Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Bloody Hell

Humor akčný, humor psychopatický

Na začiatku máme mierne trápneho chlapíka, pri ktorom by bola zásadná chyba očakávať, že jeho podivný vnútorný aj vonkajší život vylučuje prekvapivé bojové zručnosti. Vyzerá, že prišiel len nemotorne baliť pracovníčku banky a možnosť zneškodnenia lúpežníkov je len jeho rovnako od reality odtrhnutý sen. Celkom tak to nie je. Síce sa rozpráva sám so sebou, koná impulzívne, nie vždy rozumne a medzi ľuďmi to príliš nezvláda. Takí hrdinovia tu už predsa boli, a ich svojskosť im len pridávala na šarme či ako zdroji fascinácie. Jediné, na čom záleží sú ich bojové schopnosti, a ideálne ak ich využívajú sympatickým spôsobom, alebo sa o to aspoň snažia. Keď už raz rozpútavajú Bloody Hell.

30. 4. 2021

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Moja ex

Afonka Soby | 25. 6. 2010
0
5/10
ghost

Buď ma miluješ, alebo zomrieš

Čo najhoršie môžete urobiť, keď vám vaša priateľka povie, že je tehotná? Vďaka Kenovi, hlavnému hrdinovi thajského hororu Moja ex (orig. Fan kao), to už vieme. Spýtať sa jej s obviňujúcim výrazom v tvári: „Si si vôbec istá, že je to moje?" Povedzte to sto ženám a možno to prežijete. Povedzte to žene ako Meen a máte zo života peklo. Alebo ho má ona?

Moja ex rieši fundamentálnu otázku všetkých zaľúbencov: Je iba jedna „tá pravá"? Pre Kena, populárneho thajského herca, ktorý neprejde ani krok bez toho, aby bol sledovaný paparazzom, sa stane odpoveď osudnou. V bulvári je známy ako sukničkár, lebo často strieda ženy. Ken je však v skutočnosti celkom sympatický chlapík, ktorý keď pozerá na seba v televízii, vypne ju a otočí sa na svoju priateľku so slovami: „Načo to chceš pozerať? Veď sedím hneď vedľa teba." Nie je to typická samoľúba hviezda, ako zvyknú takýto typ vykresľovať v iných filmoch. Zdá sa, že len chce žiť svoj život a nájsť tú pravú. Odmietanie prijatia zodpovednosti za svoje činy však z neho robí sebca, ktorý za sebou necháva spúšť v podobe zlámaných sŕdc. A za to sa, minimálne vo filmoch, platí.

Meen ako vykonávateľka pomsty mu znepríjemňuje život záhadným spôsobom. Ken počuje hlasy, ktoré volajú jeho meno. Zjavuje sa mu mŕtva žena. Ľudia okolo neho zomierajú. Meen ho pokúša a snaží sa ho oddeliť od jeho súčasnej priateľky Ploy. A jej metódy sú čoraz tvrdšie.

Škoda, že sa Moja ex veľmi rýchlo zmení na príliš klasickú duchárčinu v ázijskom štýle. Jadro filmu tvoria variácie na tému sto plus jeden stretnutí s duchom. Raz je to v aute, raz vo vani, raz v obývačke, pričom postup je väčšinou rovnaký: odniekiaľ sa ozve „Ken" a po chvíli „napätia" sa zjaví žena s čudnou grimasou na tvári. Hrdina vypliešťa oči a lapá po dychu, prípadne sa krčí k zemi. Režisér Piyapan Choopetch sa rozhodol vniesť do tejto nudy trocha osvieženia digitálnou „hrou s kamerou" (spomaľovanie záberu, používanie flitrov). Výsledok však pripomína niektoré videá na YouTube. Niekto sa zrejme rozhodol preskúmať všetky funkcie, ktoré jeho kamera ponúka.

Pokojne môžete pretočiť na záver, ktorý je výborný. Možno si spomeniete na začiatok filmu, ktorý sľuboval niečo v tomto štýle. Na jednej strane klasický ázijský záverečný zlepenec flashbackov, ktoré majú celý film vysvetliť a obrátiť všetko naruby, na druhej strane, ak to celé funguje, aj dobre zvládnuté remeslo sa cení. Možno aj zabudnete na to, koľko vaty v sebe má tento film a opäť sa vrátite k jeho fundamentálnej otázke z úvodu. Je iba jedna tá pravá?