12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

Contracted

Andrej Gomora | 20. 12. 2013
2
5/10
zombie/infection, psycho, independent, bizarre

Denník krásky v rozklade

Všetky fyzické choroby sú len príznakom, skutočný problém je vždy vo vnútre človeka. Napríklad keď sa začne rozpadať celé telo, asi to znamená, že v rozklade je jeho duša. Druhá možnosť by bola nakazenie sa tajomnou sexuálne prenosnou chorobou od cudzinca pri opileckom zážitku na hranici znásilnenia. Čo presne u Samanthy sledujete si v podstate môžete vybrať. Hlavný je samotný priebeh jej skazy. Jej postupovanie je vlastne celý dej filmu Contracted.

„Najprv niečo na spôsob vyrážky a menštruácia podobná potope."

Všetko sa začne na party kam sa Samanthe nechcelo ísť a keď už tam bola, plánovala odísť skoro a triezva. Nestalo sa, kamarátky potrebovali, aby sa zabávala. Nakoniec jej stav zneužil muž a nechal jej výčitky, že podviedla svoju partnerku. S tou už veci aj tak neklapali tak, ako by mali. Nemohla si byť istá či ešte spolu vôbec chodia. Aby toho nebolo dosť, lesbickú životosprávu jej príde vykričať konzervatívna matka. Tej prídu vhod všetky telesné príznaky, ktoré sa na Samanthe začnú po osudovej noci objavovať. Najprv niečo na spôsob vyrážky a menštruácia podobná potope. Potom červené oči, vypadávajúce vlasy aj nechty. No a čo už iné od človeka čakať, ako že sa nakoniec nechá priviesť do šialenstva?

Ústredná postava je v zásade dobre napísaná a ide o predstaviteľku niečoho, čo Martin Amis charakterizoval ako dead babies. Teda ľudia ktorým sa už skončila bezstarostná mladosť, ale nedarí sa im začleniť sa do sveta dospelých. Pracuje ako čašníčka, nedokáže sa postaviť na vlastné nohy a odsťahovať sa od matky. Jej jediná nádej je úspech v pestovaní kvetov, žiaľ nie veľmi reálny. Jej láska je k nej ľahostajná, nejaví záujem udržať ich vzťah pri živote. Ona naopak nie je ľahostajná až priveľa ľuďom, ktorých city nedokáže opätovať, aj keď by rada. Skrátka pekné a milé dievča ktorému absolútne nič nevychádza a oprávnene sa cíti ako troska.

„Len v prípade ležérneho doktora už je básnická licencia mierne prisilná."

Menej presvedčivý už je Samanthin postoj k vlastnej chorobe, a tiež ako sa k nej stavia jej okolie. S jej vzhľadom nie je možné, aby ju nechali voľne chodiť po ulici, a doktor aby len odporučil počkať na výsledky vyšetrení. Úmysel je jasný- nechať Samanthu opustenú a všetkými opovrhnutú. Tento obraz sa darí výborne a vlastne na ňom stojí celý film. Len v prípade ležérneho doktora už je básnická licencia mierne prisilná. Atmosféra sa stupňuje rastúcim rozkladom Samanthinho tela, postupujúcim zúfalstvom a izolovanosťou do ktorej sa dostáva. Presne tak ako sa rozloží jej telo, rozloží sa nakoniec jej duša, a klesne na úplné dno.

„Nič čo sa Samanthe stane nie je výrazne nechutné, vždy ide o jej vnútornú hrôzu, čo sa to s jej telom deje."

Je šťastie, že film je do takej miery zameraný na hlavnú hrdinku, keďže asi nič iné v ňom nefunguje. Zvyšné postavy sú v lepšom prípade zle zahrané alebo nezaujímavé, v tom horšom sú neuveriteľné až iritujúce. Všetky slúžia len aby ukázali aká izolovaná a nepochopená je Samantha, nepotrebujú byť hlboké či skutočné. Vizuál filmu sa sústreďuje na prežívanie, vždy keď sa niečo stane, prezentuje nám to predovšetkým z pohľadu Samanthinho vnímania. Nič čo sa jej stane nie je výrazne nechutné, vždy ide o jej vnútornú hrôzu, čo sa to s jej telom deje. S výnimkou pár záverečných scén nedostaneme žiaden gore ani akciu. Iba postupný a plynulý rozklad.

Contracted je po mnohých stránkach zaujímavý film, rovnako ako je po mnohých stránkach nedotiahnutý či nepodarený. Dáva vám možnosť vžiť sa do zaujímavej postavy a prežiť s ňou zážitok aký sa vám asi nikdy nepošťastí. Jej skúsenosť je asi rovnako výrazná ako slabšie vyhotovenie a diery v scenári, preto je len na vás, ktorý dojem nakoniec preváži.