12. 7. 2018

20. 9. 2010

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Očista

Andrej Gomora | 31. 12. 2013
1
4/10
survival

Kto uloví tohto scenáristu?

Priveľa civilizácie škodí. Jej vymoženosti spôsobili, že ľudia žijú pridlho, hromadia sa, a prežívajú aj tí najslabší jedinci. Amerika je plná parazitov, a miesto boja s nimi bude najjednoduchšie nechať voľný priebeh prirodzenému výberu. Stačí na jednu noc v roku. Nikto nebude chránený, nikomu nepomôžu. Kto je schopný a bohatý, dokáže sa ochrániť. Kto je chudobný a slabý, nie je v spoločnosti žiadaný. Je dôvod, prečo sa musí konať každoročná Očista.

„Na rozdiel od vášnivcov brúsiacich mačety a nakladajúcich muníciu sa James s rodinou chystá na pokojné a bezpečné prežitie očistnej noci vo svojom domove."

Hlavná postava, James Sandin v podaní Ethana Hawkea, na novovzniknutej tradícii výborne zarába. Predáva bezpečnostné systémy vďaka ktorým sa ľudia môžu počas Očisty zabarikádovať. Jeho nedávno vzniknutý blahobyt čoraz viac dráždi susedov, všetko hrdých kupcov jeho zabezpečenia. Na rozdiel od vášnivcov brúsiacich mačety a nakladajúcich muníciu sa James s rodinou chystá na pokojné a bezpečné prežitie očistnej noci vo svojom domove. O čom by už film mohol byť, ak by všetko išlo podľa jeho predstáv. Najprv sa dnu votrie dcérin priateľ, frustrovaný zakázanou láskou pre údajný vekový rozdiel. Potom najmladší syn neodolá zúfalému volaniu o pomoc nejakého černocha na ulici. Pustí ho dnu, aby mu zachránil život. Lenže černocha lovia. A nemôžu ho nechať uniknúť. Buď ho vydajú, alebo uvidia nakoľko bezpečné systémy otec rodiny predáva. A nakoľko primerane na nich zbohatol.

„Najhoršie je, že všetko neuveriteľné správanie prebieha priamo pred očami diváka."

Po nejakom čase tu znova máme dielo z americkej mainstreamovej produkcie s prehľadným a priamočiarym dejom a obrovským množstvom klišé. Vďaka tomu je film výborne pozerateľný a divákovi nehrozí nuda. Myšlienka očisty spočiatku dokáže zapôsobiť svojou krutosťou. Kým veríme v svet, ktorý nám predstavujú, dokážeme sa stotožniť s postavami, ktoré sa v ňom ocitli a musia Očistu prežiť. Žiaľ, dlho sa mu veriť nedá. Prehnané vŕtanie sa v myšlienke očisty a jej žmýkanie ju dokonale pokazia. Ak si zoberieme na porovnanie Battle Royale, hlavný rozdiel je, že tam boli postavy k vzájomnému zabíjaniu sa dohnané. Priaznivcov myšlienky predstavovalo len pár zjavných psychopatov a potom akási zákonodarná masa, ktorú sme nevideli a nemohli sme o nej pochybovať. Tu ľudia zabíjajú dobrovoľne a s radosťou. Bežní ľudia zabíjajú svojich susedov, priateľov a náhodných okoloidúcich na ulici. Skoro všetci myšlienku Očisty priamo podporujú a vítajú, tí umiernenejší ju len akceptujú. Nech vezmeme do úvahy všetko naznačené vymývanie mozgov, tejto predstave sa veriť jednoducho nedá. Nie je možné, aby niekto žil celý rok ako človek, a na jednu noc sa z neho stal blázon neschopný rozumieť následkom svojich činov. Najhoršie je, že všetko neuveriteľné správanie prebieha priamo pred očami diváka. Nezmyselnosť sa mu vmieta do tváre, a výrazne mu kazí zážitok z pozerania.

Je to škoda, keďže spád je inak dobrý. Hlavné postavy sú vo väčšine svojho správania presvedčivé, a dá sa s nimi stotožniť. V niekoľkých dialógoch Očistu schvaľujú. inak sa ale správajú ako skutoční ľudia zasadení do jej priebehu. Ničí ich jej hrôza a prechádzajú dilemami s ktorými sa dokáže stotožniť aj divák. V tomto smere je film ešte strašidelnejší ako keď sa dostane k skutočnej akcii. Psychopati v dome samozrejme vedia vyľakať a súboje s nimi sú plné napätia. Pri nich asi najviac vidno ako sa tvorcovia vyžívajú v klišé, ako napríklad pri sérii prekvapivých záchrancov vždy, keď si zlý ide vychutnať svoju obeť.

Vyhotoveniu skutočne nie je čo vytknúť, aj s hereckými výkonmi je na výbornej úrovni. Očista je postavená na myšlienke, a na tej aj padá. Prvoplánový námet znie zaujímavo. Ale len len do chvíle keď sa nad ním nezamyslíte, alebo sa nepokúsite na ňom postaviť scenár. Výsledný divácky zážitok je záživne strávený čas po ktorom sa akurát budete cítiť trochu hlúpo. Určite vám to niečo pripomína.