12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Alien Abduction

Andrej Gomora | 27. 10. 2014
0
5/10
alien, found footage/ mockumentary

Nie všetky rodinné chvíle chcete mať na kamere

Keď už nás mimozemšťania unášajú stovky rokov, o aký výskum im asi môže ísť? Nebude to niečo na spôsob japonského lovu veľrýb na vedecké účely? Možno ich to skrátka baví. Možno im chutí nejaká časť ľudského tela, prípadne v nej našli liečivé účinky. Alebo sme súčasťou ich rituálu. Mimozemšťan sa nepokladá za dospelého, kým lúčom svetla do lode nevtiahne prvého pozemšťana. Veď keby u veľrýb existovali hlbšie myšlienky, tiež by asi boli značne zmätené, keď na ne začnú lietať harpúny. Asi ako postavy filmu Alien Abduction.

„To, čo sledujeme, je záznam, ktorý vyhotovil najmladší člen rodiny, autistický chlapec menom Riley."

Prehľadnejší dej by už asi mať nemohol. Rodina sa vyberie kempovať do lesa a unesú ich mimozemšťania. Oblasť je totiž známa výskytom čudných svetiel, a tým, že sa tam pravidelne niekto stráca. Aj oni vidia svetlá. Na druhý deň ich GPS podozrivo zavedie niekde na samotu. Tam nájdu plno prázdnych áut. A prvýkrát stretnú vysokých bielych mužíkov. Behajú po lese, hľadajú pomoc u miestneho burana, všemožne bojujú o prežitie. Ako vieme od začiatku, boj to bude márny. To, čo sledujeme, je totiž záznam, ktorý vyhotovil najmladší člen rodiny, autistický chlapec menom Riley.

„Načo vymýšľať niečo nové, stačí použiť novú a vrcholne originálnu perspektívu."

Tak veru, máme tu mimozemský found footage. Navyše nadmieru neoriginálny. Jediným cieľom filmu je z prvej ruky nám sprostredkovať zážitok notoricky známy z iných popisov. Len priami účastníci doteraz veľmi nerozprávali, prečo asi. Kamera ako pomôcka autistu sa javí ako inteligentný nápad. Vysvetľuje, prečo ju neodkladá, aj prečo mu ju ostatní tolerujú. Na druhej strane by si možno použitie duševnej poruchy zaslúžilo aj o niečo dôkladnejšie spracovanie. No to nedostalo vo filme asi nič. Autori sa držali najoverenejších a najopakovanejších zvratov a postupov. Načo vymýšľať niečo nové, stačí použiť novú a vrcholne originálnu perspektívu. Takže rodina sa háda, buran je drsný, a mimozemšťania vysokí, s podlhovastými hlavami a tenkými prstami.

Na rozdiel od napríklad Dark Skies, tu nikto nič neskúma. Žiadne teórie, rady ani zložité tajnosti. Možno trochu ich je v úvode a závere, no mimo domáceho videa. Mimozemšťania sa berú ako hotová vec, ako niečo o čom všetci vedia, ako to vyzerá, o čo tomu ide, a aké javy sprevádzajú ich príchod. Tento postup sa už pravidelne používa v duchárskych príbehoch, keďže sa vďaka nemu film nestráca v nezmyselných drístoch a môže ísť priamo na vec. Aj tentokrát sa dá jeho využitie vnímať pozitívne, pri pohľade na jeho spracovanie by film pokusy o inteligenciu mohli skutočne doraziť. Dôraz zostáva len na akcii, a tá nie je vôbec najhoršia.

„Aj keď poznáme, ako sa boj postáv skončí, počas filmu sa nikdy nejaví úplne beznádejne."

Hororovosti pomáha aj že od začiatku nemáme pochybnosti o úmysloch mimozemšťanov. Nikto s nimi nevyjednáva ani sa nespriateľuje, prišli skrátka zabíjať a predstavujú zlo. Nevidíme z nich toľko, aby mohli byť komickí, no na strašenie je ich blízkosť dostatočná. Aj tu spracovanie pripomína duchársky film, ich vykukávanie a mihajúce sa tiene. Aj keď scény strašenia nie sú ani sofistikované a ani pri nich nebudete kričať od hrôzy, trochu vydesiť vedia. Výrazná je aj neustála prítomnosť mimozemšťanov, môžu sa objaviť hocikedy a hocikde. Preskakovanie obrazu pomáha stupňovať napätie pri ich príchode. Aj keď poznáme, ako sa boj postáv skončí, počas filmu sa nikdy nejaví úplne beznádejne. Nie sú ako dobytok na bitúnku, môžeme im držať palce a ich snaha nás podľa toho vzrušuje. Možno aj vďaka krátkej metráži nakoniec dielo relatívne funguje, udrží si spád a decentné napätie. Dráždi svojou primitívnosťou, no aspoň sa na nič nehrá. Čo viac by ste od domácej nahrávky s mimozemšťanmi mohli čakať?

Pozerateľnosť Alien Abduction silne závisí od vášho vzťahu k žánru found footage. V jeho rámci sa dá vnímať ako originálny svojím námetom, no určite nie spracovaním. Pre fanúšikov žánra môže byť príjemným spestrením. Pre ľudí, ktorým už found footage vo svojej najzákladnejšej podobe lezie krkom, naopak filmom, ktorý neexistuje jediný dôvod pozerať.