Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Bloody Hell

Humor akčný, humor psychopatický

Na začiatku máme mierne trápneho chlapíka, pri ktorom by bola zásadná chyba očakávať, že jeho podivný vnútorný aj vonkajší život vylučuje prekvapivé bojové zručnosti. Vyzerá, že prišiel len nemotorne baliť pracovníčku banky a možnosť zneškodnenia lúpežníkov je len jeho rovnako od reality odtrhnutý sen. Celkom tak to nie je. Síce sa rozpráva sám so sebou, koná impulzívne, nie vždy rozumne a medzi ľuďmi to príliš nezvláda. Takí hrdinovia tu už predsa boli, a ich svojskosť im len pridávala na šarme či ako zdroji fascinácie. Jediné, na čom záleží sú ich bojové schopnosti, a ideálne ak ich využívajú sympatickým spôsobom, alebo sa o to aspoň snažia. Keď už raz rozpútavajú Bloody Hell.

30. 4. 2021

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Amulet

Andrej Gomora | 13. 4. 2021
0
5/10
bizarre, mystery, psycho

Pre zvláštny zážitok

„Dlho nejasná a komplikovaná konštrukcia diela sa neunúva príliš nám všetko vysvetľovať, a vlastne ani nejak výrazne napredovať.“

Od začiatku sa môžeme rozhodovať, či sa pozeráme na nízkorozpočtový artový film, alebo len na nízkorozpočtový film. Odpoveď zostane do konca nejasná. Výrazný je v diele minimalizmus, keď sledujeme len pár postáv, okrem tej hlavnej tri, z ktorých dve ešte menej než priemerne vedľajšie. Dlho nejasná a komplikovaná konštrukcia diela sa neunúva príliš nám všetko vysvetľovať, a vlastne ani nejak výrazne napredovať. Prichádzajú zvraty, z hľadiska zápletky ako keby sa všetko zmenilo, situácia naberie nový rozmer a my máme dôvod pozerať sa na vývoj udalostí celkom inak, a niečo celkom nové od neho čakať. Zároveň ako keby sa nezmenilo vôbec nič, atmosféra sa ďalej ťahá a vlečie a deptá nás. A aj v čase, keď sme nevideli žiadnych démonov a netopierov v záchode, ako keby sme stihli stráviť všetko zlo z temného domu.

„Smerujeme k osudovej skaze Tomaza, tá sa nepotrebuje nijako ponáhľať, skrátka príde.“

O tom nám povedia a Tomaz sa o ňom dozvie, vďaka atmosféra diela by nám ale ani nič vysvetľovať nemuseli. Tá sa skutočne dá nazvať artovo temnou, ubíja nás tak, ako cítime ubitosť hlavnej postavy. Zároveň sa nedá povedať, že by nás nenechala mierne sa otravovať, čo ale tiež môže byť súčasť koncepcie diela. Smerujeme k osudovej skaze Tomaza, tá sa nepotrebuje nijako ponáhľať, skrátka príde. Stáva sa hosťom, hoci o to sám nestojí, má za to robiť niečo, do čoho sa mu zrovna nechce, a jeho hostiteľka oňho nejaví žiaden záujem. To sa časom mierne zmení, navzájom si prirastú k srdcu, ako inak ale ide len o krátku ilúziu, že by všetko v jeho živote nebolo stratené. On v to ani nedúfal, len keď už sa aspoň niečo deje, prečo si to neužiť.

„Dlho môžeme mať pochybnosti, či si ten pocit, že sa pozeráme na horor len nenahovárame, keď uchopiteľných dôkazov čohokoľvek zlého vidíme zanedbateľne, ak vôbec.“

Keď je toho tak málo viditeľne hororového, divák si musí vedieť užiť jemnú ťaživosť. Inak sa bude nudiť, a nie málo. Film dlho vôbec neodsýpa a aj podľa artových noriem je v ňom trochu málo na čo pozerať. Nič zásadne nezachraňuje ani kvalitné vyhotovenie, to vďaka svojej jednoduchosti ničím neohuruje. Dlho môžeme mať pochybnosti, či si ten pocit, že sa pozeráme na horor len nenahovárame, keď uchopiteľných dôkazov čohokoľvek zlého vidíme zanedbateľne, ak vôbec. Začne sa to až netopierom v záchode, potom ako keby sa ani nič nezmenilo, pôjdeme oveľa ďalej. Ako keby tam všetko smerovalo či ako keby už sme tam dávno boli, prídu nadmieru dramatické a nechutné minúty, kde o hororovosti niet pochýb. Tiež sa čo to vysvetlí, či zapadne do seba, či konečne sa dá povedať, že sme sa dejovo niekam posunuli. Svojím spôsobom je to ako úľava, že celý film nezostal celý čas na jednom mieste, v tom zmysle by sme to mohli nazvať aj zľahka poetickým.

Amulet je veľmi zvláštny film. Má veľký potenciál diváka nudiť, a to dokonca aj toho na nehybnosť zvyknutého. Na druhej strane vie vyvolať pocit, že tá nuda nakoniec mala nejaký zmysel a že predsa aj v nej bola akási atmosféra. Dokáže v divákovi vyvolať emócie, a umožní mu vžiť sa do hlavnej postavy, ktorej pocity väčšina z nás našťastie nikdy nezažije. Dovolí nám cítiť sa ako vyvrheli bez budúcnosti, so spečateným osudom, ktorý sa naplní v hrozivosti, ktorá napriek svojím rozmerom nevytrhne hrdinu z apatie. Skrátka je v tom niečo, a ak máte chuť sa nad tým čudovať a rozjímať, má vám to čo ponúknuť.

div>