Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

Anything for Jackson

Andrej Gomora | 1. 4. 2021
0
6/10
ghost, mystery

Starí rodičia opäť prekračujú zdravé hranice

V tomto prípade už nie je celkom ľahké prijať hlavné postavy ako jednoducho naivných hlupákov bez skutočne zlých úmyslov. Predsa, idú niekomu ublížiť, nech si aj nahovárajú, že sa to udeje len v minimálnej nevyhnutnej miere. Hlavne na deduškovi je aj niečo vyšinuté, aj keď film sa nám oboch od úvodnej scény snaží prezentovať takmer sympaticky. Ocitli sa v nejakej situácii, a určitý pochopiteľný vzorec správania dotiahli do extrému. Postupujú v mnohom racionálne a svoje činy si vždy do detailov premyslia. Len to hlavné nie, pretože to sa asi tak jednoducho premyslieť nedá. Podobne ako to bolo v Cintoríne domácich zvierat, veci ktorým nerozumejú sa im vymknú spod kontroly. To riziko ale asi boli ochotní prijať, keď si hovorili Anything for Jackson.

„...pôsobia na nás seriózne, čo svojím spôsobom pridáva na našich sympatiách, a robí ich to aj ľudskejšími.“

Cítime atmosféru milujúcej rodiny, či milujúcich starých rodičov, rovnako ako harmonickosť ich dlhoročného vzťahu. Až by sme si povedali, že tak nejako by sme chceli zostarnúť. Nevysvetlia nám, či s okultnosťami začali už pred tým, ako im pre ne ich život priniesol využitie. Na jednej strane im viditeľne príliš nerozumejú, zároveň by ale ani nijako neprekvapovalo, ak by už dlhšie pestovali zaujímavé hobby. Vnímame ich dôslednosť a zodpovednosť v tom, čo robia, pôsobia na nás seriózne, čo svojím spôsobom pridáva na našich sympatiách, a robí ich to aj ľudskejšími. Nemajú byť len tak nejakí magori, ktorí spravia hlúposť v afekte. Ich afekt trvá, a dovoľuje im konať premyslene a dotiahnuť hlúposť ďalej.

„Atmosféra diela sa značne vyvíja tým správnym, temným, smerom.“

Čo sa vlastne ide diať a v čom to bude strašidelné pochopíme pomerne rýchlo, atmosféra diela sa ale značne vyvíja. A je to tým správnym, temným, smerom. Vďaka unesenej dievčine tu máme mierne zložitejšie vzťahy, postavy nie sú vonkoncom na jednej lodi a týkajú sa ich aj rôzne zdroje ohrozenia. Hoci ju jedinú by sme mali skutočný dôvod ľutovať, možno kvôli slabšej prepracovanosti jej postavy s ňou cítime o niečo menej, respektíve menej cez ňu dianie vnímame. Je pre nás skôr len figúrka, o ktorú sa síce výrazne bojíme a cítime s ňou, nie je pre nás ale celkom plnohodnotnou postavou. Jej využiteľnosť to ale nijako neznižuje, ako niekto, kto sa ocitne uprostred besnenia bytostí zo zásvetia nám celkom stačí.

„Zjavenia majú štýl aj nápad, a aj keď nie sú nijako dejovo podstatné, odzrkadľujú predsa otvorenú bránu do očistca.“

Strašidelné dianie prichádza pomerne prirodzene, vysvetlenie nám dajú, nie je ani natoľko nevyhnutné. Hlavné je, že si strašenie užívame, a to sa v tomto prípade skutočne dá. Máme tu prejavy bez vysvetlení, jednoducho strašidelné, blízke vyskakovačkám, nepracujú ale len s primitívnym momentom prekvapenia. Zjavenia majú štýl aj nápad, a aj keď nie sú nijako dejovo podstatné, odzrkadľujú predsa otvorenú bránu do očistca. Dej už skôr napreduje pri strašidelných scénach so živými ľuďmi, smer je ale akosi stále jasný. Film si zachováva spád, príjemne sa vyvíja a niekam smeruje, má dobrú atmosféru a je nám viac menej jasné, ako asi sa musí skončiť. Škoda je, že už nás ničím zásadne neprekvapí a aj keď atmosféra hustne, nič zásadne nové oproti tomu čo vo filme vídame dokola už neuvidíme.

Anything for Jackson je skôr nenápadný film, ktorý zásadne neohúri, zároveň má ale svoje príjemné kvality. Má nejakú myšlienku, nič prevratné ale ani nič, čo by sme mali pocit, že sme už toľkokrát predtým videli. Najviac vynikajú možno práve na horor nadpriemerne spracované postavy dôchodcov, ktoré pôsobia osviežujúco a príjemne netradične. Inak ide v zásade o klasickú duchárinu, so všetkým čo k tomu patrí, v nejakej miere strašidelnú a v nejakej miere nelogickú či čudnú. Fanúšikov žánra nemusí nevyhnutne ohúriť, nemala by ich ale ani zásadne sklamať, rovnako ako všetkých prístupných podivným postavám z iného sveta.