Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

Andrej Gomora | 9. 1. 2014
0
4/10
claustrophobic, ghost, psycho

„Je to jeho dom, on tam vyrastal a vraždil, a mieni pokračovať."

„Nevieme, čo hlavná hrdinka vlastne je, čo sa s ňou deje a čo by pre ňu mohlo byť zlé."

Základný koncept je nepochybne zaujímavý, nanešťastie sa mu od začiatku nedarí prekonávať určité úskalia. Aby sme začali s tým hororovým, to najviac kazí nejasnosť hrozieb. Nevieme, čo hlavná hrdinka vlastne je, čo sa s ňou deje a čo by pre ňu mohlo byť zlé. Umrieť zjavne nemôže, rovnako ako zdanlivo žiadna iná z postáv. Duchovia sa miestami snažia byť efektní, lenže keď už raz nič nie je ako by malo, ako už môže zapôsobiť jedna ruka na perine alebo tieň za dverami. K skutočnej hrozbe sa film veľmi dlho prepracúva. Kým sa k nej dostane, chaos začne naberať konkrétnejšiu podobu a je o niečo jasnejšie, čo by sa asi malo diať. Nakoľko to dáva zmysel je už o niečo iná otázka, a zdá sa lepšie nezamýšľať sa nad ňou.

Pri výnimočných hereckých výkonoch sa často hovorí, aké dôležité vie byť správne napísanie úlohy pre herca. Tu sme sa asi dostali k pravému opaku. Abigail Breslin, roztomilá Malá Miss Sunshine ako piata najmladšia držiteľka nominácie na Oscara, podáva výkon, aký sa v hlavnej úlohe len tak nevidí. I keď sa v hororoch nepochybne objavujú aj oveľa horší herci, postava Lisy je výrazným stredobodom filmu, preto jej hranie o to viac vynikne. Je otázne, ako sa do jej repertoára mohol dostať naľakaný výraz s pootvorenými ústami, ktorý si drží väčšinu filmu, a dokedy by si ho tam mala držať. Preafektovaná snaha, strnulá mimika a hysterické rapotanie replík ju robia tak iritujúcou ako len pubertiačka môže byť. Ak dielo človek nedopozerá, i pri všetkých ostatných nedostatkoch to bude takmer určite kvôli nej.

„Je síce pekné, že má na svedomí množstvo obetí, v čase keď sa na neho pozeráme, pôsobí takmer neškodne."

Jej antagonista, tajomný vrah z domu, je pokusom o charizmatické zloducha, príťažlivého vo svojej hrozivosti. Tu je zahranie v poriadku, chýba len lepší scenár. Po celý čas strašenia Lisy nespraví vrah nič naozaj zlé. Fyzickým násilím nikdy nehrozí, a nadvláda nad neexistujúcim svetom nás ťažko ohúri. Je síce pekné, že má na svedomí množstvo obetí, v čase keď sa na neho pozeráme, pôsobí takmer neškodne. Je rovnako vlažný ako celá atmosféra filmu. Aj napriek pár znesiteľným momentom, všetko lacným ľakačkám, ako celok vôbec nefunguje.

Keďže je The Haunter dielom Vincenca Nataliho, autora Kocky, mali by sme asi hľadať aj nejaký hlbší význam. Nie je vylúčené, že sa nájsť dá, priestoru na jeho ukrytie má film dosť. Ak ho nájdete, je možné, že si film užijete o niečo viac. Inak je to len originálny nápad, ktorého potenciál sa zatiaľ nedá ani potvrdiť, ani vylúčiť. Dokonale pokazené spracovanie do scenára aj realizácia nechávajú túto otázku možno navždy otvorenou.