12. 11. 2018

Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

20. 9. 2010

Antisocial

Horor o najväčšom zle
Sociálne siete sú najväčšia hrozba dnešnej spoločnosti. Nielen, že ničia skutočný ľudský kontakt. V snahe ľudí k sebe plne pripútať sa pred ničím nezastavia. Nepoznajú hranice súkromia, a ich cieľ je jasný- preniknúť svojim používateľom až do mozgu. Prečo by na sieti nemalo byť zverejnené všetko, čo vidia, a všetko čo si myslia? Pod kožu ziskuchtivých grázlov snažiacich sa preniknúť do našich hláv sa pozerá horor Antisocial.
27. 1. 2014

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Come to Daddy

Andrej Gomora | 9. 3. 2020
0
6/10
action, comedy, psycho

O otcoch a synoch

Napred to vyzerá ako štúdia vzťahu syna s otcom. Nevideli sa tridsať rokov, syn má otcovi mnoho čo vyčítať. Ako opustil rodinu, od svojich piatich rokoch o ňom nepočul. Otec pritom tiež nepôsobí, že by bol zo syna nadšený. Ako keby bol pre neho sklamaním, a nijako sa to nesnaží zakryť. Stretli sa dvaja ľudia z celkom odlišných svetov, nemajú takmer nič spoločné, nemajú si čo povedať, nemajú dôvod spolu tráviť čas a vlastne sa nemajú radi. Otázka je, prečo otec stretnutie inicioval, prečo syna pozval na návštevu. Ak mal nejaký konkrétny úmysel, akosi s ním váha, necháva si ho pre seba. Je tajomný a tiež nepríjemný, postupne priam nevraživý, čo vyvrcholí, keď syna začne naháňať so sekáčikom na mäso. Volajúc Come to Daddy.

„Postavy sú výborné čo do presvedčivosti aj jednoduchého zaradenia do veľmi funkčných stereotypov.“

Hororové prvky prídu trochu neskôr, spočiatku ide hlavne o temnú neistotu a náznaky psychického týrania. Postavy sú výborné čo do presvedčivosti aj jednoduchého zaradenia do veľmi funkčných stereotypov. Krehký chlapec z digitálnej doby vo veľkomeste, a tvrdý chlap bývajúci na samote. Ich kontakt by nemusel byť problém, keby si ho otec zdanlivo neužíval tým nesprávnym spôsobom. Náznaky, že sa tu môže diať niečo viac sú zatiaľ neurčité, ako zvuky v dome. Od otca čakáme možno tak psychickú chorobu, či skutočnú nevypočítateľnosť. Nie zlé úmysly, čo mu ale nebráni pôsobiť znepokojivo a vyvolávať v nás očakávanie, že tu sa stane niečo neblahé. Napätie týmto smerom rastie veľmi príjemne, a vďaka podareným postavám si ho dokážeme príjemne užiť aj predtým ako sa začnú hromadiť zvraty.

„Ladenie nám dávalo tušiť, že s drsnosťou sa tu nebude šetriť, a toto očakávanie sa aj naplní.“

Prvý nie celkom presvedčivý moment príde s mŕtvolou v dome, uveriť sa mu ale dá. Jej použitie pokračuje v snahe o skôr neurčitú znepokojivosť a ťaživosť, keď len sledujeme zdeptanú hlavnú postavu, ktorá sa z pochopiteľných dôvodov bojí každého zavŕzgania v dome. V dome, kde prežila nepríjemné chvíle so šialeným otcom, kde teraz musí sama s mŕtvolou čakať a načúvať podozrivým pazvukom. Časť tohto čara sa stratí, keď sa veci začnú vyjasňovať, zároveň sa ale konečne film rozbehne čo sa týka akcie. Ladenie nám dávalo tušiť, že s drsnosťou sa tu nebude šetriť, a toto očakávanie sa aj naplní. Miestami je brutalita aj samoúčelná, či presnejšie jej spôsob. Nie celkom dáva zmysel, prečo sa deje zrovna to, čo sa deje, a ako sme sa zrovna k určitému prejavu násilia či zobrazenia nechutností dostali.

„Skutočne podarené scény smerujú skôr k absurdnému humoru, zároveň absurdne drsnému a pritom svojím spôsobom esteticky zaujímavému.“

Takou je napríklad scéna opakovaného bodania náhodou zrovna do rozkroku, kde má byť drsná humornosť dôsledkom kontrastu medzi krehkým mladíkom a snahou byť drsným. Tento kontrast celkove funguje dobre, presvedčivo je zobrazený na jednej strane svet skutočných grázlov, ako aj chlapec do neho nepatriaci, ktorý s ním musí bojovať. Grázli našťastie tiež zostávajú ľudskí, miestami možno až príliš omylní, určite to ale pomáha aj komediálnemu ladeniu a vôbec možnostiam chlapca prežiť. Skutočne podarené scény smerujú skôr k absurdnému humoru, zároveň absurdne drsnému a pritom svojím spôsobom esteticky zaujímavému. Kým sám osebe námet nie je vôbec zlý, a dal by sa spracovať pomerne seriózne, toto spracovanie ho viac využíva skôr hravo, na vybláznenie. Čo rozhodne nie je zlé, aj tak funguje napätie aj dejové zvraty, a tiež postavy. Len pri niektorých scénach už absurdnosť zľahka prekročí hranice čierne komédie k privýraznej absurdite.

Come to Daddy má atmosféru hraničiacu s hororom, má dobrý spád, fungujúci dej, výborné postavy, viacero podarených scén a viackrát je vtipný. Pôsobí príjemne nápadito, práve čo sa týka neserióznosti to miestami preháňa nie úplne želaným spôsobom, ktorý film odľahčuje viac ako by sa zdalo, že by mohol chcieť. Aj tak ide o príjemnú čiernu komédiu s prvkami skutočnej hororovosti, a príjemný zážitok, ako túžite po niečom drsnom, ale nie nevyhnutne ťaživom. A hlavne inom.