Andrej Gomora | 19. 1. 2017
0
4/10
possession, psycho

Nanešťastie viac Počiatok ako Exorcista

Rozdiel je tentokrát v tom, ako sa s démonmi bojuje. Film chce byť originálny, alebo sa len vyhnúť kresťanskej tradícii. Preto ich dáva do polohy akejsi univerzálnosti. Nazvite si ich, ako chcete, robí to každé náboženstvo a prináša pre nich iné vysvetlenie. Hlavné je, že skutočne existujú, zmocňujú sa ľudí a treba ich vyhnať. On pozná ten najefektívnejší spôsob, ako jeden z mála ľudí k nemu má prirodzenú dispozíciu. Vo fáze spánku vie preniknúť do ich myslí, tí ľudia tam totiž sú, aj keď ich telo ovláda temná bytosť. Nachádzajú sa vo vlastných hlavách v hlbokom spánku, v sne. Musí ich presvedčiť, že je to len sen, musia sa prebudiť a tak sa im podarí zo seba démona vyhnať. Alebo vo všeobecnejšom poňatí, skrátka Inkarnáciu.

„Má svoj tím, prepracovanú metódu, všetkému rozumejú a všetko majú premyslené.“

Príbeh ničím výrazne nekričí ani nevytŕča. Robí to, čo tu bolo už miliónkrát, len si k tomu vymyslel vlastnú ideológiu. Nie je na nej nič zjavne nezmyselné, ak sme teda ochotní prijať existenciu démonov. Hlavný hrdina je drsný, čo musí potvrdiť tým, že mu v drsnosti neprekáža ani byť na vozíčku. Má svoj tím, prepracovanú metódu, všetkému rozumejú a všetko majú premyslené. Možno práve prílišná jasnosť a nedostatok tajomstiev je jedným z faktorov, vďaka ktorým filmu tak silne chýba akákoľvek atmosféra.

„Mnoho motívov len zbytočne naťahuje čas, snažia sa pridať nepochybne žiadanú dávku mystéria.“

Záhadou preto pre diváka musí byť hlavný hrdina a jeho hon za akousi Maggie, ktorý sa ale tiež časom vysvetlí. Okrem samotného nápadu a ideológie v zápletke máločo funguje, necítime žiaden spád alebo stupňujúce sa napätie. Mnoho motívov len zbytočne naťahuje čas, snažia sa pridať nepochybne žiadanú dávku mystéria. Tá sa ale nedostaví, diváka nič nezaujme, možno aj hlavný hrdina je príliš sebavedomý. Všetkému rozumie a my vďaka nemu nemáme dôvod pochybovať, že všetko je pod kontrolou a vie presne, čo robí. Čo viac by sme už v horore mohli chcieť.

„...posadnutému, a teda démonovi v ňom, chýba akékoľvek zlovestné čaro.“

Exorcistické filmy sa dajú zvládnuť aj s málo postavami. Taký bol aj Exorcista. Tu ale posadnutému, a teda démonovi v ňom, chýba akékoľvek zlovestné čaro. Občas niečo drsné povie a raz aj vykoná, hoci v dosť pozliepanej situácii. Nie je ale v ničom strašidelný či hrozivý, nepomáha mu ani prebývanie v tele malého chlapca, ktorý nepochybujeme, že musí prežiť a filmu sa vôbec nedarí nás presvedčiť, že by mohol byť v ohrození. Rovnako vymietačom chýba bezradnosť, strach či neistota. Film smeruje príliš jasne k šťastnému koncu a nás môže teoreticky maximálne tak zaujímať, ako sa k nemu dostane.

„Je trocha škoda, nakoľko nefunkčným scenár je, keďže na prvý pohľad film žiadne výrazné negatíva nemá.“

Je trocha škoda, nakoľko nefunkčným scenár je, keďže na prvý pohľad film žiadne výrazné negatíva nemá. Je dobre nakrútený, zvládnutý herecky aj režijne a divákovi pri jeho pozeraní nemá veľmi čo prekážať. Totálne tu akurát chýba presne to, čo by si horor pýtal. Necítime žiadne napätie, ďalší vývoj príbehu pre nás nie je zdrojom obáv či strachu, deju chýba skutočný spád. Atmosféra je ťažko postrehnuteľná či celkom neprítomná, a slabé sú aj jednotlivé scény snažiace sa byť strašidelné. Ľakačiek je pár, rovnako ako strašidelných postáv. A všetkého, čo by z filmu mohlo skutočne robiť horor.

Inkarnácia nie je zlý film, je to len film dokonale zbytočný a nezaujímavý. Ničím nerozčúli, vonkoncom ale nemá ani čím zaujať alebo nadchnúť. Snaží sa príliš ísť na istotu, využíva mnoho otrepaných postupov, zabudol len na ten, ktorý by v divákovi vyvolal strach. Čo je v tomto prípade pomerne značný nedostatok, ak chce aby ho ľudia pozerali či nedajbože si ho aj zapamätali.