hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Hellions

Halloweenska báseň o tehotnej tínedžerke
Keď na Halloween doktor oznámi sedemnásťročnému dievčaťu, že je tehotná, veľmi jej do smiechu nebude. Nepomôžu ani škriatkovské ušká, ktoré má doktor nasadené. Nepoteší ju ani, keď dievčatko v čakárni opätuje pochvalu pre jej kostým. Pretože Dora na sebe kostým nemá. Náladu jej nezdvihne ani matka. Súhlasí, že nie každá môže byť najlepšou žiačkou ročníka. Bola by ale rada, keby ho aspoň ukončila. Celkom vhodné podmienky oznámiť jej, že je tehotná, nie? Keby ešte tak čakala normálne dieťa. Lenže je Halloween, všade sa rozliezajú akísi Hellions.
12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

The Haunter

Veľká Miss Afekt
Každý duchársky horor si musí vytvoriť pravidlá sveta, v ktorom sa odohrá. Čo duchovia môžu, čo chcú a hlavne, ako sa ich dá zbaviť. Všeobecnou zásadou býva, čím jednoduchšie tým lepšie. S komplikovanými konštruktmi sa dá v lepšom prípade dostať k vtipnosti (Drag Me to Hell). Tých horších je neúrekom a zväčša sa končia ako mysteriózny nezmysel bez hlavy a päty (Shelter). Na dorazenie diváckeho zážitku je potom najlepšie nedopriať mu ani možnosť tváriť sa, že si všetky nelogickosti nevšimol. Zložitá myšlienka je aj za filmom The Haunter, ako asi svoju úlohu zvládol?
Lisa prežíva dokola ten istý deň. Budí ju brat s pirátskym pokladom, mama ju posiela prať a otec opravuje auto. A v dome sa ešte objaví aj pár duchov. Hlasov, nočných návštev, snažia sa s Lisou komunikovať. Napred sa bojí, postupne si na nich zvyká a začnú ju zaujímať. S ich pomocou nájde záznamy, koľko dievčat už v okolí zahynulo, a že práve tie k nej prichádzajú. Potom je jedného dňa všetko inak. Je to ten istý deň, lenže všetci sa správajú odlišne. Príde opravár telefónov, všetky predošlé dni nefunkčných. Má v očiach smrť, a povie to Lise jasne. S duchmi nech sa nesnaží komunikovať. Inak bude trpieť. Ukáže jej, že to on ovláda všetko, čo sa deje. Je to jeho dom, on tam vyrastal a vraždil, a mieni pokračovať. Až kým ho Lisa nezastaví.
9. 1. 2014

Carrie

Počíta sa znásilnenie mŕtvoly za stratu panenstva?
Asi ešte nikto nedokázal, že remake môže filmu niečo zásadné pridať. Dôkazov ako ho môže pokaziť existuje naopak nespočetne. Znova musíme uvažovať či v nás nádej vidieť film zmodernizovaný a v kine prebije hnev zo znesväcovania klasiky. Ďalšou vykopanou mŕtvolou je Carrie, v predošlej verzii vynikajúco obsadená a zrežírovaná. Šikana je nepochybne večná, takže príbeh by určite mal vedieť čo to ponúknuť aj dnešnému divákovi. Ako bude film fungovať ako celok a koľko prvkov sa v ňom podarí uchrániť sme boli určite všetci zvedaví.
18. 10. 2013

Liek na život

Do Švajčiarska chodia bohatí odpočívať. Večne odpočívať.

Generálny riaditeľ veľkej finančnej firmy, pán Pembroke, odišiel na liečenie do švajčiarskych álp. Kolegom poslal zvláštny list. Celkom podľa neho zanevrel na honbu za peniazmi a svoj dovtedajší spôsob života. Asi sa zbláznil. Firma ho potrebuje, musí podpísať jej predaj. A možno by na neho rovno mohli hodiť aj nejaké nezrovnalosti. Pošlú po neho jedného z ich pôvodcov, mladučkého Lockharta. Tomu sa po troche snahy podarí k Pembrokeovi dostať a čiastočne ho aj na návrat presvedčiť. Veci sa ale skomplikujú, Lockhart si pri nehode zlomí nohu a musí v sanatóriu zostať. Na tom mieste je niečo zvláštne. Obyvatelia blízkej dediny ho nenávidia, o bývalom majiteľovi kolujú čudné historky. Vraj chcel mať dieťa s vlastnou sestrou a v ich svadobnú noc ju dedinčania prišli zlynčovať. Všetci pacienti sa správajú zvláštne, nikto nechce odísť. Prečo aj, vysvetľuje Hannah, jediná mladučká pacientka. Neprekážajú jej ani všadeprítomné úhory?

23. 2. 2017

recenzie.

Come Out and Play

Andrej Gomora | 27. 2. 2014
0
6/10          
žáner:
exploitation, survival

Oneskorená antikoncepcia


Že deti môžu mať problém rozoznať, kedy zašli priďaleko, už ukázalo viacero filmov. Z tých serióznych je asi najznámejší Pán múch, hororové deti si všetci pamätáme z Children of the Corn. Aj keď detskí vrahovia môžu byť rôzni, najčastejšie a asi aj najpôsobivejšie je použitie tlupy detí ako kolektívneho hrdinu. Ako tlupa dokážu byť nebezpeční, a deťom najvlastnejší alibizmus dodáva gangom uveriteľnosť. Ako asi pochopia deti v mexickej dedinke výzvu Come Out and Play?

