Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Exam

Afonka Soby | 3. 8. 2010
2
7/10
claustrophobic

Kam ste až ochotný zájsť, aby ste vyradili svojich konkurentov?

Ak neprežijete toto výberové konanie, neprežijete ani túto prácu. Veta vyslovená z úst dozorcu testu otvára „skúšku", ktorá má vybrať spomedzi ôsmich kandidátov toho, kto najlepšie spĺňa kritériá spoločnosti. Pravidlá sú jednoduché a nebudú sa opakovať. Na papieri pred kandidátmi je iba jedna otázka, ktorá si vyžaduje jednu odpoveď. Ak si svoj papier kandidát zničí, je diskvalifikovaný. Ak odíde z testovacej miestnosti, je diskvalifikovaný. Ak osloví strážnika, ktorý je prítomný v miestnosti, alebo hocikoho zo spoločnosti, je diskvalifikovaný. Na vyriešenie otázky majú presne 80 minút. Zdá sa to ako dosť času, no iba do chvíle, kým kandidáti zistia, že papiere, ktoré majú pred sebou, sú celkom prázdne.

Začalo to Kockou, z ktorej nebolo cesty von. Ak chceli dotyční prežiť, museli pracovať tímovo, čo môže byť problém, ak sa všetci navzájom podozrievajú. Samozrejme, osem kandidátov vo filme Exam má ľahšiu situáciu. Všetci sa na konkurz prihlásili dobrovoľne a môžu aj kedykoľvek dobrovoľne odísť. Kto by to však urobil, keď sa dostal až sem, kde sa má všetko rozhodnúť medzi ôsmimi ľuďmi? Motivácia účastníkov je rôzna. Sú tu osobné aj kariérne dôvody. Správna motivácia vám určite môže pomôcť pri riešení úlohy, pretože vás poháňa vpred a posúva vaše mantinely. Kam ste až ochotný zájsť, aby ste vyradili svojich konkurentov?

Limitovaný koncept „osem ľudí, štyri steny" poskytuje perfektné podhubie na budovanie charakterov. Niektorí sú tímoví hráči, niektorí sú rodení lídri, niekto je ukecaný, niekto po celý čas nepovie ani slovo. Ich mená nie sú dôležité, vystačíme si s nálepkami: Biely, Čierny, Hnedý, Blondína, Bruneta, Tmavá a Hluchý. Prezývky toho príliš neprezradia, slúžia iba na ľahšiu orientáciu. Postupne však odkrývame to, čo sa skrýva pod povrchom, a nie vždy je to pekné. Vlastne, za chvíľu môžeme nadobudnúť dojem, že ani jeden z účastníkov nie je tak celkom normálny. Ale my ich predsa spoznávame, až keď stoja pred záverečnou skúškou. Spomína sa, že každý má už niečo za sebou, zrejme individuálne testovanie, ktoré ich dostalo až do tohto užšieho výberu. Možno vám napadne otázka, čo je to za pracovnú pozíciu, ktorá si vyžaduje takýto typ ľudí.

Otázok je však viac. Okrem tej základnej, na ktorú majú účastníci testu odpovedať, sa vynárajú ďalšie. Napríklad: môže byť víťaz iba jeden alebo spoločnosť otvára viacero pozícií? Očakáva sa, že budú pracovať ako tím alebo individuálne? Môžu si vôbec navzájom dôverovať? Je víťazom „the last man standing" alebo ten, kto rozlúšti odpoveď? Čo sa stane, keď ubehne osemdesiat minút a v miestnosti stále ostane viac ľudí ako jeden?

Osemdesiat minút testu vám ubehne ako voda, je tu dostatok akcie aj napätia. Škoda len, že si človek ťažko nájde svojho favorita zo spleti „týpkov". Uvítal by som radšej, keby mal každý len iný prístup k riešeniu (ako napríklad v podobnom španielskom trileri Fermat's Room). Isté náznaky tu sú, no aj tak sa všetci v priebehu filmu v divákových očiach skompromitujú. Je to škoda. Rád držím niekomu palce a určite v tom nie som sám. Je tak omnoho zaujímavejšie sledovať, ako postavy kooperejú, t. j. keď sa scenár sústredí na riešenie úlohy a nie na individuálne spory. Bohužiaľ, čím viac sa film chýli k svojmu záveru, tým je to viac o „jednom" ako o viacerých. Ak však máte v obľube existenciálne trilery (ako Cube, House of Nine, Saw, Unknown), rozhodne by ste si Exam nemali nechať ujsť. Navyše, ak máte radi britský akcent, neváhajte ani chvíľu. Exam je totiž rýdzo britské dielko, ktoré sa za svoj pôvod rozhodne nehanbí.