Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Puppet Master: Axis of Evil

Koniec jednej série
Sérii Puppet Master sa za niekoľko rokov podarilo spoľahlivo pochovať kedysi ešte ako-tak obľúbenú značku, a ak by desiaty diel nadväzoval na deviaty, bol by to iba ďalší klinec do rakvy. Reštart bol skutočne opäť jedinou možnosťou, ako z tejto šlamastiky von, hoci je otázne, či o Toulonove bábky ešte niekto vôbec stojí. Komu ešte vôbec niečo hovorí meno Toulan? 18. 1. 2011

13. 2. 2011

4. 12. 2015

12. 11. 2018

Contracted

Andrej Gomora | 20. 12. 2013
2
5/10
zombie/infection, psycho, independent, bizarre

Denník krásky v rozklade

Všetky fyzické choroby sú len príznakom, skutočný problém je vždy vo vnútre človeka. Napríklad keď sa začne rozpadať celé telo, asi to znamená, že v rozklade je jeho duša. Druhá možnosť by bola nakazenie sa tajomnou sexuálne prenosnou chorobou od cudzinca pri opileckom zážitku na hranici znásilnenia. Čo presne u Samanthy sledujete si v podstate môžete vybrať. Hlavný je samotný priebeh jej skazy. Jej postupovanie je vlastne celý dej filmu Contracted.

„Najprv niečo na spôsob vyrážky a menštruácia podobná potope."

Všetko sa začne na party kam sa Samanthe nechcelo ísť a keď už tam bola, plánovala odísť skoro a triezva. Nestalo sa, kamarátky potrebovali, aby sa zabávala. Nakoniec jej stav zneužil muž a nechal jej výčitky, že podviedla svoju partnerku. S tou už veci aj tak neklapali tak, ako by mali. Nemohla si byť istá či ešte spolu vôbec chodia. Aby toho nebolo dosť, lesbickú životosprávu jej príde vykričať konzervatívna matka. Tej prídu vhod všetky telesné príznaky, ktoré sa na Samanthe začnú po osudovej noci objavovať. Najprv niečo na spôsob vyrážky a menštruácia podobná potope. Potom červené oči, vypadávajúce vlasy aj nechty. No a čo už iné od človeka čakať, ako že sa nakoniec nechá priviesť do šialenstva?

Ústredná postava je v zásade dobre napísaná a ide o predstaviteľku niečoho, čo Martin Amis charakterizoval ako dead babies. Teda ľudia ktorým sa už skončila bezstarostná mladosť, ale nedarí sa im začleniť sa do sveta dospelých. Pracuje ako čašníčka, nedokáže sa postaviť na vlastné nohy a odsťahovať sa od matky. Jej jediná nádej je úspech v pestovaní kvetov, žiaľ nie veľmi reálny. Jej láska je k nej ľahostajná, nejaví záujem udržať ich vzťah pri živote. Ona naopak nie je ľahostajná až priveľa ľuďom, ktorých city nedokáže opätovať, aj keď by rada. Skrátka pekné a milé dievča ktorému absolútne nič nevychádza a oprávnene sa cíti ako troska.

„Len v prípade ležérneho doktora už je básnická licencia mierne prisilná."

Menej presvedčivý už je Samanthin postoj k vlastnej chorobe, a tiež ako sa k nej stavia jej okolie. S jej vzhľadom nie je možné, aby ju nechali voľne chodiť po ulici, a doktor aby len odporučil počkať na výsledky vyšetrení. Úmysel je jasný- nechať Samanthu opustenú a všetkými opovrhnutú. Tento obraz sa darí výborne a vlastne na ňom stojí celý film. Len v prípade ležérneho doktora už je básnická licencia mierne prisilná. Atmosféra sa stupňuje rastúcim rozkladom Samanthinho tela, postupujúcim zúfalstvom a izolovanosťou do ktorej sa dostáva. Presne tak ako sa rozloží jej telo, rozloží sa nakoniec jej duša, a klesne na úplné dno.

„Nič čo sa Samanthe stane nie je výrazne nechutné, vždy ide o jej vnútornú hrôzu, čo sa to s jej telom deje."

Je šťastie, že film je do takej miery zameraný na hlavnú hrdinku, keďže asi nič iné v ňom nefunguje. Zvyšné postavy sú v lepšom prípade zle zahrané alebo nezaujímavé, v tom horšom sú neuveriteľné až iritujúce. Všetky slúžia len aby ukázali aká izolovaná a nepochopená je Samantha, nepotrebujú byť hlboké či skutočné. Vizuál filmu sa sústreďuje na prežívanie, vždy keď sa niečo stane, prezentuje nám to predovšetkým z pohľadu Samanthinho vnímania. Nič čo sa jej stane nie je výrazne nechutné, vždy ide o jej vnútornú hrôzu, čo sa to s jej telom deje. S výnimkou pár záverečných scén nedostaneme žiaden gore ani akciu. Iba postupný a plynulý rozklad.

Contracted je po mnohých stránkach zaujímavý film, rovnako ako je po mnohých stránkach nedotiahnutý či nepodarený. Dáva vám možnosť vžiť sa do zaujímavej postavy a prežiť s ňou zážitok aký sa vám asi nikdy nepošťastí. Jej skúsenosť je asi rovnako výrazná ako slabšie vyhotovenie a diery v scenári, preto je len na vás, ktorý dojem nakoniec preváži.