12. 11. 2018

Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

20. 9. 2010

Antisocial

Horor o najväčšom zle
Sociálne siete sú najväčšia hrozba dnešnej spoločnosti. Nielen, že ničia skutočný ľudský kontakt. V snahe ľudí k sebe plne pripútať sa pred ničím nezastavia. Nepoznajú hranice súkromia, a ich cieľ je jasný- preniknúť svojim používateľom až do mozgu. Prečo by na sieti nemalo byť zverejnené všetko, čo vidia, a všetko čo si myslia? Pod kožu ziskuchtivých grázlov snažiacich sa preniknúť do našich hláv sa pozerá horor Antisocial.
27. 1. 2014

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Jakob's Wife

Andrej Gomora | 7. 5. 2021
0
5/10
bizarre, comedy, vampire

Emancipácia vnútornou premenou

„Pomerne rýchlo musíme zachytiť aj komediálny nádych filmu, ten sa nám spočiatku môže pliesť s nahlúplym.“

Chvíľu potvrá pochopiť, o čo tu pôjde, a nakoľko klasická nakoniec hlavná zápletka bude. Prvé vraždy či napínavé scény sú zásadne záhadné a chcú nám prezradiť čo najmenej. Preto zatiaľ vidíme hlavne krysy. Pomerne rýchlo musíme zachytiť aj komediálny nádych filmu, ten sa nám spočiatku môže pliesť s nahlúplym. Hlavne vykreslenie hlavnej postavy a jej vzťahov, balansuje na úrovni hororového béčka a drobného krôčiku, ktorý mu zvyčajne chýba smerom k paródii. Keďže k tej sa film priblíži po mnohých ďalších stránkach, úmysel nám bude jasný. Hororové prvky začnú byť prehnané, príde na absurdné využitie pár klišé, a hlavne celé to okolo hlavnej postavy bude akosi vtipné. Tento tón sa filmu darí držať v tej správnej miere, keď nezabíja hororové prvky a potenciál hororovej atmosféry, niečo mu len pridáva na zábavnosti.

„Pár rýchlych smrtí s nami počas inak nie príliš napínavého filmu príliš nezamáva, takže viac vnímame jednoducho bizarný priebeh deja.“

Škoda, že tento dobrý základ sa nedarí zužitkovať lepšie. Film síce je zároveň hororový aj vtipný, ani v jednom smere to ale nedotiahne ďaleko. Hororové scény sú miestami krvavé a brutálne, strašidelné sú ale pomenej. Vôbec sa nám nedarí navodiť skutočnú hororovú atmosféru. Na vine je jednak tajomnosť, vďaka ktorej si nie sme istí, čoho sa to vôbec máme báť. Pár rýchlych smrtí s nami počas inak nie príliš napínavého filmu príliš nezamáva, takže viac vnímame jednoducho bizarný priebeh deja. Chýbajú nám tu klasické hororové prvky, predovšetkým hlavná postava, ktorá dostáva celkom inú úlohu ako byť potenciálnou obeťou. Nemáme ani nikoho, o koho by sme sa báli, ani nič, čo by sme vnímali ako seriózne ohrozenie pre akékoľvek pre nás živé postavy.

Napredovanie ide zvláštnymi cestami, keď sledujeme na jednej strane Annu, od ktorej nevieme, čo máme čakať, a dianie naokolo, od ktorého čakáme ďalšiu akciu. Pri Anne ako keby sa film najviac vyžíval v bizarnostiach a snažil sa pracovať s jej osobnostnou premenou. Tá by bola v poriadku, len sa v mnohých scénach ako keby stráca, je pre nás príliš neurčitá, než aby sme z nej niečo mali. Pravda je, že v horore sa nám ani až tak nežiada venovať pozornosť zmenám v postoji ženy k jej manželstvu či životu. Ide o fajn spestrenie, ale nič viac. Zaujímavejšie pre nás je, kam Annu privedie jej premena hororovo, práve tam sa toho ale deje akosi málo, a je to málo prehľadné na to, aby sme vďaka tomu vedeli čokoľvek cítiť.

„Hlavné zlo je natoľko klasické, až sa jeho využitie dá pokladať za originálne a svojím spôsobom určite poteší.“

Vrcholom diela je samozrejme finále, ktoré v tomto prípade predstavuje skutočné vyústenie všetkého, čo si na nás film pripravoval. Hlavné zlo je natoľko klasické, až sa jeho využitie dá pokladať za originálne a svojím spôsobom určite poteší. Hodí sa k nemu aj ten nádych filozofie, či vnútorných rozporov a dilemy hlavnej postavy. Všetko by to bolo fajn, len keby to bolo o niečo lepšie. Teda keby bol film strašidelnejší a aj v tejto časti dokázal diváka skutočne nastrašiť. Keby tam, kde sa ho snažil zabávať, vedel byť skutočne zábavný a len nám neukazoval úmysel sa o to pomocou klišé snažiť. Potom by sme aj tú psychológiu prijali ako fajn spestrenie a niečo trochu vtipne originálne. Takto si aj povieme, že v zásade to takým je, to je ale všetko.

Jakob’s Wife nie je celkom nepodarený horor, je na ňom niečo originálne, zábavné aj hravé. Mal by potenciál pre hororovú atmosféru, všetky pozitíva ale ako keby zostávali na pol ceste. Nebudeme sa počas pozerania naozaj báť, zabavíme sa len mierne, a bizarnosti budeme vnímať, viac ako byť nimi ohúrení sa im ale budeme jednoducho racionálne čudovať. Povieme si, že to nebolo celkom zlé a aspoň miestami nápadité, to je ale tak všetko. Žiaden veľký zážitok.