4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

26. 4. 2012

9. 1. 2014

20. 9. 2010

Exam

Afonka Soby | 3. 8. 2010
2
7/10
claustrophobic

Kam ste až ochotný zájsť, aby ste vyradili svojich konkurentov?

Ak neprežijete toto výberové konanie, neprežijete ani túto prácu. Veta vyslovená z úst dozorcu testu otvára „skúšku", ktorá má vybrať spomedzi ôsmich kandidátov toho, kto najlepšie spĺňa kritériá spoločnosti. Pravidlá sú jednoduché a nebudú sa opakovať. Na papieri pred kandidátmi je iba jedna otázka, ktorá si vyžaduje jednu odpoveď. Ak si svoj papier kandidát zničí, je diskvalifikovaný. Ak odíde z testovacej miestnosti, je diskvalifikovaný. Ak osloví strážnika, ktorý je prítomný v miestnosti, alebo hocikoho zo spoločnosti, je diskvalifikovaný. Na vyriešenie otázky majú presne 80 minút. Zdá sa to ako dosť času, no iba do chvíle, kým kandidáti zistia, že papiere, ktoré majú pred sebou, sú celkom prázdne.

Začalo to Kockou, z ktorej nebolo cesty von. Ak chceli dotyční prežiť, museli pracovať tímovo, čo môže byť problém, ak sa všetci navzájom podozrievajú. Samozrejme, osem kandidátov vo filme Exam má ľahšiu situáciu. Všetci sa na konkurz prihlásili dobrovoľne a môžu aj kedykoľvek dobrovoľne odísť. Kto by to však urobil, keď sa dostal až sem, kde sa má všetko rozhodnúť medzi ôsmimi ľuďmi? Motivácia účastníkov je rôzna. Sú tu osobné aj kariérne dôvody. Správna motivácia vám určite môže pomôcť pri riešení úlohy, pretože vás poháňa vpred a posúva vaše mantinely. Kam ste až ochotný zájsť, aby ste vyradili svojich konkurentov?

Limitovaný koncept „osem ľudí, štyri steny" poskytuje perfektné podhubie na budovanie charakterov. Niektorí sú tímoví hráči, niektorí sú rodení lídri, niekto je ukecaný, niekto po celý čas nepovie ani slovo. Ich mená nie sú dôležité, vystačíme si s nálepkami: Biely, Čierny, Hnedý, Blondína, Bruneta, Tmavá a Hluchý. Prezývky toho príliš neprezradia, slúžia iba na ľahšiu orientáciu. Postupne však odkrývame to, čo sa skrýva pod povrchom, a nie vždy je to pekné. Vlastne, za chvíľu môžeme nadobudnúť dojem, že ani jeden z účastníkov nie je tak celkom normálny. Ale my ich predsa spoznávame, až keď stoja pred záverečnou skúškou. Spomína sa, že každý má už niečo za sebou, zrejme individuálne testovanie, ktoré ich dostalo až do tohto užšieho výberu. Možno vám napadne otázka, čo je to za pracovnú pozíciu, ktorá si vyžaduje takýto typ ľudí.

Otázok je však viac. Okrem tej základnej, na ktorú majú účastníci testu odpovedať, sa vynárajú ďalšie. Napríklad: môže byť víťaz iba jeden alebo spoločnosť otvára viacero pozícií? Očakáva sa, že budú pracovať ako tím alebo individuálne? Môžu si vôbec navzájom dôverovať? Je víťazom „the last man standing" alebo ten, kto rozlúšti odpoveď? Čo sa stane, keď ubehne osemdesiat minút a v miestnosti stále ostane viac ľudí ako jeden?

Osemdesiat minút testu vám ubehne ako voda, je tu dostatok akcie aj napätia. Škoda len, že si človek ťažko nájde svojho favorita zo spleti „týpkov". Uvítal by som radšej, keby mal každý len iný prístup k riešeniu (ako napríklad v podobnom španielskom trileri Fermat's Room). Isté náznaky tu sú, no aj tak sa všetci v priebehu filmu v divákových očiach skompromitujú. Je to škoda. Rád držím niekomu palce a určite v tom nie som sám. Je tak omnoho zaujímavejšie sledovať, ako postavy kooperejú, t. j. keď sa scenár sústredí na riešenie úlohy a nie na individuálne spory. Bohužiaľ, čím viac sa film chýli k svojmu záveru, tým je to viac o „jednom" ako o viacerých. Ak však máte v obľube existenciálne trilery (ako Cube, House of Nine, Saw, Unknown), rozhodne by ste si Exam nemali nechať ujsť. Navyše, ak máte radi britský akcent, neváhajte ani chvíľu. Exam je totiž rýdzo britské dielko, ktoré sa za svoj pôvod rozhodne nehanbí.