Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

Andrej Gomora | 11. 2. 2015
0
4/10
ghost, psycho

„Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu."

V Anglicku v tom čase zrovna prebieha začiatok Druhej svetovej vojny, Londýn bez prestania bombardujú nacisti. Ľudia utekajú na vidiek a keď už nemôžu odísť celé rodiny, charita sa do bezpečia snaží dostať aspoň deti. Postavy zjavne prvý diel nevideli, osamotený dom v ktorom sa odohral im príde ako vhodné útočisko. Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu. Schátraným vnútrom síce nadšení nie sú, ale aspoň je nie príliš ďaleko letecká základňa. Tam slúžiaci pilot Harry sa už počas krátkej cesty vlakom stihne zamilovať do jednej z opatrovateliek, mladučkej Eve. Tá je na deti milá, na rozdiel od staršej Jean, manžel vojak jej zvykne hovoriť, že čo do prísnosti sa od nej má čo učiť. Eve prirastie k srdcu hlavne maličký Edward. Tesne pred odchodom mu zabili rodičov a on odvtedy nepovedal jediné slovo. To by mu ešte odpustila, lenže on sa začne správať čudne aj inak, akosi v zhode s čudným dianím v dome. Nápis s výčitkou Eve, že opustila svoje dieťa, sa napred objaví v pivnici a potom na jeho kresbe. Dvere do izby, ktorá by mala byť zamknutá, sa samé otvárajú a zatvárajú. Čo je horšie, samé sa otvoria aj vchodové dvere a jedno z detí v noci vyjde von. Nájdu ho mŕtve, asi od zimy. Čo narobia, žena v čiernom sa znova objavila. Je jedno komu, deti tým pádom musia umierať.

„Hustnutie atmosféry je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné."

Čo sa bude diať už vieme. Čakať prekvapenie, či skôr snahu len si zopakovať to isté? Hlavná postava sa podobá na úradníka z prvého dielu v jeho zmätenosti. A tiež má osobné angažovanie či prepojenie. Teraz ale nedostaneme žiaden náznak strašidelného diania už v úvode. Asi by sme to mali vedieť a už len preto sa báť. Atmosféra je sychravá, máme tu Anglicko, vojnu, osirelé deti, vidiek, temný dom. Ale že by sa človek mal dôvod zrovna báť by bolo odvážne tvrdiť. Kiežby sa tento problém týkal len začiatku. Hustnutie je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné. Možno si ho ani nevšimnete. Pribúda ľakačiek, s hudbou a rýchlym nečakaným pohybom. Naplašíte sa, ale už po pár sekundách sa cítite hlúpo a ponížene. Dobre, naľakali ste sa, ale že by to bol zrovna dôkaz zručnosti tvorcov sa nedá povedať. Skôr ich bezradnosti.

„Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti."

Rovnako ako sa nestupňuje atmosféra, vôbec nie slávne je to aj s dejom. Staré tajomstvá majú lákať milovníkov duchárskych príbehov. Lenže potrebovali by trochu dávať zmysel. Vysvetľovanie je tu také zložité a neprehľadné, že len skutočne najpozornejší divák sa v ňom bude schopný vyznať. Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti. Čo žena v čiernom robí by na jednej strane malo byť jasné. Lenže keď by sa autorom hodilo vsunúť niekde ďalšiu efektnú ľakačku, prečo jej nedať ďalšie schopnosti. A vlastne vôbec zmysel jej existencie. A len tak niekde bez zmyslu či logiky vsunúť jej temnú tvár. Veď záleží niekomu na tom, odkiaľ vyskočí?

Film v zásade nie je zle nakrútený, je v ňom veľa pekných exteriérov aj záberov. V zásade fungujú aj hlavné postavy, hlavne malý zachmúrený chlapček. Aj keď na druhej strane pilot Harry od stvárnenia, po jeho fóbie a romantický nádych pôsobí až iritujúco primitívne. No aj to, čo vo filme funguje, nie je vôbec hororové. Ide skôr niečo na spôsob pochmúrneho duchárskeho príbehu, ktorý je zbytočne natiahnutý napriek nedostatku deja, a nasilu sa snaží pôsobiť hororovo vďaka postavám mŕtvych detí a odvšadiaľ vyskakujúcej temnej tvári.

Asi najviac zo všetkého kričí z pokračovania Ženy v čiernom neuveriteľná koncentrácia gýča a všemožných klišé. Jedno sa koncentruje v príbehu, druhé v pokusoch spraviť ho strašidelným. Na týchto prostriedkoch sa ale nič postaviť nedá a napriek niektorým kvalitám je film ako horor veľmi ťažko stráviteľný. Pekné zábery a primitívne ľakačky síce môžu byť viac, ako nám v poslednom čase ponúkli iné ducháriny. Ale stále je to dosť slabý dôvod, aby sa divák vybral do kina.