12. 7. 2018

20. 9. 2010

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Isolation

Afonka Soby | 30. 12. 2010
0
7/10
claustrophobic, survival

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

Keď írsky statkár Jamie prepožičal zopár svojich kráv na experimenty, ešte netušil, čomu sa to vlastne upísal. Čosi mu došlo, keď mu novonarodené tela odhryzlo prst, niečo si domyslel, keď sa bez stopy stratila jeho kamarátka Orla, ktorá sa na projekte zúčastňovala ako veterinárka, zvyšok pochopil, keď sa na farme uprostred noci zjavil vedúci experimentu John, ktorý sa po krátkom skúmaní a načrtnutí pár katastrofických scenárov rozhodol uvaliť celú farmu do karantény. To však nie je také jednoduché. Okrem Jamieho sú na farme aj Dan a Mary, ktorí sú na úteku pred hnevom Marynho brata. A tí rozhodne nechcú na farme zostať viac, ako je to nutné.

Isolation je vlastne taký Votrelec bez kulisy vesmírnej lode. Konkrétne pripomína prvý a tretí diel, ktoré sa vyznačovali komornejšou atmosférou a menším počtom príšer aj postáv. Hoci aj v Isolation je naznačená prenášateľnosť na človeka, votrelcov rodia spravidla kravy. Ich výzor je tým vesmírnym viac ako podobný, dominantné sú najmä ostré predné zuby a zadný chvost, alebo ak chcete, bičík. Môže ísť, samozrejme, o priame vykrádanie, na druhej strane, ktorý film o parazitoch sa dnes priamo alebo nepriamo neinšpiroval práve Votrelcom? Nakoniec, nie je na tom nič zlé. Je celkom jasné, že ak v dnešnej dobe vznikne Votrelec 5, bude predošlé diely prekonávať v počte príšer a vypálených guliek. A je príjemné vidieť „starého kamoša" tak, ako sme ho videli po prvý raz.

Práve určitú „oldschoolovost" by sme však filmu mohli ľahko aj vyčítať. Tvorcovia akoby počítali s tým, že sme ešte nič podobné nevideli a pomaly odkrývajú karty, akoby sme ich už dávno všetky nepoznali. Scenár je dobre vystavaný, atmosféra správne hustá, režisérsky aj herecky je všetko výborne zvládnuté, ale nemôžem sa zbaviť dojmu, akoby sa tu postupovalo podľa akejsi šablóny. Ako keď upečiete tortu z formičky. Môže chutiť vynikajúco, ale svojím tvarom vás už neprekvapí. Ako diváci jednoducho od začiatku vieme, čo sa stane, presne to sa stane a presne tak, ako si myslíme, že sa to stane. Až pedantne dokonalý postup a presne načasovaná gradácia sú v tomto prípade mierne na škodu. Možno je to aj tou zimou, ktorá vo filme vládne, ale nenapadá mi vhodnejšie prirovnanie ako „studený čumák".

Britsko-írsky horor Isolation však určite stojí za tú hodinku a pol, čo pri ňom strávite. Minimálne ako spomienka na časy, keď sa horory robili trošku menej krvavo a viac išli pod kožu. V tomto prípade ide síce najmä o kravskú kožu, ale pokojne to risknite. Isolation totiž určite nie je žiadna kravina, ale celkom slušný horor, ktorý má potenciál utkvieť dlhšie v pamäti. Preto sa k nemu vraciame aj teraz, takmer po šiestich rokoch od jeho priemiéry.