Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Jeruzalem

Úvod do biblickej Apokalypsy
Mali sme tu The Den a Unfriended nakrútene cez webkameru počítača. Pomaly už ale aj tak prestáva byť potrebné vysvetľovať, ako záznam určitej etapy ľudského života vznikol. Aj tak nás stále niekto špehuje, existuje ešte vôbec možnosť zomrieť sám a v pokoji? Čoskoro budeme mať v hlavách čipy, tie zaznamenajú nielen čo vidíme, ale aj čo počujeme a cítime. Namiesto pozerania hororu nám ho budú premietať priamo do hlavy. Vtedy až pocítime, čo to je smrteľná hrôza. Kým čakáme na podobné technológie, máme tu ešte horor nakrútený cez inteligentné okuliare, teda len kúsok od mozgu. Volá sa podľa miesta, kde sa odohráva, Jeruzalem.
12. 4. 2016

The Devil Inside

Malý dôvod na návštevu kina
Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. 3. 3. 2012

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

21. 9. 2015

Exam

Afonka Soby | 3. 8. 2010
2
7/10
claustrophobic

Kam ste až ochotný zájsť, aby ste vyradili svojich konkurentov?

Ak neprežijete toto výberové konanie, neprežijete ani túto prácu. Veta vyslovená z úst dozorcu testu otvára „skúšku", ktorá má vybrať spomedzi ôsmich kandidátov toho, kto najlepšie spĺňa kritériá spoločnosti. Pravidlá sú jednoduché a nebudú sa opakovať. Na papieri pred kandidátmi je iba jedna otázka, ktorá si vyžaduje jednu odpoveď. Ak si svoj papier kandidát zničí, je diskvalifikovaný. Ak odíde z testovacej miestnosti, je diskvalifikovaný. Ak osloví strážnika, ktorý je prítomný v miestnosti, alebo hocikoho zo spoločnosti, je diskvalifikovaný. Na vyriešenie otázky majú presne 80 minút. Zdá sa to ako dosť času, no iba do chvíle, kým kandidáti zistia, že papiere, ktoré majú pred sebou, sú celkom prázdne.

Začalo to Kockou, z ktorej nebolo cesty von. Ak chceli dotyční prežiť, museli pracovať tímovo, čo môže byť problém, ak sa všetci navzájom podozrievajú. Samozrejme, osem kandidátov vo filme Exam má ľahšiu situáciu. Všetci sa na konkurz prihlásili dobrovoľne a môžu aj kedykoľvek dobrovoľne odísť. Kto by to však urobil, keď sa dostal až sem, kde sa má všetko rozhodnúť medzi ôsmimi ľuďmi? Motivácia účastníkov je rôzna. Sú tu osobné aj kariérne dôvody. Správna motivácia vám určite môže pomôcť pri riešení úlohy, pretože vás poháňa vpred a posúva vaše mantinely. Kam ste až ochotný zájsť, aby ste vyradili svojich konkurentov?

Limitovaný koncept „osem ľudí, štyri steny" poskytuje perfektné podhubie na budovanie charakterov. Niektorí sú tímoví hráči, niektorí sú rodení lídri, niekto je ukecaný, niekto po celý čas nepovie ani slovo. Ich mená nie sú dôležité, vystačíme si s nálepkami: Biely, Čierny, Hnedý, Blondína, Bruneta, Tmavá a Hluchý. Prezývky toho príliš neprezradia, slúžia iba na ľahšiu orientáciu. Postupne však odkrývame to, čo sa skrýva pod povrchom, a nie vždy je to pekné. Vlastne, za chvíľu môžeme nadobudnúť dojem, že ani jeden z účastníkov nie je tak celkom normálny. Ale my ich predsa spoznávame, až keď stoja pred záverečnou skúškou. Spomína sa, že každý má už niečo za sebou, zrejme individuálne testovanie, ktoré ich dostalo až do tohto užšieho výberu. Možno vám napadne otázka, čo je to za pracovnú pozíciu, ktorá si vyžaduje takýto typ ľudí.

Otázok je však viac. Okrem tej základnej, na ktorú majú účastníci testu odpovedať, sa vynárajú ďalšie. Napríklad: môže byť víťaz iba jeden alebo spoločnosť otvára viacero pozícií? Očakáva sa, že budú pracovať ako tím alebo individuálne? Môžu si vôbec navzájom dôverovať? Je víťazom „the last man standing" alebo ten, kto rozlúšti odpoveď? Čo sa stane, keď ubehne osemdesiat minút a v miestnosti stále ostane viac ľudí ako jeden?

Osemdesiat minút testu vám ubehne ako voda, je tu dostatok akcie aj napätia. Škoda len, že si človek ťažko nájde svojho favorita zo spleti „týpkov". Uvítal by som radšej, keby mal každý len iný prístup k riešeniu (ako napríklad v podobnom španielskom trileri Fermat's Room). Isté náznaky tu sú, no aj tak sa všetci v priebehu filmu v divákových očiach skompromitujú. Je to škoda. Rád držím niekomu palce a určite v tom nie som sám. Je tak omnoho zaujímavejšie sledovať, ako postavy kooperejú, t. j. keď sa scenár sústredí na riešenie úlohy a nie na individuálne spory. Bohužiaľ, čím viac sa film chýli k svojmu záveru, tým je to viac o „jednom" ako o viacerých. Ak však máte v obľube existenciálne trilery (ako Cube, House of Nine, Saw, Unknown), rozhodne by ste si Exam nemali nechať ujsť. Navyše, ak máte radi britský akcent, neváhajte ani chvíľu. Exam je totiž rýdzo britské dielko, ktoré sa za svoj pôvod rozhodne nehanbí.