Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Bloody Hell

Humor akčný, humor psychopatický

Na začiatku máme mierne trápneho chlapíka, pri ktorom by bola zásadná chyba očakávať, že jeho podivný vnútorný aj vonkajší život vylučuje prekvapivé bojové zručnosti. Vyzerá, že prišiel len nemotorne baliť pracovníčku banky a možnosť zneškodnenia lúpežníkov je len jeho rovnako od reality odtrhnutý sen. Celkom tak to nie je. Síce sa rozpráva sám so sebou, koná impulzívne, nie vždy rozumne a medzi ľuďmi to príliš nezvláda. Takí hrdinovia tu už predsa boli, a ich svojskosť im len pridávala na šarme či ako zdroji fascinácie. Jediné, na čom záleží sú ich bojové schopnosti, a ideálne ak ich využívajú sympatickým spôsobom, alebo sa o to aspoň snažia. Keď už raz rozpútavajú Bloody Hell.

30. 4. 2021

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Andrej Gomora | 12. 11. 2018
0
6/10
claustrophobic, psycho

„Škoda je v prvom rade to, že nám skôr nedáva tušiť, že sa na niečo podobné môžeme tešiť.“

A ten moment príde neskoro, veľmi neskoro. Na tajomnosti a zvratoch tento film stojí, a ich výsledky zakaždým stoja zato. Škoda je v prvom rade to, že nám skôr nedáva tušiť, že sa na niečo podobné môžeme tešiť. Keď sa k odhaleniu hlavnej zápletky filmu dostaneme, tá minimálne ako námet rozhodne funguje. Môže nám čo to pripomínať, no samotný nápad sa javí ako celkom nový a typovo neopozeraný. Jeho nedostatkom môžu byť akurát deti v úlohe skutočných aj očakávaných obetí, s tými je to vždy ošemetné. Túto časť ale film relatívne zvláda, tí skutočne nevinne a detsky pôsobiaci prežívajú, umierajú tí dospelejší, pričom ich smrti tiež nie sú nijako drastické. Vyvolávajú presne len ten dusný a temný efekt ako by sa žiadalo.

Prvým nedostatkom je práve dlhá bezradnosť, minimálne zdanlivá, kým sa dostaneme k dramatickejším udalostiam a odhaleniam. Ostatné postavy sú podobne ako hlavný hrdina skôr ťaživé a nepríjemné, nie priamo hororové. Priveľký priestor, ktorý dostanú bez toho, aby sa čokoľvek dialo, využijú hlavne na iritovanie diváka a miestami na predvádzanie svojich nedostatkov čo do napísania. Chápeme, čo nám každým z nich chcú povedať a svoje funkcie plnia. Niekedy je ale vyslovene na nás, aby sme tú polohu prijali a zbytočne ju nespochybňovali, keďže s presvedčivosťou by to mohlo byť omnoho lepšie. Napríklad popálený chlapec má byť najskôr premúdralý, jeho repliky sú ale skôr na úrovni všeobecných a zbytočne opakovaných znalostí.

„Vo filme je aj veľa drobností, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako super nápad.“

Keď sa akcia konečne rozbehne, jej hlavnou výsadou bude tiež skôr teória, ako priamo praktické spracovanie. To nie je určite zlé a nič zásadne nekazí. Divák si ale neodpustí pocit, že by mohlo byť aj lepšie. Vo filme je aj veľa drobností, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako super nápad. Od skvelého prostredia, cez niektoré drobnosti intríg, po absolvovanie celého finále zo strany jednej z mužských postáv v šatách zosnulej babky. Každý z týchto nápadov ale nakoniec nevyznie tak dobre, ako by mohol. Stratia sa v niektorých hlúpejších drobnostiach, a iných celkom podivných. Ako nie celkom zrozumiteľné flashbacky asi do minulosti, divák ale vôbec presne nevie, do akej, ktorej a či skutočnej.

„Film si potom udrží určité tempo, ktoré sa nestratí, len sa zmení.“

Znepokojenie či nepríjemný pocit sa zmení na skutočný strach po prvej vražde. Nie priamo ňou, ale tým, čo nasleduje. Film si potom udrží určité tempo, ktoré sa nestratí, len sa zmení. Od určitej chvíle začne byť akosi hravé. Prevalí sa všetko zlo a nás zasiahne jeho množstvo aj zo strán, kde by sme to nečakali. Tým sa ale jeho prítomnosť naplní a film sa necíti potrebu v ňom ďalej vyžívať, respektíve, nechať ho ďalej pôsobiť. Svoju myšlienku nám predviedol jasne, tá je trápivá dosť. Tak načo ďalej týrať nevinných.

Boarding School by minimálne po dopozeraní mal na divákovi nechať relatívne pozitívny dojem zo zaujímavého nápadu. Vďaka nedostatkom v spracovaní počas pozerania a hlavne kým sa nedostaneme k pointe už tento dojem nemusí byť natoľko pozitívny, a nie vždy sa dá označiť pozeranie tohto filmu za pôžitok. Celkove by ale mal stáť aspoň za pokus, ak ste pripravený do neho investovať aj trocha trpezlivosti.