The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Očista

Andrej Gomora | 31. 12. 2013
1
4/10
survival

Kto uloví tohto scenáristu?

Priveľa civilizácie škodí. Jej vymoženosti spôsobili, že ľudia žijú pridlho, hromadia sa, a prežívajú aj tí najslabší jedinci. Amerika je plná parazitov, a miesto boja s nimi bude najjednoduchšie nechať voľný priebeh prirodzenému výberu. Stačí na jednu noc v roku. Nikto nebude chránený, nikomu nepomôžu. Kto je schopný a bohatý, dokáže sa ochrániť. Kto je chudobný a slabý, nie je v spoločnosti žiadaný. Je dôvod, prečo sa musí konať každoročná Očista.

„Na rozdiel od vášnivcov brúsiacich mačety a nakladajúcich muníciu sa James s rodinou chystá na pokojné a bezpečné prežitie očistnej noci vo svojom domove."

Hlavná postava, James Sandin v podaní Ethana Hawkea, na novovzniknutej tradícii výborne zarába. Predáva bezpečnostné systémy vďaka ktorým sa ľudia môžu počas Očisty zabarikádovať. Jeho nedávno vzniknutý blahobyt čoraz viac dráždi susedov, všetko hrdých kupcov jeho zabezpečenia. Na rozdiel od vášnivcov brúsiacich mačety a nakladajúcich muníciu sa James s rodinou chystá na pokojné a bezpečné prežitie očistnej noci vo svojom domove. O čom by už film mohol byť, ak by všetko išlo podľa jeho predstáv. Najprv sa dnu votrie dcérin priateľ, frustrovaný zakázanou láskou pre údajný vekový rozdiel. Potom najmladší syn neodolá zúfalému volaniu o pomoc nejakého černocha na ulici. Pustí ho dnu, aby mu zachránil život. Lenže černocha lovia. A nemôžu ho nechať uniknúť. Buď ho vydajú, alebo uvidia nakoľko bezpečné systémy otec rodiny predáva. A nakoľko primerane na nich zbohatol.

„Najhoršie je, že všetko neuveriteľné správanie prebieha priamo pred očami diváka."

Po nejakom čase tu znova máme dielo z americkej mainstreamovej produkcie s prehľadným a priamočiarym dejom a obrovským množstvom klišé. Vďaka tomu je film výborne pozerateľný a divákovi nehrozí nuda. Myšlienka očisty spočiatku dokáže zapôsobiť svojou krutosťou. Kým veríme v svet, ktorý nám predstavujú, dokážeme sa stotožniť s postavami, ktoré sa v ňom ocitli a musia Očistu prežiť. Žiaľ, dlho sa mu veriť nedá. Prehnané vŕtanie sa v myšlienke očisty a jej žmýkanie ju dokonale pokazia. Ak si zoberieme na porovnanie Battle Royale, hlavný rozdiel je, že tam boli postavy k vzájomnému zabíjaniu sa dohnané. Priaznivcov myšlienky predstavovalo len pár zjavných psychopatov a potom akási zákonodarná masa, ktorú sme nevideli a nemohli sme o nej pochybovať. Tu ľudia zabíjajú dobrovoľne a s radosťou. Bežní ľudia zabíjajú svojich susedov, priateľov a náhodných okoloidúcich na ulici. Skoro všetci myšlienku Očisty priamo podporujú a vítajú, tí umiernenejší ju len akceptujú. Nech vezmeme do úvahy všetko naznačené vymývanie mozgov, tejto predstave sa veriť jednoducho nedá. Nie je možné, aby niekto žil celý rok ako človek, a na jednu noc sa z neho stal blázon neschopný rozumieť následkom svojich činov. Najhoršie je, že všetko neuveriteľné správanie prebieha priamo pred očami diváka. Nezmyselnosť sa mu vmieta do tváre, a výrazne mu kazí zážitok z pozerania.

Je to škoda, keďže spád je inak dobrý. Hlavné postavy sú vo väčšine svojho správania presvedčivé, a dá sa s nimi stotožniť. V niekoľkých dialógoch Očistu schvaľujú. inak sa ale správajú ako skutoční ľudia zasadení do jej priebehu. Ničí ich jej hrôza a prechádzajú dilemami s ktorými sa dokáže stotožniť aj divák. V tomto smere je film ešte strašidelnejší ako keď sa dostane k skutočnej akcii. Psychopati v dome samozrejme vedia vyľakať a súboje s nimi sú plné napätia. Pri nich asi najviac vidno ako sa tvorcovia vyžívajú v klišé, ako napríklad pri sérii prekvapivých záchrancov vždy, keď si zlý ide vychutnať svoju obeť.

Vyhotoveniu skutočne nie je čo vytknúť, aj s hereckými výkonmi je na výbornej úrovni. Očista je postavená na myšlienke, a na tej aj padá. Prvoplánový námet znie zaujímavo. Ale len len do chvíle keď sa nad ním nezamyslíte, alebo sa nepokúsite na ňom postaviť scenár. Výsledný divácky zážitok je záživne strávený čas po ktorom sa akurát budete cítiť trochu hlúpo. Určite vám to niečo pripomína.