12. 11. 2018

Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

20. 9. 2010

Antisocial

Horor o najväčšom zle
Sociálne siete sú najväčšia hrozba dnešnej spoločnosti. Nielen, že ničia skutočný ľudský kontakt. V snahe ľudí k sebe plne pripútať sa pred ničím nezastavia. Nepoznajú hranice súkromia, a ich cieľ je jasný- preniknúť svojim používateľom až do mozgu. Prečo by na sieti nemalo byť zverejnené všetko, čo vidia, a všetko čo si myslia? Pod kožu ziskuchtivých grázlov snažiacich sa preniknúť do našich hláv sa pozerá horor Antisocial.
27. 1. 2014

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Contracted

Andrej Gomora | 20. 12. 2013
2
5/10
zombie/infection, psycho, independent, bizarre

Denník krásky v rozklade

Všetky fyzické choroby sú len príznakom, skutočný problém je vždy vo vnútre človeka. Napríklad keď sa začne rozpadať celé telo, asi to znamená, že v rozklade je jeho duša. Druhá možnosť by bola nakazenie sa tajomnou sexuálne prenosnou chorobou od cudzinca pri opileckom zážitku na hranici znásilnenia. Čo presne u Samanthy sledujete si v podstate môžete vybrať. Hlavný je samotný priebeh jej skazy. Jej postupovanie je vlastne celý dej filmu Contracted.

„Najprv niečo na spôsob vyrážky a menštruácia podobná potope."

Všetko sa začne na party kam sa Samanthe nechcelo ísť a keď už tam bola, plánovala odísť skoro a triezva. Nestalo sa, kamarátky potrebovali, aby sa zabávala. Nakoniec jej stav zneužil muž a nechal jej výčitky, že podviedla svoju partnerku. S tou už veci aj tak neklapali tak, ako by mali. Nemohla si byť istá či ešte spolu vôbec chodia. Aby toho nebolo dosť, lesbickú životosprávu jej príde vykričať konzervatívna matka. Tej prídu vhod všetky telesné príznaky, ktoré sa na Samanthe začnú po osudovej noci objavovať. Najprv niečo na spôsob vyrážky a menštruácia podobná potope. Potom červené oči, vypadávajúce vlasy aj nechty. No a čo už iné od človeka čakať, ako že sa nakoniec nechá priviesť do šialenstva?

Ústredná postava je v zásade dobre napísaná a ide o predstaviteľku niečoho, čo Martin Amis charakterizoval ako dead babies. Teda ľudia ktorým sa už skončila bezstarostná mladosť, ale nedarí sa im začleniť sa do sveta dospelých. Pracuje ako čašníčka, nedokáže sa postaviť na vlastné nohy a odsťahovať sa od matky. Jej jediná nádej je úspech v pestovaní kvetov, žiaľ nie veľmi reálny. Jej láska je k nej ľahostajná, nejaví záujem udržať ich vzťah pri živote. Ona naopak nie je ľahostajná až priveľa ľuďom, ktorých city nedokáže opätovať, aj keď by rada. Skrátka pekné a milé dievča ktorému absolútne nič nevychádza a oprávnene sa cíti ako troska.

„Len v prípade ležérneho doktora už je básnická licencia mierne prisilná."

Menej presvedčivý už je Samanthin postoj k vlastnej chorobe, a tiež ako sa k nej stavia jej okolie. S jej vzhľadom nie je možné, aby ju nechali voľne chodiť po ulici, a doktor aby len odporučil počkať na výsledky vyšetrení. Úmysel je jasný- nechať Samanthu opustenú a všetkými opovrhnutú. Tento obraz sa darí výborne a vlastne na ňom stojí celý film. Len v prípade ležérneho doktora už je básnická licencia mierne prisilná. Atmosféra sa stupňuje rastúcim rozkladom Samanthinho tela, postupujúcim zúfalstvom a izolovanosťou do ktorej sa dostáva. Presne tak ako sa rozloží jej telo, rozloží sa nakoniec jej duša, a klesne na úplné dno.

„Nič čo sa Samanthe stane nie je výrazne nechutné, vždy ide o jej vnútornú hrôzu, čo sa to s jej telom deje."

Je šťastie, že film je do takej miery zameraný na hlavnú hrdinku, keďže asi nič iné v ňom nefunguje. Zvyšné postavy sú v lepšom prípade zle zahrané alebo nezaujímavé, v tom horšom sú neuveriteľné až iritujúce. Všetky slúžia len aby ukázali aká izolovaná a nepochopená je Samantha, nepotrebujú byť hlboké či skutočné. Vizuál filmu sa sústreďuje na prežívanie, vždy keď sa niečo stane, prezentuje nám to predovšetkým z pohľadu Samanthinho vnímania. Nič čo sa jej stane nie je výrazne nechutné, vždy ide o jej vnútornú hrôzu, čo sa to s jej telom deje. S výnimkou pár záverečných scén nedostaneme žiaden gore ani akciu. Iba postupný a plynulý rozklad.

Contracted je po mnohých stránkach zaujímavý film, rovnako ako je po mnohých stránkach nedotiahnutý či nepodarený. Dáva vám možnosť vžiť sa do zaujímavej postavy a prežiť s ňou zážitok aký sa vám asi nikdy nepošťastí. Jej skúsenosť je asi rovnako výrazná ako slabšie vyhotovenie a diery v scenári, preto je len na vás, ktorý dojem nakoniec preváži.