„Vtedy párik konečne pochopil, že neprítomnosť dospelých nie je náhodná. Niekto na nej dôsledne pracoval."

Muž a jeho tehotná partnerka dostanú chuť stráviť pár dní na odľahlom ostrove. Prenajmú si od chlapíka menom Felipe čln, a sami odplávajú. Na ostrove sú deti, veľa detí, zdá sa, že samé deti. Obchod je prázdny, na recepcii v hoteli ich nikto nechce ubytovať. Tehotná potrebuje jesť, dospelí im začnú chýbať. Napred si myslia, že sa ešte nespamätali z karnevalu. Snažia sa dohodnúť s deťmi, bavia sa s jedným dievčatkom, no veľmi zhovorčivé nie je. O chvíľu zistia, že mohli byť radi. Po nich sa s dievčatkom chcel baviť dedko. Najprv ho paličkou mlátila na zemi. Potom si ho do parády vzala celá banda. Vtedy párik konečne pochopil, že neprítomnosť dospelých nie je náhodná. Niekto na nej dôsledne pracoval.

Klaustrofobické prostredie ostrova spoločne s exotikou fungujú výborne. Ospalá dedina a tropické ticho pred búrkou stupňujú očakávania. Pripečené prostredie ladí aj s pomalým, nerozhodným rozbehom. Aj keď sú postavy s deťmi hneď na jednom ostrove a deti ich náležite privítajú, žiadne ohrozenie dvojice sa dlho nekoná. Voľne sa po dedinke pohybujú ako keby bola vyľudnená. Nebezpečie odhalia až sami, a osobne sa v ňom ocitnú až pri pokuse o riešenie svojej situácie. Divák vidí pár mŕtvol, čo a ako deti robia zistí až pomerne neskoro. Pri prvej vražde pôsobia deti vyslovene ako pri hre, a lynčovanie si užívajú ako slepú babu. Neskôr síce zvážnejú, ich pohnútky a úmysel konania ale zostanú záhadou. Jediným vysvetlením je účinkovanie malého dievčatka a následná najbizarnejšia možná smrť tehotnej ženy.

„Ich interakcia s deťmi ale nikdy nie je intenzívne nebezpečná, keď aj deti vytiahnu mačety, postavy si od nich udržia dostatočnú vzdialenosť."

Vzhľadom na málo násilia, ktoré deti napáchajú, nevytvoria ani veľa strachu. Nepôsobia ani tak nebezpečne, ako zvrhlo. Viac ako o horor teda ide o exploit, ktorý sa vyžíva v chorom správaní. O hlavné postavy sa asi nikdy skutočne nebojíme. Možno, lebo sú len dve, z toho jedna tehotná. Ich interakcia s deťmi ale nikdy nie je intenzívne nebezpečná, keď aj deti vytiahnu mačety, postavy si od nich udržia dostatočnú vzdialenosť. Umierajú len komparzisti bez prejavov osobnosti. Dusno tak vlastne pramení len zo samotnej skutočnosti, že deti sa pustili zabíjať, a až tak nie z ich samotných skutkov.

„Aj tu ide o vystupňovanie exploitu, a ako najdôležitejšia sa javí čo najväčšia perverznosť."

Obidve hlavné postavy sú dobre napísané aj zahrané, a pôsobia presvedčivo. Ani stotožnenie ale nestačí, aby sme sa o ne začali skutočne báť, práve kvôli slabej hrozbe. Kvalitná je aj kamera, a po stránke vyhotovenia nemá film veľa chýb. Vyvrcholenie je predvídateľné, raz deti musia začať zomierať. Aj tu ide o vystupňovanie exploitu, a ako najdôležitejšia sa javí čo najväčšia perverznosť. Proti výraznému efektu detských úmrtí hrá chaos a nejasné posolstvo filmu. Ako sa máme pozerať na deti, ako na zmanipulované chúďatká, ktoré sa nechali uniesť hrou? Alebo na niečo úplne iné, čo s deťmi ako ich poznáme nemá nič spoločné, a nie je dôvod s nimi cítiť? Vzhľadom na silnú absenciu ich ľudskosti a akéhokoľvek individuálneho vykreslenia sa viac dostávame k druhej možnosti. Divák tak neprežíva ich zabíjanie zďaleka tak, ako by sa inokedy patrilo.

Svojím záverom Come Out and Play zabije všetky náznaky serióznosti a vyvrcholí drsnou nadsadenosťou. Tam po celý čas smeroval a tam sa aj hodí. Ťažko odhadnúť potenciál použitého námetu, keďže ide o citlivú tému s veľkým nebezpečenstvom prestrelenia. V tom, o čo sa tvorcovia snažia sa im darí, a svoje ciele vypĺňajú takmer bezchybne. Výsledok síce neohúri, no už len pre tú exotiku, netuctovú tému a kvalitné vyhotovenie je nakoniec príjemným zážitkom.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy