Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

Očista

Andrej Gomora | 31. 12. 2013
1
4/10
survival

Kto uloví tohto scenáristu?

Priveľa civilizácie škodí. Jej vymoženosti spôsobili, že ľudia žijú pridlho, hromadia sa, a prežívajú aj tí najslabší jedinci. Amerika je plná parazitov, a miesto boja s nimi bude najjednoduchšie nechať voľný priebeh prirodzenému výberu. Stačí na jednu noc v roku. Nikto nebude chránený, nikomu nepomôžu. Kto je schopný a bohatý, dokáže sa ochrániť. Kto je chudobný a slabý, nie je v spoločnosti žiadaný. Je dôvod, prečo sa musí konať každoročná Očista.

„Na rozdiel od vášnivcov brúsiacich mačety a nakladajúcich muníciu sa James s rodinou chystá na pokojné a bezpečné prežitie očistnej noci vo svojom domove."

Hlavná postava, James Sandin v podaní Ethana Hawkea, na novovzniknutej tradícii výborne zarába. Predáva bezpečnostné systémy vďaka ktorým sa ľudia môžu počas Očisty zabarikádovať. Jeho nedávno vzniknutý blahobyt čoraz viac dráždi susedov, všetko hrdých kupcov jeho zabezpečenia. Na rozdiel od vášnivcov brúsiacich mačety a nakladajúcich muníciu sa James s rodinou chystá na pokojné a bezpečné prežitie očistnej noci vo svojom domove. O čom by už film mohol byť, ak by všetko išlo podľa jeho predstáv. Najprv sa dnu votrie dcérin priateľ, frustrovaný zakázanou láskou pre údajný vekový rozdiel. Potom najmladší syn neodolá zúfalému volaniu o pomoc nejakého černocha na ulici. Pustí ho dnu, aby mu zachránil život. Lenže černocha lovia. A nemôžu ho nechať uniknúť. Buď ho vydajú, alebo uvidia nakoľko bezpečné systémy otec rodiny predáva. A nakoľko primerane na nich zbohatol.

„Najhoršie je, že všetko neuveriteľné správanie prebieha priamo pred očami diváka."

Po nejakom čase tu znova máme dielo z americkej mainstreamovej produkcie s prehľadným a priamočiarym dejom a obrovským množstvom klišé. Vďaka tomu je film výborne pozerateľný a divákovi nehrozí nuda. Myšlienka očisty spočiatku dokáže zapôsobiť svojou krutosťou. Kým veríme v svet, ktorý nám predstavujú, dokážeme sa stotožniť s postavami, ktoré sa v ňom ocitli a musia Očistu prežiť. Žiaľ, dlho sa mu veriť nedá. Prehnané vŕtanie sa v myšlienke očisty a jej žmýkanie ju dokonale pokazia. Ak si zoberieme na porovnanie Battle Royale, hlavný rozdiel je, že tam boli postavy k vzájomnému zabíjaniu sa dohnané. Priaznivcov myšlienky predstavovalo len pár zjavných psychopatov a potom akási zákonodarná masa, ktorú sme nevideli a nemohli sme o nej pochybovať. Tu ľudia zabíjajú dobrovoľne a s radosťou. Bežní ľudia zabíjajú svojich susedov, priateľov a náhodných okoloidúcich na ulici. Skoro všetci myšlienku Očisty priamo podporujú a vítajú, tí umiernenejší ju len akceptujú. Nech vezmeme do úvahy všetko naznačené vymývanie mozgov, tejto predstave sa veriť jednoducho nedá. Nie je možné, aby niekto žil celý rok ako človek, a na jednu noc sa z neho stal blázon neschopný rozumieť následkom svojich činov. Najhoršie je, že všetko neuveriteľné správanie prebieha priamo pred očami diváka. Nezmyselnosť sa mu vmieta do tváre, a výrazne mu kazí zážitok z pozerania.

Je to škoda, keďže spád je inak dobrý. Hlavné postavy sú vo väčšine svojho správania presvedčivé, a dá sa s nimi stotožniť. V niekoľkých dialógoch Očistu schvaľujú. inak sa ale správajú ako skutoční ľudia zasadení do jej priebehu. Ničí ich jej hrôza a prechádzajú dilemami s ktorými sa dokáže stotožniť aj divák. V tomto smere je film ešte strašidelnejší ako keď sa dostane k skutočnej akcii. Psychopati v dome samozrejme vedia vyľakať a súboje s nimi sú plné napätia. Pri nich asi najviac vidno ako sa tvorcovia vyžívajú v klišé, ako napríklad pri sérii prekvapivých záchrancov vždy, keď si zlý ide vychutnať svoju obeť.

Vyhotoveniu skutočne nie je čo vytknúť, aj s hereckými výkonmi je na výbornej úrovni. Očista je postavená na myšlienke, a na tej aj padá. Prvoplánový námet znie zaujímavo. Ale len len do chvíle keď sa nad ním nezamyslíte, alebo sa nepokúsite na ňom postaviť scenár. Výsledný divácky zážitok je záživne strávený čas po ktorom sa akurát budete cítiť trochu hlúpo. Určite vám to niečo pripomína.